28/1999. (VII. 6.) OM rendelet
a gyakorlatvezető tanító szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről
A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § (1) E rendelet melléklete a gyakorlatvezető tanító szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.
(2) A gyakorlatvezető tanító szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető meg.
2. §[1]
3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Pokorni Zoltán s. k.,
oktatási miniszter
Melléklet a 28/1999. (VII. 6.) OM rendelethez
A gyakorlatvezető tanító szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei
1. A képzési cél
A gyakorlatvezető tanító szakirányú továbbképzési szak célja azoknak a tanítóknak a továbbképzése, akik a felsőoktatási intézmények által fenntartott gyakorlóiskolákban, továbbá az együttműködő közoktatási intézmények külső gyakorlóhelyein szakvezetői, gyakorlatvezetői, mentori feladatot látnak el. Olyan pedagógus szakemberek képzése, akik elméletileg megalapozott ismeretek, a továbbképzés során megszerzett készségek, képességek birtokában alkalmasak a tanítójelölteknek az iskolában folyó gyakorlati képzésének irányítására, akik rendelkeznek a főiskolás korú fiatalokkal való bánásmód, a tanítói szakma megismertetésének és megszerettetésének képességével. Tudásukkal, személyiségükkel, munkásságukkal mintát nyújtanak a leendő pedagógusok számára.
2. Az oklevélben szereplő szakirányú szakképzettség megnevezése
Gyakorlatvezető tanító.
3. A képzésben résztvevők köre
A szakirányú továbbképzésben a tanítóképzést folytató főiskolák gyakorlóiskoláiban dolgozó gyakorlatvezető tanítók, továbbá a főiskolákkal szerződéses jogviszonyban álló önkormányzati és egyéb fenntartású iskolák szakvezető tanítói, illetve a területi önkormányzati és egyéb fenntartású iskolákban az összefüggő szakmai gyakorlaton mentori feladatot ellátó tanítók vehetnek részt.
4. A képzési idő
Levelező tagozaton 4 félév, összesen 400 tanóra, 120 kredit.
A képzés összes óraszáma magában foglalja az elméleti és gyakorlati órákat 60:40% arányban.
5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
A képzés magában foglalja a hazai tanítóképzésben hasznosítható ismereteket a társadalom és az oktatási rendszer, a nemzeti és egyetemes, különösen az európai tanítóképzés összefüggéseiről, továbbá az iskola tartalmi szabályozásának követelményeit. Hozzájárul a korszerűbb tanítási szemlélet formálásához, a tanítás szakmai ismereteinek modernizálásához.
A gyakorlatvezetők számára új tartalmakkal folyó képzés meghatározó elemei a felsőoktatás-didaktikai, módszertani, valamint a pszichológiai fejlődés- és oktatás (tanítás-tanulás) ismeretei, amelyek a hallgatói korosztállyal való individuális és csoportos foglalkozásra, a pedagógusjelöltek személyiségének fejlesztésére készítik fel a gyakorlatvezetőket, továbbá olyan speciális módszertani képzés, amely a gyakorlatvezetői tevékenység megalapozását, a tudás átadásának, a gyakorlatvezetés speciális ismereteinek elsajátítását, a gyakorlatvezetői magatartás formálását biztosítja. A szakirányú továbbképzésnek részét képezi a gyakorlatvezető óraelemzési, óraértékelési képességeinek, készségeinek fejlesztése is.
I. Társadalomismeret, oktatáspolitika, amely a képzés 8,75%-át alkotja:
1. iskola és társadalom,
2. az iskola érték- és normarendszere
a) embertan,
b) az iskola értékközvetítésének történeti alapjai.
II. Tanterv- és tantervfejlesztés, amely a képzés 8,75%-át alkotja:
1. tantervelmélet,
2. a tanítóképzés tantervi problémái,
3. a logika alapjai.
III. A szaktárgyi felkészültség elméleti és gyakorlati problémái, amely a képzés 25%-át alkotja.
IV. A felsőoktatás pszichológiája, amely a képzés 7,5%-át alkotja:
1. fejlődéspszichológia,
2. kommunikációs szociálpszichológia.
V. Alternatív pedagógiák, amely a képzés 5%-át alkotja.
VI. A gyakorlatvezetés pedagógiai és módszertani kérdései, amely a képzés 30%-át alkotja.
VII. Személyiség- és képességfejlesztő tréningek, amely a képzés 15%-át alkotja:
1. önismeret, önfejlesztés,
2. iskolai konfliktusok kezelése.
6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái
Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt gyakorlati jegyek megszerzéséből, vizsgákból - kollokviumok, kötelező szigorlatok -, valamint a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, a szakdolgozat elkészítéséből, záróvizsga letételéből tevődik össze.
6.1. Kötelező szigorlatok
Két szigorlat letétele kötelező:
- a gyakorlatvezetés pedagógiai és módszertani kérdései című tárgykörből, és
- a szaktárgyak elméleti módszertani tárgyköreiből.
6.2. Szakdolgozat
A szakdolgozat témája az 5. pontban felsorolt tanulmányi területek témaköreiből választhat. A hallgatónak bizonyítania kell elméleti és gyakorlati felkészültségét, a szakirodalom és az újabb kutatás-metodika alkotó felhasználását.
6.3. Záróvizsga
6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- a tantervben előírt elméleti és gyakorlati követelmények teljesítése,
- a szakdolgozat benyújtása.
6.3.2. A záróvizsga részei:
- komplex szóbeli vizsga a szaktárgyi és gyakorlatvezetési tárgykörökből,
- a szakdolgozat megvédése.
6.3.3. A záróvizsga eredménye
A szakdolgozatra - annak megvédése eredményeként - adott érdemjegy, valamint a szóbeli vizsgára adott érdemjegy egészre kerekített átlaga.
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 20/2001. (VI. 30.) OM rendelet 6. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2001.07.08.