Tippek

Pertörténet AI-összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
Bővebben »

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
Bővebben »

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

Bővebben »

AI-szinonimák a keresésben

Kereséskor az "AI-szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

Bővebben »

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

Bővebben »

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. Bővebben »

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). Bővebben »

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

Bővebben »

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

Bővebben »

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

Bővebben »

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

Bővebben »

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

Bővebben »

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. Bővebben »

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

Bővebben »

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

Bővebben »

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

Bővebben »

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

Bővebben »

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

Bővebben »

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

Bővebben »

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

Bővebben »

25/2001. (VII. 25.) OM rendelet

a családgondozó ápoló szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről.

A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 74. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) A családgondozó ápoló szakirányú továbbképzési szakon családgondozó ápoló szakirányú szakképzettség szerezhető.

(2) A családgondozó ápoló szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. §

A családgondozó ápoló szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit e rendelet melléklete tartalmazza.

3. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Pálinkás József s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 25/2001. (VII. 25.) OM rendelethez

A családgondozó ápoló szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A képzés célja a főiskolai szintű diplomás ápoló szakképzettséggel rendelkezők szakirányú továbbképzése, amelyben a képzésben résztvevők - hivatás- és felelősségtudatuk, ápolási szemléletük birtokában - az alapképzésben szerzett szakmai ismereteik elméleti és gyakorlati elmélyítésével felkészítést kapnak a családgondozó ápolói feladatokra, és szakképzettségük alapján képessé válnak a család és közösségorientált egészségügyi alapellátást segítő tevékenység folytatására, munkájuk során figyelembe veszik a magyar egészségügy és a betegek, illetve fogyatékos személyek ápolásával kapcsolatos követelményeket, a családok és azok tagjainak eltérő kulturális, gazdasági és társadalmi helyzetét, emberi jogait; továbbá egészségügyi team tagjaként képesek együttműködni az egészségfejlesztés, betegség-megelőzés, korai betegség- felismerés, gyógyítás, ápolás, gondozás és rehabilitáció területén az egészségügy egyéb szakterületein dolgozó szakemberekkel.

A képzésben résztvevők

a) ismerjék

- az Európai Unió, az Egészségügyi Világszervezet egészségügyi célkitűzéseit és dokumentumait,

- a családelméleteket, a családgondozó ápolás kereteit,

- a családgondozó ápoló szerepét, feladatait, munkamódszereit, a vele szemben támasztott szakmai, jogi és etikai követelményeket,

- a döntéshozatallal kapcsolatos elméleteket, folyamatokat, vezetési ismereteket,

- a családgondozó ápolással kapcsolatos dokumentációt, információs rendszereket,

- a hátrányos helyzetű. csoportok felismerésnek ismérveit, megközelítésük és ellátásuk módjait, különös tekintettel a roma népességre, a fogyatékos személyekre,

- a fogyatékosok önálló életvitelét elősegítő eszközöket és ezek beszerzésének módjait,

- a szociálpolitika célkitűzéseit, eszközrendszerét, családtámogatási lehetőségeit,

- a közösséggel, felnőttképzéssel kapcsolatos szakismereteket,

- az erőforrás-kezelés módszereit, a családgondozó ápoló ezzel kapcsolatos feladatait;

b) képesek legyenek

- felmérni az egyén és a család egészségi állapotát, felismerni az egészségi állapottal összefüggő, arra ható kulturális közösségi tényezőket,

- az egyéni, családi, közösségi egészségfejlesztésre,

- hatékonyan alkalmazni a betegségmegelőzés módszereit eltérő, konkrét körülmények között,

- az ellátás, ápolás, gondozás megtervezésére, kezdeményezésére, megvalósítására,

- a szociálpolitikai családtámogatási lehetőségek felhasználására,

- a kommunikáció különféle módjainak alkalmazására és értékelésére, különös tekintettel a fogyatékos személyekre (beleértve a jelnyelvi ismereteket),

a családgondozó ápolási munka eredményességének értékelésére és dokumentálására,

- az egészségügy más területein dolgozó szakemberekkel való együttműködésre,

- önálló, illetve csoportmunkára,

- a klinikai kutatásra alapozott statisztikai információkat az ellátás tervezésére felhasználni,

- a változtatás szükségességének felismerésére, kezdeményezésére, segítésére.

2. Az oklevélben megnevezett szakképzettség

Családgondozó ápoló.

3. A képzésben való részvétel feltételei

Főiskolai szintű diplomás ápoló szakképzettség és legalább 2 éves szakmai gyakorlat.

4. A képzési idő

A képzési idő: 4 félév, 540 tanóra, 120 kredit.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és azok aránya:

a) szociológia, szociálpolitika: összesen 10%, ennek 34%-a gyakorlat,

b) pedagógia: összesen 10%, ennek 52%-a gyakorlat,

c) pszichológia: összesen 10%, ennek 26%-a gyakorlat,

d) egészségtudomány, ápolási szakismeretek: összesen 30%, ennek 36%-a gyakorlat,

e) egészségnevelés és egészségfejlesztés: összesen 10%, ennek 63%-a gyakorlat,

f) kommunikáció: összesen 10%, ennek 52%-a gyakorlat,

g) szervezési és vezetési ismeretek: összesen 12%, ennek 41%-a gyakorlat,

h) etika: összesen 5%, ennek 50%-a gyakorlat,

i) jogi ismeretek: összesen 3%, ennek 18%-a gyakorlat.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt gyakorlati jegyek megszerzéséből, vizsgákból, szakmai gyakorlat elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből és megvédéséből, valamint a záróvizsga letételéből tevődik össze.

6.1. Kötelező szigorlatok és kreditértékeik:

- szociológia, családszociológia 2 kredit

- pedagógiai, egészségpedagógia 1 kredit

- pszichológia 2 kredit

- egészségtudományi, család- és közösségi ápolási szakismeretek 5 kredit

6.2. A szakdolgozat követelményei

A szakdolgozat a hallgató önálló munkája, amelyben a hallgatónak a családgondozó ápolói tevékenység adott problémakörének önálló tanulmányozásával tudományos módszerek alkalmazásával szerzett eredményeket kell összegeznie. A szakdolgozatnak tükröznie kell a hallgató lényegmegragadó képességét, a könyvtárhasználatban és irodalomkutatásban való jártasságát, valamint azt, hogy következtetéseit képes tömören és szabadon megfogalmazni.

A szakdolgozat kreditértéke: 30 kredit.

6.3. A záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- valamennyi előírt vizsga sikeres letétele, valamint előírt gyakorlat eredményes teljesítése,

- a szakdolgozat elkészítése, elfogadása.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- írásbeli vizsga,

- szóbeli vizsga,

- gyakorlati vizsga,

- a szakdolgozat eredményes megvédése.

6.3.3. A záróvizsga tárgya

A záróvizsga tárgya komplex családgondozó ápolói ismeretek, amely az alábbi fő témaköröket öleli fel:

- családgondozó ápolástani ismeretek (családgondozó ápolástani szakismeretek, ápolásetika, ápoláskutatás),

- pszichológiai és egészségnevelési, megelőzési, egészségfejlesztési ismeretek,

- egészségtudományi (medicinális) ismeretek (epidemiológia, népegészségtan, közegészségtan, járványtan, kórképek, diagnosztika-terápia alapjai),

- szociológiai ismeretek (családszociológia, családtámogatás),

- gyakorlati ápolási feladat megoldása családi/otthoni ellátás keretében.

A záróvizsga tárgy eredménye a záróvizsga írásbeli, gyakorlati és szóbeli részére adott érdemjegyek egyszerű, számtani átlaga.

6.3.4. A záróvizsga eredményének kiszámítása

A záróvizsga eredménye a záróvizsga tárgy eredményének és a szakdolgozat megvédésre adott érdemjegy egészre kerekített átlaga.

Tartalomjegyzék