7/1998. (III. 25.) MKM rendelet

a fogyatékosok együttnevelési (integrációs) pedagógiája szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § E rendelet melléklete a fogyatékosok együttnevelési (integrációs) pedagógiai szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

2. § E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Magyar Bálint s. k.,

művelődési és közoktatási miniszter

Melléklet a 7/1998. (III. 25.) MKM rendelethez

A fogyatékosok együttnevelési (integrációs) pedagógiája szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan speciális szaktudású pedagógus szakemberek képzése, akik elméleti és módszertani tudásuk birtokában képesek a gyógypedagógiai gondozást igénylő, különböző típusú (tanulásban akadályozott, érzékszervileg sérült, beszédében vagy testi fogyatékos, beilleszkedési és magatartászavarokkal küzdő stb.) fogyatékos tanulóknak a nem fogyatékosokkal való integrált oktatására és együttnevelésére a többségi iskola (óvoda) keretei között, az óvodapedagógusi, tanítói vagy tanári, illetve szakoktatói alapképzettségüknek megfelelő szakterületeken; a fogyatékos tanulók fejlesztésének feladataiban képesek a gyógypedagógussal való együttműködésre; az együttnevelés révén, illetve az egyéni és kiscsoportos differenciálás alkalmazásával képesek a gyermekek vagy tanulók oktatásában és nevelésében az integrációból származó nevelési hatásokat kamatoztatni, kifejleszteni a másság iránti toleranciát, segítőkészséget, az együtt nevelt tanulók kölcsönös együttműködési készségét.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:

fogyatékosokat együttnevelő pedagógus.

3. A képzésben résztvevők köre

Főiskolai vagy egyetemi végzettség és pedagógiai jellegű (óvodapedagógus, tanítói, tanári, szakoktatói, szociálpedagógus, pedagógia) szakon szerzett szakképzettség, valamint legalább egyéves pedagógusi gyakorlat.

4. A képzési idő

Négy félév, összesen legalább 400 tanóra. (Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.)

Az elméleti és gyakorlati jellegű foglalkozások aránya mintegy 60-40%.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

5.1. Pedagógia

Az integrációs pedagógia története, a nyitott iskolai modellek, differenciáló pedagógia, a differenciálás és az integrálás pedagógiájának komplex elmélete és gyakorlata.

E képzési terület a képzési időnek legalább 30%-át teszi ki.

5.2. Pszichológia

Fejlődés-, nevelés- és tanuláslélektan elmélete és gyakorlata a tanulási és magatartási zavarok szemszögéből.

E képzési terület a képzési időnek legalább 10%-át teszi ki.

5.3. Gyógypedagógia

A fogyatékosok különböző típusaival kapcsolatos gyógypedagógiai alapismeretek, a fogyatékosok speciális nevelési szükségleteihez való igazodás pedagógiája a többségi iskola (óvoda) gyakorlatában.

E képzési terület a képzési időnek legalább 50%-át teszi ki.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái

A képzésben az önálló tanulás, illetve a kiscsoportos munka fontos szerepet kap. Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgákból, a szakmai gyakorlat elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsga letételéből tevődik össze.

6.1. Kötelező szigorlatok

Legalább 2 szigorlat. Tárgyai:

- a differenciáló pedagógia alapjai,

- a tanulás és magatartás fogyatékosságtípus szerinti zavarai.

6.2. A szakdolgozat

Olyan írásbeli dolgozat, amely a fogyatékosok integrációs együttnevelésének elméleti vagy gyakorlati területeivel összefüggő témában készült, s tanúsítja, hogy a hallgató tanulmányaira támaszkodva, illetve a vonatkozó szakirodalom és gyakorlati tapasztalatai feldolgozásával önállóan képes a tanult ismeretanyag alkotó alkalmazására.

6.3. A záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése;

- gyakorlati vizsga letétele, amelyre a hallgató előzetes esettanulmányt készít az integráció keretében nevelt fogyatékos gyermekkel vagy tanulóval való foglalkozásról, ez alapján zárófoglalkozást vezet, melyet a vizsgán szóban elemez;

- bírálattal elfogadott szakdolgozat.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- a szakdolgozat megvédése;

- a képzés, pedagógiai, pszichológiai és gyógypedagógiai témaköreit átfogó komplex szóbeli vizsga.

6.4.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat és védése alapján kapott érdemjegy és a szóbeli záróvizsgán nyújtott teljesítmények érdemjegye alapján számított átlag, ötfokozatú jeggyel kifejezve.

Tartalomjegyzék