41/2001. (XI. 29.) KöViM-KöM együttes rendelet
a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes műszaki szabályairól szóló 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelet módosításáról
A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 39. §-ának (2) bekezdésében és 43. §-ának (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:
1. §
A repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes műszaki szabályairól szóló 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelet e rendelet mellékletével egészül ki.
2. §
E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Dr. Fónagy János s. k.,
közlekedési és vízügyi miniszter
Dr. Turi-Kovács Béla s. k.,
környezetvédelmi miniszter
Melléklet a 41/2001. (XI. 29.) KöViM-KöM együttes rendelethez
"Melléklet a 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelethez
A közel azonos zajkibocsátású légijárművek - a zajgátló védőövezet számítása szempontjából - az alábbi kategóriába sorolhatók:
Kategória | Légijármű jellemzője |
PROP 1 | Dugattyús vagy turbina-motorral ellátott légijárművek, 5,7 t maximális felszálló tömegig; |
PROP 2 | 5,7 t maximális felszálló tömegnél nagyobb dugattyús vagy turbina-motorral ellátott légcsavaros légijárművek; |
S 1 | ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetébe sorolt sugárhajtású légijárművek, legfeljebb 100 t maximális felszálló tömegig, kivéve a Boeing 737 és a Boeing 727 típusokat; |
S 1(2) | Boeing 737 típusú repülőgépek, feltéve hogy azok az ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetéhez tartoznak; |
S 1 (3/4) | Boeing 727 típusú repülőgépek, feltéve, hogy azok az ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetéhez tartoznak; |
S2 | Egyéb sugárhajtású, legfeljebb 100 t max. felszálló tömegű légijárművek, amelyek nem felelnek meg az ICAO Annex 16. I. kötet előírásainak; |
S3 | ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetébe sorolt sugárhajtású légijárművek, amelyek maximális felszálló tömege 100 t-nál nagyobb; |
S4 | Egyéb sugárhajtású, 100 t-nál nagyobb max. felszálló tömegű légijárművek, amelyek nem felelnek meg az ICAO Annex 16. I. kötet előírásainak; |
S5 | ICAO Annex 16. L kötet 3. fejezetébe sorolt, illetőleg az ott megadott zajhatárértékeket teljesítő sugárhajtású légijárművek, legfeljebb 150 t maximális felszálló tömegig; |
S6 | ICAO Annex 16. I. kötet 3. fejezetébe sorolt, illetőleg az ott megadott zajhatárértékeket teljesítő sugárhajtású légijárművek, amelyek maximális felszálló tömege 150 t és 340 t között van; |
S7 | ICAO Annex 16. I. kötet 3. fejezetébe sorolt, illetőleg az ott megadott zajhatárértékeket teljesítő sugárhajtású légijárművek, amelyek maximális felszálló tömege 340 t-nál nagyobb; |
H l | Helikopterek (forgószárnyú légijárművek) legfeljebb 2,73 t maximális felszálló tömegig; |
H 2 | Helikopterek (forgószárnyú légijárművek), amelyek maximális felszálló tömege nagyobb, mint 2,73 tonna; |
Abban az esetben, ha a repülőteret csak 9000 kg-nál kisebb max. felszálló tömegű, nem sugárhajtású gépek, illetve csak 2730 kg-nál kisebb max. felszálló tömegű helikopterek használják, akkor az előző felsorolásban szereplő PROP 1 kategóriát részkategóriákra kell bontani az alábbiak szerint:
PROP 1A | Dugattyús vagy turbina-motorral ellátott légcsavaros légijárművek, 400—2400 kg maximális felszálló tömeghatárok között; |
PROP 1B | Dugattyús vagy turbina-motorral ellátott légcsavaros légijárművek, 2401—5700 kg maximális felszálló tömeghatárok között; |
UL— 1 | Egyszemélyes motoros ultrakönnyű légijárművek; |
UL— 2 | Kétszemélyes motoros ultrakönnyű légijárművek; |
A kategóriák - feltéve, hogy a légijárművet 1974 után építették - megfelelnek az ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetének.
2. Az 1. pontban szereplő kategóriák oktávonkénti hangnyomásszintjét az alábbi táblázatok tartalmazzák (Az értékek gömbsugárzóra vonatkoznak):
Felszállás | Normatív spektrum adatok Dugattyús és gázturbinás légcsavaros repülőgépek (motoros) | |||||
repülőgép típusok hangnyomásszintje dB-ben | húzó légcsavar esetén | |||||
oktáv (Hz) | prop1 (dB) | prop1A (dB) | prop1B (dB) | prop2 (dB) | UL— 1 | UL— 2 |
63 | 86 | 81,5 | 86 | 91,5 | 71,5 | 76,5 |
125 | 85 | 80,5 | 85 | 90 | 70,5 | 75,5 |
250 | 83 | 78,5 | 83 | 86 | 68,5 | 73,5 |
500 | 84 | 79,5 | 84 | 81 | 69,5 | 74,5 |
1000 | 78 | 73,5 | 78 | 78 | 63,5 | 68,5 |
2000 | 73 | 68,5 | 73 | 74 | 58,5 | 63,5 |
4000 | 67 | 62,5 | 67 | 74 | 52,5 | 57,5 |
8000 | 56 | 51,5 | 56 | 69 | 41,5 | 46,5 |
referencia-távolság méterben | 300 | 300 | 300 | 300 | 150 | 150 |
Felszállás | Normatív spektrum adatok Sugárhajtású repülőgépek Repülőgép típusok hangnyomásszintje | |||||||||
oktáv (Hz) | S1 | S2 (2) | S1 (3/4) | S2 | S3 (2/3) | S3(4) | S4 | S5 | S6 | S7 |
63 | 94 | 94 | 96 | 95,5 | 93 | 96 | 98 | 91 | 93 | 96,5 |
125 | 100,5 | 100,5 | 102,5 | 102 | 94 | 97 | 106 | 95 | 96,5 | 100 |
250 | 100,5 | 100,5 | 102,5 | 102 | 94 | 97 | 102 | 93 | 94,5 | 98 |
500 | 98,5 | 98,5 | 100,5 | 100 | 92 | 95 | 100 | 91,5 | 93 | 96,5 |
1000 | 95,5 | 95,5 | 97,5 | 97 | 92 | 95 | 97 | 88,5 | 90 | 93,5 |
2000 | 91,5 | 91,5 | 93,5 | 93 | 91 | 94 | 93,5 | 85,5 | 87 | 90,5 |
4000 | 87,5 | 87,5 | 89,5 | 89 | 86 | 89 | 96 | 82,5 | 84 | 87,5 |
8000 | 72 | 72 | 74 | 73,5 | 73 | 76 | 83 | 73 | 74,5 | 78 |
referencia-távolság méterben | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
megjegyzés | 2 h.mű | 3 v. 4 h.mű | 2 v. 3 h. mű | 4 h.mű |
Leszállás | Normatív spektrum adatok Dugattyús és gázturbinás légcsavaros repülőgépek (motoros) | |||||
repülőgép típusok hangnyomásszintje dB-ben | húzó légcsavar esetén | |||||
oktáv (Hz) | prop1 (dB) | prop1A (dB) | prop1B (dB) | prop2 (dB) | UL— 1 | UL— 2 |
63 | 77 | 72,5 | 77 | 75,5 | 62,5 | 67,5 |
125 | 76 | 71,5 | 76 | 70 | 61,5 | 66,5 |
250 | 74 | 69,5 | 74 | 71,5 | 59,5 | 64,5 |
500 | 75 | 70,5 | 75 | 72,5 | 60,5 | 65,5 |
1000 | 69 | 64,5 | 69 | 69 | 54,5 | 59,5 |
2000 | 64 | 59,5 | 64 | 67,5 | 49,5 | 54,5 |
4000 | 58 | 53,5 | 58 | 69,5 | 43,5 | 48,5 |
8000 | 47 | 42,5 | 47 | 58,5 | 32,5 | 37,5 |
referencia-távolság méterben | 300 | 300 | 300 | 300 | 150 | 150 |
Leszállás | Normatív spektrum adatok Sugárhajtású repülőgépek Repülőgép típusok hangnyomásszintje dB-ben | |||||||||
oktáv (Hz) | S1 | S1 (2) | S1 (3/4) | S2 | S3 (2/3) | S3(4) | S4 | S5 | S6 | S7 |
63 | 76 | 75,5 | 77 | 81 | 83 | 83 | 81,5 | 72,5 | 74 | 74,5 |
125 | 78,5 | 78 | 79,5 | 83,5 | 85 | 85 | 85,5 | 80,5 | 82 | 82,5 |
250 | 80 | 79,5 | 81 | 85 | 82 | 82 | 82,5 | 78,5 | 80 | 80,5 |
500 | 78 | 77,5 | 79 | 83 | 82,5 | 82,5 | 82,5 | 79,5 | 81 | 81,5 |
1000 | 75,5 | 75 | 76,5 | 80,5 | 83 | 83 | 82 | 77 | 78,5 | 79 |
2000 | 77 | 76,5 | 78 | 82 | 78,5 | 78,5 | 91,5 | 74 | 75,5 | 76 |
4000 | 77,5 | 77 | 78,5 | 82,5 | 80,5 | 80,5 | 89 | 74,5 | 76 | 76,5 |
8000 | 65 | 72 | 66 | 70 | 68,5 | 68,5 | 77 | 61 | 62 | 63 |
referencia-távolság méterben | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 | 300 |
megjegyzés | 2 h.mű | 3 v. 4 h.mű | 2 v. 3 h. mű | 4 h.mű |
Normatív spektrum adatok Helikopterek fel- és leszállása Repülőgép típusok hangnyomásszintje dB-ben | ||||
oktáv (Hz) | H1 (fel) | H1(le) | H2(fel) | H2(le) |
63 | 77 | 77 | 87 | 87 |
125 | 73 | 73 | 83 | 83 |
250 | 76 | 76 | 86 | 86 |
500 | 76 | 76 | 86 | 86 |
1000 | 71 | 71 | 81 | 81 |
2000 | 65 | 65 | 75 | 75 |
4000 | 57 | 57 | 67 | 67 |
8000 | 55 | 55 | 65 | 65 |
referenciatávolság méterben | 150 | 150 | 150 | 150 |
Az LAmax hangnyomásszintek kiszámításához, amelyből a Közlekedéstudományi Intézet Rt. Környezetvédelmi és Akusztikai Tagozat által 1998-ban közzétett "Zajgátló védőövezet számítási módszere" alapján az egyenértékű zajszintek számíthatók, szükséges a fajlagos csillapítási tényező ismerete. A hivatkozott tanulmány 6. táblázata tartalmazza a szükséges oktávonkénti értékeket. Mivel a zajszámítás módszerei különbözőek lehetnek, esetleg tercenkénti szintekkel is rendelkezésre álló zajforrások esetén, az ICAO Annex 16. V. kötete 1. fejezetének a légijárművek zajkibocsátására vonatkozó táblázatai teljes mértékben felhasználhatók (például a doppler hatás is számítható nagy fel- és leszálló sebességek esetén). Ha szabványokon alapuló tényleges mérések rendelkezésre állnak, annak eredményeit kell alkalmazni minden egyéb számítási módszerrel szemben.
Ezen zaj normatívák felhasználhatók esetleges nagyobb pontosságú, szimulációs módszernél is. Ebben az esetben már figyelembe vehető a gömbsugárzótól eltérő térbeli irányítottság is.
A kategóriába sorolás és a kategóriák normatív zajadatai további vizsgálat nélkül kielégítik e rendelet követelményeit."