Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

28/1999. (VII. 6.) OM rendelet

a gyakorlatvezető tanító szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet melléklete a gyakorlatvezető tanító szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) A gyakorlatvezető tanító szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető meg.

2. §[1]

3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 28/1999. (VII. 6.) OM rendelethez

A gyakorlatvezető tanító szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A gyakorlatvezető tanító szakirányú továbbképzési szak célja azoknak a tanítóknak a továbbképzése, akik a felsőoktatási intézmények által fenntartott gyakorlóiskolákban, továbbá az együttműködő közoktatási intézmények külső gyakorlóhelyein szakvezetői, gyakorlatvezetői, mentori feladatot látnak el. Olyan pedagógus szakemberek képzése, akik elméletileg megalapozott ismeretek, a továbbképzés során megszerzett készségek, képességek birtokában alkalmasak a tanítójelölteknek az iskolában folyó gyakorlati képzésének irányítására, akik rendelkeznek a főiskolás korú fiatalokkal való bánásmód, a tanítói szakma megismertetésének és megszerettetésének képességével. Tudásukkal, személyiségükkel, munkásságukkal mintát nyújtanak a leendő pedagógusok számára.

2. Az oklevélben szereplő szakirányú szakképzettség megnevezése

Gyakorlatvezető tanító.

3. A képzésben résztvevők köre

A szakirányú továbbképzésben a tanítóképzést folytató főiskolák gyakorlóiskoláiban dolgozó gyakorlatvezető tanítók, továbbá a főiskolákkal szerződéses jogviszonyban álló önkormányzati és egyéb fenntartású iskolák szakvezető tanítói, illetve a területi önkormányzati és egyéb fenntartású iskolákban az összefüggő szakmai gyakorlaton mentori feladatot ellátó tanítók vehetnek részt.

4. A képzési idő

Levelező tagozaton 4 félév, összesen 400 tanóra, 120 kredit.

A képzés összes óraszáma magában foglalja az elméleti és gyakorlati órákat 60:40% arányban.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

A képzés magában foglalja a hazai tanítóképzésben hasznosítható ismereteket a társadalom és az oktatási rendszer, a nemzeti és egyetemes, különösen az európai tanítóképzés összefüggéseiről, továbbá az iskola tartalmi szabályozásának követelményeit. Hozzájárul a korszerűbb tanítási szemlélet formálásához, a tanítás szakmai ismereteinek modernizálásához.

A gyakorlatvezetők számára új tartalmakkal folyó képzés meghatározó elemei a felsőoktatás-didaktikai, módszertani, valamint a pszichológiai fejlődés- és oktatás (tanítás-tanulás) ismeretei, amelyek a hallgatói korosztállyal való individuális és csoportos foglalkozásra, a pedagógusjelöltek személyiségének fejlesztésére készítik fel a gyakorlatvezetőket, továbbá olyan speciális módszertani képzés, amely a gyakorlatvezetői tevékenység megalapozását, a tudás átadásának, a gyakorlatvezetés speciális ismereteinek elsajátítását, a gyakorlatvezetői magatartás formálását biztosítja. A szakirányú továbbképzésnek részét képezi a gyakorlatvezető óraelemzési, óraértékelési képességeinek, készségeinek fejlesztése is.

I. Társadalomismeret, oktatáspolitika, amely a képzés 8,75%-át alkotja:

1. iskola és társadalom,

2. az iskola érték- és normarendszere

a) embertan,

b) az iskola értékközvetítésének történeti alapjai.

II. Tanterv- és tantervfejlesztés, amely a képzés 8,75%-át alkotja:

1. tantervelmélet,

2. a tanítóképzés tantervi problémái,

3. a logika alapjai.

III. A szaktárgyi felkészültség elméleti és gyakorlati problémái, amely a képzés 25%-át alkotja.

IV. A felsőoktatás pszichológiája, amely a képzés 7,5%-át alkotja:

1. fejlődéspszichológia,

2. kommunikációs szociálpszichológia.

V. Alternatív pedagógiák, amely a képzés 5%-át alkotja.

VI. A gyakorlatvezetés pedagógiai és módszertani kérdései, amely a képzés 30%-át alkotja.

VII. Személyiség- és képességfejlesztő tréningek, amely a képzés 15%-át alkotja:

1. önismeret, önfejlesztés,

2. iskolai konfliktusok kezelése.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt gyakorlati jegyek megszerzéséből, vizsgákból - kollokviumok, kötelező szigorlatok -, valamint a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, a szakdolgozat elkészítéséből, záróvizsga letételéből tevődik össze.

6.1. Kötelező szigorlatok

Két szigorlat letétele kötelező:

- a gyakorlatvezetés pedagógiai és módszertani kérdései című tárgykörből, és

- a szaktárgyak elméleti módszertani tárgyköreiből.

6.2. Szakdolgozat

A szakdolgozat témája az 5. pontban felsorolt tanulmányi területek témaköreiből választhat. A hallgatónak bizonyítania kell elméleti és gyakorlati felkészültségét, a szakirodalom és az újabb kutatás-metodika alkotó felhasználását.

6.3. Záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- a tantervben előírt elméleti és gyakorlati követelmények teljesítése,

- a szakdolgozat benyújtása.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- komplex szóbeli vizsga a szaktárgyi és gyakorlatvezetési tárgykörökből,

- a szakdolgozat megvédése.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozatra - annak megvédése eredményeként - adott érdemjegy, valamint a szóbeli vizsgára adott érdemjegy egészre kerekített átlaga.

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezte a 20/2001. (VI. 30.) OM rendelet 6. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2001.07.08.

Tartalomjegyzék