19/1999. (IV. 21.) OM rendelet
a pályaorientációs tanár szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről
A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazása alapján a következőket rendelem el:
1. § (1) E rendelet melléklete a pályaorientációs tanár szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.
(2) Pályaorientációs szakirányú szakos tanár szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.
2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Pokorni Zoltán s. k.,
oktatási miniszter
Melléklet a 19/1999. (IV. 21.) OM rendelethez
A pályaorientációs tanár szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei
1. Képzési cél
Olyan ismeretek közvetítése és olyan készségek kialakítása, amely lehetővé teszi a közoktatásban részt vevő felső tagozatos és középiskolás korosztályok, valamint a szakképzésben tanulók pálya-, iskola- és munkaválasztásának a támogatását; az interdiszciplináris szemléletmód alkalmazásával hozzásegíti, felkészíti a tanulókat a tudatos választásra, a döntések ismétlődésére, a döntéshelyzetekben az aktív tájékozódásuk szükségességének a felismerésére, a tájékozódás technikáira, az életpálya felelős tervezésére.
2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése
Pályaorientációs szakirányú szakos tanár.
3. A képzésben részt vevők köre
Valamely alapképzési tanár szakon szerzett végzettség és szakképzettség.
4. A képzési idő
3 félév, legalább 300 tanóra. (Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.)
Mind az elméleti, mind a gyakorlati jellegű képzés legalább 40%, s legfeljebb 60% lehet.
5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
a) Alapozó elméleti ismeretek:
Elméleti alapismeretek a pedagógia, a pszichológia, az oktatási képzési rendszer pályaorientációval összefüggő kérdésköreiről;
a képzési idő mintegy 10-15%-ában.
b) Társadalom- és gazdaságismereti témacsoport:
Munkajogi, szociológiai, munkaerőpiaci ismeretek;
a képzési idő mintegy 15-20%-ában.
c) Ember-pálya kapcsolata témacsoport:
A pályaorientáció elmélete, a pályaismeret, a személyiség megismerése és értékelése;
a képzési idő mintegy 20-25%-ában.
d) Módszertani témacsoport:
Pályapedagógia, információ és orientáció, a tömegtájékoztatási eszközök és a marketing szerepe az elhelyezkedési és pályalehetőségek megismertetésében, számítógéppel támogatott orientáció, a pályaorientáció mint tantárgy módszertana;
a képzési idő 20-25%-ában.
e) Gyakorlati felkészítés:
A gyakorlati képzés egyrészt a szakmai tárgyakhoz kapcsolódó külső gyakorlati foglalkozásokat, intézménylátogatásokat, elemzéseket, másrészt az iskolai hospitálási és tanítási gyakorlatokat foglalja magában, melyben legalább 10 egyénileg vezetett iskolai tanórai foglalkozás megtartása, illetve zárótanítás is szükséges;
a képzési idő mintegy 20-25%-ában.
6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái
Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgákból, gyakorlatok elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsga letételéből tevődik össze. A minősítésben a kollokvium, a szigorlat, a szakdolgozat és a zárógyakorlat ötfokozatú, a gyakorlatok minősítése háromfokozatú. Az iskolai gyakorlati foglalkozásokat követően ötfokozatú jeggyel értékelt zárótanítási gyakorlatot kell tenni.
6.1. Kötelező szigorlat:
Egy komplex szigorlat az ember-pálya kapcsolat tárgyköréből.
6.2. A szakdolgozat:
Olyan írásbeli dolgozat, amely a pályaorientáció elméleti, módszertani, illetve gyakorlati területeivel összefüggő témában készült, s tanúsítja, hogy a hallgató tanulmányaira támaszkodva, illetve a vonatkozó szakirodalom és gyakorlati vagy empirikus vizsgálati tapasztalatai feldolgozásával önállóan képes a tanult ismeretanyag alkotó alkalmazására.
6.3. A záróvizsga:
6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése,
- iskolai zárótanítás,
- bírálattal elfogadott szakdolgozat.
6.3.2. A záróvizsga részei:
- a szakdolgozat megvédése,
- a képzés témaköreit átfogó komplex szóbeli vizsga, különös tekintettel pályaorientáció tanításához kapcsolódó gyakorlati alkalmazásra.
6.3.3. A záróvizsga eredménye:
A szakdolgozat és védése alapján kapott érdemjegy és a szóbeli záróvizsgán nyújtott teljesítmény érdemjegye alapján számított átlag, ötfokozatú jeggyel kifejezve.