Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

20/2002. (V. 11.) OM rendelet

az államilag elismert nyelvvizsga egységes követelményrendszeréről és annak felülvizsgálatáról, az akkreditációs eljárásról, valamint a nyelvvizsga díjairól szóló 30/1999. (VII. 21.) OM rendelet módosításáról

Az idegennyelv-tudást igazoló államilag elismert nyelvvizsgáztatás rendjéről és a nyelvvizsga-bizonyítványokról szóló 71/1998. (IV. 8.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 3. §-ának (4) bekezdésében, 5. §-ának (5) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján, valamint 7. §-ának (1) és 13. §-ának (19) bekezdésében foglaltak alapján - a nyelvvizsgadíjakat tartalmazó 1. számú melléklet tekintetében a pénzügyminiszterrel egyetértésben - a következőket rendelem el:

1. §

Az államilag elismert nyelvvizsga egységes követelményrendszeréről és annak felülvizsgálatáról, az akkreditációs eljárásról, valamint a nyelvvizsga díjairól szóló 30/1999. (VII. 21.) OM rendelet (a továbbiakban: rendelet) 2. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"2. § Az R. 3. §-ának (2) bekezdésében foglaltak alapján az egynyelvű nyelvvizsga a következő készségeket és ismereteket méri: szóbeli és/vagy írásbeli kommunikáció, olvasott és/vagy hallott szöveg értése, valamint a nyelv szerkezetének és szókincsének ismerete. A kétnyelvű nyelvvizsga a magyar és az idegen nyelv közötti közvetítés készségének mérésére is kiterjed."

2. §

A rendelet 3. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"3. § Mind az általános, mind a szaknyelvi nyelvvizsga a nyelvtudás minden készségterületének mérésére kiterjed."

3. §

A rendelet 7. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) Az R. 1. §-ának (3) bekezdésében foglalt akkreditációt a Testület által, szakértők közreműködésével lefolytatott, minőségi és mennyiségi vizsgálat előzi meg. A vizsgálat eredményeként a Testület döntése alapján a Nyelvvizsgáztatási Akkreditációs Központ (a továbbiakban: Központ) határozatot hoz."

4. §

A rendelet 8. §-a (1) bekezdésének c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"c) tárgyi (pl épület, helyiségek, technikai eszközök) feltételei lehetővé teszik a vizsgarendszer szerint lefolytatott vizsgaeljárás minden elemének szabályszerű lebonyolítását,

d) vezetője és gazdasági vezetője szakirányú felsőfokú képesítéssel rendelkeznek."

5. §

(1) A rendelet 9. §-a (1) bekezdésének f) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A 8. § (1) bekezdésében foglalt követelményeknek megfelelő jogi személynek akkreditációs kérelméhez csatolnia kell]

"f) az akkreditációért folyamodó oktatási és/vagy vizsgáztatási intézménnyel határozatlan, illetve határozott idejű munkaviszony jellegű jogviszonyban (köztisztviselői, közalkalmazotti), illetve megbízási jogviszonyban álló munkavállalók létszámát és munkakörének leírását;"

(2) A rendelet 9. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A vizsgaközponti akkreditációért folyamodót a 7. § (1) bekezdése értelmében szakértői bizottság vizsgálja meg, amely legalább három tagból áll, és amelyből legalább egy fő nem tagja a Testületnek. A bizottság a vizsgáztatás helyszínein megvizsgálja a folyamodó alkalmasságát az államilag elismert nyelvvizsgáztatás végzésére. A vizsgálat szempontrendszerét az Akkreditációs Kézikönyv tartalmazza. A szakértői bizottság jelentése alapján a folyamodó akkreditációjáról a Testület nyílt szavazással, az akkreditációs kérelem benyújtásától számított legfeljebb 60 napon belül dönt. A vizsgaközpont akkor akkreditálható, ha a Testület teljes tagságának 2/3-os többsége az akkreditációt támogatja."

(3) A rendelet 9. §-a a következő új (3) bekezdéssel egészül ki, és ezzel egyidejűleg az eredeti (3) bekezdés számozása (4) bekezdésre változik:

"(3) Amennyiben a Testület kiegészítő dokumentumok benyújtására szólítja fel az akkreditációért folyamodót, a kiegészítések benyújtásától számított legfeljebb 30 napon belül döntést hoz, amely határidőt egy alkalommal 30 nappal meghosszabbíthat."

6. §

(1) A rendelet 11. §-a (1) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(Vizsgarendszer akkreditációja esetén a következő dokumentumokat kell benyújtani:)

"a) a vizsgarendszer leírását, amely tartalmazza:

aa) a vizsgarendszer fajtáját (általános, illetve szaknyelvi, egynyelvű, illetve kétnyelvű), a vizsga nyelveit,

ab) szaknyelvi vizsgarendszer esetén a vizsgázói célcsoport meghatározását, a vizsgarendszer módszereinek elméleti megalapozottságát;"

(2) A rendelet 11. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Szaknyelvi vizsgarendszer vizsgálata esetén a szakértői bizottság egy tagja az adott szakmához tartozó, okleveles szakértő, aki az akkreditációért folyamodó intézménnyel sem munkaviszonyban, sem munkaviszony-jellegű jogviszonyban, illetve megbízási jogviszonyban nem áll."

(3) A rendelet 11. §-a a következő új (6) bekezdéssel egészül ki, és ezzel egyidejűleg az eredeti (6) bekezdés számozása (7) bekezdésre változik:

"(6) Amennyiben a Testület határidő kitűzésével további dokumentumok benyújtására szólítja fel az akkreditációért folyamodót, a Testület a hiánypótlás benyújtásától számított 60 napon belül dönt."

7. §

(1) A rendelet 13. §-a (1) bekezdésének b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A 8. § (2) bekezdésében előírt vizsgarendszeren felüli további vizsgarendszer akkreditációja is kérelmezhető, amely lehet]

"b) egy szaknyelvi vizsgarendszer akkreditációja egy idegen nyelvre."

(2) A rendelet 13. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(2) Az akkreditációs díj további idegen nyelvenként újabb akkreditációs díjjal egészül ki. A vizsgázói létszám szempontjából kevésbé gyakran oktatott és ritka nyelvek felsorolását a Testület kihirdeti, és az Oktatási Közlönyben közzéteszi. Ezen nyelvek, valamint a magyar mint idegen nyelv és a holt nyelvek akkreditációját alacsonyabb akkreditációs díj terheli. A díjtételeket az 1. számú melléklet tartalmazza.

(3) Az az intézmény, amely vizsgaközpontként kizárólag vizsgázói létszám szempontjából kevésbé gyakran oktatott és ritka nyelvek, valamint a magyar mint idegen nyelv és holt nyelvek államilag elismert vizsgáztatásának akkreditációját kérelmezi, a 8. § (2) bekezdésében leírt vizsgaközpont akkreditációs díjánál alacsonyabb egyszeri akkreditációs díjat köteles fizetni. A díjat az 1. számú melléklet tartalmazza."

8. §

A rendelet a következő 14/A. §-sal egészül ki:

"14/A. § Ugyanazon nyelvből tett részvizsgák egyesíthetők. Szaknyelvi részvizsgák csak azonos szakmai tartalom esetén egyesíthetők. A részvizsgák egyesíthetőségének kritériuma, hogy az egynyelvűek esetében együttesen lefedjék a négy [beszédkészség, beszédértés (gépi hang is), íráskészség, olvasáskészség] alapkészséget, a kétnyelvűek esetében az ötödik - közvetítői - készséget is. Részvizsgák egyesítése esetén az egyenértékű vizsgatípus meglétéről - kérelemre - a Központ igazolási ad ki. Az igazolás csak az eredeti részvizsga-bizonyítványokkal együtt érvényes. A részvizsgák egyesíthetőségének leírását a 2. számú melléklet tartalmazza."

9. §

(1) A rendelet 1. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.

(2) A rendelet kiegészül az e rendelet 2. számú mellékletében foglalt 3. számú melléklettel.

10. §

Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.

Dr. Pálinkás József s. k.,

oktatási miniszter

1. számú melléklet a 20/2002. (V. 11.) OM rendelethez

Egyszeri akkreditációs díjak

Akkreditációs kérelemEgyszeri akkreditációs díjtétel
Vizsgaközpont + egy vizsgarendszer akkreditációja két nyelvből1,5 millió forint
Vizsgaközpont + két vizsgarendszer akkreditációja egy nyelvből2,0 millió forint
További nyelvek akkreditációja nyelvenként300 ezer forint
Kevésbé gyakran oktatott és ritka nyelvek, a magyar mint idegen nyelv és holt nyelvek akkreditációja nyelvenként100 ezer forint
Vizsgaközpont + kizárólag kevésbé gyakran oktatott és ritka nyelvekre, a magyar mint idegen nyelvre, illetve holt nyelvekre kifejlesztett vizsgarendszer teljes akkreditációja500 ezer forint
Akkreditált vizsgaközpont további (általános vagy szaknyelvi) vizsgarendszerének akkreditációja800 ezer forint
Vizsgahely akkreditációja400 ezer forint
Bejelentett vizsgahely átvizsgálása50 ezer forint

2. számú melléklet a 20/2002. (V. 11.) OM rendelethez

Egyesíthető részvizsgák típusaiEgyenértékű
vizsgatípus
Általános egynyelvű AésÁltalános egynyelvű BÁltalános egynyelvű C
Általános kétnyelvű AésÁltalános kétnyelvű BÁltalános kétnyelvű C
Általános egynyelvű AésÁltalános kétnyelvű BÁltalános egynyelvű C
Általános egynyelvű BésÁltalános kétnyelvű AÁltalános egynyelvű C
Általános egynyelvű AésSzaknyelvi egynyelvű BÁltalános egynyelvű C
Általános egynyelvű BésSzaknyelvi egynyelvű AÁltalános egynyelvű C
Általános kétnyelvű AésSzaknyelvi kétnyelvű BÁltalános kétnyelvű C
Általános kétnyelvű BésSzaknyelvi kétnyelvű AÁltalános kétnyelvű C
Általános egynyelvű AésSzaknyelvi kétnyelvű BÁltalános egynyelvű C
Általános egynyelvű BésSzaknyelvi kétnyelvű AÁltalános egynyelvű C
Általános kétnyelvű AésSzaknyelvi egynyelvű BÁltalános egynyelvű C
Általános kétnyelvű BésSzaknyelvi egynyelvű AÁltalános egynyelvű C
Szaknyelvi egynyelvű AésSzaknyelvi egynyelvű BSzaknyelvi egynyelvű C
Szaknyelvi kétnyelvű AésSzaknyelvi kétnyelvű BSzaknyelvi kétnyelvű C
Szaknyelvi egynyelvű AésSzaknyelvi kétnyelvű BSzaknyelvi egynyelvű C
Szaknyelvi egynyelvű BésSzaknyelvi kétnyelvű ASzaknyelvi egynyelvű C

Tartalomjegyzék