263/2000. (XII. 26.) Korm. rendelet

a főiskolai szintű üzleti kommunikáció alapképzési szak képesítési követelményeiről

A Kormány a felsőoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXX. törvény 72. §-ának d) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

1. §

Az üzleti kommunikáció szakon alapképzésben főiskolai szintű végzettség és üzleti kommunikátor szakképzettség szerezhető.

2. §

Az üzleti kommunikáció szak képesítési követelményeit e rendelet melléklete tartalmazza.

3. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Melléklet a 263/2000. (XII. 26.) Korm. rendelethez

A főiskolai szintű üzleti kommunikáció alapképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A képzés célja olyan kommunikációs szakemberek képzése, akik a piaci viszonyok között működő nyomtatott és elektronikus média munkaerő-piaci igényeinek megfelelő gazdasági és vezetési ismeretekkel, kommunikációs készségekkel és képességekkel rendelkeznek. Szakképzettségük birtokában képesek a közigazgatásban, az üzleti világban, a különböző vállalatoknál, intézményeknél széles körű kommunikációs feladatok (pl. értékesítés, üzleti levelezés, rendezvények, bemutatók szervezése) ellátására.

2. Az oklevélben megjelölt végzettségszintje és a szakképzettség

A főiskolai szintű végzettséget tanúsító oklevélben szereplő szakképzettség megnevezése:

üzleti kommunikátor.

3. A képzési idő

A képzési idő nappali tagozaton 7 félév, 210 kredit. A tanórák száma összesen legalább 2100 óra.

4. A képzés főbb tanulmányi területei és azok aránya:

a) általános alapozó ismeretek - 25%:

bevezetés az üzleti jogba, gazdasági jog, alkotmánytan, a filozófia, médiatörténet, a politológia, a civilizációtörténet, pszichológia, a szociálpszichológia, a társadalomkép és a szociológia alapjai;

b) szakmai speciális ismeretek - 25%:

kommunikációs alapismeretek, protokoll, üzleti levelezés, reklám kommunikáció, intézményi kommunikáció, média tervezés; a nyomdatechnika, a számítástechnika, a számítógépes kiadványszerkesztés, a PR- és sajtókapcsolatok, a manipuláció, a közszereplés, a kommunikáció és a multimédia alapismeretei;

c) szakmai törzsanyag - 50%:

marketing alapismeretek, üzleti kommunikáció, média marketing, vállalkozási és pénzügyi ismereték, retorika, beszédtechnika, íráskészség fejlesztés, vizuális kommunikáció, közvélemény- és piackutatás, web marketing, szervezetpszichológia.

Szakmai gyakorlatként a képzés során öt alkalommal két-három napos a szakmai törzsanyag tanulmányi területhez illesztett speciális kommunikációs készségfejlesztő tréningre, valamint a hetedik félévben külső terepgyakorlatra kerül sor.

5. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt - részben egymásra épülő, részben egymástól független aláírások, gyakorlati jegyek megszerzéséből, vizsgákból szigorlat, kollokvium - szakdolgozat - elkészítéséből, záróvizsga letételéből tevődik össze.

5.1. A kötelező szigorlatok száma: 3

- gazdasági komplex szigorlat,

- pszichológia komplex szigorlat (pszichológia, szociálpszichológia és szervezetpszichológia),

PR és sajtókapcsolatok.

5.2. A szakdolgozat

A szakdolgozat a szakképzettségnek megfelelő, a szakmai tárgyakhoz kapcsolódó feladat megoldása, amelynek elkészítésével a hallgatónak tanúsítania kell, hogy jártas a tananyagon túlmenően a hazai és nemzetközi szakirodalomban, tanulmányaira alapozva, szakirodalom feldolgozásával képes az elsajátított ismeretanyag gyakorlati alkalmazására, továbbá - különösen választott szakterületén - önálló üzleti kommunikátori munka végzésére.

5.3. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- a tantervben előírt vizsgakövetelmények teljesítése,

- legalább egy idegen nyelvből középfokú, C típusú állami vagy azzal egyenértékű nyelvvizsga,

- az intézmény által előírt szakmai gyakorlat(ok),

- két opponens által bírált szakdolgozat benyújtása.

5.4. A záróvizsga részei:

- a szakdolgozat megvédése,

- komplex szóbeli vizsga két tárgykörből:

= marketing (marketing alapismeretek, média marketing, marketing kutatás),

= kommunikáció (kommunikációs alapismeretek, üzleti kommunikáció, rendezvény-szervezés, krízis kommunikáció).

5.5. A záróvizsga eredménye.

A szakdolgozat elkészítésére és annak megvédésére adott érdemjegyek átlagából, valamint a szóbeli záróvizsga két érdemjegyéből képzett, egészre kerekített átlag.

Tartalomjegyzék