Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

3/1999. (II. 1.) OM rendelet

a tanulási és pályatanácsadás szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének c) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet melléklete a tanulási és pályatanácsadás szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) Tanulási és pályatanácsadó-pedagógus szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 3/1999. (II. 1.) OM rendelethez

A tanulási és pályatanácsadás szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

Olyan pedagógusok képzése, akik - egyéni és csoportos tanácsadás keretében - képesek a mentálhigiénés szempontokra épített tanácsadói és pályaorientációs feladatok ellátására az iskolákban:

- támogató magatartásukkal képesek elősegíteni a gyermekek iskolai életben történő sikeres helytállását és döntéshelyzetekben a legoptimálisabb megoldási módok kimunkálását;

- módszertanilag felkészültek arra, hogy a személyiség egészét érintő fejlesztő eljárások alkalmazásával hozzásegítik a tanulókat ahhoz, hogy ismeretszerzésükben, tanulásuk során a legoptimálisabb tanulási módszereket alkalmazzák; felismerjék saját személyiségük olyan lényeges jegyeit (érdeklődés, képesség), amelyek az eredményes tanulás, illetve munkavégzés pszichés összetevői; megismerjék a pályák világát; tudjanak önállóan tájékozódni a munkaerőpiacon.

2. Az oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése

Tanulási és pályatanácsadó-pedagógus.

3. A képzésben való részvétel előfeltétele

Főiskolai vagy egyetemi szintű tanári, gyógypedagógusi, szociálpedagógus, szakoktató, pedagógia alapképzési szakon szerzett végzettség és szakképzettség.

4. A képzési idő

4 félév, legalább 375 tanóra. (Tanóra: oktató vezetésével és közreműködésével lezajló elméleti vagy gyakorlati óra, foglalkozás.)

5. A képzés fő tanulmányi területei és arányai

5.1. Alapozó elméleti és gyakorlati ismeretek

A társadalomismeret, a szociológia, a jog, az oktatásinformatika, az etika, a kommunikáció tanulási, pályatanácsadási, munkavállalási területtel összefüggő témakörei.

E terület a képzési idő mintegy 10-15%-át alkotja.

5.2. Pedagógiai terület

A neveléstudomány időszerű kérdései, új pedagógiai kutatási eredmények és oktatási módszerek; tanulásmódszertan, a tanuláshoz való viszony formálásának módszerei, a hatékony tanulási módszerek kialakítása; tanulási zavarok, a tanulási nehézséggel küzdő gyermekek azonosítása, prevenciós és fejlesztő eljárások.

E terület a képzési idő 15-20%-át alkotja.

5.3. Pszichológiai terület

A legkorszerűbb pszichológiai kutatási eredmények; a személyiség működése, fejlődése, fejlesztési lehetőségei; az átlagtól eltérő személyiségfejlődés pszichológiája; iskolai mentálhigiéné; személyiségfejlesztő munka saját élményben.

E terület a képzési idő 15-20%-át alkotja.

5.4. Tanácsadás

A tanácsadás elmélete és módszertani kérdései (beszélgetésvezetési és kérdőíves eljárások); az egyéni és csoportos tanácsadás elmélete és módszertana; szupervízióval támogatott külső szakmai gyakorlat egyéni és csoportos tanulási és pályatanácsadási helyzetekben.

E terület a képzési idő 30-35%-át alkotja, ezen belül a külső szakmai gyakorlat a képzési idő minimum 10%-a.

5.5. Pályaválasztási ismeretek

A pályaalkalmasság, a szakmai alkalmasság, a pályatanácsadás elméleti kérdései; pályaismeret, a középiskolai, szakképzési és felsőoktatási rendszer; munkaerőpiaci ismeretek; álláskeresési technikák.

E terület a képzési idő 15-20%-át alkotja.

A képzés gyakorlatorientált, a fő hangsúly a tanácsadói készségek kialakításán van.

Az elméleti és a gyakorlati jellegű képzés részaránya mintegy 40-60%.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere, az ellenőrzés formái

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független - aláírások, gyakorlati minősítések megszerzéséből, vizsgákból, az iskolai gyakorlat elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből, valamint záróvizsga letételéből tevődik össze. A gyakorlatok teljesítése aláírással vagy gyakorlati jeggyel igazolható.

6.1. Kötelező szigorlatok

Két komplex szigorlat: az 5.2. és 5.3. pontban jelzett pedagógiai és pszichológiai ismeretekből, illetve a tanácsadás tárgyakból.

6.2. A szakdolgozat

Olyan írásbeli dolgozat, amely a tanulási és pályatanácsadás gyakorlati területeivel összefüggő témában készült, s tanúsítja, hogy a hallgató tanulmányaira támaszkodva, illetve a vonatkozó szakirodalom és gyakorlati vagy empirikus vizsgálati tapasztalatai feldolgozásával önállóan képes a tanult ismeretanyag alkotó, pedagógiai célú alkalmazására.

6.3. A záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- a tantervben előírt valamennyi tanulmányi és vizsgakötelezettség teljesítése,

- bírálattal elfogadott szakdolgozat.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- a szakdolgozat megvédése,

- a képzés témaköreit átfogó komplex szóbeli vizsga, különös tekintettel a tanultak pedagógiai alkalmazására.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat és védése alapján kapott érdemjegy és a szóbeli záróvizsgán nyújtott teljesítmények érdemjegye alapján számított átlag, ötfokozatú jeggyel kifejezve.

Tartalomjegyzék