55/2004. (IV. 22.) GKM rendelet

a tengeri személyhajókra vonatkozó biztonsági követelményekről szóló 12/2002. (II. 7.) KöViM rendelet módosításáról[1]

A víziközlekedésről szóló 2000. évi XLII. törvény 88. §-a (2) bekezdésének b) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

(1) A tengeri személyhajókra vonatkozó biztonsági követelményekről szóló 12/2002. (II. 7.) KöViM rendelet (a továbbiakban: R.) 2. §-a a következő y) - zs) alponttal egészül ki:

[A rendelet alkalmazásában]

"y) Ro-Ro személyhajó: a 12 főnél több utast szállító, Ro-Ro rakodótérrel vagy az 1. számú melléklet II-2. fejezete A. része 2. pontjának 14-16. alpontja szerinti térrel épített hajó;

z) a hajó kora: a hajó építést követő átadásától eltelt évek száma;

zs) mozgáskorlátozott személy: a közlekedési eszközök igénybevétele során nehézségbe ütköző személy, mint például az idős személy, érzékszervi, illetve mozgásszervi vagy más, a mozgásképességet korlátozó fogyatékkal élő személy, terhes anya, kisgyermeket kísérő személy."

2. §

Az R. a következő 6/A. §-sal egészül ki:

"6/A. § (1) Annak az A, B, illetve C kategóriájú Ro-Ro személyhajónak, amelynek gerincfektetésére 2004. október 1-jén vagy azt követően kerül sor, vagy ebben az időszakban építésének a gerincfektetéssel azonos készültségi fokú szakaszában van, meg kell felelnie a Ro-Ro személyhajókra vonatkozóan külön jogszabályban* megállapított különös stabilitási követelményeknek.[2]

(2) Annak az A, illetve B kategóriájú Ro-Ro személyhajónak, amelynek gerincfektetésére 2004. október 1-jét megelőzően kerül sor, vagy ebben az időszakban építésének a gerincfektetéssel azonos készültségi fokú szakaszában van, legkésőbb 2010. október 1-jéig meg kell felelnie a Ro-Ro személyhajókra vonatkozóan külön jogszabályban* megállapított különös stabilitási követelményeknek - kivéve, ha ezen a napon vagy azt követően egy későbbi időpontban, amikor eléri a harmincéves kort, de legkésőbb 2015. október 1-jén a hajót kivonják a forgalomból."[3]

3. §

Az R. a következő 6/B. §-sal egészül ki:

"6/B. § (1) Az olyan A, B, C és D kategóriájú személyhajó és gyorsjáratú személyszállító vízijármű esetében, amelynek gerincfektetésére 2004. október 1-jén vagy azt követően kerül sor, vagy ebben az időszakban építésének a gerincfektetéssel azonos készültségi fokú szakaszában van, a hajóra történő beszállás, a hajón történő helyváltoztatás és a hajóról történő kiszállás feltételeit a 3. számú mellékletben megállapított követelmények szerint kell biztosítani.

(2) A hajózási hatóság az (1) bekezdésben meghatározott hajó részére a biztonsági bizonyítványt akkor állítja ki, ha a hajó üzemben tartója igazolja, hogy a 3. számú melléklet szerint a hajón biztosítandó feltételek tekintetében a mozgásképességükben korlátozottak, az érzékszervi fogyatékkal élők és a tanulási nehézségekkel küzdő személyek érdekképviseleti szervezetével konzultált, és javaslatait a lehetőségek szerint figyelembe vette.

(3) Az olyan A, B, C és D kategóriájú személyhajó és gyorsjáratú személyszállító vízijármű esetében, amelynek gerincfektetésére 2004. október 1-jét megelőzően kerül sor, vagy ebben az időszakban építésének a gerincfektetéssel azonos készültségi fokú készenléte szakaszában van, a hajóra történő beszállás, a hajón történő helyváltoztatás és a hajóról történő kiszállás feltételeit a 3. számú mellékletben megállapított követelmények szerint, az ésszerű megvalósíthatóság figyelembevételével, utólag kell biztosítani.

(4) Az A, B, C és D kategóriájú személyhajónak, illetve gyorsjáratú személyszállító vízijárműnek a tengeri hajók lajstromába történő bejegyzésétől függően az (1) bekezdésben foglalt kötelezettség teljesítéséről, továbbá a (3) bekezdés szerinti kötelezettség teljesítéséről a legalább 400 fő befogadására alkalmas A, B, C és D kategóriájú személyhajónak, illetve gyorsjáratú személyszállító vízijárműnek a lajstromba a 2006. május 17-i határidőig történő bejegyzése esetén az Európai Bizottságot a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet magyar nemzeti bizottságának* titkára tájékoztatja."[4]

4. §

Az R. 1. számú melléklete helyébe e rendelet 1. számú melléklete lép.

5. §

Az R. az e rendelet 2. számú mellékletében foglalt 3. számú melléklettel egészül ki.

6. §

Ez a rendelet a Magyar Köztársaságnak az Európai Unióhoz történő csatlakozásáról szóló nemzetközi szerződést kihirdető törvény hatálybalépésének napján lép hatályba.

7. §

Ez a rendelet az Európai Parlamentnek és a Tanácsnak a személyhajókra vonatkozó biztonsági szabályokról és követelményekről szóló és a Bizottság 2002/25/EK irányelvével, az Európai Parlament és Tanács 2003/24/EK irányelvével, valamint az Európai Parlament és Tanács 2003/75/EK irányelvével módosított 98/18/EK irányelvével összeegyeztethető szabályozást tartalmaz.

Gaál Gyula s. k.,

gazdasági és közlekedési minisztériumi politikai államtitkár

Lábjegyzetek:

[1] A rendelet mellékleteit a Magyar Közlöny 2004. évi 52. számának II. kötete tartalmazza, melyet az előfizetők kérésre megkapnak (telefon: 266-9290/237 és 238 mellék; fax: 338-4746; postacím: 1394 Budapest 62, Pf. 357).

[2] * 54/2004. (IV. 22.) GKM rendelet a Ro-Ro személyhajókra vonatkozó különös stabilitási követelményekről, 1. számú melléklet.

[3] * 54/2004. (IV. 22.) GKM rendelet a Ro-Ro személyhajókra vonatkozó különös stabilitási követelményekről, 1. számú melléklet.

[4] * 12/1987. (XII. 14.) KM rendelet a Nemzetközi Tengerészeti Szervezet magyar nemzeti bizottságáról.