13/2004. (IV. 24.) IHM rendelet
a hírközlési hatóság postai szolgáltatással és postai közvetítői tevékenységgel kapcsolatos piacfelügyeleti, minőségfelügyeleti és ellenőrzési tevékenységéről
A postáról szóló 2003. évi CI. törvény (a továbbiakban: Pt.) 53. §-a (2) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:
1. §
elet hatálya kiterjed Magyarország területén[1]
a) a Nemzeti Hírközlési Hatóságra (a továbbiakbanhírközlési hatóság);
b) a postai szolgáltatást nyújtó természetes és jogi személyre, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra és egyéb szervezetre (a továbbiakban: postai szolgáltató);
c) a postai közvetítő tevékenységet végző természetes és jogi személyre, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra és egyéb szervezetre (a továbbiakban: postai közvetítő); valamint
d) a hírközlési hatóság e rendelet szerinti eljárásaiban igénybevevőként résztvevőre.
2. §
(1) A hírközlési hatóság a postai piac zavartalan és eredményes működése, a postai szolgáltatást ellátók, a postai közvetítő tevékenységet végzők és az igénybevevők érdekeinek érvényesülése, védelme céljából, valamint a tisztességes és hatékony piaci verseny fenntartásának elősegítése érdekében, hatósági jogkörében, hatósági felügyeleti ellenőrzés keretében piacfelügyeleti tevékenységet végez.
(2) A hírközlési hatóság e tevékenysége során más jogszabályban erre feljogosított szervezet, illetve személy közreműködését is igénybe veheti.
3. §
A hírközlési hatóság piacfelügyeleti tevékenysége során figyelemmel kíséri a postai piac működését, az arra vonatkozó jogszabályok megtartását, ezen belül vizsgálja különösen
a) a postai szolgáltatási és egyéb hatósági engedélyekben, határozatokban foglaltak teljesítését;
b) a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiben rögzítettek megfelelő alkalmazását, érvényesülését;
c) a postai szolgáltatók és a postai közvetítő tevékenységet ellátók bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettségének teljesülését;
d) a jogszabályban rögzített, valamint a szolgáltató által vállalt, az általános szerződési feltételeiben nyilvánosságra hozott szolgáltatás-minőségi követelmények teljesülését;
e) a fenntartott postai szolgáltatásokra külön jogszabályban meghatározott árak előírásoknak megfelelő alkalmazását és az egyetemes postai szolgáltatásokra külön jogszabályban meghatározott árképzési elvek érvényesülését;
f) az egyetemes postai szolgáltató azon kötelezettségének teljesülését, amely szerint az egyetemes postai szolgáltatási hálózatához az engedélyes postai szolgáltató számára hozzáférést biztosít, továbbá - ennek igénybevétele esetén - a hálózati hozzáférési szerződés meglétét és annak a Pt. 36. §-ának (3) bekezdésében meghatározott tartalmi elemeit;
g) a postai szolgáltatások ellátásával kapcsolatos panaszokat;
h) a postai berendezések forgalomba hozatalát, üzemeltetését;
i) a fenntartott postai szolgáltatások végzéséhez fűződő kizárólagos jogosultság érvényesülését;
j) a postai jogszabályokban meghatározott egyéb kötelezettségek teljesülését;
k) az egyetemes postai szolgáltatások végzéséhez fűződő jogosultság érvényesülését;
l) a számviteli nyilvántartások elkülönített vezetésére vonatkozó kötelezettségek teljesítését.
4. §
(1) A hírközlési hatóság piacfelügyeleti tevékenységét piacfelügyeleti és ellenőrzési terv alapján végzi.
(2) A hírközlési hatóság az előző év ellenőrzési tapasztalatainak figyelembevételével, a tárgyévet megelőző év december 1-jéig elkészíti az éves piacfelügyeleti tervét, amelyet a Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa (a továbbiakban: Tanács) jóváhagy és ezt követően 15 napon belül a hírközlési hatóság közzétesz az internetes honlapján.
(3) A hírközlési hatóság a jóváhagyott piacfelügyeleti tervet tájékoztatásul megküldi a piacfelügyeleti tevékenység koordinálását ellátó Piacfelügyeleti Tanácsnak.
(4) A terv, az első félév tapasztalatai alapján, a félév végén felülvizsgálható és szükség esetén, a Tanács jóváhagyásával módosítható. A módosított piacfelügyeleti tervet a hírközlési hatóság a jóváhagyásától számított 15 napon belül internetes oldalán közzéteszi.
(5) A hírközlési hatóság a tárgyévet követő év január 31. napjáig beszámolót készít a Tanács részére a piacfelügyeleti tervben foglaltak teljesítéséről és a piacfelügyeleti tevékenység eredményéről, amelyet a Tanács jóváhagyását követő 15 napon belül közzétesz.
(6) A hírközlési hatóság a tárgyévet követő év január 31. napjáig tájékoztatja a Tanácsot a (4) bekezdésben meghatározott beszámoló alapján általa javasolt jogszabály-módosításokról.
(7) A hírközlési hatóság hivatalból vagy kérelemre a piacfelügyeleti és ellenőrzési terven kívül is folytathat piacfelügyeleti tevékenységet.
(8) A hírközlési hatóság a piacfelügyeleti ellenőrzés eredménye alapján a jogszabálysértő postai szolgáltatóval szemben határozatot hoz, intézkedik, vagy eljárást kezdeményez.
(9) A piacfelügyeleti ügyben eljáró köztisztviselő piacfelügyeleti ellenőrzési jogosultságát - a próbavásárlás vagy próbaként történő szolgáltatás-igénybevétel esetének kivételével - az ellenőrzés megkezdésekor szolgálati igazolvánnyal vagy megbízólevéllel igazolja.
5. §[2]
(1) A postai szolgáltatások és a postai közvetítői tevékenység ellátásával kapcsolatos panaszok kivizsgálása céljából a hírközlési hatóság hatósági ellenőrzést folytathat le, illetve annak eredménye alapján piacfelügyeleti eljárást indíthat.
(2) A postai szolgáltató és a postai közvetítő a panasz kivizsgálásához szükséges valamennyi információt, adatot köteles a hírközlési hatóság rendelkezésére bocsátani.
(3) A hírközlési hatóság a panasz alapján hozott döntésében nyilatkozik a postai szolgáltatás vagy a postai közvetítői tevékenység ellátásának megfelelőségéről. Amennyiben a panaszos által kifogásolt postai szolgáltatás vagy postai közvetítői tevékenység nem felelt meg a jogszabályban előírt vagy vállalt feltételeknek, a hírközlési hatóság
a) kötelezi a postai szolgáltatót vagy a postai közvetítőt az eltérés megszüntetésére,
b) kötelezettséget állapít meg a postai szolgáltató vagy a postai közvetítő számára a szolgáltatás minőségére vonatkozóan.
Az a) és b) pontok szerinti intézkedést a hírközlési hatóság együtt vagy külön is alkalmazhatja.
(4) A hírközlési hatóság a panasz kivizsgálása alapján hozott döntését a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal közli.
6. §
Ha a. hírközlési hatóság a postai szolgáltató minőségi beszámolójából, a felügyeleti vizsgálatok során átadott adatokból vagy a felügyeleti ellenőrzése során megállapítja, hogy a postai szolgáltatás minősége nem éri el a jogszabályban előírt, vagy azt meghaladóan vállalt minőségi követelményszintet, a Pt. 48. §-ában és az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 68. §-ában meghatározott szankciók alkalmazásán túl
a) további, a szolgáltatás minőségére vonatkozó adatokat kérhet be a szolgáltatótól;
b) kötelezheti a postai szolgáltatót arra, hogy a postai szolgáltatás igénybe vevőit tájékoztassa a szolgáltatás minőségére vonatkozó valós értékekről;
c) rendszeres szolgáltatásminőségi vizsgálatokat és ellenőrzéseket írhat elő a postai szolgáltató számára;
d) rendszeres vagy eseti helyszíni ellenőrzést végezhet, vagy végeztethet a postai szolgáltatónál.
Záró rendelkezések
7. §
(1) Ez a rendelet 2004. május 1. napján lép hatályba.
(2) Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:
a) az Európai Parlament és a Tanács 97/67/EK irányelve (1997. december 15.) a közösségi postai szolgáltatások belső piacának fejlesztésére és a szolgáltatások minőségének javítására vonatkozó közös szabályokról,
b) az Európai Parlament és a Tanács 2002/39/EK irányelve (2002. június 10.) a 97/67/EK irányelvnek a közösségi postai szolgáltatások verseny számára való további megnyitása tekintetében történő módosításáról.
Kovács Kálmán s. k.,
informatikai és hírközlési miniszter
Lábjegyzetek:
[1] A felvezető szöveget módosította a 91/2011. (XII. 30.) NFM rendelet 41. §-a. Hatályos 2012.01.01.
[2] Megállapította a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 3. §-a. Hatályos 2009.10.01.