89/2002. (IV. 20.) Korm. rendelet
a Nemzeti Alapnak az ISPA keretében történő igénybevételéről szóló Együttműködési Megállapodás, valamint a 2000. évi ISPA projektek pénzügyi megállapodásainak kihirdetéséről[1]
1. §
A Kormány az Európai Bizottság és a Magyar Köztársaság Kormánya között létrejött "A Nemzeti Alapnak az ISPA keretében történő igénybevételéről szóló Együttműködési Megállapodás"-át, valamint a 2000. évi ISPA projektek pénzügyi megállapodásait e rendelettel kihirdeti.
2. §
(1) A Nemzeti Alapnak az ISPA keretében történő igénybevételéről szóló Együttműködési Megállapodás hiteles magyar nyelvű szövege a következő:
"Együttműködési Megállapodás a Nemzeti Alapnak az ISPA keretében történő igénybevételéről
Tekintettel arra, hogy az előcsatlakozási stratégiának az a végső célja, hogy az összes tagjelölt közép- és kelet-európai állam az Európai Közösségek tagjává váljék, és ennek érdekében a csatlakozást megelőzően, amennyire a lehetőségek megengedik, elfogadja a közösségi vívmányok (az Unió jogszabályai) rendelkezéseit,
- a Csatlakozási Partnerség az előcsatlakozási stratégia kulcsfontosságú eleme, amely egyetlen keretrendszeren belül mozgósítja a tagjelölt országok támogatásának összes formáját,
- Együttműködési Megállapodás született a PHARE Program Nemzeti Alap létrehozásáról a Bizottság és minden egyes tagjelölt közép- és kelet-európai állam között,
- az előcsatlakozási stratégia része a Csatlakozást Előkészítő Strukturális Politikai Eszköz (ISPA), amelynek feladata, hogy a belépésre jelentkező államokkal elfogadtassa a közösségi infrastrukturális szabványokat, és pénzügyi hozzájárulást biztosítson a környezetvédelmi és közlekedési projektek megvalósításához,
- a Csatlakozást Előkészítő Strukturális Politikai Eszközt megalkotó 1267/99* Tanácsi rendelet rendelkezései szerint minden kedvezményezett országban ki kell jelölni egy központi egységet, a Nemzeti Alapot, amelyen keresztül kapja meg az ISPA keretéből folyósított közösségi támogatásokat,
* EU Hivatalos Lapja, L 161 1999. 06. 26., 73. oldal.
- az ISPA Pénzügyi Megállapodás kimondja, hogy a nemzeti programengedélyező felelősségi körét a Bizottság és a kedvezményezett államok között létrejött Együttműködési Megállapodás szabályozza,
- a Nemzeti Alap eddigi működési mechanizmusait szükséges kiterjeszteni az ISPÁ-ra is, figyelembe véve ezen eszköz végrehajtási eljárásait,
ezért az Európai Közösség képviseletében eljáró Európai Bizottság (a továbbiakban: Bizottság) egyik részről, a Magyar Köztársaság nevében eljáró Magyar Kormány (a továbbiakban: Kedvezményezett) a másik részről, az alábbiakban állapodik meg:
1. Cikk
Fogalommeghatározások
Decentralizált Végrehajtási Rendszer (Decentralised Implementation System-DIS):
Végrehajtási Rendszer, ahol az irányítás és a felelősség egy részét átruházzák a kedvezményezett országra, de a végső felelősség továbbra is a Bizottságot terheli, az EK szerződések rendelkezéseinek megfelelően.
Nemzeti ISPA koordinátor (National ISPA Coordinator - NIC):
A kedvezményezett ország egy köztisztviselője, aki a projektek műveleti tervezését, végrehajtását és monitoringját felügyeli a kedvezményezett országban. A nemzeti ISPA koordinátor szoros kapcsolatot biztosít az általános csatlakozási folyamat és a Közösség pénzügyi támogatásának felhasználása között, valamint felelős az ISPA projektek monitoringjáért is.
Nemzeti programengedélyező (National Authorising Officer - NAO): A Nemzeti Alapot vezető köztisztviselő. Teljes felelősséggel tartozik az ISPA támogatások pénzügyi irányításáért a kedvezményezett országban.
Nemzeti Alap (National Fund - NF):
A Pénzügyminisztérium felügyelete alá tartozó központi kincstári egység. A Kedvezményezett a Nemzeti Alapon keresztül jut hozzá az ISPA támogatásokhoz.
Szektor programengedélyező (Sectoral Authorising Officer - SAO):
Köztisztviselő, aki általában egy ISPA végrehajtó szervezet vezetője. A szektor programengedélyező felelős a végrehajtó szervezet működéséért és a végrehajtásra kerülő projektek szigorú pénzügyi irányításáért. Ezen Együttműködési Megállapodás 6. Cikkének megfelelően saját beszerzési vagy egyéb felelősségi körének egy részét átruházhatja a végső kedvezményezettre.
Végrehajtó szervezet (Implementing Agency - IA):
Közigazgatási szerv, amelynek feladata az ISPA támogatású programok pályáztatása, a szerződések megkötése, a kifizetések teljesítése és a technikai megvalósítás. Ez a testület azonos az ISPA Pénzügyi Megállapodás III.2. Mellékletének II. szakaszában körülírt "végrehajtásért felelős hatóság"-gal.
Végső kedvezményezett:
A projektet hasznosító testület, szervezet vagy apparátus. Ez a testület, szervezet vagy apparátus felelős a beszerzésekért és egyéb ügyekért, amennyiben a szektor programengedélyező ezeket rá átruházza.
ISPA Monitoring Bizottság:
Az ISPA projektek végrehajtásának monitoringját ellátó legfontosabb testület, amelyben a Bizottság, a kedvezményezett és nemzetközi pénzügyi intézmények képviseltetik magukat. A Bizottság elnöke a nemzeti ISPA koordinátor. További résztvevők: a végrehajtó szervezetek képviselői, a végső kedvezményezettek és a nemzeti programengedélyező.
2. Cikk
A Nemzeti Alap és a nemzeti programengedélyező
1. § A Nemzeti Alapnak és a nemzeti programengedélyezőnek a PHARE programmal összefüggésben megfogalmazott hatás- és felelősségi köre kiterjed az ISPÁ-ra is.
2. § A Nemzeti Alap, mint a Magyar Államkincstárban a nemzeti programengedélyező (a továbbiakban: a NAO) irányítása alatt működő központi kincstári egység, a Decentralizált Megvalósítási Rendszer (DIS) alapján kezeli a Kedvezményezettnek nyújtott ISPA támogatásokat.
3. § A nemzeti programengedélyező nem láthatja el egyidejűleg a nemzeti ISPA koordinátor feladatait is. A nemzeti programengedélyező felelősségi körét legfeljebb két másik tisztségviselőre ruházhatja át, de a jelen Együttműködési Megállapodásban számára kijelölt feladatok elvégzéséért továbbra is ő viseli a végső felelősséget.
3. Cikk
A nemzeti programengedélyező felelősségi köre
1. § A nemzeti programengedélyező teljes körű felelősséggel tartozik az ISPA támogatások pénzügyi irányításáért. Feladata a beszerzésre, jelentések elkészítésére és a pénzügyi irányításra vonatkozó szabályok érvényesítésének, valamint egy megfelelő jelentéstételi és projektinformációs rendszer működtetésének biztosítása. A nemzeti programengedélyező teljes elszámolási kötelezettséggel tartozik az egyes projektre elkülönített ISPA támogatások felhasználását illetően, a Bizottság ki nem fizette a támogatás teljes összegét.
2. § A nemzeti programengedélyező köteles egy minden ISPA projektre kiterjedő pénzügyi jelentéstételi rendszert működtetni. A Bizottság felé elszámolási kötelezettséggel tartozik a támogatások felhasználásáról. E kötelességek ellátása során a nemzeti programengedélyező a kővetkező feladatok elvégzéséért tartozik felelősséggel:
(i) igényli- és kezeli a Bizottság által nyújtott támogatásokat,
(ii) a nemzeti ISPA koordinátorral történő konzultációt követően minden egyes végrehajtó szervezetnél kinevezi a szektor programengedélyezőt,
(iii) aláírja a Pénzügyi Megállapodásokat, az egyes végrehajtó szervezetekkel,
(iv) gondoskodik az ISPA támogatásokról kötött Pénzügyi Megállapodásokban meghatározott hazai és egyéb társfinanszírozási források megnyitásáról,
(v) gondoskodik az ISPA támogatásokra vonatkozó pénzügyi jelentéstételi rendszer rendszeres frissítéséről, aktualizálásáról, valamint arról, hogy a végrehajtó szervezetek megfelelően betartsák a jelentéstételi eljárásokat,
(vi) a Finanszírozási Szerződésben meghatározott módon átutalja a támogatásokat a végrehajtó szervezeteknek,
(vii) a Bizottsággal és a nemzeti ISPA koordinátorral együtt részt vesz az ISPA Monitoring Bizottságban,
(viii) az ISPA projektek megvalósításának befejeztével a végrehajtó szervezettől visszautaltatja a fel nem használt és a jogosulatlanul kifizetett összegeket.
3. § A végrehajtó szervezet felelős az ISPA program megvalósításának technikai és adminisztratív ügyeinek intézéséért, beleértve a pályáztatást és a szerződések megkötését is.
4. § A jelen Együttműködési Megállapodásban rögzített feladatok bármelyikének nem teljesítése az ISPA támogatások Bizottságnak való visszafizetését vonhatja maga után.
4. Cikk
Támogatások igénylése a Bizottságtól
1. § Az előleg első részletét a Bizottság azt követően utalja át a Nemzeti Alapnak, hogy Kedvezményezett aláírta a Pénzügyi Megállapodást, feltéve, hogy a 13. Cikkben (Bankszámlák) foglaltak teljesültek. Az előleg első részlete nem haladhatja meg a programnak ítélt teljes támogatás 10%-át. Az előleg fennmaradó részleteinek átutalására az első szerződés, általában az első kivitelezői szerződések aláírását követően kerül sor. Általános szabály szerint az előleg nem haladhatja meg az ISPA támogatás 20%-át.
2. § A nemzeti programengedélyező által igazolt és jóváhagyott időközi és végső fizetési igényléseket a Bizottsághoz kell benyújtani jóváhagyásra és átutalásra. A fizetési igények az ISPA. Pénzügyi Megállapodásban megjelölt igénylőlapok felhasználásával nyújthatók be, csatolva a lefolytatott ellenőrzésekre és felülvizsgálatokra vonatkozó információkat, amelyek a kérelmet alátámasztják. Időközi átutalási igényeket általános szabályként évente három alkalommal lehet benyújtani, március 1-jéig, július 1-jéig és november 1-jéig.
3. § A nemzeti programengedélyező a Pénzügyi Megállapodásban a projekt munkáinak befejezési határidejeként kijelölt időpontot követő hat hónapon belül köteles a végső kifizetésre vonatkozó igénylést a Bizottságnak megküldeni.
4. § A Bizottság fenntartja a jogot, hogy a támogatások átutalásának indoklásához kiegészítő információkat kérjen.
5. § A Bizottság által nyújtandó támogatások átutalására vonatkozó részletes rendelkezések és feltételek a Pénzügyi Megállapodásban kerülnek rögzítésre.
6. § A Nemzeti Alap könyvelést vezet a Bizottságtól érkezett összes időközi és végső kifizetésről az ISPA áltál támogatott projektek szerinti bontásban.
5. Cikk
Támogatások átutalása a végrehajtó szervezetekhez
1. § A Nemzeti Alap és a végrehajtó szervezet között kötendő Pénzügyi Megállapodás részletes előírásokat tartalmaz arra, hogy milyen feltételekkel utalhatja át a Nemzeti Alap a támogatásokat a végrehajtó szervezet alszámlájára. Átutalás nem teljesíthető a szektor programengedélyező kinevezése és a Pénzügyi Megállapodásnak a végrehajtó szervezettel történő aláírása előtt.
2. § A Nemzeti Alap és a nemzeti programengedélyező (NAO) tartozik végső soron felelősséggel a Bizottságnak azért, hogy a kifizetések pontosan és helyes információk alapján teljesüljenek.
3. § A Nemzeti Alap számviteli nyilvántartást vezet az ISPA által támogatott egyes projektek végrehajtása céljából eszközölt összes átutalásról.
6. Cikk
Finanszírozási Szerződések
1. § A nemzeti programengedélyező Finanszírozási Szerződést ír alá az egyes ISPA végrehajtó szervezeteket vezető vagy koordináló szektor programengedélyezőkkel. Ezek a Szerződések kiterjedhetnek valamennyi, az adott végrehajtó szervezet által felügyelt ágazatban ISPA társfinanszírozással megvalósuló programra.
2. § a Finanszírozási Szerződések megnevezik a szektor programengedélyezőt, akit a nemzeti ISPA koordinátorral történt egyeztetés után a nemzeti programengedélyező nevez ki, valamint meghatározzák azokat a szervezeteket, amelyekhez a programengedélyező bizonyos felelősségi körei delegálhatók.
3. § A Finanszírozási Szerződés az alábbiakban határozza meg a szektor programengedélyező kötelességeit:
(i) az ISPA projektek megbízható adminisztratív, pénzügyi és technikai irányítása,
(ii) szerződések aláírása,
(iii) a projektek végrehajtása a Gyakorlati Útmutatóban (Practical Guide) megfogalmazott közbeszerzési eljárási szabályok alapján,
(iv) a beszállítóknak történő kifizetés előtt a számlák ellenőrzése,
(v) megbízható technikai és pénzügyi jelentéstételi rendszer működtetése,
(vi) elkülönített elszámolási rendszer vagy ennek megfelelő számviteli nyilvántartás vezetése az ISPA által társfinanszírozott projektek valamennyi átutalásáról,
(vii) a projekt pénzügyi és műszaki előrehaladására vonatkozó információk rendszeres ellenőrzése és továbbítása a Nemzeti Alap felé annak érdekében, hogy az Alap a fizetések iránti igényeket a Pénzügyi Megállapodásban foglaltak szerint tudja benyújtani a Bizottsághoz,
(viii) nyilatkozik a Nemzeti Alapnak arról, hogy a fenti információk pontosak és a végrehajtó szervezet birtokában lévő eredeti dokumentumokkal igazolhatók,
(ix) fent említett dokumentumokat a projektre történt utolsó átutalást kővető öt évig kell megőrizni.
4. § A szektor programengedélyező a 3. § (vii) és (viii) pontjai érteimében mindenkor felelősséggel tartozik a projekt pénzügyi és műszaki előrehaladásáról szóló információknak a Nemzeti Alaphoz történő benyújtásáért. Abban az esetben, ha egyes felelősségi köröket másokra ruházott át, a pénzügyi és műszaki előrehaladásról szóló információkat ezen intézmények először a szektor programengedélyezőhöz kötelesek benyújtani. A szektor programengedélyező köteles megfelelő, felügyeletet gyakorolni ezen intézmények felett, és eredeti dokumentumokkal alátámasztott elégséges információt beszerezni ahhoz, hogy az információk helytállósága megállapítható legyen.
5. § A Finanszírozási Szerződésnek részletes rendelkezéseket kell tartalmaznia a támogatások átutalására és a bankszámlák szerkezetére vonatkozóan, jelen Megállapodás 5. és 13. Cikkének megfelelően.
7. Cikk
Jelentéstétel
1. § A nemzeti programengedélyező feladata arról gondoskodni, hogy a Nemzeti Alap és a végrehajtó szervezetek minden ISPA által támogatott program vonatkozásában - a végrehajtó szervezeteknek utalt támogatásokat is beleértve - megfelelő technikai és pénzügyi jelentéstételi rendszert tartsanak fenn.
2. § A fentieken kívül a nemzeti ISPA koordinátor a Nemzeti Alap és a szektor programengedélyező segítségével rendszeres előrehaladási jelentést készít a következőkről: a programok pénzügyi helyzete; jövőbeni tenderek ütemezése, elkészült tenderértékelések és megítélt szerződések; projektek teljesítése; esetlegesen felmerült problémák; kilátások a jövőre nézve és bármely, a Bizottság által kért információ.
8. Cikk
Jogosulatlan kifizetések és szabálytalanságok
1. § A Pénzügyi Megállapodás rendelkezéseinek megfelelően a Nemzeti Alap köteles a Bizottságnak visszafizetni minden tévesen vagy jogosulatlanul átutalt összeget.
2. § A Nemzeti Alap felelősséggel tartozik a Bizottságnak a Szerződésben foglaltak szerint információt szolgáltatni a szabálytalanságokról, ISPA támogatásként jogosulatlanul kapott összegek visszautalásáról és a Pénzügyi Megállapodáshoz mellékletként csatolt helyszíni, ellenőrzésekről.
9. Cikk
Az euró használata
1. § A Nemzeti Alap felelősséggel tartozik az euró helyes használatáért a Bizottsághoz benyújtott költségkimutatásokban.
2. § Az átváltási árfolyam a Bizottságnak abban a hónapban érvényes pénzügyi elszámolási árfolyama, amelyben a számlát a projekt pénzügyi bonyolítását végző felelős intézmények könyvelési dokumentumaiban rögzítik.
10. Cikk
Személyi állomány
Kedvezményezett saját költségén biztosítja a szükséges humán erőforrásokat a Nemzeti Alapra bízott feladatok határidőre történő, pontos végrehajtásához.
11. Cikk
Helyszín, berendezés
Kedvezményezett biztosítja Nemzeti Alap számára szükséges helyiségeket, irodabútorokat és egyéb berendezéseket a Magyar Államkincstáron belül.
12. Cikk
A Nemzeti Alap működési költségei
A Nemzeti Alap működtetési költségeit a Kedvezményezett fedezi.
13. Cikk
Bankszámlák
1. § A Nemzeti Alap mindkét ágazat (közlekedés és környezetvédelem) számára bankszámlát nyit a Magyar Nemzeti Bankban vagy egy állam által garantált bankban. E számlákon belül minden egyes programra külön alszámlát kell nyitni, amelyről a programban érintett végrehajtó szervezet engedélyező tisztviselője jogosult kifizetést teljesíteni. Amennyiben ez a rendszer nem alkalmazható, külön megállapodást köthet egymással a Bizottság és a Nemzeti Alap. Ezek a számlák általában kamatozó számlák. A kamatbevétel felhasználását illetően a Bizottság külön útmutatást fogalmaz meg.
2. § A bankszámlák és alszámlák vezetése kettős aláírási rendszer alapján működik. Az aláírási joggal rendelkező személyek kinevezéséhez bankszámlák esetén a nemzeti programengedélyező beleegyezése, alszámlák esetén a szektor programengedélyező beleegyezése szükséges.
3. § A Nemzeti Alap saját számláira vonatkozó minden információt közöl a Bizottsággal. A releváns információ tartalmazza többek között a bank nevét és címét, a számlaszámot, a számlatulajdonos(ok) nevét, a kamatlábakat, valamint a Bizottság által szükségesnek vélt egyéb információkat.
14. Cikk
Közbeszerzés
1. § A közbeszerzési eljárásoknál a Gyakorlati Útmutató (Practical Guide) rendelkezéseit kell érvényesíteni; gondoskodni kell a szabad hozzáférésről, a tisztességes versenyről és az átláthatóságáról, amint ez az ISPA Pénzügyi Megállapodásaiban a III.1 melléklet XI. bekezdésében szerepel.
2. § A Bizottság eseti eljárás alapján - miután azt az ISPA Program Végrehajtó Bizottság megvizsgálta - jóváhagyhatja a Gyakorlati Útmutatóban foglalt szabályoktól való eltérést.
3. § A végrehajtó szervezet köteles biztosítani a megfelelő közbeszerzési szabályok és eljárások betartását. A szektor programengedélyező és a nemzeti programengedélyező ellenőrzési funkciót láthat el.
15. Cikk
Pénzügyi ellenőrzés, számvitel és könyvvizsgálat
1. § Az illetékes nemzeti pénzügyi ellenőrzési hatóság köteles a Pénzügyi Megállapodás rendelkezéseinek megfelelő pénzügyi ellenőrzést folytatni. A Bizottságnak minden évben meg kell küldeni az aktuális könyvvizsgálati tervet és az elvégzett könyvvizsgálatok eredményeinek összefoglalóját. A könyvvizsgálati jelentéseket igény szerint a Bizottság rendelkezésére kell bocsátani.
2. § Az érintett végrehajtási szervezetek elszámolásait és tevékenységét rendszeresen ellenőrizhetik a Bizottsággal szerződésben álló kívülálló könyvvizsgálók, ami nem érinti a Bizottságnak és az Európai Számvevőszéknek az ISPA programok pénzügyi végrehajtására vonatkozóan a Pénzügyi Megállapodásban rögzített felelősségét.
3. § A Nemzeti Alap minden ISPA támogatással folyó magyarországi program összes szerződéses és más pénzügyi tevékenységéről kettős vagy analitikai könyvelést vezet.
4. § A pénzügyi irányítás, a pályáztatás és a szerződéskötés összes írásos dokumentumait a projekt lezárását követő öt évig kell megőrizni.
16. Cikk
Jogviták rendezése
1. § A jelen Együttműködési Megállapodás végrehajtására vagy értelmezésére vonatkozó bármely kérdés a Kedvezményezett és a Bizottság közötti konzultáció tárgya, ami szükség esetén az Együttműködési Megállapodás módosítását is eredményezheti.
2. § Abban az esetben, ha valamelyik fél nem tesz eleget a jelen Együttműködési Megállapodásban vállalt kötelezettségének, és nem teszi meg kellő időben a szükséges intézkedéseket a helyzet orvoslására, a Bizottság a Kedvezményezettel folytatott konzultációt követően felfüggesztheti a jelen Együttműködési Megállapodás által bevezetett rendszeren keresztül megvalósuló programok finanszírozását, és kérheti az ISPA támogatás visszatérítését.
3. § Amennyiben a konzultáció nem vezet mindkét fél számára elfogadható eredményre, a felek a Magyarország és a Bizottság között 1990. szeptember 3-án létrejött Keretmegállapodáshoz mellékelt Pénzügyi Megállapodásokra vonatkozó Általános Feltételek B. függelékében megnevezett választottbíróságház fordulhatnak.
17. Cikk
Záró rendelkezések
A jelen Együttműködési Megállapodás csak írásban, a felek kölcsönös jóváhagyásával módosítható.
Jelen Együttműködési Megállapodás a felek általi aláírás napján lép hatályba.
Kelt: Budapest, 2000. november 27. Kelt: Budapest, 2000. október 27.
A Kormány részéről: A Bizottság részéről:
Dr. Boros Imre s, k., Michael Lake s. k.,
PHARE programokat koordináló a magyarországi EK-delegáció vezetője
tárca nélküli miniszter, nemzeti ISPA koordinátor
Dr. Naszvadi György s. k.,
közigazgatási államtitkár,
Pénzügyminisztérium"
(2) A Pénzügyi Megállapodások hiteles magyar nyelvű szövegét e rendelet 1-16. számú mellékletei tartalmazzák.
3. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetést követő 8. napon lép hatályba, az Együttműködési Megállapodásban foglaltakat azonban 2000. november 27-től kell alkalmazni.
(2) A rendelet végrehajtásáról a PHARE program koordinációjáért felelős tárca nélküli miniszter - a gazdasági miniszter, a közlekedési és vízügyi miniszter, valamint a környezetvédelmi miniszter együttműködésével - gondoskodik.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök
Lábjegyzetek:
[1] A rendelet mellékleteit a Magyar Közlöny 2002. évi 51. számának II. kötete tartalmazza, melyet az előfizetők kérésre megkapnak (telefon: 266-9290/237 és 238 mellék; fax: 338-4746; postacím: 1394 Budapest 62, Pf. 357).