33/2003. (III. 27.) Korm. rendelet
a járóbeteg-ellátás keretében rendelt gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és gyógyfürdőellátások árához nyújtott támogatások elszámolásáról és folyósításáról szóló 134/1999. (VIII. 31.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány a kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény 83. §-a (2) bekezdésének a) és s) pontjában kapott felhatalmazás alapján az árhoz nyújtott támogatással igénybe vehető szolgáltatások finanszírozásával kapcsolatban a következőket rendeli el:
1. §
A járóbeteg-ellátás keretében rendelt gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök és gyógyfürdőellátások árához nyújtott támogatások elszámolásáról és folyósításáról szóló 134/1999. (VIII. 31.) Korm. rendelet (a továbbiakban: R.) 1. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az (1) bekezdés szerinti szerződésben kell meghatározni a támogatás elszámolásának és folyósításának jogszabályban nem szabályozott kérdéseit, a támogatás elszámolásának a forgalmazó által választott gyakoriságát és az ettől való eltérés kivételes eseteit. A szerződést a tárgyévben egyszer, de legkésőbb a 6/A. § szerinti finanszírozási előleg visszafizetésének megkezdéséig, a 4. § (1) bekezdése szerinti elszámolási gyakoriság tekintetében a felek megegyezéssel módosíthatják."
2. §
Az R. a következő 2/A. §-sal egészül ki:
"2/A. § A vényadat külön jogszabályban meghatározott módon történő rögzítéséért az Országos Egészségbiztosítási Pénztár térítést fizet, a térítés összegéről és elszámolásáról az 1. § (1) bekezdésében meghatározott szerződésben kell rendelkezni."
3. §
Az R. 4. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(3) Az elszámolást az elszámolási időszakot követő 5 naptári napon - gyógyászati segédeszköz esetén 8 naptári napon - belül kell benyújtani az illetékes MEP-hez. Ha az 5 naptári nap alatt az OEP munkarendje szerinti munkanapok száma háromnál kevesebb, akkor a benyújtás határideje az elszámolási időszakot követő 3 munkanap."
4. §
Az R. 5. §-ának 2. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[Az elszámolt támogatás átutalására vonatkozó megbízást a MEP a Magyar Államkincstár területileg illetékes fiókjának a 4. § (1) bekezdése]
"2. ba) és cb) alpontja szerinti elszámolási időszakra vonatkozóan legkésőbb az elszámolás benyújtását követő 5. banki napon,"
(adja át.)
5. §
(1) Az R. 6/A. §-ának (2)-(3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(2) Az előleg maximális összege a gyógyszertárnak az igénylést megelőző 12 hónapban folyósított gyógyszertámogatási összegből számított havi átlagösszeg legfeljebb 60 százaléka.
(3) A gyógyszertár működtetője a (2) bekezdés szerinti előleg folyósítását az 1. számú melléklet szerinti nyomtatványon a területileg illetékes MEP-nél kérelmezi legkésőbb a tárgyév július 31. napjáig. A kérelemhez csatolni kell:
a) a tárgyévet megelőző évre vonatkozó, a cégbíróságnál letétbe helyezett - könyvvizsgálati kötelezettség esetén a könyvvizsgálói záradékkal ellátott - egyszerűsített beszámoló, illetve az éves vagy egyszerűsített éves beszámoló (a továbbiakban: beszámoló) - a vállalkozás képviselője által hitelesített - másolati példányát, amennyiben a kérelem benyújtásakor rendelkezésre áll,
b) a gyógyszertár 2. számú melléklet szerint elkészített éves pénzügyi tervét negyedéves bontásban,
c) nyilatkozatot arról, hogy a kérelmező a támogatás teljes összegét gyógyszerbeszerzésre fordítja,
d) nyilatkozatot arról, hogy a gyógyszertár köteles-e könyvvizsgálói záradékkal ellátott beszámolót készíteni."
(2) Az R. 6/A. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(5) Az előleg folyósításáról vagy a kérelem elutasításáról az OEP - a gyógyszerellátást veszélyeztető likviditási helyzet alapján - a kérelem benyújtását követő 30 napon belül dönt. A határozat egy példányát az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat területileg illetékes megyei/fővárosi intézetének (a továbbiakban: megyei intézet) is megküldi. Amennyiben a gyógyszertárnak finanszírozási előlege van, a megyei intézet haladéktalanul értesíti a határozat kibocsátóját a gyógyszertár működési engedélyével kapcsolatos változásokról."
6. §
Az R. 6/B. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
"(1) Az előlegben részesített gyógyszertárakról és a kiutalt előleg összegéről az OEP havonta összesítést készít. Az OEP főigazgatója az előlegben részesített gyógyszertárak körét és a folyósított előleg összegét az Egészségbiztosítási Közlönyben közzéteszi."
7. §
Az R. a következő 6/C. §-sal egészül ki:
"6/C. § A közforgalmú gyógyszertár havonta kiegészítő vénykezelési díjban részesül a tárgyévet megelőző év január 1-je és június 30-a közötti időszakban elszámolt gyógyszerforgalmi adatokból számított árréstömeg alapján. A kiegészítő vénykezelési díj havi összegét és a jogosultság e jogszabály szerinti feltételét a 3. számú melléklet tartalmazza. Az előző hónapban teljes havi elszámolást benyújtó gyógyszertárak részére folyósítandó díj átutalására vonatkozó megbízást az OEP a számlavezető kincstári fiókjának a tárgyhónap 20. napján adja át."
8. §
(1) Az R. 1. számú melléklete helyébe az e rendelet 1. számú melléklete lép.
(2) Az R. 2. számú melléklete helyébe az e rendelet 2 számú melléklete lép.
(3) Az R. az e rendelet 3. számú melléklete szerinti 3. számú melléklettel egészül ki.
9. §
(1) Ez a rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 6/A. § (4) bekezdéséből az "- a gyógyszerellátást veszélyeztető likviditási helyzet alapján - rangsorolja és a rangsorra vonatkozó véleményével egyidejűleg" szövegrész a hatályát veszti.
Dr. Medgyessy Péter s. k.,
miniszterelnök
1. számú melléklet a 33/2003. (III. 27.) Korm. rendelethez
[1. számú melléklet a 134/1999. (VIII. 31.) Korm. rendelethez]
I. Finanszírozási előleg igénylő lap egyéni vállalkozó részére |
I. Igénylő adatai: |
1. Az egyéni vállalkozó neve: ................................................................................................................... |
2. Telephelye (ha több van, mindegyik telephelyet fel kell sorolni):................................................................ |
3. Székhelye:.......................................................................................................................................... |
4. Adószáma:.......................................................................................................................................... |
5. Bankszámlaszám: |
6. OEP-pel (MEP) kötött szerződés száma: ............................................................................................... |
7. OEP-pel (MEP) kötött szerződés kelte: .................................................................................................. |
8. Az igényelt előleg összege (Ft-ban): ...................................................................................................... |
9. Az előleg visszafizetésének vállalt határideje: .......................................................................................... |
10. Az előleg igénylésének indokolása: ...................................................................................................... |
II. Az előlegigénylést megelőző időszak adatai |
(Ezer forintban) | ||
Számviteli adatok | Tárgyévet megelőző év december 31. | |
1. | Gyógyszerkészlet érték (nyilvántartási áron) | |
2. | Pénzeszközök | |
3. | Követelések ebből: — vevők | |
4. | Kötelezettségek ebből: — hosszú lejáratú — rövid lejáratú ebből: — szállítói állomány — köztartozás | |
5. | Költségek és ráfordítások összesen (é.cs. is) | |
6. | Eladott gyógyszerek árbevétele | |
7. | Gyógyszerbeszerzés (megrendelt és beérkezett) | |
8. Átlagos gyógyszerkészlet-állomány (éves) | ||
9. | Átlagos likvid pénzeszközállomány (éves) |
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. |
Dátum: ................................................... |
........................................................................ |
személyi jog jogosultjának aláírása |
II. |
Finanszírozási előleg igénylő lap egyszeres és kettős könyvvezetésű gyógyszertár részére |
I. Igénylő adatai: |
1. A cég neve: |
2. Telephelye (ha több van, mindegyik telephelyet fel kell sorolni): |
3. Székhelye: |
4. Adószáma: |
5. Bankszámlaszám: |
6. OEP-pel (MEP) kötött szerződés száma: |
7. OEP-pel (MEP) kötött szerződés kelte |
8. A könyvvezetés módja: |
9. Az igényelt előleg összege (Ft-ban): |
10. Az előleg visszafizetésének vállalt határideje: |
11. Az előleg igénylésének indokolása: |
//. Az előlegigénylést megelőző időszak adatai |
(Ezer forintban) | ||
Számviteli adatok | Tárgyévet megelőző év december 31.** | |
1. | Gyógyszerkészlet érték (nyilvántartási áron) | |
2. | Pénzeszközök | |
3. | Követelések ebből: — vevők | |
4. | Kötelezettségek ebből: — hátrasorolt — hosszú lejáratú — rövid lejáratú ebből: szállítói állomány köztartozás | |
5. | Saját tőke | |
6. | Jegyzett tőke | |
7. | Költségek és ráfordítások összesen (é.cs. is) | |
8. | Eladott gyógyszerek árbevétele | |
9. | Gyógyszerbeszerzés (eladási forgalom — nyitó állomány + záró állomány)* | |
10. | Havi átlagos gyógyszerkészlet állomány | |
11. | Havi átlagos likvid pénzeszközállomány |
Büntetőjogi felelősségem tudatában kijelentem, hogy a fenti adatok a valóságnak megfelelnek. |
Dátum: .................................................. |
................................................. | ........................................................... |
cégjegyzésre jogosult aláírása | személyi jog jogosultjának aláírása |
* Egyszeres könyvvezetésűek esetén a megrendelt és beérkezett gyógyszerbeszerzés. |
** Auditált beszámoló hiánya esetén — főkönyvi kivonattal alátámasztott — előzetes adatokat kell szerepeltetni. |
2. számú melléklet a 33/2003. (III. 27.) Korm. rendelethez
[2. számú melléklet a 134/1999. (VIII. 31.) Korm. rendelethez]
PÉNZÜGYI TERV
(ezer forintban)
I.
I. Felhasználások
1. Beruházás, felújítás*: .......................................................................................................................................................................
2. Beszerzés*: ........................................................................................................................................................................................
Ezen belül:
- gyógyszer: ...............................................................................................................................................................
- egyéb**: ..................................................................................................................................................................
3. Befektetés pénzügyi eszközökbe rövid és hosszú távra (pl. értékpapír): ................................................................................
4. Vevőállomány növekedése: ............................................................................................................................................................
5. Egyéb tartozások rendezése (ide nem értve a működési költségként megjelenő tételeket): .................................................
6. Működési költség*: .........................................................................................................................................................................
7. Egyéb kiadások***: ........................................................................................................................................................................
Összes kiadás:
II. Források
1. Belső forrás (működési bevétel értékesített termékekből, szolgáltatásokból, beleértve a társadalombiztosítási támogatást is):
2. Belső finanszírozási hiány (Összes kiadás - 1. Belső forrás)****:.........................................................................................
III. Hiány finanszírozása
1. Hitel, kölcsön felvétel: .....................................................................................................................................................................
2. Egyéb: ................................................................................................................................................................................................
3. Finanszírozási előleg: .......................................................................................................................................................................
______________________________
* Tartalmazza a pénzügyileg rendezett tételeket.
** Tartalmazza a gyógyászati segédeszközöket, a gyógyszernek nem minősülő termékeket és az egyéb árukat (tárgyi eszközök nélkül).
*** Az év közben ráfordításként - az évközi működési eredmény elszámolásánál - el nem számolt kiadások, adók, adóelőlegek.
**** Külső finanszírozási igény.
II.
Kiegészítő éves adatok a pénzügyi tervhez (ezer forintban)
a)
Éves gyógyszereladási forgalom: ......................................................................................................................................................
Évi nyitó gyógyszerkészlet állomány: ...............................................................................................................................................
Éves gyógyszerbeszerzési igény: ......................................................................................................................................................
b)
Nyitó pénzállomány: ............................................................................................................................................................................
Várhatóan befolyó vevőállomány, illetve egyéb követelésállomány (beleértve a társadalombiztosítási támogatás összegét is):
Gyógyszerkészlet értékesítéséből várhatóan befolyó pénzeszköz: ..............................................................................................
c)
Működési költségek (pénzügyileg rendezett és rendezetlen személyi jellegű ráfordítások, anyagi jellegű ráfordítások, amortizáció, egyéni vállalkozó esetén vállalkozói kivét): ..................................................................................................................................................
Hitelek törlesztése, járulékai, kamatai, egyéb kötelezettségek teljesítése: ...................................................................................
Köztartozások teljesítése (adók): .......................................................................................................................................................
Beruházási, felújítási kiadások: ..........................................................................................................................................................
3. számú melléklet a 33/2003. (III. 27.) Korm. rendelethez
[3. számú melléklet a 134/1999. (VIII. 31.) Korm rendelethez]
Árréstömeg (Ft) | Kiegészítő vénykezelési díj (Ft/hó) |
0 — 2000000 | 150 000 |
2 000 001— 4 000 000 | 110 000 |
4 000 001— 6 000 000 | 80 000 |
6 000 001— 8 000 000 | 53 000 |
8 000 001—10 000 000 | 34 000 |