187/2001. (X. 12.) Korm. rendelet
az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet módosításáról
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Eb. tv.) 83. §-a (2) bekezdésének a) pontjában, valamint a társadalombiztosítás pénzügyi alapjainak 1999. évi költségvetéséről szóló 1998. évi XCI. törvény (a továbbiakban: T.) 16. §-ának (11) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a Kormány a következőket rendeli el:
1. §
Az egészségügyi szolgáltatások Egészségbiztosítási Alapból történő finanszírozásának részletes szabályairól szóló 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Kr.) 6. §-a az alábbi (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) A tárgyév utolsó hónapjában a havi kifizetést követően és az átcsoportosítások után az egyes szakfeladatokon még rendelkezésre álló előirányzatot az éves teljesítmény szerint kell felosztani, és a kifizetéseket teljesíteni."
2. §
A Kr. 14. §-ának (4) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(4) A szolgáltató a háziorvosi körzet területén élő lakosság elhelyezkedésének adottságait figyelembe véve, a betegek orvos általi felkeresése költségei fedezetére az alábbi területi kiegészítő díjazásra jogosult havonta:
a) fővárosban, városban 26 000 Ft,
b) községben 30 000 Ft,
c) több településre kiterjedő körzetben 38 000 Ft,
d) ha a körzet ellátási területéhez
külterületi lakott hely is tartozik 43 000 Ft.
Amennyiben a háziorvosi körzet lakosságának legalább 25 százaléka a b) vagy d) pontban foglalt típusú települések valamelyikében lakik, a háziorvosi szolgáltató a magasabb összegű területi kiegészítő díjra jogosult."
3. §
Az R. 22. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(4) Az egyetemi képzést és továbbképzést végző intézmény havi alapdíjra jogosult a külön jogszabály szerint fogászati alap- és szakellátást (a továbbiakban: egyetemi fogászati ellátás) nyújtó szolgálatai tevékenységéért, a progresszív ellátásra és a rendelkezésre állásra is tekintettel. Az egészségügyi szolgáltatókat legfeljebb az alábbi heti óraszámra illeti meg az alapdíj:
heti óraszám
a) Semmelweis Egyetem, Budapest 1650,
b) Pécsi Tudományegyetem, Orvostudományi
és Egészségtudományi Centrum 550,
c) Szegedi Tudományegyetem, Orvostudományi
és Gyógyszerésztudományi Centrum 550,
d) Debreceni Egyetem, Orvos- és
Egészségtudományi Centrum 550,
e) Központi Stomatológiai Intézet 720.
Az alapdíj rendelésenként - önálló szervezeti egységkóddal rendelkező szervezeti egységenként - heti 30 óra rendelési idő esetén 10 000 korcsoportos pontszámnak megfelelő összeg, ennél alacsonyabb heti rendelési idő esetén ezen összeg időarányos része."
4. §
A Kr. 23. §-ának (6) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(6) Teljesítményarányos díjazásban részesül a fogászati szakrendelés és az alapdíjon felül az egyetemi fogászati ellátási szolgálat, valamint az alapellátási fogászati szolgálat. A teljesítményarányos finanszírozás a nyújtott ellátások teljesítménypontszáma alapján történik."
5. §
A Kr. 24. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az OEP által finanszírozott fogászati szolgálat a rendelésen megjelenő biztosítottnak a külön jogszabályban meghatározott fogászati sürgősségi ellátás körébe tartozó beavatkozásokat térítésmentesen köteles nyújtani. A 22. § (5) bekezdés b) pontja szerinti személyt - a beteg első megjelenésekor - el kell látni, ezt követően további kezelések elvégzésére a feladat ellátására területi ellátási kötelezettségre kijelölt szolgálathoz lehet továbbutalni."
6. §
A Kr. 30. §-ának (11) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép:
"(11) Az (1) bekezdés szerinti jelentést kísérőjegyzékkel, számítógépes adathordozón kell megküldeni a Pénztárnak a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig."
7. §
A Kr. 5. számú melléklete helyébe e rendelet melléklete lép.
8. §
(1) Ez a rendelet a (2) bekezdésben foglalt kivétellel 2001. november l-jén lép hatályba.
(2) A rendelet 2. és 7. §-a 2001. december l-jén lép hatályba.
(3) A Kr. 23. §-ának (1) bekezdése b) és c) pontjának 19-60 éves korig sorának korcsoportonkénti szorzója átmenetileg 3,0-ra emelkedik a 2001. november l-jétől 2002. január 31-ig vonatkozó kifizetéseknél.
(4) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a Kr. 23. §-ának (2) bekezdése és a 38. § (3) bekezdésének utolsó mondata hatályát veszti.
9. §
E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény végrehajtásáról rendelkező 217/1997. (XII. 1.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 13. §-a (2) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép, egyidejűleg a bekezdés az alábbi e) ponttal egészül ki:
[(2) Az OEP a finanszírozási szerződéseket]
"d) a népegészségügyi szempontból legfontosabb daganatos betegségek számának és halálozásának csökkentésére irányuló program keretében emlőszűrő- és diagnosztikai vizsgálatokra, méhnyakrák diagnosztikai vizsgálatokra, valamint vastag- és végbéldaganatok szűrésére az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat által kiírásra kerülő pályázat alapján,
e) az a)-d) pontokban nem szereplő egészségügyi szolgáltatások tekintetében e rendelet rendelkezései szerint"
(köti meg.)
Orbán Viktor s. k.,
Miniszterelnök.
Melléklet a 187/2001. (X. 12.) Korm. rendelethez
"5. számú melléklet a 43/1999. (III. 3.) Korm. rendelethez
A gyógyító-megelőző ellátások 2001. évi kiadási előirányzatai
Millió forintban
Megnevezés | 2000. évi eredeti előirányzat | 2000. évi törvény szerint módosított előirányzat | Bérnövekmény | Fejlesztés | 2001. évi előirányzat | Fejlesztés 2141/2001. Korm. hat. | Évközi át-csoportosítás 2001. 05. 10. | 2001. évi módosított előirányzat | Index %-ban | ||||||||
1. | 2. | 3. | 4. | 5. | 6. | 7. | 8. | (=8/1.) | |||||||||
1 | Háziorvosi ellátás | ||||||||||||||||
2 | fix összeg | 7 761,0 | 7 761,0 | 491,0 | 8 252,0 | — 102,0 | 8 150,0 | 105,0% | |||||||||
3 | területi pótlék | 446,0 | 446,0 | 0,0 | 446,0 | 150,0 | — 12,8 | 583,2 | 130,8% | ||||||||
4 | eseti ellátás díjazása | 256,0 | 256,0 | 89,6 | 345,6 | 345,6 | 135,0% | ||||||||||
5 | teljesítménydíjazás | 24 209,0 | 24 209,0 | 3127,8 | 27 336,8 | — 125,2 | 27 211,6 | 112,4% | |||||||||
7 | ügyeleti szolgálat | 4 070,0 | 4 070,0 | 507,3 | 4 577,3 | 4 577,3 | 112,5% | ||||||||||
8 | 1. Háziorvosi, háziorvosi ügyeleti szolgálat össz. | 36 742,0 | 36 742,0 | 4 215,7 | 40 957,7 | 150,0 | —240,0 | 40 867,7 | 111,2% | ||||||||
9 | Védőnő, anya-, gyermek- és ifjúságvédelem | ||||||||||||||||
10 | iskola-egészségügyi ellátás | 1 089,0 | 1 089,0 | 114,2 | 1 203,2 | 18,1 | 1 221,3 | 112,1% | |||||||||
11 | védőnői szolgálat | 6 602,0 | 6 602,0 | 693,3 | 7 295,3 | —291,5 | 7 003,8 | 106,1% | |||||||||
12 | anya-, gyermek- és csecsemővédelem | 802,0 | 802,0 | 84,1 | 886,1 | 17,3 | 903,4 | 112,6% | |||||||||
13 | gyermekgyógy. MSZ.SZ | 79,0 | 79,0 | 8,3 | 87,3. | 3,1 | 90,4 | 114,4% | |||||||||
14 | nőgyógy. MSZ.SZ | 66,0 | 66,0 | 5,8 | 71,8 | 3,0 | 74,8 | 113,3% | |||||||||
15 | 2. Védőnő, anya-, gyermek-és ifj. véd. összesen | 8 638,0 | 8 638,0 | 905,7 | 9 543,7 | —250,0 | 9 293,7 | 107,6% | |||||||||
16 | 3. Fogászati ellátás | 10411,0 | 10 411,0 | 1 091,5 | 11 502,5 | 580,0 | 12 082,5 | 116,1% | |||||||||
17 | Gondozóintézeti gondozás | ||||||||||||||||
18 | nemibeteg-gondozás | 909,0 | 909,0 | 95,3 | 1 004,3 | 48,9 | 1 053,2 | 115,9% | |||||||||
19 | tüdőgondozás | 3 484,0 | 3 484,0 | 365,3 | 3 849,3 | 294,3 | 4 143,6 | 118,9% | |||||||||
20 | pszichiátriai gondozás | 1 753,0 | 1 753,0 | 183,8 | 1 936,8 | 243,4 | 2 180,2 | 124,4% | |||||||||
21 | onkológiai gondozás | 900,0 | 900,0 | 94,3 | 994,3 | 105,3 | 1 099,6 | 122,2% | |||||||||
22 | alkohol- és drogbetegek ellátása | 616,0 | 616,0 | 64,6 | 680,6 | 107,1 | 787,7 | 127,9% | |||||||||
23 | 4. Gondozóintézeti gondozás összesen | 7 662,0 | 7 662,0 | 803,3 | 8 465,3 | 799,0 | 9 264,3 | 120,9% | |||||||||
24 | 5. Betegszállítás és halottszállítás orv.rendelv. | 3 687,0 | 3 687,0 | 386,5 | 4 073,5 | 100,0 | 4 173,5 | 113,2% | |||||||||
25 | 6. Járóbeteg-szakrendelés + szakambulancia | 51 757,0 | 51 757,0 | 7 823,4 | 59 580,4 | 1 365,0 | 60 945,4 | 117,8% | |||||||||
27 | 7. CT, MRI | 7 270,0 | 7 270,0 | 762,0 | 8 032,0 | —309,0 | 7 723,0 | 106,2% | |||||||||
28 | 8. Művesekezelés | 10 143,0 | 10 143,0 | 1 063,4 | 11 206,4 | 400,0 | 11 606,4 | 114,4% | |||||||||
29 | 9. Házi szakápolás | 1 324,0 | 1 324,0 | 138,8 | 1 462,8 | 1 462,8 | 110,5% | ||||||||||
30 | Fekvőbeteg-szakellátás | ||||||||||||||||
31 | aktív fekvőbeteg-ellátás | 188 923,0 | 188 923,0 | 20 279,0 | 209 202,0 | 5 723,0 | 214 925,0 | 113,8% | |||||||||
extrafinanszírozás | 150,0 | 150,0 | 50,0 | 200,0 | 200,0 | 133,3% | |||||||||||
32 | speciális finanszírozású felada | 7 594,0 | 7 594,0 | 206,5 | 7 800,5 | 500,0 | 8 300,5 | 109,3% | |||||||||
krónikus fekvőbeteg-ellátás | 21 872,0 | 21 872,0 | 2 457,7 | 24 329,7 | 1 450,0 | 25 779,7 | 117,9% | ||||||||||
34 | egyéb ellátás | 729,0 | 729,0 | 76,4 | 805,4 | 805,4 | 110,5% | ||||||||||
35 | 10. Fekvőbeteg-szakellátás összesen | 219 268,0 | 219 268,0 | 23 069,6 | 242 337,6 | 7 673,0 | 250 010,6 | 114,0% | |||||||||
36 | 11. Működési költség előleg | 360,4 | 360,4 | —4,9 | 355,5 | 355,5 | 98,6% | ||||||||||
37 | 12. Felmentéssel, végkielégítéssel járó kiad. | 600,0 | 600,0 | —8,1 | 591,9 | 591,9 | 98,7% | ||||||||||
38 | Célelőirányzatok | ||||||||||||||||
39 | vény | 200,0 | 200,0 | 0,0 | 200,0 | 68,0 | 268,0 | 134,0% | |||||||||
40 | felülvizsgáló orvosok díja | 320,0 | 320,0 | 33,6 | 353,6 | 353,6 | 110,5% | ||||||||||
41 | méltányossági térítések* | 135,0 | 135,0 | 0,0 | 135,0 | 135,0 | 100,0% | ||||||||||
42 | irányított betegellátás kiadásai* | 286,0 | 286, | 0,0 | 214,0 | 500,0 | 500,0 | 174,8% | |||||||||
43 | alapellátási vállalkozás támogatási átalánydíj | 0,0 | 264,0 | 264,0 | |||||||||||||
44 | 13. Célelőirányzatok összesen | 941,0 | 941,0 | 33,6 | 214,0 | 1 188,6 | 332,0 | 1 520,6 | 161,6% | ||||||||
45 | 14. Egyszeri bérjuttatás | 14 942,0 | 0,0 | 0,0 | |||||||||||||
46 | MINDÖSSZESEN | 358 803,4 | 373 745,4 | 40 280,5 | 214,0 | 399 297,9 | 10 600,0 | 0,0 | 409 897,9 | 114,2% | |||||||
* A Bérnövekmény oszlop nem tartalmazza a munkáltatói járulék két százalékpontos csökkenésének megtakarító hatását."