8/1998. (XII. 1.) OM rendelet

a drámapedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) Drámapedagógus szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

(2) E rendelet melléklete a drámapedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

2. § Az e rendelet hatálybalépését megelőzően megszerzett drámapedagógus szakképzettség egyenértékű az e rendelet alapján szakirányú továbbképzésben szerzett szakképzettséggel.

3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 8/1998. (XII. 1.) OM rendelethez

A drámapedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan speciálisan képzett pedagógus szakemberek kibocsátása, akik magas szintű anyanyelvi, kommunikációs és kiemelkedő közvetítői képességgel, szociális és művészeti érzékenységgel, illetve a dráma- és művészetpedagógia területén szerzett elméleti tudással, valamint gyakorlati ismeretekkel rendelkeznek, ezáltal - az óvodapedagógusi, tanítói, illetve tanári szakképzettségükre építve képesek a mindennapi tevékenységükben: az óvodai nevelésben, illetve az iskolai oktatás-nevelés - elsősorban a magyar nyelv és irodalom, emberismeret, kommunikáció, tánc és dráma területén a drámapedagógiai módszerek alkalmazására, továbbá alkalmassá válnak a közoktatási intézményekben és más területeken művészeti csoportok, drámapedagógiai gyakorlatok vagy drámaórák vezetésére, valamint társadalmi események, iskolai ünnepek, közösségi szertartások tervezésére és szervezésére.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése

Drámapedagógus, az alábbi specializáció megjelölésével: kisgyermekkori drámapedagógiai specializáció vagy színi nevelési specializáció vagy idegen nyelvi (megnevezve az idegen nyelvet) drámapedagógiai specializáció.

3. A képzésben résztvevők köre

Főiskolai vagy egyetemi szintű pedagógus (óvodapedagógus, tanító, tanár, szociálpedagógus, gyógypedagógus, pedagógia) szakképzettséggel rendelkezők.

4. A képzési idő

4 félév, legalább 490 tanóra (tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás).

Az elméleti és gyakorlati jellegű képzés részaránya 40-60%.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

5.1. A drámapedagógia elmélete és gyakorlata

a) Játékelméleti témacsoport

Főbb tárgyai: pedagógiai játékelmélet, játékszociológia, játékpszichológia, szerepjátékelmélet, improvizációs, kommunikációs gyakorlat, kreatív tréning.

b) Drámajáték témacsoport

Főbb tárgyai: drámapedagógia, tanítási dráma, dialógus szerkesztés elmélete és gyakorlata, drámajáték-vezetés, beszédgyakorlat, drámaóra-vezetés, készségfejlesztő gyakorlatok.

c) Dramaturgiai témacsoport

Főbb tárgyai: drámaesztétika, drámatörténet, színháztörténet, színházesztétika, dramatizáló, rendezési, műsorszerkesztési, hatáselemzési gyakorlatok.

E terület a képzési idő legalább 70-75%-át alkotja. Az egyes témacsoportok részaránya közel azonos, a képzési idő mintegy 25-25%-át teszi ki. A képzés tantárgyi programja - figyelembe véve a három témacsoportot - a képzésben résztvevők szakképzettségéhez igazodóan módosulhat.

5.2. A kötelezően választandó módszertani specializáció

a) Kisgyermekkori drámapedagógiai specializáció: óvodapedagógus, tanítói, gyógypedagógiai tanári, szociálpedagógus szakképzettségűek részére.

Főbb tárgyai: vers- és mesemondás, a nehezen nevelhető gyermek játékai, hagyományismeret, tánc- és bábos ismeretek (a hagyomány játékai és táncai, az ünnepi szertartások, rituális játékok).

b) Színi nevelési specializáció: tanári, tanítói, szociálpedagógus, pedagógia szakos szakképzettségűek részére.

Főbb tárgyai: színjátékos és rendezői alapismeretek, színjátszó együttesek, művészeti csoportok vezetése.

c) Az (adott) idegen nyelvi drámapedagógiai specializáció: idegennyelv-szakos tanárok és idegen nyelvi szakkollégiumot, illetve műveltségterületet végzett tanítók részére.

Főbb tárgyai: a drámajáték az idegennyelv-tanulásban, népek, nemzetiségek kultúrája.

A specializáció választása az intézmény kínálatától függ.

E terület a képzési idő legalább 20%-át, legfeljebb 30%-át alkotja.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgákból, gyakorlatok elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsga letételéből tevődik össze. A minősítésben a kollokvium, a szigorlat, a szakdolgozat és a zárótanítás (zárógyakorlat) öt fokozatú, a gyakorlatok minősítése három fokozatú. Minimálisan 6 kollokvium, 10 gyakorlati jegy és a zárótanítás (zárógyakorlat), valamint két szigorlat letétele kötelező.

6.1. Kötelező szigorlatok:

- a drámapedagógia elmélete,

- a választott specializációnak megfelelő ismeretek.

6.2. A szakdolgozat

Olyan írásbeli dolgozat, amely a drámapedagógia elméleti vagy gyakorlati területeivel összefüggő témában készült, s tanúsítja, hogy a hallgató tanulmányaira támaszkodva, illetve a vonatkozó szakirodalom és gyakorlati vagy empirikus vizsgálati tapasztalatai feldolgozásával önállóan képes a tanult ismeretanyag alkotó alkalmazására.

6.3. A záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése,

- bírálattal elfogadott szakdolgozat,

- zárótanítás (zárógyakorlat).

6.3.2. A záróvizsga részei:

- a szakdolgozat megvédése,

- a képzés témaköreit átfogó komplex szóbeli vizsga, különös tekintettel a tanultak gyakorlati alkalmazására.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat és védése alapján kapott érdemjegy és a szóbeli záróvizsgán nyújtott teljesítmény érdemjegye alapján számított átlag, ötfokozatú jeggyel kifejezve.

Tartalomjegyzék