Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

21/2000. (VIII. 3.) OM rendelet

a roma társadalom ismerete szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről

A felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 74. §-a (1) bekezdésének e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet melléklete a roma társadalom ismerete szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit tartalmazza.

(2) A roma társadalomismeret szakirányú szakos pedagógus szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető meg.

2. § Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Pokorni Zoltán s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 21/2000. (VIII. 3.) OM rendelethez

A roma társadalom ismerete szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzés célja

A pedagógusok számára a roma emberekről és közösségeikről olyan történeti, néprajzi, szociológiai, kulturális antropológiai, egészségfejlesztési, művészeti ismeretek nyújtása, amelyek birtokában a képzésben részt vevők képessé válnak a kisebbségi létben élő, más kultúrkörből az óvodába, iskolába érkező gyermekek integratív nevelésére indentitásuk megőrzésével, továbbá felkészülnek a szociálisan hátrányos helyzetű gyakran nyelvi nehézségekkel is küszködő tanulók felzárkóztatására a családokkal, a szülőkkel való hatékony kommunikációra, a gyermekellátásban és gyermekvédelemben részt vevő szakemberekkel, civil szervezetek képviselőivel való eredményes együttműködésre. Ismereteket szereznek a cigányság múltjáról, földrajzi elhelyezkedéséről, társadalmi helyzetéről, egészségi állapotáról, kultúrájáról, szokásairól, tárgyi és szellemi hagyományairól, valamint a beás vagy romani nyelvből.

2. Az oklevélben megnevezett szakképzettség

Roma társadalomismeret szakirányú szakos pedagógus

3. A szakirányú továbbképzésben való részvétel feltételei:

főiskolai szintű pedagógus szakképzettség

4. A képzési idő

4 félév, legalább 480 tanóra, 120 kredit.

A képzésben az elmélet és gyakorlat aránya 70%-30%.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és azok aránya

5.1. Társadalom- és művészeti ismeretek

A tanulmányi terület kiegészíti a hallgatók alapképzésben kapott általános és módszertani ismereteit a társadalom struktúrájáról, a szociális struktúra, így a társadalmi rétegződés kérdésköréről, az érték- és normarendszer történeti változásairól és rétegspecifikus vonásairól, a társadalmi kommunikáció alapkérdéseiről, a társas kapcsolatok rendszeréről, az emberi jogi és kisebbségi jogi érdek érvényesítésről, a tárgyi és környezetkultúráról, a művészetek kulturális vonatkozásairól, a művészi eszközöknek nevelési, interkulturális, közösségformáló, személyiségfejlesztő lehetőségeiről, a világon kisebbségben élő népcsoportok sajátos - a történeti változásokkal és földrajzi elhelyezkedéssel is összefüggő - kulturális helyzetéről, a képzési idő 25%-ában.

5.2. Pedagógia

A pedagógiai munka gyakorlatában alkalmazható ismereteket és módszereket nyújt az iskola és a roma emberek és közösségek kapcsolatáról, kommunikációjuk eredményes módszereiről, az iskola társadalmi szerepéről, az iskolai oktatás és nevelés modernizációjáról, a tanulók iskolai sikerességének javítását célzó felzárkóztató és készségfejlesztő technikákról, az interkulturális nevelés-oktatás tartalmi kérdéseiről, tanterveinek kidolgozásáról és megvalósításáról, a szülőkkel való kapcsolattartás pedagógiai feladatairól, az alacsony iskolázottságú felnőttek oktatásáról a szaktárgyak ismeretanyagának felhasználásával és a pedagógiai gyakorlat segítségével, a konfliktuskezelés technikájának oktatásával, a képzési idő 20%-ában.

5.3. A cigány népcsoportra vonatkozó ismeretek

A kisebbségi helyzet kialakulásának tárgyalása mellett megismertet a kisebbségi lét jelen kérdéseivel, a kisebbségi cigány népcsoport szociális helyzetével, életkörülményeivel, életmódjával, szervezeteikkel, szervezettségükkel, szerepükkel a helyi társadalomban, a kisebbség és többségi társadalom kommunikációs zavarainak, így a nyelvi nehézségek mellett jelen lévő kulturális eltérésekből, a szocializáció különbözőségeiből adódó meg nem értésnek a lehetséges magyarázataival, a cigányság folklórjával (hagyományaival, hiedelemvilágával), tárgyi néprajzával, művészi tevékenységével, cigány alkotóművészek - képzőművészek, írók, előadóművészek - életművével, továbbá a cigányság kultúrájának megismerését szolgáló nyelvismeretet nyújt a képzési idő 30%-ában.

5.4. Gyakorlat

A hallgatók az elméleti ismereteiket a gyakorlatban alkalmazzák, így a tanítási gyakorlatokon, a felzárkóztatás és tehetséggondozás területén, a helyi tanterv készítésében, a felnőttoktatásban, a szülőkkel folytatott tanári kommunikáció során, megismerik a szociális munka gyakorlatát, részt vesznek antropológiai, egészségügyi, családgondozási, szociológiai terepgyakorlatokon cigány családokban, közösségekben, önkormányzatoknál stb., a képzési idő 25%-ában.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ellenőrzési rendszer az intézményi tantervben előírt részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, vizsgákból - beszámolók, kollokviumok, szigorlatok -, valamint szakmai gyakorlatok teljesítéséből, szakdolgozat elkészítéséből és a záróvizsga letételéből tevődik össze.

6.1. A kötelező szigorlati tárgyak

A képzés keretében 2 szigorlat letétele szükséges:

- összevont szigorlat a cigány népességre vonatkozó és pedagógiai tárgyak köréből, valamint

- a beás vagy romani nyelvből.

6.2. A szakdolgozat követelményei

A szakdolgozat valamely oktatott tárgy tematikájának megfelelő szakirodalmi feldolgozás vagy valamely téma komplex, empirikus vizsgálatot, terepmunkán alapuló egyéni kutatást (helyzetfelmérés, esetleírás) is magában foglaló feldolgozása. Választható szakmai területek: történeti, néprajzi, szociológiai, pedagógiai, antropológiai, nyelvi-nyelvészeti, művészeti-esztétikai, jogi-közéleti-média, pszichológiai-szociálpszichológiai területek s azoknak a pedagógiai munka során alkalmazható aspektusai.

6.3. A záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltétele:

- a tanulmányi követelmények eredményes teljesítése,

- a szakdolgozat elkészítése és benyújtása.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- a szakdolgozat megvédése,

- komplex szóbeli vizsga a kisebbségekre és a cigány népességre vonatkozó általános ismeretek, valamint speciális pedagógiai ismeretek köréből.

6.3.3. A záróvizsga eredménye

A szakdolgozat elkészítésére és védésére adott érdemjegynek, valamint a szóbeli vizsga érdemjegyének számtani átlaga.

Tartalomjegyzék