180/2009. (IX. 4.) Korm. rendelet

a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény 124. §-a (2) bekezdésének u) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 35. §-a (1) bekezdésének b) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva az alábbiakat rendeli el.

1. § (1) A költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Ber.) 1. §-a (2) bekezdésének a) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A rendelet hatálya kiterjed]

"a) a központi költségvetési szervekre;"

(2) A Ber. 1. § (2) bekezdésének c) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A rendelet hatálya kiterjed]

"c) a köztestületi költségvetési szervekre;"

(3) A Ber. 1. § (2) bekezdésének e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A rendelet hatálya kiterjed]

"e) a központi államigazgatási szervek, helyi önkormányzati, kisebbségi önkormányzati, települési önkormányzatok többcélú kistérségi társulása, köztestületi költségvetési szervek, területfejlesztési tanácsok által alapított vagyonkezelői szervezetekre;"

2. § (1) A Ber. 2. §-ának e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"e) megbízhatósági ellenőrzés: a költségvetési szerv által működtetett belső kontrollrendszer megfelelőségének, az éves elemi költségvetési beszámolók számviteli alapelveknek való megfelelőségének, illetve a beszámolási időszak költségvetési gazdálkodása szabályszerűségének minősítése az államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény (a továbbiakban: Áht.) 121/A. §-ának (5) bekezdésében foglaltak szerint;"

(2) A Ber. 2. §-ának h)-j) pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[E rendelet alkalmazásában]

"h) gazdaságosság: az Áht. 87. § (2) bekezdésének a) pontjában meghatározott fogalom;

i) hatékonyság: az Áht. 87. § (2) bekezdésének b) pontjában meghatározott fogalom;

j) eredményesség: az Áht. 87. § (2) bekezdésének c) pontjában meghatározott fogalom;"

(3) A Ber. 2. §-ának m) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"m) belső ellenőr: a költségvetési szervnél teljes vagy részmunkaidőben foglalkoztatott, vagy polgári jogi jogviszony keretében belső ellenőrzési tevékenységet ellátó személy;"

(4) A Ber. 2. §-ának q) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[E rendelet alkalmazásában]

"q) belső kontrollrendszer: az Áht. 120/B. §-ában meghatározott rendszer;"

(5) A Ber. 2. §-a a következő r)-s) pontokkal egészül ki:

[E rendelet alkalmazásában]

"r) az ellenőrzés lezárása: egy adott ellenőrzés akkor tekinthető lezártnak, ha az ellenőrzési jelentést (vagy annak kivonatát) megküldték az ellenőrzött részére (illetve annak, akire vonatkozóan megállapítást vagy javaslatot tartalmaz). Amennyiben az ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési, illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekmény, mulasztás vagy hiányosság gyanúja merül fel, a költségvetési szerv vezetőjének feladata a szükséges intézkedések megtétele, ez azonban a belső ellenőrzés lezárását nem befolyásolja; s) FEUVE: az Áht. 121. §-ában meghatározott folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzés;"

(6) A Ber. 2. §-a a következő t) ponttal egészül ki:

[E rendelet alkalmazásában]

"t) magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok: a pénzügyminiszter által közzétett standardok, amelyek a nemzetközi belső ellenőrzési standardokkal összhangban meghatározzák az államháztartási belső ellenőrzés céljai eléréséhez szükséges tevékenységek és eljárások során alkalmazandó alapelveket."

3. § A Ber. 4. §-ának (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A fejezetet irányító szervnek - e szerv vezetőjének közvetlen irányítása alatt álló - külön belső ellenőrzési szervezeti egységgel kell rendelkeznie, amely ellátja az Áht. 121/A. §-ának (3) bekezdésében meghatározott feladatokat. E rendelkezés nem akadálya annak, hogy a minisztérium belső ellenőrzési egysége a miniszteri kabinet osztályaként működjön, illetve az állományába tartozó személyek felett a munkáltatói jogokat - a szervezeti egység vezetőjének megbízása és megbízásának visszavonása kivételével - a kabinetfőnök gyakorolja."

4. § (1) A Ber. 4/A. §-ának (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) Az (1)-(3) bekezdések szerinti megállapodás alapján belső ellenőrzést végző személynek - azon, a szolgáltatási tevékenység megkezdésének és folytatásának általános szabályairól szóló törvény szerint a szabad szolgáltatásnyújtás jogával rendelkező személyek kivételével, akik szakmájukat a külföldi bizonyítványok és oklevelek elismeréséről szóló törvény rendelkezéseire figyelemmel határon átnyúló szolgáltatás keretében kívánják gyakorolni - meg kell felelnie a 11. § (1) bekezdésében meghatározott feltételeknek."

(2) A Ber. 4/A. §-a a következő (6) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Amennyiben a költségvetési szerv foglalkoztat belső ellenőrt, a költségvetési szerv által külső szolgáltató igénybevételére fordított éves kiadások nem haladhatják meg a belső ellenőrzés tervezett éves személyi juttatásai és a kapcsolódó járulékai együttes kiadási összegének 50 százalékát. Ettől eltérni csak a fejezetet irányító szerv vezetőjének jóváhagyásával lehet."

5. § A Ber. 8. §-ának d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A belső ellenőrzés feladata:]

"d) a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban megállapításokat és ajánlásokat tenni, valamint elemzéseket, értékeléseket készíteni a költségvetési szerv vezetője számára a költségvetési szerv működése eredményességének növelése, valamint a belső kontrollrendszerek (ideértve a FEUVE-t is) javítása, továbbfejlesztése érdekében;"

6. § A Ber. 17. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A költségvetési szerv vezetője elkészíti, rendszeresen aktualizálja és a belső ellenőrzés rendelkezésére bocsátja a költségvetési szerv ellenőrzési nyomvonalát (nyomvonalait)."

7. § A Ber. 22. §-ának (1) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(1) A költségvetési szerv belső ellenőrzési vezetője a tárgyévet követő évre vonatkozó éves ellenőrzési tervét megküldi a fejezetet irányító költségvetési szerv belső ellenőrzési egységének vezetője részére minden év november 15-éig. Önkormányzati költségvetési szerv esetén a költségvetési szerv belső ellenőrzési vezetője a tárgyévet követő évre vonatkozó éves ellenőrzési tervét megküldi a jegyző, többcélú kistérségi társulás által ellátott belső ellenőrzéssel érintett önkormányzati költségvetési szerv esetén a munkaszervezet vezetője részére minden év október 31-ig."

8. § (1) A Ber. 28. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A belső ellenőrzési vezető a jelentés tervezetét (illetve annak kivonatát) egyeztetés céljából megküldi az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetőjének, továbbá annak, akire vonatkozóan a jelentéstervezet megállapítást vagy javaslatot tartalmaz (e § alkalmazásában a továbbiakban együttesen: érintettek). (2) A jelentéstervezetnek tartalmaznia kell a záradékot, amely szerint az érintettek kötelesek észrevételeiket a jelentéstervezet kézhezvételétől számított 10 munkanapon belül megküldeni az ellenőrzést végző szerv vagy szervezeti egység részére. Indokolt esetben a belső ellenőrzési vezető ennél hosszabb, legfeljebb 22 munkanapos határidőt is megállapíthat. A határidő elmulasztását egyetértésnek kell tekinteni, melyre a záradékban fel kell hívni az ellenőrzött figyelmét." (2) A Ber. 28. §-ának (8) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(8) Az ellenőrzési jelentést (illetve annak kivonatát) - a vizsgálatvezető és a vizsgálatot végző valamennyi ellenőr aláírását követően - a belső ellenőrzési vezető megküldi

a) az ellenőrzött szerv vezetőjének (költségvetési szerv ellenőrzése esetén), illetve

b) az ellenőrzött szervezeti egység vezetőjének és a szervezeti egységet működtető költségvetési szerv vezetőjének (szervezeti egység ellenőrzése esetén), továbbá

c) annak, akire vonatkozóan megállapítást vagy javaslatot tartalmaz."

9. § (1) A Ber. 29/A. §-ának (5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(5) A fejezetet irányító szerv vezetője a fejezetére vonatkozó összefoglaló beszámolót, valamint a saját szervezetére vonatkozó beszámolót megküldi a fejezetet irányító szerv belső ellenőrzési vezetőjének és a pénzügyminiszternek minden év április 30-ig. A pénzügyminiszter az intézkedési tervekben foglaltak megvalósításáról a belső kontrollrendszerekről szóló éves jelentésében tájékoztatja a Kormányt."

(2) A Ber. 29/A. §-a a következő (6)-(7) bekezdésekkel egészül ki:

"(6) E § alkalmazásában külső ellenőrzés az Állami Számvevőszék, az Európai Számvevőszék, az Európai Bizottság, a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal, a Magyar Államkincstár, az irányító szerv, illetve a felsorolt szervezetek által megbízottak által végzett ellenőrzés.

(7) Az (1)-(3) bekezdésben meghatározott feladatok elvégzésének kötelezettsége nem ruházható át a belső ellenőrzést ellátókra."

10. § (1) A Ber. 31. §-ának (3) bekezdése ac) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutató figyelembevételével elkészített éves ellenőrzési jelentés, illetve éves összefoglaló ellenőrzési jelentés az alábbiakat tartalmazza:]

"ac) az ellenőrzések fontosabb megállapításait, következtetéseit és javaslatait;"

(2) A Ber. 31. §-ának (3) bekezdése ba) alpontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénzügyminiszter által közzétett módszertani útmutató figyelembevételével elkészített éves ellenőrzési jelentés, illetve éves összefoglaló ellenőrzési jelentés az alábbiakat tartalmazza:]

"ba) az intézkedési tervek megvalósításáról szóló beszámolást a 12. § n) pontjában meghatározott nyilvántartási rendszer alapján, figyelembe véve a 29/A. § (4) és (5) bekezdésében meghatározott, az ellenőrzött szerv, szervezeti egység vezetője által megküldött beszámolót,"

11. § A Ber. a következő alcímmel és 32/B. §-sal egészül ki:

"Az önkormányzatok társulásaival kapcsolatos különleges szabályok

32/B. § (1) A belső ellenőrzési feladat társulás keretében történő ellátása (továbbiakban: társult feladatellátás) esetében az e rendeletben foglalt szabályokat - eltérő megállapodás hiányában - az e §-ban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(2) A társult önkormányzatok stratégiai ellenőrzési tervének és éves ellenőrzési tervének összeállítása a belső ellenőrzési feladatok és a rendelkezésre álló kapacitások összehangolásának érdekében az érintett önkormányzatok jegyzője írásos véleményének figyelembevételével történik.

(3) A társult feladatellátás során készített stratégiai ellenőrzési terv és éves ellenőrzési terv magába foglalja:

a) a társulásban résztvevő önkormányzatoknak a képviselő-testület által jóváhagyott stratégiai ellenőrzési terveit és éves ellenőrzési terveit,

b) a társulásra és az általa irányított költségvetési szervekre vonatkozó, a társulási tanács által jóváhagyott stratégiai ellenőrzési tervet és éves ellenőrzési tervet.

(4) Az elvégzett kockázatelemzés során magas kockázatúnak minősített területekre az éves ellenőrzési terv készítése során kiemelt figyelmet kell fordítani, és a lehető legrövidebb időn belül ellenőrizni.

(5) A társult feladatellátásra vonatkozó, (3) bekezdés szerinti stratégiai ellenőrzési terveket és éves ellenőrzési terveket összesítve a társulás munkaszervezeti feladatát ellátó (vagy közös feladatellátás esetén a feladatellátást végző, intézményi társulás esetén az irányítási feladatot ellátó önkormányzat által kijelölt) költségvetési szerv vezetője tájékoztatásul a társulás vagy annak irányító szerve elé terjeszti.

(6) Az éves ellenőrzési tervben foglaltakhoz képest ellenőrzést elhagyni vagy új ellenőrzést indítani az ellenőrzési terv módosítását követően lehet.

(7) A belső ellenőrzési vezető az éves ellenőrzési terv végrehajtásáról év közben az ellenőrzések megkezdésekor és befejezésekor tájékoztatja az érintett önkormányzatok jegyzőit.

(8) A társult feladatellátás esetén a társulás által végzett ellenőrzéseknél elegendő egy belső ellenőrzési kézikönyv alkalmazása, amelyet a társulás munkaszervezeti feladatát ellátó (vagy közös feladatellátás esetén a feladatellátást végző, intézményi társulás esetén az irányítási feladatot ellátó önkormányzat által kijelölt) költségvetési szerv vezetője hagyja jóvá.

(9) Az éves ellenőrzési jelentést a társulás munkaszervezeti feladatát ellátó (vagy közös feladatellátás esetén a feladatellátást végző, intézményi társulás esetén az irányítási feladatot ellátó önkormányzat által kijelölt) költségvetési szerv vezetője az egyes önkormányzatok zárszámadásának határidejére, de legkésőbb március 20-ig az érintett jegyző részére megküldi, hogy azt a polgármester a zárszámadással egyidejűleg képviselő-testület elé terjeszthesse.

(10) Az éves ellenőrzési jelentést önkormányzatonként, illetve a társulásra külön-külön kell készíteni a 31. § szerinti tartalommal."

12. § A Ber. 33. §-ának d) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[A pénzügyminiszter felelős a belső ellenőrzési rendszer szabályozásáért, fejlesztéséért, koordinációjáért és harmonizációjáért a költségvetési kiadások és bevételek, illetve a hazai és nemzetközi támogatások vonatkozásában, amelynek keretében:]

"d) figyelemmel kíséri és vizsgálja a belső ellenőrzési jogszabályok, módszertani útmutatók, a nemzetközi és a magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok alkalmazását és végrehajtását, ennek keretében elemzi a belső ellenőrzési tevékenység minőségét és megfelelőségét;"

13. § A Ber. 34. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A belső ellenőrzési rendszer működéséről a pénzügyminiszter a belső kontrollrendszerekről szóló éves jelentés keretében - miután azt az ÁBPE Bizottság megtárgyalta - számol be a Kormánynak."

14. § A Ber. 35. §-ának (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A megbízhatósági ellenőrzések esetében - kockázatelemzés alapján - törekedni kell a lehetőségekhez képest minél szélesebb lefedettségre."

15. § (1) A Ber. 36. §-ának (1)-(2) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(1) A helyi önkormányzati, illetve települési, területi és országos kisebbségi önkormányzati költségvetési szervek, valamint a többcélú kistérségi társulás költségvetési szervei, továbbá a vagyonkezelő szervezetek esetében az e rendelet 4. §-ának (3)-(4) bekezdésében, 7. §-ában, 10. §-ában, 22. §-ának (2) bekezdésében, a 29/A. §-ának (5) bekezdésében, valamint 31. §-ának (2) és (5) bekezdésében foglaltakat nem kell alkalmazni.

(2) Az önállóan működő és gazdálkodó, valamint az önállóan működő költségvetési szervek megállapodhatnak arról, hogy az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv ellátja az önállóan működő költségvetési szervnél a belső ellenőrzési feladatokat. A helyi önkormányzatok gondoskodhatnak költségvetési szerveik belső ellenőrzésének közös megszervezéséről társulás keretében."

(2) A Ber. 36. §-a a következő (5)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(5) Az önkormányzati költségvetési szerveknél a belső ellenőrzést elláthatja

a) a költségvetési szerv által alkalmazott vagy polgári jogi megállapodás keretében foglalkoztatott belső ellenőr,

b) az önkormányzati hivatal által alkalmazott vagy polgári jogi megállapodás keretében foglalkoztatott belső ellenőr,

c) a társulás által alkalmazott vagy polgári jogi megállapodás keretében foglalkoztatott belső ellenőr.

(6) Az Országgyűlés Hivatalának belső ellenőrzési egysége a pártok parlamenti képviselőcsoportjai számára külön törvény alapján biztosított források felhasználására vonatkozóan szabályszerűségi ellenőrzést végez.

(7) Ahol e rendelet fejezetet irányító szervet említ, ott a vagyonkezelő szervezetek esetében az alapító szervet kell érteni."

Záró rendelkezések

16. § (1) E rendelet - a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel - a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) E rendelet 4. §-ának (1) bekezdése 2009. október 1-jén; 2. §-ának (6) bekezdése, 4. §-ának (2) bekezdése, 12. §-a, valamint 17. §-ának (17) bekezdése 2010. január 1-jén lép hatályba.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Ber. 1. §-a (2) bekezdésének d) pontja, 2. §-a g) pontjának második mondata, 11. §-a (1) bekezdésében az "az a), illetve a b) pontban meghatározott képzettség és képesítés mellett" szövegrész, 11. §-ának (2) bekezdése, 24. §-a (2) bekezdésének d) pontja, 31. § (4) bekezdése, valamint 32. §-a (2) bekezdésének f) pontja.

(4) A Ber. e rendelet 8. §-ával és a 17. § (14) bekezdésével módosított rendelkezéseit csak a hatálybalépésüket követően indult ellenőrzésekben kell alkalmazni.

17. § (1) A Ber. 2. §-ának l) pontjában a "pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerekben" szövegrész helyébe a "belső kontrollrendszerekben" szöveg, a 8. §-ának b) pontjában a "pénzügyi irányítási és ellenőrzési rendszerek" szövegrész helyébe a "belső kontrollrendszerek" szöveg lép.

(2) A Ber. 3. §-ában az "államháztartásról szóló 1992. évi XXXVIII. törvény" szövegrész helyébe az "Áht." szöveg lép.

(3) A Ber. 4. §-ának (4) bekezdésében, 7. §-ának (1 )-(2) bekezdésében, 10. §-ában, 22. §-ának (2) bekezdésében, 28. §-ának (9) bekezdésében, 29/A. §-ának (4) bekezdésében, 30. §-ának (1)-(2) bekezdésében, valamint 31. §-ának (1), (2) és (5) bekezdésében a "fejezet felügyeletét ellátó szerv" szövegrész helyébe a "fejezetet irányító szerv" szöveg lép.

(4) A Ber. 4. §-ának (5) bekezdésében az "a szerv vezetőjének közvetlen irányítása alá tartozó" szövegrész helyébe az "a szerv vezetőjének közvetlen irányítása alá vagy alárendeltségébe tartozó" szöveg lép.

(5) A Ber. 4. §-ának (6) bekezdésében, a 18. §-ában, a 19. §-ában és a 21. §-ában a "stratégiai terv" szövegrész helyébe a "stratégiai ellenőrzési terv" szöveg lép.

(6) A Ber. 7. §-ának (3) bekezdésében és a 10. §-ában az "a felügyelete alá tartozó" szövegrész helyébe az "az irányítása alá tartozó" szöveg lép. A Ber. 7. §-ának (3) bekezdésében az "a felügyeleti szerv" szövegrész helyébe az "az irányító szerv" szöveg lép.

(7) A Ber. 8. §-ának a) pontjában, 19. §-ának b) pontjában, 31. §-a (3) bekezdésének ae) pontjában a "folyamatba épített, előzetes és utólagos vezetői ellenőrzési rendszer" szövegrész helyébe a "belső kontrollrendszer" szöveg lép.

(8) A Ber. 8. §-ának a)-c) pontjaiban a "vizsgálni" szövegrész helyébe az "elemezni, vizsgálni" szöveg lép.

(9) A Ber. 11. §-ának (1) bekezdésében a "büntetlen előéletű magyar állampolgár" szövegrész helyébe az "személy" szöveg lép.

(10) A Ber. 11. §-ának (3) bekezdésében a "felsőfokú végzettségűeknek" szövegrész helyébe az "felsőfokú iskolai végzettségűeknek" szöveg lép.

(11) A Ber. 15. §-ának (1) bekezdésének b) és c) pontjában a "három éven belül" szövegrész helyébe a "két éven belül" szöveg lép.

(12) A Ber. 24. §-a (2) bekezdésének g) pontjában az "érvényességének" szövegrész helyébe az "hatályának" szöveg lép.

(13) A Ber. 28. §-ának (3) és (7) bekezdésében az "ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység" szövegrész helyébe az "érintettek" szöveg lép.

(14) A Ber. 29. §-ának (1) bekezdésében a "15 munkanapon belül" szövegrész helyébe a "10 munkanapon belül", a "30 napos" szövegrész helyébe a "22 munkanapos" szöveg lép.

(15) A Ber. 32. §-ának (1) bekezdésében az "ellenőrzésekről" szövegrész helyébe a "belső ellenőrzésekről" szöveg lép.

(16) A Ber. 34. §-ának (1) bekezdése a) pontjában a "pénzügyi ellenőrzési rendszer" szövegrész helyébe a "kontrollrendszer" szöveg lép.

(17) A Ber. 5. §-ának (1) bekezdésében és a 8. §-ának h) pontjában a "nemzetközi belső ellenőrzési standardok" szövegrész helyébe a "nemzetközi és a magyarországi államháztartási belső ellenőrzési standardok" szöveg lép.

18. § E rendelet 2010. január 2-án hatályát veszti.

19. § E rendelet 17. §-ának (9) bekezdése a belső piaci szolgáltatásokról szóló 2006. december 12-i 2006/123/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 14. cikkének való megfelelést szolgálja.

Bajnai Gordon s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék