7/1998. (III. 25.) MKM rendelet
a fogyatékosok együttnevelési (integrációs) pedagógiája szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről
A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § E rendelet melléklete a fogyatékosok együttnevelési (integrációs) pedagógiai szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.
2. § E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Dr. Magyar Bálint s. k.,
művelődési és közoktatási miniszter
Melléklet a 7/1998. (III. 25.) MKM rendelethez
A fogyatékosok együttnevelési (integrációs) pedagógiája szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei
1. A képzési cél
Olyan speciális szaktudású pedagógus szakemberek képzése, akik elméleti és módszertani tudásuk birtokában képesek a gyógypedagógiai gondozást igénylő, különböző típusú (tanulásban akadályozott, érzékszervileg sérült, beszédében vagy testi fogyatékos, beilleszkedési és magatartászavarokkal küzdő stb.) fogyatékos tanulóknak a nem fogyatékosokkal való integrált oktatására és együttnevelésére a többségi iskola (óvoda) keretei között, az óvodapedagógusi, tanítói vagy tanári, illetve szakoktatói alapképzettségüknek megfelelő szakterületeken; a fogyatékos tanulók fejlesztésének feladataiban képesek a gyógypedagógussal való együttműködésre; az együttnevelés révén, illetve az egyéni és kiscsoportos differenciálás alkalmazásával képesek a gyermekek vagy tanulók oktatásában és nevelésében az integrációból származó nevelési hatásokat kamatoztatni, kifejleszteni a másság iránti toleranciát, segítőkészséget, az együtt nevelt tanulók kölcsönös együttműködési készségét.
2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:
fogyatékosokat együttnevelő pedagógus.
3. A képzésben résztvevők köre
Főiskolai vagy egyetemi végzettség és pedagógiai jellegű (óvodapedagógus, tanítói, tanári, szakoktatói, szociálpedagógus, pedagógia) szakon szerzett szakképzettség, valamint legalább egyéves pedagógusi gyakorlat.
4. A képzési idő
Négy félév, összesen legalább 400 tanóra. (Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.)
Az elméleti és gyakorlati jellegű foglalkozások aránya mintegy 60-40%.
5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
5.1. Pedagógia
Az integrációs pedagógia története, a nyitott iskolai modellek, differenciáló pedagógia, a differenciálás és az integrálás pedagógiájának komplex elmélete és gyakorlata.
E képzési terület a képzési időnek legalább 30%-át teszi ki.
5.2. Pszichológia
Fejlődés-, nevelés- és tanuláslélektan elmélete és gyakorlata a tanulási és magatartási zavarok szemszögéből.
E képzési terület a képzési időnek legalább 10%-át teszi ki.
5.3. Gyógypedagógia
A fogyatékosok különböző típusaival kapcsolatos gyógypedagógiai alapismeretek, a fogyatékosok speciális nevelési szükségleteihez való igazodás pedagógiája a többségi iskola (óvoda) gyakorlatában.
E képzési terület a képzési időnek legalább 50%-át teszi ki.
6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái
A képzésben az önálló tanulás, illetve a kiscsoportos munka fontos szerepet kap. Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgákból, a szakmai gyakorlat elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsga letételéből tevődik össze.
6.1. Kötelező szigorlatok
Legalább 2 szigorlat. Tárgyai:
- a differenciáló pedagógia alapjai,
- a tanulás és magatartás fogyatékosságtípus szerinti zavarai.
6.2. A szakdolgozat
Olyan írásbeli dolgozat, amely a fogyatékosok integrációs együttnevelésének elméleti vagy gyakorlati területeivel összefüggő témában készült, s tanúsítja, hogy a hallgató tanulmányaira támaszkodva, illetve a vonatkozó szakirodalom és gyakorlati tapasztalatai feldolgozásával önállóan képes a tanult ismeretanyag alkotó alkalmazására.
6.3. A záróvizsga
6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése;
- gyakorlati vizsga letétele, amelyre a hallgató előzetes esettanulmányt készít az integráció keretében nevelt fogyatékos gyermekkel vagy tanulóval való foglalkozásról, ez alapján zárófoglalkozást vezet, melyet a vizsgán szóban elemez;
- bírálattal elfogadott szakdolgozat.
6.3.2. A záróvizsga részei:
- a szakdolgozat megvédése;
- a képzés, pedagógiai, pszichológiai és gyógypedagógiai témaköreit átfogó komplex szóbeli vizsga.
6.4.3. A záróvizsga eredménye
A szakdolgozat és védése alapján kapott érdemjegy és a szóbeli záróvizsgán nyújtott teljesítmények érdemjegye alapján számított átlag, ötfokozatú jeggyel kifejezve.