Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

28/2005. (VIII. 26.) PM rendelet

a piacbefolyásolásra utaló magatartások vizsgálatakor figyelembe veendő körülményekről, az elfogadott piaci gyakorlat megállapításának folyamatáról, valamint a bennfentes információ nyilvánosságra hozatalának jogos érdekből történő késleltetésével kapcsolatos szabályokról

A tőkepiacról szóló 2001. évi CXX. törvény (atovábbiakban: Tpt.) 451. § - a (2) bekezdésének q), r) és s) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendelem el:

1. §

E rendelet alkalmazása során pénzügyi eszközön a Tpt. 204. §-ának (5) bekezdésében foglalt fogalmat kell érteni.

2. §

A pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos feladatkörében eljáró Magyar Nemzeti Bank (a továbbiakban: Felügyelet) a Tpt. 202. §-ának a)-b) pontjában foglalt magatartások vizsgálatakor az alábbi körülményeket értékeli:[1]

a) a megbízások vagy megkötött ügyletek (a továbbiakban együtt: ügyletek) darabszáma és összesített árfolyamértéke mekkora hányadát képviselik az adott pénzügyi eszközzel folytatott ügyletek napi forgalmának az érintett szabályozott piacon, különösen, ha ezek az ügyletek a pénzügyi eszköz árfolyamának jelentős változásához vezetnek;

b) egy adott pénzügyi eszközre vonatkozó jelentős pozícióval rendelkező személy vagy szervezet ügylete

ba) a pénzügyi eszköz,

bb) a pénzügyi eszközön alapuló származtatott ügylet, vagy

bc) a pénzügyi eszköz alapjául szolgáló eszköz árfolyamának, illetve árának jelentős változását eredményezi-e;

c) a megkötött ügyletek eredményeznek-e változást a pénzügyi eszköz tényleges haszonhúzójának személyében;

d) milyen mértékben tartalmaznak az ügyletek napon belül lezárt pozíciókat, és ezek milyen arányt képviselnek a pénzügyi eszközzel folytatott ügyletek napi forgalmában, illetve ennek milyen a hatása a pénzügyi eszköz árfolyamára;

e) az ügyletek milyen mértékben koncentrálódnak egy rövid időszakra a napi kereskedésen belül, és az így kialakult ár mennyiben indokolható az addigi piaci folyamatok alakulásával;

f) milyen mértékben változtatják meg a végrehajtás előtt visszavont megbízások a pénzügyi eszközre vonatkozó legjobb ajánlati árakat, illetve az ajánlati könyvben szereplő adatokat;

g) milyen mértékben adnak megbízásokat, illetve hajtanak végre ügyleteket, a referencia-árfolyamok, az elszámolóárak és az értékelések kialakítása előtt, milyen hatással van ez a pénzügyi eszköz árára és az a referenciaárfolyamot, az elszámolóárat, illetve az értékelést hogyan befolyásolja.

3. §

A Felügyelet a Tpt. 202. §-ának c) pontjában foglalt magatartások vizsgálatakor az alábbi körülményeket értékeli:

a) a megbízás adást vagy az ügylet végrehajtását megelőzően, illetve azt követően az érintett személy vagy szervezet, illetve a velük kapcsolatban álló személy vagy szervezet által terjesztett-e hamis vagy félrevezető információt;

b) a megbízás adást vagy az ügylet végrehajtását megelőzően, illetve azt követően sor kerül-e téves, elfogult elemzés vagy befektetési ajánlás készítésére vagy terjesztésére az érintett személy vagy szervezet, illetve a velük kapcsolatban álló személy vagy szervezet részéről.

4. §

(1) A Felügyelet a következő tényezőket veszi figyelembe a konkrét piaci gyakorlat elfogadhatóságának elbírálásakor:

a) mennyire átlátható az érintett piaci gyakorlat a piac szereplői számára;

b) szükség van-e a piaci folyamatok, valamint a kínálat és a kereslet megfelelő egymásra hatásának védelmére;

c) az érintett piaci gyakorlatnak a piac likviditására, illetve hatékonyságára gyakorolt hatása;

d) milyen mértékig veszi figyelembe az érintett piaci gyakorlat az érintett piac kereskedési mechanizmusát és milyen mértékig teszi lehetővé a piaci szereplők számára, hogy az e gyakorlat által eredményezett új helyzetre megfelelően és időben reagáljanak;

e) veszélyt jelent-e az érintett piaci gyakorlat a Közösségen belüli, az érintett pénzügyi eszközhöz kapcsolódó piacok integritása szempontjából;

f) mi volt az eredménye az érintett piaci gyakorlat Felügyelet általi vagy más hatóság általi vizsgálatának, különösen arra vonatkozóan, hogy az érintett piaci gyakorlat megsértette-e a piaci visszaélés megelőzését célzó szabályokat és szabályzatokat, illetve valamely magatartási kódexet, akár a szóban forgó piacon, akár a szóban forgó piachoz közvetlenül vagy közvetve kapcsolódó, tagállami piacokon;

g) az érintett piac szerkezeti sajátosságai, különösen, hogy szabályozott-e vagy nem, a kereskedés tárgyát képező pénzügyi eszközök és a piaci szereplők típusa, beleértve, hogy milyen mértékű a kisbefektetők részvétele az érintett piacon.

(2) A Felügyelet az (1) bekezdés b) pontjában foglaltak szükségességének megítélésekor különösen a fő piaci jellemzők figyelembevételével elemzi az érintett piaci gyakorlat hatását, így az érintett piaci gyakorlat megvalósítása előtti konkrét piaci feltételek, az egy kereskedési napon regisztrált súlyozott átlagár, illetve a napi záróár tükrében.

5. §

(1) A Tpt. 203. §-a (2) bekezdése b) pontjának alkalmazása érdekében a Felügyelet egy adott piaci gyakorlat elfogadhatóságáról szóló határozatát haladéktalanul, de legkésőbb a határozat meghozatalát követő munkanapon honlapján közzéteszi, és közli az Európai Értékpapírpiaci Szabályozók Bizottságával, ismertetve az érintett gyakorlat főbb jellemzőit is.

(2) A közzététel kiterjed azon tényezők ismertetésére, amelyeket az érintett gyakorlat elfogadhatóságának elbírálása során figyelembe vettek, különösen abban az esetben, ha különböző következtetések születtek ugyanannak a piaci gyakorlatnak a különböző tagállamok piacain való elfogadhatóságáról.

(3) A Felügyelet rendszeresen felülvizsgálja azokat a piaci gyakorlatokat, amelyeket korábban elfogadott, figyelembe véve különösen az érintett piacon bekövetkezett jelentős változásokat, így a kereskedési szabályok vagy a piac működését elősegítő infrastruktúra változásait.

6. §

A Felügyelet a piaci gyakorlat elfogadása előtt, illetve egy korábban elfogadott piaci gyakorlat el nem fogadott piaci gyakorlattá minősítése előtt kikéri a piaci szereplők, az érintett hatóságok és szükség esetén más tagállam felügyeleti hatóságának véleményét.

7. §

A 6. §-ban meghatározott, a piaci gyakorlat minősítésével kapcsolatos egyeztetés a folyamatban lévő hatósági ellenőrzés befejezéséig felfüggeszthető.

8. §

(1) A korábban elfogadott piaci gyakorlatot csak a 6. §-ban foglalt egyeztetés lefolytatását követően a Felügyelet által hozott határozatban lehet el nem fogadott piaci gyakorlatnak minősíteni.

(2) Az (1) bekezdésben említett határozatát a Felügyelet haladéktalanul, de legkésőbb a határozat meghozatalát követő munkanapon honlapján közzéteszi, és közli az Európai Értékpapírpiaci Szabályozók Bizottságával, ismertetve az érintett gyakorlat főbb jellemzőit is.

9. §

A Tpt. 203. §-ának (4) bekezdése szempontjából jogos érdeknek minősül különösen, ha

a) a bennfentes információ közzététele hátrányosan érinti a folyamatban lévő tárgyalások kimenetelét - különösen, ha a tárgyalásra a fizetésképtelenség elkerülése érdekében került sor - és az információ félrevezető következtetést eredményezne,

b) a kutatás vagy fejlesztés eredményének idő előtti nyilvánosságra hozatala veszélyezteti a társaság, illetve a részvényesek érdekeit, vagy az információ félrevezető következtetést eredményezne,

c) a kibocsátó igazgatósága döntésének érvényességéhez a közgyűlés vagy a felügyelő bizottság jóváhagyása szükséges és az információ jóváhagyás előtti nyilvánosságra hozatala félrevezető következtetést eredményezne,

d) az információ hiányos és nyilvánosságra hozatala félrevezető következtetést eredményezne.

10. §

Ez a rendelet a következő uniós jogi aktusoknak való megfelelést szolgálja:

a) a Bizottság 2003. december 22-i 2003/124/EK irányelve a 2003/6/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek a bennfentes információ meghatározása és közzététele, valamint a piaci manipuláció meghatározása tekintetében történő végrehajtásáról, és

b) a Bizottság 2004. április 29-i 2004/72/EK irányelve a 2003/6/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvnek az elfogadott piaci gyakorlatok, az árualapú származtatott ügyletekre vonatkozó bennfentes információ fogalommeghatározása, a bennfentesek jegyzékének összeállítása, a vezetői ügyletek bejelentése és a gyanús ügyletek bejelentése tekintetében történő végrehajtásáról.

11. §

Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.

Dr. Veres János s. k.,

pénzügyminiszter

Lábjegyzetek:

[1] A felvezető szöveget módosította a 40/2013. (IX. 30.) NGM rendelet 2. § - a. Hatályos 2013.10.01.