6/2006. (II. 24.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet
a gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról és ellenőrzéséről szóló 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet módosításáról
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 48. §-a (3) bekezdésének c) pontjában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeljük el:
1. §
A gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatáról és ellenőrzéséről szóló 7/2002. (VI. 29.) GKM-BM-KvVM együttes rendelet (a továbbiakban: R.) 5. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. § (1) A környezetvédelmi felülvizsgálat tartalmát és az alkalmazandó műszereket, eszközöket - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a 4. § (2) bekezdés a)-c) pontjai szerinti gépkocsira a motor működési módjától, valamint emisszió szabályozó és ellenőrző rendszerétől függően a 14. számú melléklet írja elő.
(2) A 4. § (2) bekezdés d) pontja szerinti gépkocsi esetében az alkalmazandó módszert a beépített belső égésű motortól és a használati módtól függően kell meghatározni, a technológiai részletszabályokat a Közlekedési Főfelügyelet (a továbbiakban: KFF) szabályzatában írja elő.
(3) A területi közlekedési felügyelet a 7. § (1) bekezdés d) pontja szerinti kérelem alapján, az ott megjelölt határidőig engedélyezi az (1) bekezdés szerinti technológia automatikus programvezérlés, elektronikus tanúsítvány nyomtatás és internetes adattovábbítás nélküli, manuális végrehajtását.
(4) A kétütemű motoros gépkocsik környezetvédelmi felülvizsgálatának tartalmát és eszközeit az 1. számú és 2. számú melléklet írja elő.
(5) Új gépkocsi forgalomba helyezése esetén a jármű az (1), illetve (2) bekezdés rendelkezéseitől eltérően az azokban előírt mérések végrehajtása nélkül is megfelelőnek minősíthető, és kiadható a környezetvédelmi igazolólap és a plakett, ha a gépkocsi jellemzői a gyártó által meghatározott valamennyi átadási, műszaki és minőségi követelménynek megfelelnek, és a gyártó, illetve vezérképviselet közli a gépkocsi környezetvédelmi osztályát.
(6) A környezetvédelmi felülvizsgálat módszereinek fejlesztése, a technikai fejlődés által lehetővé váló új vizsgálati eljárások üzemi kísérletben történő kipróbálása érdekében a KFF, a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium (a továbbiakban: GKM) egyetértésével az (1), illetve (2) bekezdésben előírtaktól eltérő, azokkal legalább egyenértékűnek ítélt módszer alkalmazását is engedélyezheti, legfeljebb 2 év időtartamra. Az engedélyt indokolt esetben a KFF megújíthatja."
2. §
Az R. 7. §-a (1) bekezdésének d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
[A környezetvédelmi felülvizsgálatot a kijelölést kérelmező telephelye szerint illetékes területi közlekedési felügyelet által a felülvizsgálat végzésére feljogosított gépjárműfenntartó gazdálkodó szervezet (a továbbiakban: felülvizsgáló szervezet) végezheti, amennyiben -ad) pontban foglaltak figyelembevételével - teljesíti a 11. számú mellékletben foglalt feltételeket, és]
"d) 2005. december 31. után rendelkezik a 14. számú melléklet szerinti "Rendszeres Környezetvédelmi Felülvizsgálatra Alkalmas" minősítésű gázelemző és/vagy füstölésmérő mérőműszer, illetve mérőrendszer (a továbbiakban: RKFA rendszer), illetve mérőrendszerrel. A közlekedési hatóság a felülvizsgáló hely által legkésőbb 2006. március 14-ig benyújtott kérelme alapján határozattal 2005. december 31-e utáni, de 2006. június 1-jénél nem későbbi időpontot állapít meg az RKFA műszerrel való rendelkezésre, amennyiben a felülvizsgáló hely igazolja, hogy önhibáján kívüli okból nem teljesítette a 2005. december 31-i határidőt. Igazolásként el kell fogadni az RKFA műszer szállítására 2005-ben megkötött szerződésben megjelölt műszergyártónak vagy forgalmazónak a nyilatkozatát, hogy nem tudta teljesíteni a szerződést 2005. december 31-ig, és azt a módosított időpontot, amelyre az RKFA műszer telepítését, beüzemelését vállalja. A közlekedési hatóság indokolatlanul hosszú szállítási határidő esetén a műszergyártó, illetve forgalmazó által megjelölttől eltérő időpontot is meghatározhat."
3. §
Az R. 8. számú mellékletének felvezető szövege helyébe a következő rendelkezés lép:
"MEGFELEL minősítéssel befejeződő környezetvédelmi felülvizsgálat esetén a tanúsítványadó a területi közlekedési felügyelet nevében, a "Közlekedési Felügyelet" feliratú, kör alakú, szárazbélyegzővel ellátott, a motor üzemmódjától (Otto- vagy dízelmotoros) függő tartalmú rendszeres környezetvédelmi felülvizsgálat igazolólapot állít ki. Az igazolólap mérete 70× 100 mm, tartalmát jelen melléklet határozza meg.
Az igazolólap a gépkocsi- és vizsgálatazonosító, illetve a felülvizsgálati környezetvédelmi jellemzőket tartalmazó részből áll. Az azonosító rész minden jármű típusra ugyanazokat a jellemzőket tartalmazza.
Az igazolólapon az egyes feliratok, adatok, rovatok elrendezését, a szigorú számadású nyomtatványnak minősülő igazolólapok őrzésének, kezelésének, nyilvántartásának részletes szabályait a vonatkozó jogszabályok alapján a KFF állapítja meg.
Az igazolólap és a 9. számú melléklet szerinti plakett elektronikus nyilvántartásához, a nyilvántartás nyomtatásához, továbbá a felülvizsgálatról készített tanúsítványnak a közlekedési hatósághoz történő elektronikus továbbításához szükséges programot legkésőbb 2006. december 31-ig a KFF térítésmentesen biztosítja a felülvizsgáló helyek számára. A számítógépes program a tanúsítvány nyilvántartását, visszakereshetőségét is biztosítja."
4. §
Az R. 12. számú mellékletének 5. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:
"5. Az RKFA műszerek ellenőrzése
Az ellenőrzésnek 2005. február 1-je után ki kell térnie az RKFA minősítésű mérőrendszerek használat közbeni vizsgálatára is.
5.1. Ha 2006. február 1-je után az ellenőrzés megállapítja, hogy a felülvizsgáló hely indokolatlanul nem használja a rendelkezésre álló, működőképes RKFA mérőrendszert, úgy a közlekedési hatóság a felülvizsgáló hely feljogosítását 1 hónapra felfüggeszti.
5.2. Ha a műbizonylattal rendelkező műszer vizsgálatakor rendellenes működés (az automatikus mérésvezérlés előírttól, illetve használati utasításától, leírásától eltérő működése, a vizsgálatok során kijelzett és rögzített, illetve az elektronikus tanúsítványban kinyomtatott értéke eltérése stb., ide nem értve a műszer ellenőrző mérés során beavatkozás nélkül bekövetkező meghibásodását, a kalibráció hibáját) gyanúja merül fel, az ellenőrző hatóság vizsgálatot indít.
5.3. Ha az ellenőrzést végző közlekedési hatóság azt állapítja meg, hogy
a) a rendellenes működés a felülvizsgáló szándékos beavatkozásának következménye, akkor a felülvizsgáló hely feljogosítását vissza kell vonni. Ebben az esetben a visszavonástól számított 3 évig nem adható újból feljogosítás,
b) a műbizonylattal rendelkező műszer rendellenes működése a gyártó, illetve forgalmazó által elkövetett hibára vezethető vissza, úgy soron kívül köteles értesíteni a KKF-et, amely a rendellenesen működő műszerek használatát a kijavítást követő ismételt minősítésig felfüggeszti.
5.4. Ha a műbizonylattal rendelkező mérőrendszerben a mérőműszerek vizsgálatakor rendellenes működés tapasztalható (pl. oxigén cella hibája, számítás ellenőrző program szerinti hiba), az ellenőrző hatóság a műszer használatát megtiltja, másik megfelelő RKFA műszer hiányában a felülvizsgáló hely feljogosítását a javítást követő, a 14. számú melléklet 1.10.5.1.3., illetve 1.10.6.1.2. pontja szerinti pontosság-ellenőrzés megtörténtéig felfüggeszti."
5. §
Ez a rendelet a kihirdetését követő 3. napon lép hatályba.
Dr. Kóka János s. k.,
gazdasági és közlekedési miniszter
Dr. Lamperth Mónika s. k.,
belügyminiszter
Dr. Persányi Miklós s. k.,
környezetvédelmi és vízügyi miniszter