Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

13/2004. (IV. 24.) IHM rendelet

a hírközlési hatóság postai szolgáltatással és postai közvetítői tevékenységgel kapcsolatos piacfelügyeleti, minőségfelügyeleti és ellenőrzési tevékenységéről

A postáról szóló 2003. évi CI. törvény (a továbbiakban: Pt.) 53. §-a (2) bekezdésének a) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

elet hatálya kiterjed Magyarország területén[1]

a) a Nemzeti Hírközlési Hatóságra (a továbbiakbanhírközlési hatóság);

b) a postai szolgáltatást nyújtó természetes és jogi személyre, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra és egyéb szervezetre (a továbbiakban: postai szolgáltató);

c) a postai közvetítő tevékenységet végző természetes és jogi személyre, valamint jogi személyiség nélküli gazdasági társaságra és egyéb szervezetre (a továbbiakban: postai közvetítő); valamint

d) a hírközlési hatóság e rendelet szerinti eljárásaiban igénybevevőként résztvevőre.

2. §

(1) A hírközlési hatóság a postai piac zavartalan és eredményes működése, a postai szolgáltatást ellátók, a postai közvetítő tevékenységet végzők és az igénybevevők érdekeinek érvényesülése, védelme céljából, valamint a tisztességes és hatékony piaci verseny fenntartásának elősegítése érdekében, hatósági jogkörében, hatósági felügyeleti ellenőrzés keretében piacfelügyeleti tevékenységet végez.

(2) A hírközlési hatóság e tevékenysége során más jogszabályban erre feljogosított szervezet, illetve személy közreműködését is igénybe veheti.

3. §

A hírközlési hatóság piacfelügyeleti tevékenysége során figyelemmel kíséri a postai piac működését, az arra vonatkozó jogszabályok megtartását, ezen belül vizsgálja különösen

a) a postai szolgáltatási és egyéb hatósági engedélyekben, határozatokban foglaltak teljesítését;

b) a postai szolgáltatók általános szerződési feltételeiben rögzítettek megfelelő alkalmazását, érvényesülését;

c) a postai szolgáltatók és a postai közvetítő tevékenységet ellátók bejelentési és adatszolgáltatási kötelezettségének teljesülését;

d) a jogszabályban rögzített, valamint a szolgáltató által vállalt, az általános szerződési feltételeiben nyilvánosságra hozott szolgáltatás-minőségi követelmények teljesülését;

e) a fenntartott postai szolgáltatásokra külön jogszabályban meghatározott árak előírásoknak megfelelő alkalmazását és az egyetemes postai szolgáltatásokra külön jogszabályban meghatározott árképzési elvek érvényesülését;

f) az egyetemes postai szolgáltató azon kötelezettségének teljesülését, amely szerint az egyetemes postai szolgáltatási hálózatához az engedélyes postai szolgáltató számára hozzáférést biztosít, továbbá - ennek igénybevétele esetén - a hálózati hozzáférési szerződés meglétét és annak a Pt. 36. §-ának (3) bekezdésében meghatározott tartalmi elemeit;

g) a postai szolgáltatások ellátásával kapcsolatos panaszokat;

h) a postai berendezések forgalomba hozatalát, üzemeltetését;

i) a fenntartott postai szolgáltatások végzéséhez fűződő kizárólagos jogosultság érvényesülését;

j) a postai jogszabályokban meghatározott egyéb kötelezettségek teljesülését;

k) az egyetemes postai szolgáltatások végzéséhez fűződő jogosultság érvényesülését;

l) a számviteli nyilvántartások elkülönített vezetésére vonatkozó kötelezettségek teljesítését.

4. §

(1) A hírközlési hatóság piacfelügyeleti tevékenységét piacfelügyeleti és ellenőrzési terv alapján végzi.

(2) A hírközlési hatóság az előző év ellenőrzési tapasztalatainak figyelembevételével, a tárgyévet megelőző év december 1-jéig elkészíti az éves piacfelügyeleti tervét, amelyet a Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa (a továbbiakban: Tanács) jóváhagy és ezt követően 15 napon belül a hírközlési hatóság közzétesz az internetes honlapján.

(3) A hírközlési hatóság a jóváhagyott piacfelügyeleti tervet tájékoztatásul megküldi a piacfelügyeleti tevékenység koordinálását ellátó Piacfelügyeleti Tanácsnak.

(4) A terv, az első félév tapasztalatai alapján, a félév végén felülvizsgálható és szükség esetén, a Tanács jóváhagyásával módosítható. A módosított piacfelügyeleti tervet a hírközlési hatóság a jóváhagyásától számított 15 napon belül internetes oldalán közzéteszi.

(5) A hírközlési hatóság a tárgyévet követő év január 31. napjáig beszámolót készít a Tanács részére a piacfelügyeleti tervben foglaltak teljesítéséről és a piacfelügyeleti tevékenység eredményéről, amelyet a Tanács jóváhagyását követő 15 napon belül közzétesz.

(6) A hírközlési hatóság a tárgyévet követő év január 31. napjáig tájékoztatja a Tanácsot a (4) bekezdésben meghatározott beszámoló alapján általa javasolt jogszabály-módosításokról.

(7) A hírközlési hatóság hivatalból vagy kérelemre a piacfelügyeleti és ellenőrzési terven kívül is folytathat piacfelügyeleti tevékenységet.

(8) A hírközlési hatóság a piacfelügyeleti ellenőrzés eredménye alapján a jogszabálysértő postai szolgáltatóval szemben határozatot hoz, intézkedik, vagy eljárást kezdeményez.

(9) A piacfelügyeleti ügyben eljáró köztisztviselő piacfelügyeleti ellenőrzési jogosultságát - a próbavásárlás vagy próbaként történő szolgáltatás-igénybevétel esetének kivételével - az ellenőrzés megkezdésekor szolgálati igazolvánnyal vagy megbízólevéllel igazolja.

5. §[2]

(1) A postai szolgáltatások és a postai közvetítői tevékenység ellátásával kapcsolatos panaszok kivizsgálása céljából a hírközlési hatóság hatósági ellenőrzést folytathat le, illetve annak eredménye alapján piacfelügyeleti eljárást indíthat.

(2) A postai szolgáltató és a postai közvetítő a panasz kivizsgálásához szükséges valamennyi információt, adatot köteles a hírközlési hatóság rendelkezésére bocsátani.

(3) A hírközlési hatóság a panasz alapján hozott döntésében nyilatkozik a postai szolgáltatás vagy a postai közvetítői tevékenység ellátásának megfelelőségéről. Amennyiben a panaszos által kifogásolt postai szolgáltatás vagy postai közvetítői tevékenység nem felelt meg a jogszabályban előírt vagy vállalt feltételeknek, a hírközlési hatóság

a) kötelezi a postai szolgáltatót vagy a postai közvetítőt az eltérés megszüntetésére,

b) kötelezettséget állapít meg a postai szolgáltató vagy a postai közvetítő számára a szolgáltatás minőségére vonatkozóan.

Az a) és b) pontok szerinti intézkedést a hírközlési hatóság együtt vagy külön is alkalmazhatja.

(4) A hírközlési hatóság a panasz kivizsgálása alapján hozott döntését a közigazgatási hatósági eljárás általános szabályairól szóló törvényben foglaltakon túl a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatósággal közli.

6. §

Ha a. hírközlési hatóság a postai szolgáltató minőségi beszámolójából, a felügyeleti vizsgálatok során átadott adatokból vagy a felügyeleti ellenőrzése során megállapítja, hogy a postai szolgáltatás minősége nem éri el a jogszabályban előírt, vagy azt meghaladóan vállalt minőségi követelményszintet, a Pt. 48. §-ában és az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény 68. §-ában meghatározott szankciók alkalmazásán túl

a) további, a szolgáltatás minőségére vonatkozó adatokat kérhet be a szolgáltatótól;

b) kötelezheti a postai szolgáltatót arra, hogy a postai szolgáltatás igénybe vevőit tájékoztassa a szolgáltatás minőségére vonatkozó valós értékekről;

c) rendszeres szolgáltatásminőségi vizsgálatokat és ellenőrzéseket írhat elő a postai szolgáltató számára;

d) rendszeres vagy eseti helyszíni ellenőrzést végezhet, vagy végeztethet a postai szolgáltatónál.

Záró rendelkezések

7. §

(1) Ez a rendelet 2004. május 1. napján lép hatályba.

(2) Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:

a) az Európai Parlament és a Tanács 97/67/EK irányelve (1997. december 15.) a közösségi postai szolgáltatások belső piacának fejlesztésére és a szolgáltatások minőségének javítására vonatkozó közös szabályokról,

b) az Európai Parlament és a Tanács 2002/39/EK irányelve (2002. június 10.) a 97/67/EK irányelvnek a közösségi postai szolgáltatások verseny számára való további megnyitása tekintetében történő módosításáról.

Kovács Kálmán s. k.,

informatikai és hírközlési miniszter

Lábjegyzetek:

[1] A felvezető szöveget módosította a 91/2011. (XII. 30.) NFM rendelet 41. §-a. Hatályos 2012.01.01.

[2] Megállapította a 46/2009. (IX. 22.) KHEM rendelet 3. §-a. Hatályos 2009.10.01.

Tartalomjegyzék