Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

198/2005. (IX. 22.) Korm. rendelet

a közfinanszírozású támogatásban részesülő kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs programok értékelése rendszeréről és tartalmi követelményeiről

A Kormány a kutatás-fejlesztés és technológiai innovációról szóló 2004. évi CXXXIV. törvény 13. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya kiterjed valamennyi, a rendelet hatálybalépését követően meghirdetett, az államháztartás alrendszereiből közfinanszírozású támogatásban részesülő kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs programok forrásainak jogszabályban meghatározott kezelőire, ezek felügyelő szerveire, valamint ezen programok kedvezményezettjeire.

Az értékelés rendszere és tartalmi követelményei

2. §

A program értékelésének céljai:

a) a közpénzek közcélú gazdasági-társadalmi hasznosítása eredményességének a mérése,

b) a közpénzeknek a program céljaira történő felhasználása megfelelőségének vizsgálata,

c) az értékelés eredményeinek visszacsatolása a programstratégia alkotói, a program kiírói és kezelői, valamint a program résztvevői számára,

d) a különböző programok adatai, legfontosabb jellemzői összevethetőségének biztosítása, a párhuzamosságok kiszűrése és a programok összehangolhatóságának megteremtése érdekében,

e) a támogatási rendszer átláthatóságának, jogszerűségének biztosítása.

3. §

Az 1. §-ban meghatározott programok értékelése során vizsgálni kell különösen az alábbiakat:

a) a program eredeti céljainak szakmai megalapozottságát, jelentőségét és ezek megvalósulását,

b) az elindított program megtalálta-e a célközönséget,

c) a program végrehajtása során létrejövő eredmények hasznosíthatóságát,

d) a program végrehajtása során a rendelkezésre álló erőforrásokkal és az eredeti célokkal összhangban áll-e a létrejött kutatás-fejlesztési eredmények mennyisége és minősége,

e) a program eredményeinek gazdasági-társadalmi hatásait,

f) az egyes programok összekapcsolását, egymásra épülését a stratégiai célok hatékony megvalósítása érdekében,

g) egyéb, az adott szakterület stratégiai céljaiból adódó szempontoknak való megfelelést.

4. §

A program értékelése előzetes, közbenső és utólagos értékelés lehet.

5. §

(1) A program értékelésének végrehajtásáért, valamint az értékelés céljának, módjának, eszközeinek, szempontjainak meghatározásáért, az értékelés eredményeinek elfogadásáért és nyilvánosságra hozásáért, ideértve a világhálón való közzétételt is, a program forrásának jogszabályban meghatározott kezelője, illetőleg annak felügyelő szerve felelős. A program koordinálását, valamint a program értékelésének megszervezését nem végezheti ugyanazon szervezeti egység az adott szervezeten belül.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott, az értékelés megszervezéséért felelős szerveknek az általuk támogatandó programok kidolgozásával egyidejűleg

a) értékelési tervet kell készíteniük az adott ágazat, tudományterület sajátosságainak figyelembevételével,

b) meg kell határozniuk a program céljainak és a célok elérésének mérhető ismérveit és indikátorait, valamint az értékelések időbeli ütemezését,

c) az a) és b) pontokban foglaltakat a program ismertetésével együtt nyilvánosságra kell hozniuk.

(3) A program kedvezményezettje a személyes adatok védelméről és a közérdekű adatok nyilvánosságáról szóló 1992. évi LXIII. törvény rendelkezéseit figyelembe véve adatot szolgáltat a programot felügyelő szerv részére, a szükséges monitoring, ellenőrzés és értékelés elvégzéséhez. Az adatszolgáltatás feltételeit és időtartamát a támogatási szerződés tartalmazza.

(4) A program értékelésénél a program kezelője által szolgáltatott, illetve az értékelők által felhasznált adatok helytállóságát a program végrehajtója által aláírt dokumentumokkal igazolni kell.

6. §

(1) Az értékelés kivitelezhetősége érdekében az értékelés költségének és munkaigényének arányban kell állnia az értékelendő feladattal.

(2) Az értékelés költségeit az adott program forrásából kell elkülöníteni. Az értékelés költségei a program pénzügyi keretének 1,5%-át nem haladhatják meg.

7. §

(1) Az értékelést végző független a program kiírójától, végrehajtójától és a program kedvezményezettjeitől.

(2) Az értékelést végző hazai és külföldi szakemberek összeférhetetlenségi és titoktartási nyilatkozatot tesznek a program értékelésének megkezdése előtt. Ennek értelmében az értékelést végző, illetve a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV. törvény 685. § b) pontja szerinti közeli hozzátartozói nem lehetnek érdekeltek a programban. Az értékelő a program kiírójával, végrehajtójával, illetve kedvezményezettjeivel nem állhat tulajdonosi, irányítási, felügyeleti, munkáltatói, illetve munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonyban. A program értékelése során az értékelő a tudomására jutott adatokat bizalmasan köteles kezelni, különös tekintettel a személyiségi, szerzői, iparjogvédelmi jogokra vonatkozó jogszabályi rendelkezésekre.

8. §

Amennyiben a program hazai forrás mellett társfinanszírozásban részesül az Európai Unió forrásából, a program értékelési rendszerét össze kell hangolni a program külföldi társfinanszírozását biztosító rendszer értékelési gyakorlatával.

9. §

A programértékelés során a programot felügyelő szerv a program értékeléséhez szükséges dokumentációkat, adatokat, információkat, elemzéseket az értékelést végző szakemberek rendelkezésére bocsátja, és biztosítja az értékelők igénye szerinti konzultációs lehetőségeket.

10. §

(1) Utólagos értékelést kell végezni a (3) bekezdés feltételei szerint a program lezárását követő 3 éven - az ismételten meghirdetésre kerülő program esetében, az adott programciklus lezárását követő 2 éven - belül. A program teljes kifutását követő, ciklusokat összegző végső értékelést 4 éven belül kell elvégezni.

(2) Újonnan indított programok esetében, amennyiben a programot felügyelő szerv szükségesnek ítéli, előzetes értékelés is elvégezhető.

(3) A programok utólagos értékelését az (1) bekezdés szerint kell elvégezni:

a) az egyszer meghirdetésre kerülő programok esetében legalább 1 milliárd forintos összeghatár felett,

b) az ismételten meghirdetésre kerülő programok esetében, amennyiben az egyes ciklusok kumulált összeghatára eléri az 1 milliárd forintot, vagy ha ezt az összeghatárt nem éri el, az első meghirdetést követő 4 év leteltével.

11. §

(1) A program céljának, prioritásának, együttműködői körének és anyagi ésszerűségének megfelelő értékelési módszert vagy módszer-kombinációt kell alkalmazni.

(2) Az értékelés részei az indikátorokon alapuló elemzés, valamint a tudományterület sajátosságainak figyelembevételével készült, szöveges szakértői vélemény.

(3) Az értékelő javaslatot dolgoz ki a program döntéshozója, végrehajtója, valamint a program kedvezményezettjei részére, amely tartalmazza a technikai és pénzügyi lebonyolítással, a források hatékonyabb felhasználásával, illetve a programok továbbvitelével kapcsolatos ajánlásokat.

Értelmező rendelkezések

12. §

E rendelet alkalmazásában

a) értékelés: a közpénzek eredményes felhasználásának vizsgálata érdekében, a közfinanszírozású kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs programok eredményeinek, a program végrehajtása során a rendelkezésre álló erőforrásokkal és az eredeti célokkal való összhangban állását, az eredmények gazdasági-társadalmi hasznosítását és a hasznosítás hatásait elemző tevékenység;

b) értékelési terv: az értékelés céljainak, módszerének és időbeli ütemezésének összefoglalása;

c) előzetes értékelés: a program tervezésekor, annak véglegesítése előtt végrehajtott értékelés annak vizsgálatára, hogy a tervezett program elősegíti-e a célok megvalósulását, a rendelkezésre álló erőforrásokkal végrehajtható-e az adott program, valamint a monitoring és a későbbi értékelések számára megfelelő információk rendelkezésre állnak-e;

d) közbenső értékelés: a program megvalósítása, végrehajtása közben végzett értékelés a szükséges korrekciók megtétele érdekében;

e) utólagos értékelés: a program lezárása utáni értékelés a célok elérésének, a forrásfelhasználás eredményességének vizsgálata, a siker vagy a kudarc tényezőinek feltárása, valamint a jövőre nézve szükséges javaslatok megfogalmazása;

f) ellenőrzés: a támogatási programoknál a közpénzek felhasználásának adminisztratív, jogi, pénzügyi szabályszerűségeit vizsgáló tevékenység;

g) monitoring: a program végrehajtója által működtetett, a támogatott program teljes futamideje alatt a célok elérését, a program időbeli szakmai, pénzügyi előrehaladását és megvalósulását folyamatosan vizsgáló adatgyűjtő tevékenység. Eredményeit felhasználja az ellenőrzés és az értékelés is;

h) indikátorok: a programértékelés során a program céljainak teljesülését számszerűen vizsgáló mutatószámok, illetve szakmaspecifikus eredménymutatók. Ennek különböző típusai lehetnek:

ha) input indikátorok: a program megvalósításához szükséges pénzügyi, emberi és egyéb erőforrásokra vonatkoznak,

hb) output indikátorok: a program megvalósításának folyamatát jelző mutatószámok, illetve szakmaspecifikus eredménymutatók, amelyek a támogatott program céljainak megvalósulását írják le,

hc) eredmény indikátorok: a program megvalósított céljainak közvetlen eredményeit leíró mutatószámok, illetve szakmaspecifikus eredménymutatók,

hd) hatás indikátorok: a megvalósult programnak a gazdasági-társadalmi környezetére gyakorolt, hosszabb távú hatásait számba vevő mutatószámok;

i) program: közfinanszírozású forrás kezelője által valamely kutatás-fejlesztési és technológiai innovációs cél elérése érdekében eltervezett, különböző eszközökkel megvalósítandó intézkedéscsomag;

j) ciklus: a program adott évben történő meghirdetésétől annak lezárásáig eltelt időszak.

Záró rendelkezés

13. §

E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

Gyurcsány Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék