Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

34/1999. (VIII. 24.) OM rendelet

a Montessori-pedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet melléklete a Montessori-pedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) Montessori-pedagógia szakirányú szakos pedagógus szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Pálinkás József s. k.,

oktatási minisztériumi politikai államtitkár

Melléklet a 34/1999. (VIII. 24.) OM rendelethez

A Montessori-pedagógia szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A képzés célja olyan pedagógus szakemberek képzése, akik - a közel százéves hagyományokkal rendelkező, világszerte széles körben elterjedt Montessori-pedagógia szemléletmódjára alapozva - széles körű, más alternatív pedagógiákra is kitekintő pedagógiai elméleti és gyakorlati tudásuk birtokában képesek az oktatás-nevelés eredményességét növelő Montessori-eszközök szakszerű alkalmazására; ezáltal képesek a közoktatás különböző intézményeiben és területein (óvoda, általános iskola, gyógypedagógia, tehetséggondozás, kompenzáló nevelés) az egyes gyermekek egyedi individuális sajátosságaira alapozott nevelői gondolkodásmód és a hatékony, módszertanilag is megalapozott egyéni fejlesztő tevékenységek kialakítására. Cél, hogy a képzés eredményeként e pedagógusok olyan innovációs készségre és pedagógiai módszertani kultúrára tegyenek szert, amellyel biztos alapon, hatékonyan tudnak tevékenykedni egyrészt a Montessori-intézmények speciális körülményei között, másrészt a hagyományos intézmények keretei között is képesek az új módszertani megoldások hasznosítható elemeinek adaptálására, a közoktatásban hangsúlyosan jelentkező személyiségfejlesztési szükségletekhez való hatékonyabb alkalmazkodásra.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése

Montessori-pedagógia szakirányú szakos pedagógus.

3. A képzésben való részvétel előfeltétele

Egyetemi vagy főiskolai szintű végzettség és pedagógusi (óvodapedagógus, tanító, tanár, szociálpedagógus, pedagógia és gyógypedagógia) szakon szerzett szakképzettég.

4. A képzési idő

4 félév, legalább 480 tanóra.

Az elméleti és gyakorlati jellegű foglalkozások részaránya - 10%-os eltérést megengedően - azonos egymással.

Meghatározások:

A képzési idő a kötelező tantárgyak elméleti és gyakorlati óráit, továbbá a kötelező szakmai gyakorlatokat és tréningeket foglalja magában. Ezen túlmenően a résztvevők igénye szerint lehetőség van szabadon választható elméleti és gyakorlati órák felvételére is.

Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és arányai

5.1. Elméleti alapozó képzés

A Montessori-, illetve a reformpedagógiával kapcsolatos általános elméleti alapozás.

Pedagógiai vonatkozásban: a reformpedagógia története, főbb irányzatainak pedagógiai elmélete és nevelési gyakorlata, a Montessori-pedagógia története, elmélete, az iskolai alternativitás elméleti kérdései, pedagógiai és szociológiai alapjai.

Pszichológiai vonatkozásban: a Montessori-pedagógia általános pszichológiai és fejlődéslélektani alapjai, a pedagógus személyisége, csoportfolyamatok pszichológiája.

Az elméleti alapozó képzés a tanórákban kifejezett képzési időnek legalább a 30%-át adja.

5.2. A Montessori-pedagógia módszertani elmélete és gyakorlata

A Montessori-pedagógia metodikájának sajátos elméleti kérdései és gyakorlata; speciális tanítási technikák és eszközhasználat (kozmikus ismeretek, matematika, anyanyelv vonatkozásában); Montessori oktatási gyakorlatok, egyéni fejlesztő tevékenység metodikája, a pedagógus személyiségfejlesztés és tanulói tevékenység vezetésének tréningjei, esetmegbeszélő csoport.

A metodikai jellegű elméleti és gyakorlati képzés egyéni és csoportos formában, elméleti és gyakorlati foglalkozások keretében, a különböző Montessori intézményekben, szupervízióval összekapcsolt gyakorlati munka során valósul meg.

Ez a képzési terület a képzési időnek legalább 50%-át alkotja, harmadában elméleti, kétharmadában gyakorlati foglalkozásokból és tréningekből áll, amelyből a külső intézményi gyakorlat a teljes képzési idő legalább 25%-át alkotja.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzésének rendszere a tantervben előírt aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgák - kollokviumok, szigorlatok - letételéből, a szakmai gyakorlatok teljesítéséből, a tréningeken való részvételből, a szakdolgozat előkészítéséből, valamint a záróvizsgából tevődik össze.

A gyakorlati minősítés háromfokozatú: kiválóan megfelelt, megfelelt, nem felelt meg.

6.1. Szigorlat

Két komplex szigorlat letétele kötelező:

1. az elméleti képzés 5.1. pontjában foglalt terület alapozó tárgyaiból,

2. az erre épülő 5.2. terület elméleti tárgyaiból.

6.2. Szakdolgozat

A Montessori-pedagógia, illetve a reformpedagógia valamely tárgykörében készített elméleti vagy empirikus jellegű dolgozat, mellyel a hallgatónak tanúsítania kell, hogy tanulmányaira alapozva, a szakirodalom feldolgozásával és empirikus tapasztalatok vagy vizsgálatok alapján képes fejlesztési javaslatok megfogalmazására, illetve az elsajátított ismeretanyag önálló gyakorlati alkalmazására.

6.3. Záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- az intézményi tantervben előírt követelmények teljesítése, beleértve a gyakorlatok elvégzését tanúsító, háromfokozatú minősítéssel ellátott dokumentumokat is;

- a bírálók által elfogadott szakdolgozat.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- szakdolgozat megvédése;

- komplex szóbeli vizsga, különös tekintettel a megszerzett szakismeretek integrált alkalmazására.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat és védése alapján adott érdemjegyből, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyéből számított átlag egész számra kerekített érdemjegye.

Tartalomjegyzék