Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

9/1998. (XII. 1.) OM rendelet

az óvodai környezeti nevelő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) Óvodai környezeti nevelő szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

(2) E rendelet melléklete az óvodai környezeti nevelő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 9/1998. (XII. 1.) OM rendelethez

Az óvodai környezeti nevelő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan óvodapedagógusok képzése, akik képesek érzékennyé tenni a gyerekeket, a munkahelyük dolgozóit és az óvodások szüleit a helyi és a globális környezeti problémákra; akik megszervezik a szülők rendszeres tájékoztatását az óvodai környezeti nevelés gondjairól és eredményeiről; akik a környezet- és természetvédelem korszerű törekvéseinek, módszereinek ismeretében segítik a családok természet és környezet iránti, valamint életvitelbeli szemléletváltozását, alakítják a gyerekek környezet- és természetóvó, -tisztelő szokásait, magatartásukat (köztük: az élet iránti tiszteletet, a táplálkozási, vásárlási, vízzel, energiával való takarékossági szokásokat, a levegő-, víztisztaság védelmét, a hulladékszelektálást stb.); akik megtervezik a helyi nevelési programot; akik ismerik és megismertetik kollégáikkal is az óvodai csoportok rendszeres séta- és kirándulóhelyeinek természeti és társadalmi környezetét; akik képesek bemutatni munkatársaiknak és a szülőknek az óvodások ökológiai gondolkodása alapozásának módjait.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú szakképzettség megnevezése

Óvodai környezeti nevelő.

3. A képzésben résztvevők köre

A szakirányú továbbképzésben felsőfokú óvodapedagógusi képesítéssel rendelkezők vehetnek részt.

4. A képzési idő

4 félév, 380 óra. A képzési idő magába foglalja a kötelező és a kötelezően választható elméleti és gyakorlati órák számát. A képzésben az elméleti órák száma 177, a gyakorlati óráké 203.

5. A képzés főbb tanulmányi területei

5.1. A környezeti nevelés pedagógiai és pszichológiai alapjai

Az óvodás gyermek személyiségének általános jellemzői a környezeti nevelés vonatkozásában. Az interperszonális kommunikáció és a környezeti nevelés. A társadalmi környezet hatása a viselkedésre. Az érzelmi nevelés és környezeti nevelés kapcsolata intellektuális érzelem és a környezeti nevelés kapcsolata; az ünnepek, "jeles napok" szerepe a gyermek személyiségének fejlesztésében, a gyermekközösség alakításában és a környezeti nevelésben. Az óvodai tevékenységek adta lehetőségek kihasználása a környezeti nevelésben; játék (a játék személyiségfejlesztő hatása, gyakorlójáték, szerepjáték, értelemfejlesztő szabályjátékok, mozgásos szabályjátékok a szabadban), játékkészítés, munka, ismeretszerzés (tanulás). Néhány természettudományos ismeretszerző módszer alkalmazása a környezeti nevelésben; vizsgálódás (kísérlet), megfigyelés, leírás, mérés. A környezeti nevelés speciális eszközei, helyszínei és szervezeti keretei (természetsarok, az óvoda udvara, mesterséges és természetközeli társulások; a kirándulás, a séta mint szervezeti keretek; a múzeumok, az állatkertek és a vadasparkok mint a környezeti nevelés helyszínei). A család szerepe a környezeti nevelésben. A környezeti nevelés rendszere. A környezeti nevelés céljai, feladatai, alapelvei, módszerei. Környezeti nevelés az óvodában és 6-12 éves korban. A "hétköznapi" környezetvédelem lehetőségei az óvodában. Hulladékszelektálás és -újrahasznosítás. Játékos gyakorlati bemutató. Alternatív pedagógiai irányzatok természet- és társadalomismereti vonatkozásai.

5.2. Természet és az ember

Csillagászati földrajzi alapismeretek, kapcsolatuk az óvodai környezeti neveléssel. Légköri alapismeretek. Az időjárás és az éghajlat fogalma, elemei, kapcsolatuk az élővilággal.

Felszín alatti és a felszíni vizek, kapcsolatuk az óvodai környezeti neveléssel. A kőzetek világa és azok óvodai környezeti nevelési vonatkozásai. Talajtani alapismeretek és azok környezeti nevelési vonatkozásai. Az anyag fogalma, szerveződése, tulajdonságai, kölcsönhatásai. Az élet kialakulása a Földön (szüntelen kölcsönhatások). Az evolúció néhány kérdése. Az élőlények szerveződési szintjei. Néhány fontos növény- és állatélettani jelenség és azok megfigyeltetési lehetőségei az óvodásokkal. Egyszerű élettani vizsgálatok elvégzése és értékelése. A növények és az állatok "viselkedése" élőhelyük sajátos környezeti viszonyai között. Etológiai alapismeretek: támadás és védekezés, kommunikáció és formái, ivadékgondozás stb.

5.2. Ökológiai alapismeretek, környezet- és természetvédelem

5.3.1. Az ökológia tárgya

Szupraindividuális szerveződési szintek: populációk, életközösségek, bioszféra. Környezet, termőhely, élőhely fogalma. Alkalmazkodás, tűrőképesség, indikáció jelensége. Környezeti tényezők. A populációk szervezete, változásai, kölcsönhatásai. Az életközösség mint az élővilág szerveződési és működésbeli alapegysége. Jellemző kapcsolatok az életközösségben. Anyag- és energiaáramlás. Térbeli és időbeli változások az életközösségben. Leggyakoribb hazai növénytársulások áttekintése. A földi biomok rövid áttekintése. Az ökológiai rendszerek, ökoszisztéma értelmezése, jelentőségük.

5.3.2. Az ökológia és a környezetvédelem összefüggései

Az ember és a környezete közötti kölcsönhatás alakulásának története. A víz-, a levegő-, talajszennyeződés, zajártalom, hulladékfelhalmozódás és ezek következményei. Globális környezetvédelmi problémák. A védekezés néhány lehetősége. Környezetszennyezés és az ember. Az egészségünk védelmének lehetőségei a mindennapok során. Egészséges életvitel főbb jellemzői. A környezetvédelem helyzete ma hazánkban.

5.3.3. Az ökológia és a természetvédelem összefüggései

A fajok sokszínűsége megőrzésének jelentősége. Az élőhely mint a természetvédelem alapegysége. A természetvédelem története, alapelvei és gyakorlata hazánkban.

5.4. Növény- és állatismeret

Az óvodások séta- és kirándulóhelyein leggyakrabban előforduló, velük megfigyelhető növény- és állatfajok ismerete. Mérgező növények és állatok. A természet gyűjthető "kincsei", azok természetismereti vonatkozásai. A "gyűjtés" szabályai. Növény- és állatgondozás, állattartás a csoportszobában és az óvoda udvarán. A "hétköznapi" hagyományok - aszalás, befőzés, ünnepi sütés-főzés - szerepe az óvodai környezeti nevelésben. Tudnivalók a felhasznált "alapanyagokról". A gyógynövények "eredete", hatóanyagai. Gyógynövények szárítása és tárolása. A gyógynövények betegségmegelőző szerepe. Egyéb felhasználási lehetőségek az óvodában.

5.5. Terepgyakorlat, terepismeret

Tájékozódás a terepen (iránytű, térkép). A terepgyakorlatokon különböző természetközeli és mesterséges társulások, illetve azok évszakonkénti változásainak megfigyelése. A társulások szerkezetének, az egyes szintek növény- és állatfajainak megfigyelése és felismerése. Kölcsönhatások, kapcsolatok vizsgálata, megfigyelése. Üzemlátogatás szemétégető és szennyvíztisztító üzemben. A 2. félévben erdei óvodai programban való részvétel.

5.6. Kötelezően választható stúdiumok

(Két stúdium választása kötelező.)

Természetfotózás, videózás. A környezeti nevelés kapcsolata más nevelési területekkel. A környezet- és természetvédelmi ünnepek az óvodában. Játék- és ajándékkészítés természetes anyagokból. Érdekességek növényekről és állatokról. A hallgatók által ajánlott témájú stúdium.

5.7. Környezet- és természetvédelmi jog és igazgatás

A környezet- és természetvédelmi szabályozás célja, módszerei. A környezet- és természetvédelem hazai jogi szabályozása, annak értelmezése. Nemzetközi környezetvédelmi jog története és szabályozási rendszere. Nemzetközi szervezetek funkciói a környezetvédelemben. A környezet összetevőinek vagy sajátosságainak védelmével foglalkozó néhány nemzetközi egyezmény és azok hazai vonatkozásai. A természeti környezet védelmével és a környezet állapotát befolyásoló tevékenységekkel foglalkozó legfontosabb egyezmények és ezek hazai vonatkozásai.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt vizsgák - kollokviumok, szigorlatok - letételéből, szakmai gyakorlat(ok) elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsgából tevődik össze.

6.1. Kötelező szigorlati tárgyak

Komplex szigorlat a környezeti nevelés pedagógiai és pszichológiai alapjai és a természet és az ember témaköreiből.

6.2. Szakdolgozat

A szakdolgozat a szakirányú képzettségnek megfelelő, eredményében írásosan is megjelenő, alkotó jellegű, szakmai feladat, amelynek megoldása - a hallgató tanulmányaira támaszkodva, a hazai és nemzetközi szakirodalom tanulmányozásával - témavezető vagy konzulens irányításával kidolgozható, és igazolja azt, hogy a hallgató képes az elsajátított ismeretanyag gyakorlati alkalmazására, az elvégzett munka és az eredmények szakszerű összefoglalására, a témakörbe tartozó feladatok kreatív megoldására, önálló szakmai munka végzésére.

6.3. A záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- a tantervben előírt vizsgák letétele,

- a gyakorlati képzés követelményeinek teljesítése,

- a bírálók által elfogadott szakdolgozat.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- komplex szóbeli vizsga,

- a szakdolgozat megvédése.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat és megvédése érdemjegyének és a komplex szóbeli vizsga osztályzatának egész jegyre kerekített számtani átlaga.

Tartalomjegyzék