Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

12/1999. (III. 8.) OM rendelet

a pedagógiai értékelés és a tantervfejlesztés szakirányú továbbképzési szakok képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet 1. számú melléklete a pedagógiai értékelés, a 2. számú melléklete a tantervfejlesztés szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) Pedagógiai értékelési szakértő, illetve tantervi szakértő szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. § (1)[1]

(2) Az e rendelet hatálybalépését megelőző időszakban a szakosító továbbképzésről szóló 7/1987. (VI. 29.) MM rendelet alapján a pedagógiai szakértői továbbképzésben az értékelési szakirányon, illetve a tantervfejlesztési szakirányon megszerzett szakképzettség - a fentiek sorrendjében - egyenértékű az e rendelet 1. számú mellékletében meghatározott pedagógiai értékelés, illetve a 2. számú mellékletében meghatározott tantervfejlesztés szakirányú továbbképzési szakon szerezhető szakképzettséggel.

3. § A pedagógiai értékelés, illetve a tantervfejlesztés szakirányú továbbképzési szakon oklevéllel rendelkezőknek a másik szakon történő újabb oklevelet nyújtó képzésében a képzési idő - a képző intézményeknek a közös követelmények elfogadásáról szóló megállapodása alapján, a beszámítható teljesítés arányában - 1 vagy 2 félévvel csökkenthető.

4. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

1. számú melléklet a 12/1999. (III. 8.) OM rendelethez

A pedagógiai értékelés szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A közoktatási és szakképzési rendszerben az értékeléssel összefüggő, különleges szakértelmet igénylő feladatok ellátására alkalmas szakemberek felkészítése, akik - az alapképzés valamely pedagógus szakján szerzett, valamint a közoktatási és szakképzési rendszer szabályozásával és működésével kapcsolatos alapismereteik birtokában - képesek a tudásszintmérés feladatainak ellátására, feladatlapok, tesztek készítésére és értékelésére, vizsgarendszerek tervezésére és vizsgák lebonyolítására, helyi felmérések kivitelezésére, intézmények, képzési programok értékelésére, országos és nemzetközi vizsgálatokba való bekapcsolódásra, a magyar közoktatási és szakképzési rendszerben felmerülő értékelési feladatoknak a nemzetközi tendenciákkal összefüggésben való szemléletére, más országok hasonló képzettségű szakértőivel való kommunikációra, széles körű tájékozódásra, a kutatási eredmények értelmezésére és szaktudásuk gyakorlati alkalmazására.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése

Pedagógiai értékelési szakértő.

3. A képzésben való részvétel előfeltétele

Valamely pedagógusi (óvodapedagógusi, tanítói, gyógypedagógusi, tanári) alapképzési szakon szerzett végzettség és szakképzettség.

4. A képzési idő

4 félév, legalább 350 tanóra.

Meghatározások:

A képzési idő magában foglalja a kötelező, kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit. Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

a) Informatikai és számítógépes ismeretek, matematikai és kutatás-módszertani alapok: a személyi számítógépek használata, szövegszerkesztés, adatbázisok kezelése, adatfeldolgozás és statisztikai adatelemzés, számítógépes hálózatok használata, információk keresése; a pedagógiai adatgyűjtés és adatelemzés matematikai alapjai, a halmazelmélet, a matematikai logika, a valószínűségszámítás és a matematikai statisztika alapismeretei, a szakirodalmi tájékozódás, az adatgyűjtés és az adatok elemzésének módszerei és eszközei; a képzési idő 15-20%-ában.

b) Pszichológiai ismeretek: a pedagógiai pszichológia alapjai, a megismerés pszichológiája, a nyelv, az értelem és a személyiség fejlődése, a tanulással, a gondolkodással és a tudás szerveződésével és alkalmazásával kapcsolatos témakörök; a képzési idő 5-10%-ában.

c) Oktatás-rendszertani ismeretek: a közoktatás és szakképzés szabályozása, kapcsolódása az oktatást befolyásoló más jogszabályokhoz, környezeti feltételekhez; a közoktatási rendszer működése, a fenntartók és az oktatási-nevelési intézmények jogai és kötelezettségei, az intézmények finanszírozása; az oktatás-nevelés tartalmának szabályozása, társadalmi-gazdasági meghatározottsága, a pedagógiai programok, a nevelési programok, a tantervek fogalma, tartalma; a képzési idő 20-25%-ában.

d) Értékeléselmélet: az értékelemzés fogalma, módozatai, a pedagógiai értékelés formái, funkciói, programok és intézmények értékelése, minősítés, szelekció, osztályzatok, bizonyítványok, vizsgák, vizsgarendszerek, vizsgatípusok; a képzési idő 15-25%-ában.

e) Tesztelmélet: a klasszikus és a valószínűségi tesztelméletek, tesztek készítése, feladatírás, tesztszerkesztés, tesztanalízis és tesztfejlesztés, mérés és tesztelés a gyakorlatban; a képzési idő 15-25%-ában.

f) Kötelezően választandó és szabadon választható témakörök: speciálkollégiumok, szakdolgozati szemináriumok, egyénileg végzett értékelő-eszköz készítő, tesztfejlesztő munka; a képzési idő 10-20%-ában.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ellenőrzési rendszer az intézményi tantervben az e mellékletben foglaltak figyelembevételével előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, az egyénileg önállóan megoldandó feladatok teljesítéséből, szigorlatokból, szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze.

A kötelező kollokviumok száma: legalább 10; a gyakorlati jegyek száma: legalább 4.

a) Kötelező szigorlat:

Kötelezően 2 komplex szigorlatot kell tenni.

Tárgyai: az 5. a)-c) pont témaköreiből kialakított alapozó ismeretek, valamint az 5. d)-e) pont témaköreiből kialakított szakismeretek.

b) Szakdolgozat:

A szakdolgozat olyan empirikus vizsgálaton, szintetizáló elméleti elemzésen vagy innovatív alkotómunkán alapuló szakmai feladat megoldása, amellyel a hallgató tanúsítja, hogy tájékozott témájának szakirodalmában és hazai gyakorlatában, önállóan képes a szakon tanult ismeretek szintetizálására és alkotó alkalmazására.

c) A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, valamint

- szakdolgozat benyújtása és az opponens általi elfogadása.

d) A záróvizsga részei:

- szakdolgozat megvédése,

- komplex szóbeli vizsga.

A szóbeli vizsga tételei a főbb tanulmányi területek tárgyaiból, elsősorban az 5. d)-e) pont témaköreiből alakítandók ki, különös tekintettel a tanultak gyakorlati alkalmazási lehetőségeire.

e) A záróvizsga eredménye:

A szakdolgozat és védése alapján kialakított érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított egyszerű átlag, egész számra kerekítve.

2. számú melléklet a 12/1999. (III. 8.) OM rendelethez

A tantervfejlesztés szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A közoktatási és szakképzési rendszerben a tantervek fejlesztésével összefüggő, különleges szakértelmet igénylő feladatok ellátására alkalmas szakemberek felkészítése, akik - az alapképzés valamely pedagógus szakján szerzett, valamint a közoktatási és szakképzési rendszer szabályozásával és működésével kapcsolatos alapismereteik birtokában - képesek az oktatás céljainak szakszerű leírására, a tanítás tartalmainak kiválasztására, elrendezésére, helyi tantervek készítésére, országos tantervfejlesztő munkákba való bekapcsolódásra, a gyakorlatban használatos tantervek, taneszközök elemzésére, hatékonyságuk vizsgálatára, a magyar közoktatási és szakképzési rendszerben felmerülő tantervfejlesztési feladatoknak a nemzetközi tendenciákkal összefüggésben való szemléletére, más országok hasonló képzettségű szakértőivel való kommunikációra, széles körű tájékozódásra, a kutatási eredmények értelmezésére és szakterületük ismereteinek gyakorlati alkalmazására.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése

Tantervi szakértő.

3. A képzésben való részvétel előfeltétele

Valamely pedagógusi (óvodapedagógusi, tanítói, gyógypedagógusi, tanári) alapképzési szakon szerzett végzettség és szakképzettség.

4. A képzési idő

4 félév, legalább 350 tanóra.

Meghatározások:

A képzési idő magában foglalja a kötelező, kötelezően választandó és a szabadon választható tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit. Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

a) Informatikai és számítógépes ismeretek, matematikai és kutatás-módszertani alapok: a személyi számítógépek használata, szövegszerkesztés, adatbázisok kezelése, adatfeldolgozás és statisztikai adatelemzés, számítógépes hálózatok használata, információk keresése; a pedagógiai adatgyűjtés és adatelemzés matematikai alapjai, a halmazelmélet, a matematikai logika, a valószínűségszámítás és a matematikai statisztika alapismeretei, a szakirodalmi tájékozódás, az adatgyűjtés és az adatok elemzésének módszerei és eszközei; a képzési idő 15-20%-ában.

b) Pszichológiai ismeretek: a pedagógiai pszichológia alapjai, a megismerés pszichológiája, a nyelv, az értelem és a személyiség fejlődése, a tanulással, a gondolkodással és a tudás szerveződésével és alkalmazásával kapcsolatos témakörök; a képzési idő 5-10%-ában.

c) Oktatás-rendszertani ismeretek: a közoktatás és szakképzés szabályozása, kapcsolódása az oktatást befolyásoló más jogszabályokhoz, környezeti feltételekhez; a közoktatási rendszer működése, a fenntartók és az oktatási-nevelési intézmények jogai és kötelezettségei, az intézmények finanszírozása; az oktatás-nevelés tartalmának szabályozása, társadalmi-gazdasági meghatározottsága, a pedagógiai programok, a nevelési programok, a tantervek kapcsolatai; a képzési idő 20-25%-ában.

d) Tudáselmélet és tananyagelemzés: a tudás típusai, a tananyagokban, tantervekben, taneszközökben megjelenő tudás leírására szolgáló fogalmak, a tananyag elemzésének eszközei és módszerei; a képzési idő 15-25%-ában.

e) Tantervelmélet: a tantervek típusai, a tantervfejlesztés irányzatai, a tananyag elrendezésének fő típusai, a tanulói tevékenység és az eszközrendszer tervezése, a tantervek és képzési programok implementációja és értékelése, az európai és a magyarországi tantervek fejlődésének fő tendenciái; a képzési idő 15-25%-ában.

f) Kötelezően választandó és szabadon választható témakörök: speciálkollégiumok, szakdolgozati szemináriumok, egyénileg végzett tantervfejlesztő munka; a képzési idő 10-20%-ában.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ellenőrzési rendszer az intézményi tantervben az e mellékletben foglaltak figyelembevételével előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, kollokviumokból, az egyénileg önállóan megoldandó feladatok teljesítéséből, szigorlatokból, szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsgából tevődik össze.

A kötelező kollokviumok száma: legalább 10; a gyakorlati jegyek száma: legalább 4.

a) Kötelező szigorlat:

Kötelezően 2 komplex szigorlatot kell tenni.

Tárgyai: az 5. a)-c) pont témaköreiből kialakított alapozó ismeretek, valamint az 5. d)-e) pont témaköreiből kialakított szakismeretek.

b) Szakdolgozat:

A szakdolgozat olyan empirikus vizsgálaton, szintetizáló elméleti elemzésen vagy innovatív alkotómunkán alapuló szakmai feladat megoldása, amellyel a hallgató tanúsítja, hogy tájékozott témájának szakirodalmában és hazai gyakorlatában, önállóan képes a szakon tanult ismeretek szintetizálására és alkotó alkalmazására.

c) A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, valamint

- szakdolgozat benyújtása és az opponens általi elfogadása.

d) A záróvizsga részei:

- szakdolgozat megvédése,

- komplex szóbeli vizsga.

A szóbeli vizsga tételei a főbb tanulmányi területek tárgyaiból, elsősorban az 5. d)-e) pont témaköreiből alakítandók ki, különös tekintettel a tanultak gyakorlati alkalmazási lehetőségeire.

e) A záróvizsga eredménye:

A szakdolgozat és védése alapján kialakított érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított egyszerű átlag, egész számra kerekítve.

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 20/2001. (VI. 30.) OM rendelet 6. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2001.07.08.

Tartalomjegyzék