41/2001. (XI. 29.) KöViM-KöM együttes rendelet

a repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes műszaki szabályairól szóló 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelet módosításáról

A légiközlekedésről szóló 1995. évi XCVII. törvény 39. §-ának (2) bekezdésében és 43. §-ának (3) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:

1. §

A repülőterek környezetében létesítendő zajgátló védőövezetek kijelölésének, hasznosításának és megszüntetésének részletes műszaki szabályairól szóló 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelet e rendelet mellékletével egészül ki.

2. §

E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Dr. Fónagy János s. k.,

közlekedési és vízügyi miniszter

Dr. Turi-Kovács Béla s. k.,

környezetvédelmi miniszter

Melléklet a 41/2001. (XI. 29.) KöViM-KöM együttes rendelethez

"Melléklet a 18/1997. (X. 11.) KHVM-KTM együttes rendelethez

A közel azonos zajkibocsátású légijárművek - a zajgátló védőövezet számítása szempontjából - az alábbi kategóriába sorolhatók:

KategóriaLégijármű jellemzője
PROP 1Dugattyús vagy turbina-motorral ellátott légijárművek, 5,7 t maximális felszálló tömegig;
PROP 25,7 t maximális felszálló tömegnél nagyobb dugattyús vagy turbina-motorral ellátott légcsavaros légijárművek;
S 1ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetébe sorolt sugárhajtású légijárművek, legfeljebb 100 t maximális felszálló tömegig, kivéve a Boeing 737 és a Boeing 727 típusokat;
S 1(2)Boeing 737 típusú repülőgépek, feltéve hogy azok az ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetéhez tartoznak;
S 1 (3/4)Boeing 727 típusú repülőgépek, feltéve, hogy azok az ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetéhez tartoznak;
S2Egyéb sugárhajtású, legfeljebb 100 t max. felszálló tömegű légijárművek, amelyek nem felelnek meg az ICAO Annex 16. I. kötet előírásainak;
S3ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetébe sorolt sugárhajtású légijárművek, amelyek maximális felszálló tömege 100 t-nál nagyobb;
S4Egyéb sugárhajtású, 100 t-nál nagyobb max. felszálló tömegű légijárművek, amelyek nem felelnek meg az ICAO Annex 16. I. kötet előírásainak;
S5ICAO Annex 16. L kötet 3. fejezetébe sorolt, illetőleg az ott megadott zajhatárértékeket teljesítő sugárhajtású légijárművek, legfeljebb 150 t maximális felszálló tömegig;
S6ICAO Annex 16. I. kötet 3. fejezetébe sorolt, illetőleg az ott megadott zajhatárértékeket teljesítő sugárhajtású légijárművek, amelyek maximális felszálló tömege 150 t és 340 t között van;
S7ICAO Annex 16. I. kötet 3. fejezetébe sorolt, illetőleg az ott megadott zajhatárértékeket teljesítő sugárhajtású légijárművek, amelyek maximális felszálló tömege 340 t-nál nagyobb;
H lHelikopterek (forgószárnyú légijárművek) legfeljebb 2,73 t maximális felszálló tömegig;
H 2Helikopterek (forgószárnyú légijárművek), amelyek maximális felszálló tömege nagyobb, mint 2,73 tonna;

Abban az esetben, ha a repülőteret csak 9000 kg-nál kisebb max. felszálló tömegű, nem sugárhajtású gépek, illetve csak 2730 kg-nál kisebb max. felszálló tömegű helikopterek használják, akkor az előző felsorolásban szereplő PROP 1 kategóriát részkategóriákra kell bontani az alábbiak szerint:

PROP 1ADugattyús vagy turbina-motorral ellátott légcsavaros légijárművek, 400—2400 kg maximális felszálló tömeghatárok között;
PROP 1BDugattyús vagy turbina-motorral ellátott légcsavaros légijárművek, 2401—5700 kg maximális felszálló tömeghatárok között;
UL— 1Egyszemélyes motoros ultrakönnyű légijárművek;
UL— 2Kétszemélyes motoros ultrakönnyű légijárművek;

A kategóriák - feltéve, hogy a légijárművet 1974 után építették - megfelelnek az ICAO Annex 16. I. kötet 2. fejezetének.

2. Az 1. pontban szereplő kategóriák oktávonkénti hangnyomásszintjét az alábbi táblázatok tartalmazzák (Az értékek gömbsugárzóra vonatkoznak):

FelszállásNormatív spektrum adatok
Dugattyús és gázturbinás légcsavaros repülőgépek (motoros)
repülőgép típusok hangnyomásszintje dB-benhúzó légcsavar esetén
oktáv (Hz)prop1 (dB)prop1A (dB)prop1B (dB)prop2 (dB)UL— 1UL— 2
638681,58691,571,576,5
1258580,5859070,575,5
2508378,5838668,573,5
5008479,5848169,574,5
10007873,5787863,568,5
20007368,5737458,563,5
40006762,5677452,557,5
80005651,5566941,546,5
referencia-távolság méterben300300300300150150
FelszállásNormatív spektrum adatok
Sugárhajtású repülőgépek
Repülőgép típusok hangnyomásszintje
oktáv (Hz)S1S2 (2)S1 (3/4)S2S3 (2/3)S3(4)S4S5S6S7
6394949695,5939698919396,5
125100,5100,5102,510294971069596,5100
250100,5100,5102,510294971029394,598
50098,598,5100,5100929510091,59396,5
100095,595,597,59792959788,59093,5
200091,591,593,593919493,585,58790,5
400087,587,589,58986899682,58487,5
800072727473,57376837374,578
referencia-távolság méterben300300300300300300300300300300
megjegyzés2 h.mű3 v. 4 h.mű2 v. 3 h. mű4 h.mű
LeszállásNormatív spektrum adatok
Dugattyús és gázturbinás légcsavaros repülőgépek (motoros)
repülőgép típusok hangnyomásszintje dB-benhúzó légcsavar esetén
oktáv (Hz)prop1 (dB)prop1A (dB)prop1B (dB)prop2 (dB)UL— 1UL— 2
637772,57775,562,567,5
1257671,5767061,566,5
2507469,57471,559,564,5
5007570,57572,560,565,5
10006964,5696954,559,5
20006459,56467,549,554,5
40005853,55869,543,548,5
80004742,54758,532,537,5
referencia-távolság méterben300300300300150150
LeszállásNormatív spektrum adatok
Sugárhajtású repülőgépek
Repülőgép típusok hangnyomásszintje dB-ben
oktáv (Hz)S1S1 (2)S1 (3/4)S2S3 (2/3)S3(4)S4S5S6S7
637675,57781838381,572,57474,5
12578,57879,583,5858585,580,58282,5
2508079,58185828282,578,58080,5
5007877,5798382,582,582,579,58181,5
100075,57576,580,58383827778,579
20007776,5788278,578,591,57475,576
400077,57778,582,580,580,58974,57676,5
80006572667068,568,577616263
referencia-távolság méterben300300300300300300300300300300
megjegyzés2 h.mű3 v. 4 h.mű2 v. 3 h. mű4 h.mű
Normatív spektrum adatok
Helikopterek fel- és leszállása
Repülőgép típusok hangnyomásszintje dB-ben
oktáv (Hz)H1 (fel)H1(le)H2(fel)H2(le)
6377778787
12573738383
25076768686
50076768686
100071718181
200065657575
400057576767
800055556565
referenciatávolság méterben150150150150

Az LAmax hangnyomásszintek kiszámításához, amelyből a Közlekedéstudományi Intézet Rt. Környezetvédelmi és Akusztikai Tagozat által 1998-ban közzétett "Zajgátló védőövezet számítási módszere" alapján az egyenértékű zajszintek számíthatók, szükséges a fajlagos csillapítási tényező ismerete. A hivatkozott tanulmány 6. táblázata tartalmazza a szükséges oktávonkénti értékeket. Mivel a zajszámítás módszerei különbözőek lehetnek, esetleg tercenkénti szintekkel is rendelkezésre álló zajforrások esetén, az ICAO Annex 16. V. kötete 1. fejezetének a légijárművek zajkibocsátására vonatkozó táblázatai teljes mértékben felhasználhatók (például a doppler hatás is számítható nagy fel- és leszálló sebességek esetén). Ha szabványokon alapuló tényleges mérések rendelkezésre állnak, annak eredményeit kell alkalmazni minden egyéb számítási módszerrel szemben.

Ezen zaj normatívák felhasználhatók esetleges nagyobb pontosságú, szimulációs módszernél is. Ebben az esetben már figyelembe vehető a gömbsugárzótól eltérő térbeli irányítottság is.

A kategóriába sorolás és a kategóriák normatív zajadatai további vizsgálat nélkül kielégítik e rendelet követelményeit."

Tartalomjegyzék