4/2006. (III. 27.) FMM rendelet
az igazságügyi munkabiztonsági szakértői tevékenység folytatásához szükséges szakmai gyakorlat szakirányú jellege igazolásának rendjéről és eljárási szabályairól
Az igazságügyi szakértői tevékenységről szóló 2005. évi XLVII. törvény (a továbbiakban: Szaktv.) 31. §-ának (8) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján - figyelemmel a munkavédelemről szóló 1993. évi XCIII. törvény 83. §-ának a) pontjában foglaltakra - a következőket rendelem el:
1. §
(1) A munkabiztonság területén az igazságügyi szakértői tevékenység folytatásához szükséges szakmai gyakorlat szakirányú jellegének igazolására irányuló eljárás során e rendelet szabályai az irányadóak.
(2) E rendelet alkalmazásában kérelmező: aki a Szaktv. 3. § (5) bekezdésében foglaltak alapján az igazságügyi munkabiztonsági szakértői tevékenység folytatásához szükséges szakmai gyakorlat szakirányú jellegének igazolása iránti kérelmet nyújt be.
2. §
(1) Az igazolás iránti kérelmet (a továbbiakban: kérelem) az Országos Munkabiztonsági és Munkaügyi Főfelügyelőséghez (a továbbiakban: OMMF) kell benyújtani.
(2) Az igazolást az OMMF állítja ki.
(3) A kérelemben foglalt szakmai gyakorlat igazolása során az OMMF
a) mérnöki kamarai névjegyzékben bejegyzett szakértő esetén a Magyar Mérnöki Kamara munkabiztonsági szakértői engedélyének figyelembevételével, vagy
b) szakértőjelölt esetén a szakértőjelöltet foglalkoztató igazságügyi szakértői intézmény vagy szervezet igazolása alapján jár el.
3. §
(1) A kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező
aa) személyi adatait (név, születési idő, anyja neve, lakcíme),
ab) felsőfokú iskolai végzettségét igazoló oklevelének (bizonyítványának) számát és keltét (szak, kar feltüntetésével),
ac) munkabiztonsági szakképesítésének megnevezését,
ad) tudományos fokozatát (amennyiben ilyennel rendelkezik),
ae) jelenlegi foglalkozását, beosztását,
af) munkáltatójának megnevezését, címét;
b) az engedélyezni kért igazságügyi szakértői szakterület(ek) megnevezését.
(2) A kérelemhez csatolni kell:
a) az igazságügyi szakértői szakterületekről, valamint az azokhoz kapcsolódó képesítési és egyéb szakmai feltételekről szóló 9/2006. (II. 27.) IM rendelet 3. §-ában megjelölt képesítést igazoló okirat hiteles másolatát;
b) a külföldön vagy Magyarországon működő külföldi közoktatási vagy felsőoktatási intézményben, vagy képzést folytató más intézményben szerzett bizonyítvány és oklevél esetén a képesítést igazoló okiratnak a Magyarországon megszerezhető bizonyítvánnyal és oklevéllel egyenértékűként történő elismeréséről, illetve honosításáról szóló igazolást;
c) a szakmai önéletrajzot, illetve az eddigi szakmai tevékenység részletes leírását, mely tartalmazza, hogy a kérelmező mikor, hol, milyen munkakört töltött be, milyen időtartamú szakmai gyakorlattal és képesítéssel rendelkezik; a szakmai működés, a szaktudás megítéléséhez szükséges egyéb adatokat, így különösen a szakmai publikációk témáját, megjelenésének időpontját és helyét;
d) mérnöki kamarai tagság esetén az érvényes munkabiztonsági szakértői bejegyzés igazolását;
e) a munkaviszonyban, a közszolgálati, a közalkalmazotti vagy a szolgálati viszonyban álló személyek esetén annak az igazságügyi szakértői intézménynek vagy szervezetnek a vezetője által kiállított igazolást, ahol a szakértőjelölt dolgozott.
(3) A (2) bekezdés e) pontjában foglalt igazolásnak tartalmaznia kell a kérelmező nevét, lakcímét, tájékoztatást az igazságügyi szakértői intézmény vagy szervezet és a kérelmező közötti szakmai kapcsolat minőségéről és időtartamáról, a legalább napi 6 órás időtartamban végzett munka igazolását, valamint a kérelmező szakértői tevékenység végzésére való alkalmasságát igazoló rövid indokolást.
4. §
(1) Szakmai gyakorlati időn a szakiránynak megfelelő egyetemi (főiskolai) végzettség megszerzése után, a kérelem benyújtását közvetlenül megelőzően folyamatosan fennálló, a megjelölt szakterületen eltöltött gyakorlati időt kell érteni.
(2) Szakmai gyakorlati időként szakértőjelölt esetében az alkalmazotti vagy más jogviszonyban, legalább napi 6 órás időtartamban végzett tevékenységet kell figyelembe venni.
5. §
A szakmai gyakorlat szakirányú jellegéről szóló igazolás különösen az alábbiakat tartalmazza:
a) a kérelmező személyi adatait (név, születési hely és idő, anyja neve, lakcíme);
b) az engedélyezni kért igazságügyi szakértői szakterület(ek) megnevezését;
c) a szakirányú szakmai gyakorlattal igazolt igazságügyi szakértői szakterület(ek) megnevezését;
d) a szakirányú szakmai gyakorlattal igazolt igazságügyi szakértői szakterületen fennálló terület megnevezését, amennyiben van olyan terület, ahol a kérelmező kiemelkedő gyakorlattal, tudományos fokozattal rendelkezik.
6. §
(1) Az OMMF által a Szaktv. 3. §-a (5) bekezdésében foglaltak alapján - elsőfokú eljárásban - kiadott igazolás kiállításért 3000 Ft igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.
(2) Az elsőfokú eljárásban kiadott igazolásért meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat az OMMF-nek a Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-01743496-00000000 számlaszámára kell megfizetni.
(3) A díj az OMMF bevétele, amelyet az eljárásával kapcsolatos költségei fedezetére fordíthat. Elszámolására az államháztartás szervezeteinek beszámolási és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságáról szóló jogszabály előírásait kell alkalmazni.
(4) Az e rendeletben meghatározott szolgáltatási díjat akkor is meg kell fizetni, ha
a) az igazolás kiadása iránti kérelmet az OMMF elutasította;
b) az elkészült igazolást a kérelmet előterjesztő ügyfél felhívás ellenére nem vette át.
(5) Az igazolás kiadására irányuló másodfokú eljárásban 5000 Ft igazgatási szolgáltatási díjat kell fizetni.
(6) A másodfokú eljárásért meghatározott igazgatási szolgáltatási díjat a Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztériumnak a Magyar Államkincstárnál vezetett 10032000-00285568-00000000 számlaszámára kell megfizetni.
(7) Az igazgatási szolgáltatási díj megfizetését a kérelmező a postai készpénz-átutalási megbízás igazoló szelvény részével vagy annak másolatával az eljárás megindítására irányuló kérelem benyújtásával egyidejűleg igazolja.
(8) Az igazgatási szolgáltatási díjfizetési kötelezettségre az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény (a továbbiakban: Itv.) 28. §-ának (2) és (3) bekezdését, az igazgatási szolgáltatási díjfizetésre kötelezettek körének megállapítására az Itv. 31. §-a (1) bekezdésének első mondatát, az igazgatási szolgáltatási díj visszafizetésére a megtámadott hatósági döntés formájától függetlenül az Itv. 32. §-ának (1) bekezdését kell alkalmazni.
(9) Az Itv. 32. §-a (1) bekezdésének alkalmazása esetén a jogorvoslati eljárás igazgatási szolgáltatási díját a döntés jogerőre emelkedését követő harminc napon belül téríti vissza a hatóság.
7. §
Az igazolási eljárás során a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény szabályait kell alkalmazni.
8. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.
Csizmár Gábor s. k.,
foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi miniszter