Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

34/2003. (XII. 11.) PM-IHM együttes rendelet

az adókötelezettségnek az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatalhoz elektronikus úton történő teljesítésének szabályairól

Az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény (a továbbiakban: Art.) 175. §-ának (11) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:

Általános rendelkezések

1. §

(1) E rendelet szabályai alapján elektronikus úton teljesíti az Art. 175. §-ának (9) bekezdésében meghatározott adózó, valamint az Art. 9. §-a szerinti pénzügyi képviselő (a továbbiakban együtt: adózó) az ott meghatározott adókötelezettségeit. .

(2) Az Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal (a továbbiakban: adóhatóság) az Art. 175. §-ának (10) bekezdésében foglaltak teljesítése során az adókötelezettség elektronikus úton történő teljesítése érdekében az Interneten keresztül hozzáférhető szolgáltatást nyújt és számítógépes programrendszert működtet (a továbbiakban: szolgáltatás) .

(3) Az adóhatóság a naptári évet megelőző év október 15-éig írásban értesíti

a) a megelőző évben az e rendelet hatálya alá nem tartozó adózót, hogy adókötelezettségét a következő év január 1-jétől e rendelet alapján teljesíti,

b) a megelőző évben az e rendelet hatálya alá tartozó adózót arról, hogy adókötelezettségét a következő év január 1-jétől az általános szabályok szerint teljesíti.

A szolgáltatás igénylése

2. §

(1) Az adózó a szolgáltatást az Art. 175. §-ának (3) bekezdése szerint a bevallás, adatszolgáltatás aláírására jogosult, illetve az Art. 31. §-ának (8) bekezdése szerint a bevallás ellenjegyzésére jogosult természetes személy (a továbbiakban: aláíró) részére igényli.

(2) Az adókötelezettség folyamatos teljesítése érdekében az adózó köteles biztosítani, hogy megszakítás nélkül bejelentett, érvényes tanúsítvánnyal rendelkező, az Art. 175. §-ának (3) bekezdése szerint a bevallás, adatszolgáltatás aláírására jogosult aláíróval rendelkezzen.

(3) Az adózó - a cégjegyzésre jogosult képviselője útján - az adókötelezettség első alkalommal elektronikus aláírás alkalmazásával történő teljesítésére előírt határidő utolsó napját megelőző 45. napig az adóhatósághoz bejelenti a) az aláíró nevét, adóazonosító jelét,

b) az adóazonosító jellel nem rendelkező aláíró születési idejét, helyét, anyja leánykori nevét és lakóhelyét,

c) ha az aláíró külföldi személy, útlevélszámát, állampolgárságát is,

d) a képviselet jogcímét, illetve a bevallás ellenjegyzésére való jogosultság tényét,

e) több aláíró esetén azt, hogy az aláírási jog önálló vagy együttes.

(4) Az adózó a bejelentéssel egyidejűleg a bejelentett adatok valóságtartalmát arra alkalmas módon igazolja.

3. §

Az adózó a 2. § (3) bekezdésének a) és d) -e) pontjaiban meghatározott adatokban bekövetkezett változást, illetve a képviseleti jog, a bevallás ellenjegyzésére való jog megszűnését az adóhatósághoz haladéktalanul bejelenti.

4. §

(1) Az adóhatóság az adózó igényét határozattal utasítja el, ha a bejelentés valótlan adatokat tartalmaz.

(2) Az adóhatóság a bejelentést követő 30 napon belül intézkedik az aláírás-létrehozó adatot és a tanúsítványt tartalmazó aláírás-létrehozó eszköz (a továbbiakban: aláírás-létrehozó eszköz) kiadása iránt.

(3) Az adóhatóság az aláírás-létrehozó eszköz átvételének lehetőségéről értesíti az aláírót.

5. §

(1) Az aláíró az aláírás-létrehozó eszközt kizárólag személyesen, személyazonossága igazolását követően veheti át.

(2) Az adóhatóság az átvétel során közli az aláíróval a telefonon teljesített bejelentései során használható jelszavát.

(3) Az aláíró az aláírás-létrehozó eszközt és az aláírás-létrehozó adatot köteles kizárólagosan a birtokában tartani, valamint a (2) bekezdésben meghatározott jelszavát harmadik személy tudomására nem hozhatja.

6. §

Ha az adózó a 2. § szerint tett bejelentésében érvényes tanúsítvánnyal rendelkező aláírót jelöl meg, akkor a 3-5. § rendelkezései alkalmazandók azzal, hogy az adóhatóság ennek a ténynek a nyilvántartásba vételével az aláíró már meglévő tanúsítványát teszi alkalmassá a más adózó képviseletében történő aláírásra, illetve a bevallásának ellenjegyzésére.

7. §

Az adóhatóság az aláírás-létrehozó eszköz kiadásáról, illetve annak meghiúsulásáról az adózót haladéktalanul tájékoztatja.

Rendkívüli esemény bejelentése

8. §

(1) Az aláíró az adóhatósághoz haladéktalanul bejelenti, ha

a) az aláírás-létrehozó adata jogosulatlan személy birtokába került, vagy az aláírás-létrehozó eszköz aktiválására szolgáló jelszava jogosulatlan személy tudomására jutott,

b) az aláírás-létrehozó eszközt elvesztette,

c) az aláírás-létrehozó eszköz használhatatlanságot eredményező módon megrongálódott,

d) az 5. § (2) bekezdése szerinti jelszava jogosulatlan személy tudomására jutott.

(2) Az aláíró, illetve az adózó az adóhatósághoz haladéktalanul bejelenti, ha

a) az aláírással vagy az aláírt elektronikus dokumentummal, illetve a tanúsítvány alkalmazásával kapcsolatban rendellenességet észlelt,

b) tudomására jut, hogy a tanúsítvánnyal ellátott elektronikus dokumentummal kapcsolatban jogvita indult.

(3) Az (1) bekezdés a) -b) pontjai szerinti eseményt az aláíró az 5. § (2) bekezdése szerinti jelszavának közlésével telefonon is bejelentheti az adóhatósághoz. Az aláíró a telefonon tett bejelentés napját követő 5 napon belül köteles azt személyesen vagy írásban is megtenni.

Az elektronikus okirat elektronikus aláírással való ellátása, ellenőrzése és időbélyegzése

9. §

(1) Az adóhatóság az 1. § (2) bekezdése szerint működtetett programrendszerét oly módon alakítja ki, hogy

a) ha az aláíróknak együttes aláírási jogosultságuk van, a programrendszer az adókötelezettség teljesítéséhez valamennyi, arra együttesen jogosult aláíró elektronikus aláírását megköveteli,

b) az aláírást követően a programrendszer az elektronikus okiratot az aláíró számítógépében automatikusan rögzíti, és azt titkosítva, elektronikus úton továbbítja az adóhatósághoz.

(2) Az aláíró az elektronikus okiratban feltünteti annak az adózónak a nevét és adószámát, amelynek képviseletében az okirat aláírása során eljárt.

(3) Ha az adóbevalláshoz jogszabály rendelkezése alapján elektronikus úton nem hozzáférhető mellékletet kell csatolni, az (1) bekezdésben foglaltak alkalmazandók azzal, hogy az elektronikus okirat tartalmát papír alapú adathordozón rögzítve a mellékletekkel együtt is meg kell küldeni az adóhatósághoz.

10. §

(1) Az adóhatóság a beérkező elektronikus okirat aláírását az elektronikus üzenet és a 16. § szerinti nyilvántartás összevetésével ellenőrzi.

(2) Ha az adóhatóság az ellenőrzés eredményeként megállapítja, hogy

a) az elektronikus okiratot nem az arra jogosult aláíró,

b) együttes aláírási jog esetén nem valamennyi együttesen aláírni jogosult aláíró,

c) az aláíró nem a 9. §-ban meghatározottak szerint vagy érvényes tanúsítvány hiányában írta alá, az adóhatóság az elektronikus okirat elfogadását visszautasítja, és erről az aláírót elektronikus üzenetben haladéktalanul értesíti.

(3) Ha az (1) bekezdés szerinti ellenőrzés eredménye szerint az elektronikus okiratot az arra jogosult személy, - együttes aláírási jog esetén valamennyi együttesen aláírni jogosult személy - érvényes tanúsítvány birtokában látta el az elektronikus aláírásával, az adóhatóság az elektronikus okiratot egyidejűleg időbélyegzővel látja el, változatlan formában rögzíti, és az aláírót elektronikus üzenetben értesíti az elektronikus okirat beérkezéséről és elfogadásáról.

11. §

(1) Az adóbevallás benyújtásának, illetve az adatszolgáltatás teljesítésének időpontja a 10. § (3) bekezdése szerinti időbélyegzőben szereplő időpont. Ezt a szabályt kell alkalmazni akkor is, ha az adózó a 9. § (3) bekezdésében foglaltak alkalmazásával az elektronikus okiratot egyidejűleg papír alapú adathordozón is megküldi az adóhatósághoz. Ebben az esetben a költségvetési támogatás kiutalására nyitva álló határidő számítása szempontjából a kötelezettség teljesítésének időpontja a papír alapú adathordozón rögzített iratok benyújtásának a napja.

(2) Az adóhatóság által működtetett számítástechnikai rendszer hibájáról, illetve annak megszüntetéséről az adóhatóság a hivatalos lapjában és az internetes honlapján közleményt tesz közzé, valamint - lehetőség szerint - az adózót elektronikus üzenetben értesíti. Ha a kötelezettség e rendelet szerinti teljesítése az adóhatóság által működtetett számítástechnikai rendszer hibája miatt nem lehetséges, a kötelezettség e bekezdésen alapuló késedelme kimentési oknak minősül.

12. §

Ha az elektronikus okiraton szereplő aláírás, illetve időbélyegző ellenőrzésének eredményéből más nem következik, ellenkező bizonyításig vélelmezni kell, hogy az elektronikus okirat tartalma az aláírás, illetve az időbélyegzés időpontja óta nem változott, és az aláírás-létrehozó adat kizárólag az aláíró birtokában van.

A tanúsítvány tartalma

13. §

A tanúsítvány tartalmazza:

a) az adóhatóságnak mint hitelesítés-szolgáltatónak a megjelölését,

b) az aláíró nevét,

c) annak feltüntetését, hogy a tanúsítvány kizárólag az Art. 175. §-ának (9) bekezdése szerinti adózó, valamint az Art. 9. §-a szerinti pénzügyi képviselője adóbevallási és adatszolgáltatási kötelezettsége teljesítéséhez használható fel,

d) az aláíró aláírást-létrehozó adatához tartozó aláírásellenőrző adatot,

e) a tanúsítvány érvényességének kezdő és utolsó napját, valamint azt az időtartamot, ameddig az adóhatóság a tanúsítvánnyal kapcsolatos adatokat megőrzi, és olyan eszközt biztosít, amellyel a tanúsítvány tartalma megállapítható,

f) a tanúsítvány azonosító kódját,

g) az adóhatóság elektronikus aláírását.

A tanúsítvány érvényessége, érvényességének felfüggesztése és visszavonása

14. §

(1) A tanúsítvány a kiadás napjától számított egy évig érvényes. Az adóhatóság az érvényesség lejártának napjáról az adózót legalább 30 nappal azt megelőzően értesíti.

(2) A megszűnt érvényességű tanúsítványt az adóhatóság visszavonja, és - ha feltételei fennállnak - a 4-7. §-ok alkalmazásával hivatalból új tanúsítványt bocsát ki.

15. §

(1) Az adóhatóság a tanúsítvány érvényességét felfüggeszti

a) a 3. § szerint teljesített változás-bejelentés alapján a bejelentett adatok valóságtartalmának ellenőrzése céljából legfeljebb 15 napra,

b) ha a szolgáltatással kapcsolatos rendellenességről tudomást szerez, legfeljebb annak elhárításáig,

c) ha megalapozottan feltehető, hogy a tanúsítványban foglalt adatok nem felelnek meg a valóságnak, illetve az aláíró aláírás-létrehozó adata az aláíró birtokából kikerült, vagy az jogosulatlan személy birtokába került, illetve az aláírás-létrehozó eszköz aktiválására szolgáló jelszava jogosulatlan személy tudomására jutott, a tényállás tisztázásáig,

d) ha megalapozottan feltehető, hogy az aláíró képviseleti joga, illetve a bevallás ellenjegyzésére való joga megszűnt, a tényállás tisztázásáig,

e) a 8. § (1) bekezdésének b) pontja szerint tett bejelentés alapján legfeljebb 8 napra.

(2) Az adóhatóság a tanúsítványt visszavonja

a) ha az (1) bekezdés a) pontja szerint lefolytatott ellenőrzése eredményeként megállapítja, hogy a bejelentésben foglalt adatok megfelelnek a valóságnak, és - szükség esetén - egyidejűleg új tanúsítvány kibocsátása iránt intézkedik,

b) ha az (1) bekezdés b) pontja szerinti rendellenesség nem hárítható el,

c) az (1) bekezdés e) pontjai esetében a felfüggesztés időtartamának lejártakor, kivéve, ha az aláíró a felfüggesztés időtartama alatt bejelenti, hogy az aláírás-létrehozó eszköz kizárólagosan a birtokában van,

d) a 8. § (1) bekezdés c) pontja esetében,

e) ha megállapítja, hogy a tanúsítványban foglalt adatok nem felelnek meg a valóságnak, illetve az aláíró aláíráslétrehozó adata az aláíró birtokából kikerült, vagy az jogosulatlan személy birtokába került, illetve az aláírás-létrehozó eszköz aktiválására szolgáló jelszava jogosulatlan személy tudomására jutott,

f) ha megállapítja, hogy az aláíró képviseleti joga, illetve a bevallás ellenjegyzésére való joga megszűnt,

g) ha az adózó adóztatási feladatait a továbbiakban nem az APEH Pest Megyei és Fővárosi Kiemelt Adózók Igazgatósága látja el, vagy az adózó az Art. 175. §-a (9) bekezdésének b) pontjában megállapított feltételnek nem felel meg,

h) ha az adóhatóság a szolgáltatási tevékenységét befejezte.

(3) Az adóhatóság a több adózó képviseletében aláírásra, illetve több adózó bevallásának ellenjegyzésére jogosult aláíró esetében a tanúsítvány visszavonása nélkül intézkedik a (2) bekezdés f) -g) pontjaiban foglalt tények nyilvántartásba vétele iránt.

(4) Az adóhatóság a tanúsítvány érvényességének felfüggesztéséről, a tanúsítvány visszavonásáról, illetve a (3) bekezdés alkalmazásáról az ok megjelölésével az adózót és az aláírót haladéktalanul értesíti.

Nyilvántartás

16. §

Az adóhatóság az e rendelet alapján nyújtott szolgáltatással összefüggésben tudomására jutott adatokról nyilvántartást vezet, amely tartalmazza

a) az adózó által a 2-3. §-ok alapján bejelentett adatokat,

b) a rendkívüli esemény bejelentésében foglalt adatokat,

c) a tanúsítvány érvényességének és érvényessége felfüggesztésének kezdő és utolsó napját, valamint visszavonásának napját,

d) a 6. § és a 15. § (3) bekezdése szerinti tényt és bekövetkezésének napját.

17. §

(1) Az adóhatóság a nyilvántartásba vett, illetve az egyéb adatokat - ideértve a tanúsítvány előállításával kapcsolatos adatokat, valamint a naplóállomány adatait is - az adó megállapításához való jog elévüléséig megőrzi.

(2) Az adóhatóság az (1) bekezdésben foglaltak teljesítése során olyan módszert alkalmaz, amely kizárja az utólagos módosítás lehetőségét, jogosulatlan személynek az adatokhoz való hozzáférését, illetve biztosítja, hogy annak ideje alatt az arra jogosult személy számára az adatok hozzáférhetőek és értelmezhetőek legyenek.

(3) Ha az adóhatóság a szolgáltatási tevékenységét befejezi, a 16. § szerinti nyilvántartásokat nem adja át más hitelesítés-szolgáltatónak, az (1) bekezdés szerinti feladatokat továbbra is ellátja, valamint az informatikai rendszerében foglalt adatait időbélyegzővel látja el, és rögzíti.

Adatbiztonság

18. §

(1) Az adóhatóság a szolgáltatás nyújtása során megfelelő technológiával biztosítja a megbízható üzemeltetést.

(2) Az adóhatóságnak a rendkívüli üzemeltetési helyzetek esetére olyan megfelelő eljárással kell rendelkeznie, amely lehetővé teszi az informatikai rendszer egészének, illetve a megbízható üzemmenet mielőbbi helyreállítását. A helyreállítás során az adóhatóság az adatokat rögzíti. A helyreállítás során a tanúsítvány érvényessége felfüggesztésének kezdő és utolsó napját, valamint a tanúsítvány visszavonásának napját tartalmazó nyilvántartás megbízható üzemeltetésének helyreállítása minden más e rendelet szerinti tevékenység helyreállítását megelőzi.

19. §

(1) Az adóhatóság minden, a szolgáltatás nyújtásával és az ahhoz használt informatikai rendszerével kapcsolatos eseményt és az esemény bekövetkezésének idejét rögzíti (napló) . A napló tartalmazza az esemény követhetőségéhez, rekonstruálásához szükséges adatokat, valamint az esemény kiváltásában közreműködő felhasználó vagy más személy nevét.

(2) A napló kezelésére és az egyéb adatok védelme érdekében az adóhatóság olyan módszert alkalmaz, amely kizárja a napló megsemmisítését, bejegyzéseinek törlését, a bejegyzések sorrendjének bármilyen módon történő megváltoztatását, az adatok utólagos módosítását és jogosulatlan személynek az adatokhoz való hozzáférését.

Tájékoztatás és kitanít ás

20. §

(1) Az adóhatóság az 1. § (2) bekezdése szerinti programrendszernek az aláíró által történő alkalmazásához szükséges számítástechnikai követelményeket, valamint az e rendelet szerinti szolgáltatás nyújtása során alkalmazott szabályzatokat az informatikai és hírközlési miniszter által jóváhagyott tartalommal a hivatalos lapjában e rendelet hatálybalépését követő 30 napon belül, az internetes honlapján folyamatosan közzéteszi.

(2) Az adóhatóság az (1) bekezdés alkalmazásával meghatározott követelmények megváltozása esetén a megváltozott követelményeket legalább 60 nappal azt megelőzően közzéteszi.

(3) Az adóhatóság az adózót az aláírás-létrehozó eszköz használatával kapcsolatos, törvényben és e rendeletben meghatározott jogairól és kötelezettségeiről részletesen tájékoztatja.

Átmeneti és záró rendelkezések

21. §

Az adóhatóság a 4. § (2) bekezdésében foglalt kötelezettségét első ízben 2004. február 1-jéig teljesíti.

22. §

(1) Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.

(2) E rendelet rendelkezéseit az Art. 175. §-a (9) bekezdésének b) pontjában meghatározott adózó első alkalommal a 2004. február 1-jét követően teljesítendő adókötelezettségei tekintetében alkalmazhatja.

(3) E rendelet rendelkezéseit az Art. 9. §-a szerinti pénzügyi képviselő első alkalommal a 2004. január 1-jét követően teljesítendő adókötelezettségei tekintetében alkalmazhatja.

Dr. László Csaba s. k.,

pénzügyminiszter

Kovács Kálmán s. k.,

informatikai és hírközlési miniszter

Tartalomjegyzék