30/2002. (X. 11.) PM-IHM együttes rendelet

az adókötelezettségnek az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalhoz elektronikus aláírás alkalmazásával történő teljesítésének szabályairól

A pénzügyeket szabályozó egyes jogszabályok módosításáról szóló 2001. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Ptv.) 167. §-ának (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:

Általános rendelkezések

1. §

(1) A Ptv. 167. §-ának (1) bekezdésében meghatározott adózó (a továbbiakban: adózó) az ott meghatározott kötelezettségeit e rendelet szabályai alapján teljesíti.

(2) Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: adóhatóság) a Ptv. 167. §-ának (2) bekezdésében foglaltak teljesítése érdekében az Interneten keresztül hozzáférhető számítógépes programrendszert működtet (a továbbiakban: szolgáltatás).

A szolgáltatás igénylése

2. §

(1) Az adózó a szolgáltatást az adózás rendjéről szóló 1990. évi XCI. törvény (a továbbiakban: Art.) 96. §-ának (2) bekezdése szerint a bevallás, adatszolgáltatás aláírására jogosult, illetve az Art. 20. §-ának (8) bekezdése szerint a bevallás ellenjegyzésére jogosult természetes személy (a továbbiakban: aláíró) részére igényli.

(2) Az adókötelezettség folyamatos teljesítése érdekében az adózó köteles biztosítani, hogy a Ptv. 167. §-ának (1) bekezdésében meghatározott időpontig megszakítás nélkül bejelentett, érvényes tanúsítvánnyal rendelkező, az Art. 96. §-ának (2) bekezdése szerint a bevallás, adatszolgáltatás aláírására jogosult aláíróval rendelkezzen.

(3) Az adózó - a cégjegyzésre jogosult képviselője útján - az adókötelezettség első alkalommal elektronikus aláírás alkalmazásával történő teljesítésére előírt határidő utolsó napját megelőző 30. napig az adóhatósághoz bejelenti

a) az aláíró nevét, adóazonosító jelét,

b) az adóazonosító jellel nem rendelkező aláíró születési idejét, helyét, anyja leánykori nevét és lakóhelyét,

c) ha az aláíró külföldi személy, útlevélszámát, állampolgárságát is,

d) a képviselet jogcímét, illetve a bevallás ellenjegyzésére való jogosultság tényét,

e) több aláíró esetén azt, hogy az aláírási jog önálló vagy együttes.

(4) Az adózó a bejelentéssel egyidejűleg a bejelentett adatok valóságtartalmát arra alkalmas módon igazolja.

3. §

Az adózó a 2. § (3) bekezdésének a) és d)-e) pontjaiban meghatározott adatokban bekövetkezett változást, illetve a képviseleti jog, a bevallás ellenjegyzésére való jog megszűnését az adóhatósághoz haladéktalanul bejelenti.

4. §

(1) Az adóhatóság az adózó igényét határozattal utasítja el, ha a bejelentés valótlan adatokat tartalmaz.

(2) Az adóhatóság a bejelentést követő 15 napon belül intézkedik az aláírás-létrehozó adatot és a tanúsítványt tartalmazó aláírás-létrehozó eszköz (a továbbiakban: aláírás-létrehozó eszköz) kiadása iránt.

(3) Az adóhatóság az aláírás-létrehozó eszköz átvételének lehetőségéről értesíti az aláírót.

5. §

(1) Az aláíró az aláírás-létrehozó eszközt kizárólag személyesen, személyazonossága igazolását követően veheti át.

(2) Az aláíró az átvétel során közli a telefonon teljesített bejelentései során használni kívánt jelszavát.

(3) Az aláíró az aláírás-létrehozó eszközt és az aláíráslétrehozó adatot köteles kizárólagosan a birtokában tartani, valamint a (2) bekezdésben meghatározott jelszavát harmadik személy tudomására nem hozhatja.

6. §

Ha az adózó a 2. § szerint tett bejelentésében érvényes tanúsítvánnyal rendelkező aláírót jelöl meg, akkor a 3-5. § rendelkezései alkalmazandók azzal, hogy az adóhatóság ennek a ténynek a nyilvántartásba vételével az aláíró már meglévő tanúsítványát teszi alkalmassá a más adózó képviseletében történő aláírásra, illetve a bevallásának ellenjegyzésére.

7. §

Az adóhatóság az aláírás-létrehozó eszköz kiadásáról, illetve annak meghiúsulásáról az adózót haladéktalanul tájékoztatja.

Rendkívüli esemény bejelentése

8. §

(1) Az aláíró az adóhatósághoz haladéktalanul bejelenti, ha

a) az aláírás-létrehozó adata jogosulatlan személy birtokába került, vagy az aláírás-létrehozó eszköz aktiválására szolgáló jelszava jogosulatlan személy tudomására jut,

b) az aláírás-létrehozó eszközt elvesztette,

c) az aláírás-létrehozó eszköz használhatatlanságot eredményező módon megrongálódott,

d) az 5. § (2) bekezdése szerinti jelszava jogosulatlan személy tudomására jutott.

(2) Az aláíró, illetve az adózó az adóhatósághoz haladéktalanul bejelenti, ha

a) az aláírással vagy az aláírt elektronikus dokumentummal, illetve a tanúsítvány alkalmazásával kapcsolatban rendellenességet észlelt,

b) tudomására jut, hogy a tanúsítvánnyal ellátott elektronikus dokumentummal kapcsolatban jogvita indult.

(3) Az (1) bekezdés a)-b) pontjai szerinti eseményt az aláíró az 5. § (2) bekezdése szerinti jelszavának közlésével telefonon is bejelentheti az adóhatósághoz. Az aláíró a telefonon tett bejelentés napját követő 5 napon belül köteles azt személyesen vagy írásban is megtenni.

Az elektronikus okirat elektronikus aláírással való ellátása, ellenőrzése és időbélyegzése

9. §

(1) Az adóhatóság az 1. § (2) bekezdése szerint működtetett programrendszerét oly módon alakítja ki, hogy

a) ha az aláíróknak együttes aláírási jogosultságuk van, a programrendszer az adókötelezettség teljesítéséhez valamennyi, arra együttesen jogosult aláíró elektronikus aláírását megköveteli,

b) az aláírást követően a programrendszer az elektronikus okiratot az aláíró számítógépében automatikusan rögzíti, és azt titkosítva, elektronikus úton továbbítja az adóhatósághoz.

(2) Az aláíró az elektronikus okiratban feltünteti annak az adózónak a nevét és adószámát, amelynek képviseletében az okirat aláírása során eljárt.

(3) Ha az adóbevalláshoz jogszabály rendelkezése alapján elektronikus úton nem hozzáférhető mellékletet kell csatolni, az (1) bekezdésben foglaltak alkalmazandók azzal, hogy az elektronikus okirat tartalmát papíralapú adathordozón rögzítve a mellékletekkel együtt is meg kell küldeni az adóhatósághoz.

10. §

(1) Az adóhatóság a beérkező elektronikus okirat aláírását az elektronikus üzenet és a 16. § szerinti nyilvántartás összevetésével ellenőrzi.

(2) Ha az adóhatóság az ellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy

a) az elektronikus okiratot nem az arra jogosult aláíró,

b) együttes aláírási jog esetén nem valamennyi együttesen aláírni jogosult aláíró,

c) az aláíró nem a 9. §-ban meghatározottak szerint vagy érvényes tanúsítvány hiányában írta alá, az adóhatóság az elektronikus okirat elfogadását visszautasítja, amelyről az aláírót a számítógépére juttatott elektronikus üzenetben haladéktalanul értesíti.

(3) Ha az (1) bekezdés szerinti ellenőrzés eredménye szerint az elektronikus okiratot az arra jogosult személy, együttes aláírási jog esetén valamennyi együttesen aláírni jogosult személy érvényes tanúsítvány birtokában látta el az elektronikus aláírásával, az adóhatóság az elektronikus okiratot egyidejűleg időbélyegzővel látja el, változatlan formában rögzíti, és az aláírót a számítógépére juttatott elektronikus üzenettel értesíti az elektronikus okirat beérkezésről és elfogadásáról.

11. §

(1) Az adóbevallás benyújtásának, illetve az adatszolgáltatás teljesítésének időpontja a 10. § (3) bekezdése szerinti időbélyegzőben szereplő időpont. Ezt a szabályt kell alkalmazni akkor is, ha az adózó a 9. § (3) bekezdésében foglaltak alkalmazásával az elektronikus okiratot egyidejűleg papíralapú adathordozón is megküldi az adóhatósághoz. Ebben az esetben a költségvetési támogatás kiutalására nyitva álló határidő számítása szempontjából a kötelezettség teljesítésének időpontja a papíralapú adathordozón rögzített iratok benyújtásának a napja.

(2) Az adóhatóság által működtetett számítástechnikai rendszer hibájáról, illetve annak megszüntetéséről az adóhatóság a hivatalos lapjában és az internetes honlapján közleményt tesz közzé, valamint - lehetőség szerint - az adózót elektronikus üzenetben értesíti. Ha az adókötelezettség e rendelet szerinti teljesítése az adóhatóság által működtetett számítástechnikai rendszer hibája miatt nem lehetséges, a kötelezettség e bekezdésen alapuló késedelme az Art. 74. §-ának (15) bekezdése szerinti kimentési oknak minősül.

12. §

Ha az elektronikus okiraton szereplő aláírás, illetve időbélyegző ellenőrzésének eredményéből más nem következik, ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy az elektronikus okirat tartalma az aláírás, illetve az időbélyegzés időpontja óta nem változott, és az aláírás-létrehozó adat kizárólag az aláíró birtokában van.

A tanúsítvány tartalma

13. §

A tanúsítvány tartalmazza:

a) az adóhatóságnak mint hitelesítés-szolgáltatónak a megjelölését,

b) az aláíró nevét,

c) annak feltüntetését, hogy a tanúsítvány kizárólag az APEH Pest Megyei és Fővárosi Kiemelt Adózók Igazgatóságához tartozó adózók adóbevallási és adatszolgáltatási kötelezettsége teljesítéséhez használható fel,

d) az aláíró aláírást-létrehozó adatához tartozó aláírásellenőrző adatot,

e) a tanúsítvány érvényességének kezdő és utolsó napját, valamint azt az időtartamot, ameddig az adóhatóság a tanúsítvánnyal kapcsolatos adatokat megőrzi, és olyan eszközt biztosít, amellyel a tanúsítvány tartalma megállapítható,

f) a tanúsítvány azonosító kódját,

g) az adóhatóság elektronikus aláírását,

h) azt, hogy a tanúsítvány a Ptv. 167. § (1) bekezdés szerinti időpontot követően nem használható.

A tanúsítvány érvényessége, érvényességének felfüggesztése és visszavonása

14. §

(1) A tanúsítvány a kiadás napjától számított egy évig érvényes. Az adóhatóság az érvényesség lejártának napjáról az adózót 30 nappal azt megelőzően értesíti.

(2) A megszűnt érvényességű tanúsítványt az adóhatóság visszavonja, és - ha feltételei fennállnak - a 4-7. §-ok alkalmazásával hivatalból új tanúsítványt bocsát ki.

15. §

(1) Az adóhatóság

a) a 3. § szerint teljesített változás-bejelentés alapján a bejelentett adatok valóságtartalmának ellenőrzése céljából legfeljebb 15 napra,

b) ha a szolgáltatással kapcsolatos rendellenességről tudomást szerez, legfeljebb annak elhárításáig,

c) ha megalapozottan feltehető, hogy a tanúsítványban foglalt adatok nem felelnek meg a valóságnak, illetve az aláíró aláírás-létrehozó adata az aláíró birtokából kikerült, vagy az jogosulatlan személy birtokába került, illetve az aláíráslétrehozó eszköz aktiválására szolgáló jelszava jogosulatlan személy tudomására jutott, a tényállás tisztázásáig,

d) ha megalapozottan feltehető, hogy az aláíró képviseleti joga, illetve a bevallás ellenjegyzésére való joga megszűnt, a tényállás tisztázásáig,

e) a 8. § (1) bekezdésének b) pontja szerint tett bejelentés alapján legfeljebb 8 napra

a tanúsítvány érvényességét felfüggeszti.

(2) Az adóhatóság a tanúsítványt visszavonja

a) ha az (1) bekezdés a) pontja szerint lefolytatott ellenőrzése eredményeként megállapítja, hogy a bejelentésben foglalt adatok megfelelnek a valóságnak, és - szükség esetén - egyidejűleg új tanúsítvány kibocsátása iránt intézkedik,

b) ha az (1) bekezdés b) pontja szerinti rendellenesség nem hárítható el,

c) az (1) bekezdés e) pontjai esetében a felfüggesztés időtartamának lejártakor, kivéve, ha az aláíró a felfüggesztés időtartama alatt bejelenti, hogy az aláírás-létrehozó eszköz kizárólagosan a birtokában van,

d) a 8. § (1) bekezdés c) pontja esetében,

e) ha megállapítja, hogy a tanúsítványban foglalt adatok nem felelnek meg a valóságnak, illetve az aláíró aláíráslétrehozó adata az aláíró birtokából kikerült, vagy az jogosulatlan személy birtokába került, illetve az aláírás-létrehozó eszköz aktiválására szolgáló jelszava jogosulatlan személy tudomására jutott,

f) ha megállapítja, hogy az aláíró képviseleti joga, illetve a bevallás ellenjegyzésére való joga megszűnt,

g) ha az adózó adóztatási feladatait a továbbiakban nem az APEH Pest Megyei és Fővárosi Kiemelt Adózók Igazgatósága látja el,

h) ha az adóhatóság a Ptv. 167. § (1) bekezdése alapján a szolgáltatási tevékenységét befejezte.

(3) Az adóhatóság a több adózó képviseletében aláírásra, illetve több adózó bevallásának ellenjegyzésére jogosult aláíró esetében a tanúsítvány visszavonása nélkül intézkedik a (2) bekezdés f)-g) pontjaiban foglalt tények nyilvántartásba vétele iránt.

(4) Az adóhatóság a tanúsítvány érvényességének felfüggesztéséről, a tanúsítvány visszavonásáról, illetve a (3) bekezdés alkalmazásáról az ok megjelölésével az adózót és az aláírót haladéktalanul értesíti.

Nyilvántartás

16. §

Az adóhatóság az e rendelet alapján nyújtott szolgáltatással összefüggésben tudomására jutott adatokról nyilvántartást vezet, amely tartalmazza

a) az adózó által a 2-3. §-ok alapján bejelentett adatokat,

b) a rendkívüli esemény bejelentésében foglalt adatokat,

c) a tanúsítvány érvényességének és érvényessége felfüggesztésének kezdő és utolsó napját, valamint visszavonásának napját,

d) a 6. § és a 15. § (3) bekezdése szerinti tényt és bekövetkezésének napját.

17. §

(1) Az adóhatóság a nyilvántartásba vett, illetve az egyéb adatokat - ideértve a tanúsítvány előállításával kapcsolatos adatokat, valamint a naplóállomány adatait is - az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrzi.

(2) Az adóhatóság az (1) bekezdésben foglaltak teljesítése során olyan módszert alkalmaz, amely kizárja az utólagos módosítás lehetőségét, jogosulatlan személynek az adatokhoz való hozzáférését, illetve biztosítja, hogy annak ideje alatt az arra jogosult személy számára az adatok hozzáférhetőek és értelmezhetőek legyenek.

(3) Ha az adóhatóság a Ptv. 167. §-ának (1) bekezdése alapján a szolgáltatási tevékenységét befejezi, a 16. § szerinti nyilvántartásokat nem adja át más hitelesítésszolgáltatónak, az (1) bekezdés szerinti feladatokat továbbra is ellátja, valamint az informatikai rendszerében foglalt adatait időbélyegzővel látja el, és rögzíti.

Adatbiztonság

18. §

(1) Az adóhatóság a szolgáltatás nyújtása során megfelelő technológiával biztosítja a megbízható üzemeltetést.

(2) Az adóhatóságnak a rendkívüli üzemeltetési helyzetek esetére olyan megfelelő eljárással kell rendelkeznie, amely lehetővé teszi az informatikai rendszer egészének, illetve a megbízható üzemmenet mielőbbi helyreállítását. A helyreállítás során az adóhatóság az adatokat rögzíti. A helyreállítás során a tanúsítvány felfüggesztésének kezdő és utolsó napját, valamint a visszavonásának napját tartalmazó nyilvántartás megbízható üzemeltetésének helyreállítása minden más e rendelet szerinti tevékenység helyreállítását megelőzi.

19. §

(1) Az adóhatóság minden, a szolgáltatás nyújtásával és az ahhoz használt informatikai rendszerével kapcsolatos eseményt és annak bekövetkezésének idejét rögzíti (napló). A napló tartalmazza az esemény követhetőségéhez, rekonstruálásához szükséges adatokat, valamint az esemény kiváltásában közreműködő felhasználó vagy más személy nevét.

(2) A napló kezelésére és az egyéb adatok védelme érdekében az adóhatóság olyan módszert alkalmaz, amely kizárja a napló megsemmisítését, bejegyzéseinek törlését, a bejegyzések sorrendjének bármilyen módon történő megváltoztatását, az adatok utólagos módosítását és jogosulatlan személynek az adatokhoz való hozzáférését.

Vegyes, átmeneti és záró rendelkezések

20. §

(1) Az adóhatóság az 1. § (2) bekezdése szerinti programrendszernek az aláíró által történő alkalmazásához szükséges számítástechnikai követelményeket, szabályzatokat az informatikai és hírközlési miniszter által jóváhagyott tartalommal a hivatalos lapjában e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül, az internetes honlapján folyamatosan közzéteszi.

(2) Az adóhatóság az (1) bekezdés alkalmazásával meghatározott követelmények megváltozása esetén a megváltozott követelményeket 60 nappal azt megelőzően közzéteszi.

(3) Az adóhatóság az adózót az aláírás-létrehozó eszköz használatával kapcsolatos, törvényben és e rendeletben meghatározott jogairól és kötelezettségeiről részletesen tájékoztatja.

21. §

Az az adózó, amely adóztatási feladatait e rendelet hatálybalépésekor az APEH Pest Megyei és Fővárosi Kiemelt Adózók Igazgatósága látja el, a 2. §-ban foglalt kötelezettségét az e rendelet hatálybalépésétől számított 15. napig teljesíti.

22. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetése napját követő 3. napon lép hatályba.

(2) Ez a rendelet a Ptv. 167. §-ának (1) bekezdésében foglalt napon - a 17. § kivételével - hatályát veszti.

Dr. László Csaba s. k.,

pénzügyminiszter

Kovács Kálmán s. k.,

informatikai és hírközlési miniszter