46/2001. (XII. 20.) KöViM rendelet
az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól szóló 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdése b) pontjának 5. alpontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
Az útburkolati jelek tervezési és létesítési előírásairól szóló 11/2001. (III. 13.) KöViM rendelet melléklete (A Közúti Útburkolati Jelek Szabályzata, a továbbiakban: ÚBJSZ) e rendelet melléklete szerint módosul.
2. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba, egyidejűleg az ÚBJSZ 16.2. pontjában a "17.1. a) és b) pontban" szövegrész helyébe a "16.1. a) és b) pontban" szövegrész lép.
Dr. Fónagy János s. k.,
közlekedési és vízügyi miniszter
Melléklet a 46/2001. (XII. 20.) KöViM rendelethez
1. Az ÚBJSZ 2.4. pontja a következő új c) alponttal egészül ki, egyidejűleg az eredeti c) alpont megjelölése d) alpontra változik:
[A 2.3. pont b) alpontjában említett forgalmi sávok közül]
"c) a kerékpárosok által is használható autóbusz-forgalmi sáv szélessége legalább 3,75 m,"
(legyen.)
2. Az ÚBJSZ 4.1. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4.1. A járdán kijelölt kerékpárutat a széleit jelző "Kerékpáros osztóvonal" (folytonos sárga vonal) útburkolati jellel vagy eltérő színű, illetve anyagú burkolattal kell jelölni."
3. Az ÚBJSZ 4.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"4.3. A kerékpársávot "Kerékpáros osztóvonal" útburkolati jellel kell jelölni. Útkereszteződésekben a sáv mindkét szélét "Kerékpársáv terelővonala" útburkolati jellel kell átvezetni. Autóbuszöböl mellett, vagy ahol a járművek várakozóhelyét az úttest széle és a kerékpársáv külső széle között jelölték ki, a kerékpársávot az autóbuszöböltől vagy várakozóhelytől "Kerékpársáv terelővonala" útburkolati jellel el kell választani. Egyirányú forgalmú úton a jelölt iránnyal ellentétes irányú kerékpársávon útkereszteződésnél a "Kerékpárosok közlekedésére kijelölt úttest" [KRESZ 158/i) ábra] útburkolati jelet, valamint a kerékpáros forgalom irányát jelző nyilat el kell helyezni."
4. Az ÚBJSZ 6. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"6. Kapaszkodósávval, előzési sávval rendelkező út jelei"
5. Az ÚBJSZ 6.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"6.2. A kezdetén és a végén jelzőtáblával jelölt kapaszko-dósávot, előzési sávot a forgalmi sávtól "Terelővonal" útburkolati jellel kell elválasztani. A kapaszkodósáv, előzési sáv megszűnését sávvégi terelőnyilakkal mindig jelezni kell."
6. Az ÚBJSZ 10.2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"10.2. A csomóponti ágakat keresztező kerékpárút esetén az "Utat keresztező kerékpárút" útburkolati jelet minden esetben alkalmazni kell."
7. Az ÚBJSZ 16.7. pontjának e) alpontja a következő eh) alponttal egészül ki:
[Az útburkolaton feltüntethetők az úton kihelyezett veszélyt jelző táblák (KRESZ 16. §) közül]
"eh) az út szűkületére"
(utaló jelzésképek is;)
8. Az ÚBJSZ 16.7. pontjának g) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
(Az útburkolaton feltüntethetők)
"g) jármű jelképek."
9. Az ÚBJSZ 17.4. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"17.4. Az "Irányjelző (előjelző) nyíl" útburkolati jelet csak az útburkolati jelekkel jelölt forgalmi sávokban szabad létesíteni."
10. Az ÚBJSZ 21.3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"21.3. A burkolati jelzőtestek fényvisszavető felülete színének meg kell egyeznie a vele együtt alkalmazott útburkolati jel színével."
11. Az ÚBJSZ 23. pontjának k) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"k) Helyzetjelző vonal: az a széles - folytonos vagy szaggatott - haránt irányú vonal, amely előtt a járművek vezetőinek
- a keresztező, illetve - balra bekanyarodásnál - a szembejövő forgalom részére történő elsőbbségadás céljából,
- a forgalomirányító fényjelző készülék vagy fénysorompó tilos jelzése miatt,
- a jelzőtáblával jelzett megállási kötelezettség teljesítése céljából járműveikkel meg kell állniuk."