29/1999. (VII. 6.) OM rendelet
az óvodai szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről
A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. § (1) E rendelet melléklete az óvodai szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.
(2) Az óvodai szakértő szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető meg.
2. §[1]
3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Pokorni Zoltán s. k.,
oktatási miniszter
Melléklet a 29/1999. (VII. 6.) OM rendelethez
Óvodai szakértő szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei
1. A képzési cél
A képzés célja a névjegyzékben szereplő óvodai szakértők felkészítése a nevelési intézmények értékelésével, ellenőrzésével kapcsolatos feladatok ellátására, akik ismerik az óvoda tartalmi munkáját; a helyi óvodai program készítésének elméletét és gyakorlatát; a szakértő, ellenőrző tevékenység tartalmát, eljárásait, eszközeit, és oktatásirányítási, tanügyigazgatási kérdésekben tájékozottak. Óvodapedagógus szakképzettségük birtokában képesek az óvodai nevelési programok értékelésére, továbbá a nevelőtestületek, az önkormányzatok - óvodák működtetésével kapcsolatos feladatainak - szakmai segítésére.
2. Az oklevélben szereplő szakirányú szakképzettség megnevezése
Óvodai szakértő.
3. A képzésben résztvevők köre
A szakirányú továbbképzésben felsőfokú végzettséggel és óvodapedagógusi szakképzettséggel rendelkezők vehetnek részt.
4. A képzési idő
3 félév, legalább 260 tanóra, 90 kredit.
5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai
5.1. Szakértők módszertana (18%):
- szakértői szerep, kompetencia és felelősség;
- a szakértő ellenőrző munkája, ellenőrzési jogosultsága;
- a szakértői munka folyamata, szakaszai, feladatai.
5.2. Oktatásirányítási, tanügyigazgatási ismeretek (9%):
- a közoktatási törvény és kapcsolódó jogszabályok;
- a közoktatás tartalmi szabályozása;
- a közoktatási rendszer, irányítása, finanszírozása; az intézményfenntartás, fenntartói jogkörök, fenntartói ellenőrzés szabályai;
- regionális fejlesztés és intézményműködtetési koncepció követelményei.
5.3. Programkészítés módszertana (23%):
- az óvodai autonómia értelmezése, az autonómia határai;
- az Óvodai nevelés országos alapprogramja és a helyi nevelési program egymásra épülése;
- a programok típusai;
- a programok átvétele, adaptálása, felhasználási lehetőségek a saját program elkészítéséhez;
- programfejlesztés - innováció;
- az óvoda személyi-tárgyi feltételeinek elemzése;
- az óvoda célképzése, általános feladatainak csoportosítása, a nevelés alapvető keretei;
- az óvodai élet tevékenységrendszere, dokumentumrendszere,
- az óvoda ellenőrzési és értékelési rendszere,
- minősített, választható programok elemzése, sajátosságaik, rendszerük s azok összehasonlítása.
5.4. Pedagógiai mérés-értékelés (12%):
- a mérés-értékelés szerepe az ellenőrzésben;
- az óvodában alkalmazható mérések s azok felhasználásának módjai;
- megfigyelési technikák, azokhoz használható eszközök;
- szakértői vélemény készítése.
5.5. Vezetési ismeretek (8%):
- minőség-ellenőrzés a közoktatási intézményekben;
- TQM ismertetése;
- a vezetési készség pszichológiai értelmezése;
- vezetési stílusok;
- vezetés és ellenőrzés;
- az óvoda menedzselése.
5.6. Az elméleti ismeretekhez kapcsolódó gyakorlati képzés (30%):
- a programkészítő munka megfigyelése, elemzése, összegzése az óvodában;
- választható programok elemzése, összehasonlítása.
6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere
Az ellenőrzési rendszer az intézményi tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, vizsgákból - beszámolók, kollokviumok, szigorlatok -, valamint tréningeken való részvételből, szakmai gyakorlatok teljesítéséből, szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsga letételéből tevődik össze.
6.1. Kötelező szigorlatok:
- szakértők módszertana,
- programkészítés módszertana.
6.2. Szakdolgozat
A szakdolgozat a szakképzettségnek megfelelően választott probléma megoldása, amelynek elkészítésével a hallgató bizonyítja, hogy tájékozott a tananyagon túlmenően a hazai és nemzetközi szakirodalomban, képes ismereteinek alkotó alkalmazására.
6.3. Záróvizsga
6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:
- az előírt szigorlatok, kollokviumok, gyakorlatok eredményes teljesítése,
- a gyakorlatok minősített dokumentumainak benyújtása,
- a szakdolgozat elkészítése, benyújtása.
6.3.2. A záróvizsga részei:
- a szakmai tárgyakat átfogó, komplex szóbeli vizsga,
- a szakdolgozat megvédése.
6.3.3. A záróvizsga eredménye
A szóbeli vizsgára adott érdemjegy, valamint a szakdolgozat és annak megvédésére adott egy érdemjegy egészre kerekített számtani átlaga.
Lábjegyzetek:
[1] Hatályon kívül helyezte a 20/2001. (VI. 30.) OM rendelet 6. § (3) bekezdése. Hatálytalan 2001.07.08.