Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

25/2001. (VII. 25.) OM rendelet

a családgondozó ápoló szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeiről.

A felsőoktatásról szóló 1993. évi LXXX. törvény 74. § (1) bekezdés e) pontjában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) A családgondozó ápoló szakirányú továbbképzési szakon családgondozó ápoló szakirányú szakképzettség szerezhető.

(2) A családgondozó ápoló szakképzettség csak szakirányú továbbképzésben szerezhető.

2. §

A családgondozó ápoló szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményeit e rendelet melléklete tartalmazza.

3. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Pálinkás József s. k.,

oktatási miniszter

Melléklet a 25/2001. (VII. 25.) OM rendelethez

A családgondozó ápoló szakirányú továbbképzési szak képesítési követelményei

1. A képzési cél

A képzés célja a főiskolai szintű diplomás ápoló szakképzettséggel rendelkezők szakirányú továbbképzése, amelyben a képzésben résztvevők - hivatás- és felelősségtudatuk, ápolási szemléletük birtokában - az alapképzésben szerzett szakmai ismereteik elméleti és gyakorlati elmélyítésével felkészítést kapnak a családgondozó ápolói feladatokra, és szakképzettségük alapján képessé válnak a család és közösségorientált egészségügyi alapellátást segítő tevékenység folytatására, munkájuk során figyelembe veszik a magyar egészségügy és a betegek, illetve fogyatékos személyek ápolásával kapcsolatos követelményeket, a családok és azok tagjainak eltérő kulturális, gazdasági és társadalmi helyzetét, emberi jogait; továbbá egészségügyi team tagjaként képesek együttműködni az egészségfejlesztés, betegség-megelőzés, korai betegség- felismerés, gyógyítás, ápolás, gondozás és rehabilitáció területén az egészségügy egyéb szakterületein dolgozó szakemberekkel.

A képzésben résztvevők

a) ismerjék

- az Európai Unió, az Egészségügyi Világszervezet egészségügyi célkitűzéseit és dokumentumait,

- a családelméleteket, a családgondozó ápolás kereteit,

- a családgondozó ápoló szerepét, feladatait, munkamódszereit, a vele szemben támasztott szakmai, jogi és etikai követelményeket,

- a döntéshozatallal kapcsolatos elméleteket, folyamatokat, vezetési ismereteket,

- a családgondozó ápolással kapcsolatos dokumentációt, információs rendszereket,

- a hátrányos helyzetű. csoportok felismerésnek ismérveit, megközelítésük és ellátásuk módjait, különös tekintettel a roma népességre, a fogyatékos személyekre,

- a fogyatékosok önálló életvitelét elősegítő eszközöket és ezek beszerzésének módjait,

- a szociálpolitika célkitűzéseit, eszközrendszerét, családtámogatási lehetőségeit,

- a közösséggel, felnőttképzéssel kapcsolatos szakismereteket,

- az erőforrás-kezelés módszereit, a családgondozó ápoló ezzel kapcsolatos feladatait;

b) képesek legyenek

- felmérni az egyén és a család egészségi állapotát, felismerni az egészségi állapottal összefüggő, arra ható kulturális közösségi tényezőket,

- az egyéni, családi, közösségi egészségfejlesztésre,

- hatékonyan alkalmazni a betegségmegelőzés módszereit eltérő, konkrét körülmények között,

- az ellátás, ápolás, gondozás megtervezésére, kezdeményezésére, megvalósítására,

- a szociálpolitikai családtámogatási lehetőségek felhasználására,

- a kommunikáció különféle módjainak alkalmazására és értékelésére, különös tekintettel a fogyatékos személyekre (beleértve a jelnyelvi ismereteket),

a családgondozó ápolási munka eredményességének értékelésére és dokumentálására,

- az egészségügy más területein dolgozó szakemberekkel való együttműködésre,

- önálló, illetve csoportmunkára,

- a klinikai kutatásra alapozott statisztikai információkat az ellátás tervezésére felhasználni,

- a változtatás szükségességének felismerésére, kezdeményezésére, segítésére.

2. Az oklevélben megnevezett szakképzettség

Családgondozó ápoló.

3. A képzésben való részvétel feltételei

Főiskolai szintű diplomás ápoló szakképzettség és legalább 2 éves szakmai gyakorlat.

4. A képzési idő

A képzési idő: 4 félév, 540 tanóra, 120 kredit.

5. A képzés főbb tanulmányi területei és azok aránya:

a) szociológia, szociálpolitika: összesen 10%, ennek 34%-a gyakorlat,

b) pedagógia: összesen 10%, ennek 52%-a gyakorlat,

c) pszichológia: összesen 10%, ennek 26%-a gyakorlat,

d) egészségtudomány, ápolási szakismeretek: összesen 30%, ennek 36%-a gyakorlat,

e) egészségnevelés és egészségfejlesztés: összesen 10%, ennek 63%-a gyakorlat,

f) kommunikáció: összesen 10%, ennek 52%-a gyakorlat,

g) szervezési és vezetési ismeretek: összesen 12%, ennek 41%-a gyakorlat,

h) etika: összesen 5%, ennek 50%-a gyakorlat,

i) jogi ismeretek: összesen 3%, ennek 18%-a gyakorlat.

6. Az ismeretek ellenőrzési rendszere

Az ismeretek ellenőrzési rendszere a tantervben előírt gyakorlati jegyek megszerzéséből, vizsgákból, szakmai gyakorlat elvégzéséből, szakdolgozat elkészítéséből és megvédéséből, valamint a záróvizsga letételéből tevődik össze.

6.1. Kötelező szigorlatok és kreditértékeik:

- szociológia, családszociológia 2 kredit

- pedagógiai, egészségpedagógia 1 kredit

- pszichológia 2 kredit

- egészségtudományi, család- és közösségi ápolási szakismeretek 5 kredit

6.2. A szakdolgozat követelményei

A szakdolgozat a hallgató önálló munkája, amelyben a hallgatónak a családgondozó ápolói tevékenység adott problémakörének önálló tanulmányozásával tudományos módszerek alkalmazásával szerzett eredményeket kell összegeznie. A szakdolgozatnak tükröznie kell a hallgató lényegmegragadó képességét, a könyvtárhasználatban és irodalomkutatásban való jártasságát, valamint azt, hogy következtetéseit képes tömören és szabadon megfogalmazni.

A szakdolgozat kreditértéke: 30 kredit.

6.3. A záróvizsga

6.3.1. A záróvizsgára bocsátás feltételei:

- valamennyi előírt vizsga sikeres letétele, valamint előírt gyakorlat eredményes teljesítése,

- a szakdolgozat elkészítése, elfogadása.

6.3.2. A záróvizsga részei:

- írásbeli vizsga,

- szóbeli vizsga,

- gyakorlati vizsga,

- a szakdolgozat eredményes megvédése.

6.3.3. A záróvizsga tárgya

A záróvizsga tárgya komplex családgondozó ápolói ismeretek, amely az alábbi fő témaköröket öleli fel:

- családgondozó ápolástani ismeretek (családgondozó ápolástani szakismeretek, ápolásetika, ápoláskutatás),

- pszichológiai és egészségnevelési, megelőzési, egészségfejlesztési ismeretek,

- egészségtudományi (medicinális) ismeretek (epidemiológia, népegészségtan, közegészségtan, járványtan, kórképek, diagnosztika-terápia alapjai),

- szociológiai ismeretek (családszociológia, családtámogatás),

- gyakorlati ápolási feladat megoldása családi/otthoni ellátás keretében.

A záróvizsga tárgy eredménye a záróvizsga írásbeli, gyakorlati és szóbeli részére adott érdemjegyek egyszerű, számtani átlaga.

6.3.4. A záróvizsga eredményének kiszámítása

A záróvizsga eredménye a záróvizsga tárgy eredményének és a szakdolgozat megvédésre adott érdemjegy egészre kerekített átlaga.

Tartalomjegyzék