34/1999. (VIII. 24.) OM rendelet

a Montessori-pedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet melléklete a Montessori-pedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) Montessori-pedagógia szakirányú szakos pedagógus szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Pálinkás József s. k.,

oktatási minisztériumi politikai államtitkár

Melléklet a 34/1999. (VIII. 24.) OM rendelethez

A Montessori-pedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A képzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik - a közel százéves hagyományokkal rendelkező, világszerte széles körben elterjedt Montessori-pedagógia szemléletmódjára alapozva - széles körű, más alternatív pedagógiákra is kitekintő pedagógiai elméleti és gyakorlati tudásuk birtokában képesek az oktatás-nevelés eredményességét növelő Montessori-eszközök szakszerű alkalmazására; ezáltal képesek a közoktatás különböző intézményeiben és területein (óvoda, általános iskola, gyógypedagógia, tehetséggondozás, kompenzáló nevelés) az egyes gyermekek egyedi individuális sajátosságaira alapozott nevelői gondolkodásmód és a hatékony, módszertanilag is megalapozott egyéni fejlesztő tevékenységek kialakítására. Cél, hogy a képzés eredményeként e pedagógusok olyan innovációs készségre és pedagógiai módszertani kultúrára tegyenek szert, amellyel biztos alapon, hatékonyan tudnak tevékenykedni egyrészt a Montessori-intézmények speciális körülményei között, másrészt a hagyományos intézmények keretei között is képesek az új módszertani megoldások hasznosítható elemeinek adaptálására, a közoktatásban hangsúlyosan jelentkező személyiségfejlesztési szükségletekhez való hatékonyabb alkalmazkodásra.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése

Montessori-pedagógia szakirányú szakos pedagógus.

3. A képzésben való részvétel előfeltétele

Egyetemi vagy főiskolai szintű végzettség és pedagógusi (óvodapedagógus, tanító, tanár, szociálpedagógus, pedagógia és gyógypedagógia) szakon szerzett szakképzettég.

4. A képzési idő

4 félév, legalább 480 tanóra.

Az elméleti és gyakorlati jellegű foglalkozások részaránya - 10%-os eltérést megengedően - azonos egymással.

Meghatározások:

A képzési idő a kötelező tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, továbbá a kötelező szakmai gyakorlatokat és tréningeket foglalja magában. Ezen túlmenően a résztvevők igénye szerint lehetőség van szabadon választható elméleti és gyakorlati órák felvételére is.

Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

5.1. Elméleti alapozó képzés

A Montessori-, illetve a reformpedagógiával kapcsolatos általános elméleti alapozás.

Pedagógiai vonatkozásban: a reformpedagógia története, főbb irányzatainak pedagógiai elmélete és nevelési gyakorlata, a Montessori-pedagógia története, elmélete, az iskolai alternativitás elméleti kérdései, pedagógiai és szociológiai alapjai.

Pszichológiai vonatkozásban: a Montessori-pedagógia általános pszichológiai és fejlődéslélektani alapjai, a pedagógus személyisége, csoportfolyamatok pszichológiája.

Az elméleti alapozó képzés a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább a 30%-át adja.

5.2. A Montessori-pedagógia módszertani elmélete és gyakorlata

A Montessori-pedagógia metodikájának sajátos elméleti kérdései és gyakorlata; speciális tanítási technikák és eszközhasználat (kozmikus ismeretek, matematika, anyanyelv vonatkozásában); Montessori oktatási gyakorlatok, egyéni fejlesztő tevékenység metodikája, a pedagógus személyiségfejlesztés és tanulói tevékenység vezetésének tréningjei, esetmegbeszélő csoport.

A metodikai jellegű elméleti és gyakorlati képzés egyéni és csoportos formában, elméleti és gyakorlati foglalkozások keretében, a különböző Montessori intézményekben, szupervízióval összekapcsolt gyakorlati munka során valósul meg.

Ez a képzési terület a képzési időnek legalább 50%-át alkotja, harmadában elméleti, kétharmadában gyakorlati foglalkozásokból és tréningekből áll, amelyből a külső intézményi gyakorlat a teljes képzési idő legalább 25%-át alkotja.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzésének rendszere a tantervben előírt aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgák - kollokviumok, szigorlatok - letételéből, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, a tréningeken való részvételből, a szakdolgozat előkészítéséből, valamint a záróvizsgából tevődik össze.

A gyakorlati minősítés háromfokozatú: kiválóan megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.

6.1. Szigorlat

Két komplex szigorlat letétele kötelező:

1. az elméleti képzés 5.1. pontjában foglalt terület alapozó tárgyaiból,

2. az erre épülő 5.2. terület elméleti tárgyaiból.

6.2. Szakdolgozat

A Montessori-pedagógia, illetve a reformpedagógia valamely tárgykörében készített elméleti vagy empirikus jellegű dolgozat, mellyel a hallgatónak tanúsítania kell, hogy tanulmányaira alapozva, a szakirodalom feldolgozásával és empirikus tapasztalatok vagy vizsgálatok alapján képes fejlesztési javaslatok megfogalmazására, illetve az elsajátított ismeretanyag önálló gyakorlati alkalmazására.

6.3. Záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, beleértve a gyakorlatok elvégzését tanúsító, háromfokozatú minősítéssel ellátott dokumentumokat is;

- a bírálók által elfogadott szakdolgozat.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- szakdolgozat megvédése;

- komplex szóbeli vizsga, különös tekintettel a megszerzett szakismeretek integrált alkalmazására.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat és védése alapján adott érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított átlag egész számra kerekített érdemjegye.

Tartalomjegyzék