4/1998. (II. 13.) MKM rendelet
az óvodapedagógusi, tanítói gyógytestnevelés szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről
A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § Az óvodapedagógusi, tanítói gyógytestnevelés szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit e rendelet melléklete tartalmazza.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Dr. Magyar Bálint s. k.,
művelődési és közoktatási miniszter
Melléklet a 4/1998. (II. 13.) MKM rendelethez
Az óvodapedagógusi, tanítói gyógytestnevelés szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei
1. A képzési cél
Olyan óvodapedagógusok és tanítók szakirányú továbbképzése, akik az alapképzésben szerzett pedagógiai, pszichológiai, testnevelési műveltségtartalmak ismeretében képesek az óvodás és a kisiskolás korú gyermekek speciális, könnyített és gyógytestnevelési feladatainak ellátására.
A képzés követelményei
A képzésben részt vevő óvodapedagógusok és tanítók ismerjék meg az óvodás és kisiskolás korban leggyakrabban előforduló mozgásszervi elváltozásokat és a belgyógyászati betegségeket, az ismeretek birtokában legyenek képesek az óvodás és a kisiskolás korú gyermekek prevenciós feladatainak ellátására, illetve a már kialakult elváltozások korrigálására.
Rendelkezzenek az emberi test felépítésének, működésének alapvető (anatómiai, élettani) ismereteivel, továbbá ortopédiai ismeretekkel.
Sajátítsák el az elváltozások, betegségek habilitációjának, rehabilitációjának mozgás- és sportterápiáját, és tudják alkalmazni a rendellenességek típusának és szintjének megfelelően.
Legyenek képesek önállóan és alkotó módon a könnyített és gyógytestnevelésre utalt gyermekek megfelelő foglalkoztatására, a differenciált mozgásformák alkalmazására.
Szerezzenek jártasságot a rekreációs feladatok szervezésében és lebonyolításában.
A képzésben résztvevők legyenek felkészültek a szakterület, tudományterület alkotó művelésére, a kisiskolások egészséges és kóros fejlődésének tanulmányozására, dokumentálására, elemzésére.
2. Az oklevélben szereplő szakirányú szakképzettség megnevezése
Óvodapedagógus, gyógytestnevelés szakirányon.
Tanító, gyógytestnevelés szakirányon.
3. A képzésben résztvevők köre
A szakirányú továbbképzésben kizárólag főiskolai végzettséggel és óvodapedagógusi, illetve tanítói szakképzettséggel rendelkezők vehetnek részt.
4. A képzési idő
A képzési idő 4 félév, összesen 474 óra, amely a konzultációkon, gyakorlaton, tréningen való részvételt foglalja magába.
5. A képzés főbb tanulmányi területei
Gyógytestnevelés-történet 5 óra
Anatómia, az emberi test felépítése, működése, központi idegrendszeri működés anatómiája, a mozgás funkcionális anatómiája 50 óra
Élettan és egészségtan, alapvető élettani funkciók fejlődése, szerkezete; elváltozásokat kísérő betegségek, ezek sajátos pszichoszomatikus jellegzetességei 20 óra
Ortopédia és belgyógyászat fogalma, alapvető vizsgálati kezelési módszerek; gyermekkorban leggyakrabban előforduló elváltozások: a gerinc, nyak, vállöv, végtagok és ízületek (csípő, térd) legjellemzőbb betegségei; alapvető belgyógyászati, a betegségek kórtanának, gyógyításának ismerete 75 óra
Gyógytestnevelés módszertana, tartáshibák, deformitások javításának lehetőségei, módszerei 120 óra
Gyakorlatvezetés és elemzés, diagnosztikai csoportoknak, illetve betegségeknek megfelelő - egyéni és csoportos foglalkozások gyakorlatanyagának tervezése és alkalmazása 100 óra
A könnyített és gyógytestnevelés szervezése és tervezése 20 óra
Mozgáskommunikációs tréning 50 óra
Komplex záróvizsgára felkészítő speciális kontakt óra 14 óra
Tanügyi jogi ismeretek 20 óra
6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere
Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások és gyakorlati jegyek megszerzéséből, vizsgák - beszámolók, kollokviumok, szigorlatok - letételéből, szakmai gyakorlat(ok) elvégzéséből, diplomamunka elkészítéséből, valamint záróvizsgából tevődik össze.
6.1. Kötelező szigorlati tárgyak
Ortopédia és belgyógyászat
Gyógytestnevelés módszertana
Anatómia
6.2. Szakdolgozat
A szakdolgozat a könnyített és gyógytestnevelési ismeretanyagából konzulens irányításával készített olyan szakmai munka, amely igazolja, hogy a hallgató a hazai és nemzetközi szakirodalom feldolgozásával képes az elsajátított ismeretanyag gyakorlati alkalmazására, az elvégzett munka és az eredmények szakszerű összefoglalására, a témakörbe tartozó feladatok kreatív megoldására, önálló szakmai munka végzésére.
6.3. A záróvizsga
6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei
- A tantervben előírt vizsgák letétele.
- A konzultációkon, valamint a gyakorlatokon és a bentlakásos tréningeken való kötelező részvétel teljesítése.
- A tantervben előírt írásbeli dolgozatok benyújtása.
- A bíráló által elfogadott szakdolgozat.
6.3.2. A záróvizsga részei
- Komplex szóbeli vizsga az anatómiai, ortopédiai belgyógyászati, valamint könnyített és gyógytestnevelési szervezési, tervezési ismeretekből, továbbá a gyógytestnevelés módszertana, a gyakorlatvezetés és elemzés tantárgyakból.
- A szakdolgozat megvédése.
6.3.3. A záróvizsga eredménye
A szakdolgozatra - annak megvédése eredményeként - adott érdemjegy, a szóbeli vizsga érdemjegyének, valamint gyakorlati jegynek egészre kerekített átlaga.