21/1999. (V. 3.) OM rendelet

a fizika szakirányú tanári továbbképzési szakok képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló, többször módosított 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § Az anyagszerkezet szakirányú tanári továbbképzési szak képesítési követelményeit e rendelet 1. számú melléklete, a környezetfizika szakirányú tanári továbbképzési szak képesítési követelményeit a 2. számú melléklete, a statisztikus fizika szakirányú tanári továbbképzési szak képesítési követelményeit a 3. számú melléklete, a kísérleti fizika szakirányú tanári továbbképzési szak képesítési követelményeit a 4. számú melléklete tartalmazza.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

1. számú melléklet a 21/1999. (V. 3.) OM rendelethez

Az anyagszerkezet szakirányú tanári továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan tanárok továbbképzése, akik a tudományegyetemen szerzett okleveles fizika szakos tanári szakképzettségük birtokában folytatott eredményes tanári tevékenységük során szerzett tapasztalataikra támaszkodva képesek iskolájukban kiemelkedő szerepet játszani a fakultatív oktatásban, szakkörök vezetésében, a tanulók pályázati munkáinak irányításában, versenyekre való felkészítésében. Ezeken túlmenően, a továbbképzésben részt vettek közül kerülhetnek ki a szakértők, szaktanácsadók, helyi vagy megyei továbbképzéseket, bemutatókat, eszközkiállításokat stb. szervező tanárok. A szakirány az anyagszerkezeti kutatás új eredményeinek átadása, közvetítése, valamint a legújabb kísérleti módszerek gyakorlati bemutatása, illetve a témakörök szemléleti, módszertani vonatkozásainak hangsúlyozása révén, fejleszti, ösztönzi és segíti a tanári kezdeményezőkészséget a tananyag megújításában.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú képzettség megnevezése

Anyagszerkezet szakirányú szakos tanár.

3. A képzésben résztvevők köre

A képzésben részt vehetnek a tudományegyetemeken oklevelet szerzett fizika szakos tanárok, akik legalább egyéves iskolai tanítási gyakorlattal rendelkeznek. A szakirányú továbbképzésben való részvételnek nem feltétele a pedagógus-munkakör.

4. A képzési idő

Levelező tagozaton 4 félév alatt legalább 360 tanóra.

4.1. E melléklet alkalmazásában

a tanóra: a tananyag elsajátításához és szorgalmi időn belüli ellenőrzéséhez egyetemi oktató személyes közreműködését igénylő idő.

5. A képzés főbb tanulmányi területei

Anyagszerkezeti ismeretek30-40%.

A korábbi ismeretek elmélyítése, középiskolai vonatkozások felfrissítése: szilárdtestek szerkezete, periodikus és nem periodikus struktúrák, alakváltozás és törés, nem egyensúlyi anyagok és alkalmazásaik, elektromos és mágneses tulajdonságok, felületek, szemcse- és fázishatárok, multirétegek.

Új anyagok és technológiák15-20%.

Mikro- és nanokristályos anyagok, kvázikristályok, folyadékkristályok, szuperötvözetek, intermetallikus fázisok, szupravezetők, ion-implantáció, felületek kezelése nagy intenzítású lézer nyalábbal, plazmaszórás.

A szerkezetvizsgálat modern módszerei30-40%.

Pásztázó elektronmikroszkópia, transzmissziós elektronmikroszkópia, röntgenanalitika, multirétegek készítése és vizsgálata, röntgen-diffrakciós vizsgálatok, szupravezetők vizsgálata, differenciális scanning kalorimetria, ionsugaras analitika, felületanalitikai módszerek

Szakdidaktika 8-10%.

Szilárdtestek szerkezetének modellezése termikus, mechanikus, elektromos és mágneses tulajdonságok tárgyalása a középiskolában, a témakör demonstrációs kísérletei, dinamikus golyómodell alkalmazása ponthibák, diszlokációk, szemcsehatárok dinamikus modellezésére, fizika oktatási programok.

Pedagógia8-10%.

Tantervelmélet, tananyag-kiválasztás és -elrendezés, nemzeti alaptanterv és helyi tantervek, iskolai pedagógiai program, tantervfejlesztés elmélete és gyakorlata, tantervértékelések.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások és gyakorlati jegyek megszerzéséből, beszámolók, kollokviumok letételéből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsgából tevődik össze.

6.1. A szakdolgozat

A szakdolgozat a tanított témakörökből egy kérdéskörnek szakirodalmi tájékozódást, illetve kísérletes munkát feltételező kidolgozása, a képzési célokhoz illeszkedő jelleggel. Olyan, eredményében írásosan is megjelenő, alkotó feladat, amelynek megoldása a hallgató tanulmányaira támaszkodva, a hazai és nemzetközi szakirodalom tanulmányozásával, témavezető irányításával kidolgozható, és igazolja azt, hogy a hallgató képes az elsajátított ismeretanyag gyakorlati alkalmazására, az elvégzett munka és az eredmények szakszerű összefoglalására, a témakörébe tartozó feladatok kreatív megoldására, önálló szakmai munka végzésére.

6.2. A záróvizsga

6.2.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei

A tantervben előírt feltételek teljesítése:

- 7 beszámoló, 9 kollokvium,

- 120 kredit megszerzése,

- bíráló által elfogadott szakdolgozat.

6.2.2. A záróvizsga részei

A záróvizsga három részből áll:

- egy kötelező és egy választható tárgykörű vizsgából

= kötelező tárgyak:

- Szilárdtestek szerkezete, periodikus és nem

periodikus struktúrák

- A szerkezetvizsgálat modern módszerei

= választható tárgyak:

- Elektromos és mágneses tulajdonságok, mág-

neses szerkezetek

- Új anyagok és technológiák

- a szakdolgozat megvédéséből.

6.2.3. A záróvizsga eredménye

A vizsgáztató bizottság által a szakdolgozatra, annak megvédése eredményeként adott egy, valamint a két szóbeli vizsgára adott két érdemjegy egészre kerekített átlaga.

2. számú melléklet a 21/1999. (V. 3.) OM rendelethez

A környezetfizika szakirányú tanári továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan tanárok továbbképzése, akik a tudományegyetemen szerzett okleveles fizika szakos tanári szakképzettségük birtokában folytatott eredményes tanári tevékenységük során szerzett tapasztalataikra támaszkodva képesek iskolájukban kiemelkedő szerepet játszani a fakultatív oktatásban, szakkörök vezetésében, a tanulók pályázati munkáinak irányításában, versenyekre való felkészítésében. Ezeken túlmenően, a továbbképzésben részt vettek közül kerülhetnek ki a szakértők, szaktanácsadók, helyi vagy megyei továbbképzéseket, bemutatókat, eszközkiállításokat stb. szervező tanárok. A szakirány felkészíti a fizika tanárokat a környezet állapotával, a környezetben tapasztalható káros tendenciákkal, illetve a környezetvédelemmel kapcsolatos ismereteknek a középiskolai oktatásban történő minél szélesebb körű bevitelére, ezzel is hozzájárulva egy, a környezetre érzékeny generáció felneveléséhez. Az átadott ismeretek birtokában a szaktanár képes arra, hogy a nap mint nap felmerülő környezeti problémákat tudományos megalapozottsággal, a mai kor ismereteinek megfelelő színvonalon interpretálja, a téves, nem helytálló információkat pedig megfelelő érveléssel cáfolni tudja.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú képzettség megnevezése

Környezetfizika szakirányú szakos tanár.

3. A képzésben résztvevők köre

A képzésben részt vehetnek a tudományegyetemeken oklevelet szerzett fizika szakos tanárok, akik legalább egyéves iskolai tanítási gyakorlattal rendelkeznek. A szakirányú továbbképzésben való részvételnek nem feltétele a pedagógus-munkakör.

4. A képzési idő

Levelező tagozaton 4 félév alatt legalább 360 tanóra.

4.1. E melléklet alkalmazásában

a tanóra: a tananyag elsajátításához és szorgalmi időn belüli ellenőrzéséhez egyetemi oktató személyes közreműködését igénylő idő.

5. A képzés főbb tanulmányi területei

Környezetfizikai alapismeretek30-40%.

Az atmoszféra fizikája, a hidroszféra fizikája, az atmoszféra és a hidroszféra kémiája, a litoszféra fizikája és kémiája.

Ökológia20-25%.

Ökológiai faktorok, biológiai indikáció, biológiai diverzitás és jelentősége, ökoszisztémák, a bioszféra kialakulása, antropogén hatások az ökoszférában, energiatermelés és környezet.

Környezetanalitika és környezetvédelem25-30%.

A környezetanalitika célja és módszerei, dozimetria, nukleáris környezetvédelem.

Pedagógia10-15%.

Tantervelmélet, tananyag-kiválasztás és -elrendezés, nemzeti alaptanterv és helyi tantervek, iskolai pedagógiai program, tantervfejlesztés elmélete és gyakorlata, tantervértékelések.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások és gyakorlati jegyek megszerzéséből, beszámolók, kollokviumok letételéből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsgából tevődik össze.

6.1. A szakdolgozat

A szakdolgozat a tanított témakörökből egy kérdéskörnek szakirodalmi tájékozódást, illetve kísérletes munkát feltételező kidolgozása, a képzési célokhoz illeszkedő jelleggel. Olyan, eredményében írásosan is megjelenő, alkotó feladat, amelynek megoldása a hallgató tanulmányaira támaszkodva, a hazai és nemzetközi szakirodalom tanulmányozásával, témavezető irányításával kidolgozható, és igazolja azt, hogy a hallgató képes az elsajátított ismeretanyag gyakorlati alkalmazására, az elvégzett munka és az eredmények szakszerű összefoglalására, a témakörébe tartozó feladatok kreatív megoldására, önálló szakmai munka végzésére.

6.2. A záróvizsga

6.2.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei

A tantervben előírt feltételek teljesítése:

- 2 gyakorlati jegy, 1 beszámoló, 11 kollokvium,

- 124 kredit megszerzése,

- bíráló által elfogadott szakdolgozat.

6.2.2. A záróvizsga részei

A záróvizsga három részből áll:

- egy kötelező és egy választható tárgykörű vizsgából

= kötelező tárgyak:

- Az atmoszféra fizikája

- A litoszféra fizikája és kémiája

= választható tárgyak:

- a tantervben szereplő bármely tárgy vagy tárgyak,

amelyek összes kreditjeinek száma legalább 18.

A kötelező és választható tárgyak nem fedhetik egymást.

- a szakdolgozat megvédéséből.

6.2.3. A záróvizsga eredménye

A vizsgáztató bizottság által a szakdolgozatra, annak megvédése eredményeként adott egy, valamint a két szóbeli vizsgára adott két érdemjegy egészre kerekített átlaga.

3. számú melléklet a 21/1999. (V. 3.) OM rendelethez

A statisztikus fizika szakirányú tanári továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan tanárok továbbképzése, akik a tudományegyetemen szerzett okleveles fizika szakos tanári szakképzettségük birtokában folytatott eredményes tanári tevékenységük során szerzett tapasztalataikra támaszkodva képesek iskolájukban kiemelkedő szerepet játszani a fakultatív oktatásban, szakkörök vezetésében, a tanulók pályázati munkáinak irányításában, versenyekre való felkészítésében. Ezeken túlmenően, a továbbképzésben részt vettek közül kerülhetnek ki a szakértők, szaktanácsadók, helyi vagy megyei továbbképzéseket, bemutatókat, eszközkiállításokat stb. szervező tanárok. A statisztikus fizika új, dinamikusan fejlődő területeinek bemutatása, illetve az ezekhez kapcsolódó számítógépes kísérletek és gyakorlatok elvégzése révén a tanár olyan új képességek birtokába jut, melyek lehetővé teszik számára a számítógépes kísérletek középiskolai oktatásban történő felhasználását, illetve a statisztikus módszerek, számítógépes modellek fizikán túlnyúló alkalmazásainak bemutatását.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú képzettség megnevezése

Statisztikus fizika szakirányú szakos tanár.

3. A képzésben résztvevők köre

A képzésben részt vehetnek a tudományegyetemeken oklevelet szerzett fizika szakos tanárok, akik legalább egyéves iskolai tanítási gyakorlattal rendelkeznek. A szakirányú továbbképzésben való részvételnek nem feltétele a pedagógus-munkakör.

4. A képzési idő

Levelező tagozaton 4 félév alatt legalább 360 tanóra.

4.1. E melléklet alkalmazásában

a tanóra: a tananyag elsajátításához és szorgalmi időn belüli ellenőrzéséhez egyetemi oktató személyes közreműködését igénylő idő.

5. A képzés főbb tanulmányi területei

Klasszikus statisztikus fizika25-30%.

Ismeretek elmélyítése, középiskolai vonatkozások felfrissítése: termodinamika, kinetikus gázelmélet, statisztikus mechanika, lineáris jelenségek, sztochasztikus és információelméleti alapok.

Modern statisztikus fizika30-40%.

Káosz, bolyongás, kritikus jelenségek, perkoláció, fraktálok, szupravezetés és kvantumfolyadékok, neuronhálózatok,

Számítógépes szimuláció15-20%.

Gázok, folyadékok molekuladinamikai szimulációja, bolyongásproblémák, kaotikus jelenségek, perkoláció és növekedés, kritikus jelenségek, neuronhálózatok.

Szakmódszertan10-15%.

Az ideális gáz politropikus folyamatai, telített gőz vizsgálata, kristályok molhőjének mérésétől a Planck-féle kvantumhipotézisig, feketetest-sugárzás vizsgálata, Maxwell-Boltzmann-féle sebességeloszlás.

Pedagógia8-10%.

Tantervelmélet, tananyag-kiválasztás és -elrendezés, nemzeti alaptanterv és helyi tantervek, iskolai pedagógiai program, tantervfejlesztés elmélete és gyakorlata, tantervértékelések.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások és gyakorlati jegyek megszerzéséből, beszámolók, kollokviumok letételéből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsgából tevődik össze.

6.1. A szakdolgozat

A szakdolgozat a statisztikus fizika, illetve számítógépes modellezés tanított témaköreiből egy kérdéskörnek szakirodalmi tájékozódást, illetve programkészítő feltételező kidolgozása, a képzési célokhoz illeszkedő jelleggel. Olyan, eredményében írásosan is megjelenő, alkotó feladat, amelynek megoldása a hallgató tanulmányaira támaszkodva, a hazai és nemzetközi szakirodalom tanulmányozásával, témavezető irányításával kidolgozható, és igazolja azt, hogy a hallgató képes az elsajátított ismeretanyag gyakorlati alkalmazására, az elvégzett munka és az eredmények szakszerű összefoglalására, a témakörébe tartozó feladatok kreatív megoldására, önálló szakmai munka végzésére.

6.2. A záróvizsga

6.2.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei

A tantervben előírt feltételek teljesítése:

- 2 gyakorlati jegy, 6 beszámoló, 13 kollokvium,

- 120 kredit megszerzése,

- bíráló által elfogadott szakdolgozat.

6.2.2. A záróvizsga részei

A záróvizsga három részből áll:

- egy kötelező és egy választható tárgykörű vizsgából

= kötelező tárgyak vagylagos választással:

- Kritikus jelenségek. Szupravezetés és kvantumfolyadékok

- Káosz, Perkoláció, fraktálok

- Lineáris jelenségek. Bolyongáselmélet

= választható tantárgycsoport:

- a tantervben szereplő bármely tantárgy-csoportosítás

úgy, hogy a megfelelő kreditek száma legalább 18 legyen.

A kötelező és választható tárgyak nem fedhetik egymást.

- a szakdolgozat megvédéséből.

6.2.3. A záróvizsga eredménye

A vizsgáztató bizottság által a szakdolgozatra, annak megvédése eredményeként adott egy, valamint a két szóbeli vizsgára adott két érdemjegy egészre kerekített átlaga.

4. számú melléklet a 21/1999. (V. 3.) OM rendelethez

A kísérleti fizika szakirányú tanári továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan tanárok továbbképzése, akik a tudományegyetemen szerzett okleveles fizika szakos tanári szakképzettségük birtokában folytatott eredményes tanári tevékenységük során szerzett tapasztalataikra támaszkodva képesek iskolájukban kiemelkedő szerepet játszani a tehetséggondozásban, a fakultatív oktatásban, szakkörök vezetésében, a tanulók pályázati munkáinak irányításában, versenyekre való felkészítésében. Ezeken túlmenően, a továbbképzésben részt vettek közül kerülhetnek ki a szakértők, szaktanácsadók, helyi vagy megyei továbbképzéseket, bemutatókat, eszközkiállításokat stb. szervező tanárok. Az általános fizika szakirányú képzés egyrészt fel kívánja készíteni a tanárt a korszerű demonstrációs eszközök, kísérletek és az információtechnika felhasználására a fizika tanításában, másrészt kiérlelt fizikai tudást, szemléletet kíván adni, nagy hangsúlyt fektetve: az empirikus és axiomatikus felépítés szintézisére; a klasszikus diszciplínák érvényességi körének és korlátainak, valamint a modern fizikához vezető problémák és jelenségek bemutatására; a fizikai törvények alkalmazására a természet- és a műszaki tudományokban; a fizikai fogalmak, törvények világképi szerepére, a fizika kultúrtörténeti vonatkozásaira.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú képzettség megnevezése

Kísérleti fizika szakirányú szakos tanár.

3. A képzésben résztvevők köre

A képzésben részt vehetnek a tudományegyetemeken oklevelet szerzett fizika szakos tanárok, akik legalább egyéves iskolai tanítási gyakorlattal rendelkeznek. A szakirányú továbbképzésben való részvételnek nem feltétele a pedagógus-munkakör.

4. A képzési idő

Levelező tagozaton 4 félév alatt legkevesebb 360 tanóra.

4.1. E melléklet alkalmazásában

a tanóra: a tananyag elsajátításához és szorgalmi időn belüli ellenőrzéséhez egyetemi oktató személyes közreműködését igénylő idő.

5. A képzés főbb tanulmányi területei

Általános fizikai ismeretek40-50%.

A korábbi ismeretek elmélyítése, középiskolai vonatkozások felfrissítése: mechanika, elektrodinamika, termodinamika, atomfizika és optika, relativitáselmélet.

Informatika10-15%.

Mérőkészülékek, mérőhálózatok, adatátvitel, kommunikációs eljárások, operációs rendszerek, vezérlés, programozási segédeszközök, folyamatirányítás.

Laborgyakorlatok10-15%.

Fizikai törvények tapasztalati ellenőrzése, a kísérletes fizikatanítás, a méréstechnika korszerű eszközei.

A fizika társadalmi hatásai:10-15%.

A fizikai világkép fejlődése és hatása az általános gondolkodásra; fizikai törvények a természet- és a műszaki tudományokban, a fizika kultúrtörténete.

Szakmódszertan10-15%.

Korszerű kísérleti és szemléltető eszközök, iskolatípusok és tankönyvek, modern didaktikai törekvések, természettudomány és általános gondolkozáskultúra, tehetséggondozás.

Pedagógia8-10%.

Tantervelmélet, tananyag-kiválasztás és -elrendezés, nemzeti alaptanterv és helyi tantervek, iskolai pedagógiai program, tantervfejlesztés elmélete és gyakorlata, tantervértékelések.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt, részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások és gyakorlati jegyek megszerzéséből, beszámolók, kollokviumok letételéből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsgából tevődik össze.

6.1. A szakdolgozat

A szakdolgozat a tanított témakörökből egy kérdéskörnek szakirodalmi tájékozódást, illetve kísérletes munkát feltételező kidolgozása, a képzési célokhoz illeszkedő jelleggel. Olyan, eredményében írásosan is megjelenő, alkotó feladat, amelynek megoldása a hallgató tanulmányaira támaszkodva, a hazai és nemzetközi szakirodalom tanulmányozásával, témavezető irányításával kidolgozható, és igazolja azt, hogy a hallgató képes az elsajátított ismeretanyag gyakorlati alkalmazására, az elvégzett munka és az eredmények szakszerű összefoglalására, a témakörébe tartozó feladatok kreatív megoldására, önálló szakmai munka végzésére.

6.2. A záróvizsga

6.2.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei

A tantervben előírt feltételek teljesítése:

- 3 gyakorlati jegy, 3 beszámoló, 12 kollokvium,

- 132 kredit megszerzése,

- bíráló által elfogadott szakdolgozat.

6.2.2. A záróvizsga részei

A záróvizsga három részből áll:

- egy kötelező és egy választható tárgykörű vizsgából

= kötelező tárgyak:

- Mechanika

- Elektrodinamika

= választható tárgyak:

- Termodinamika

- Atomfizika és optika

- a szakdolgozat megvédéséből.

6.2.3. A záróvizsga eredménye

A vizsgáztató bizottság által a szakdolgozatra, annak megvédése eredményeként adott egy, valamint a két szóbeli vizsgára adott két érdemjegy egészre kerekített átlaga.

Tartalomjegyzék