58/2010. (V. 7.) FVM rendelet
az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról
A mezőgazdasági, agrár-vidékfejlesztési, valamint halászati támogatásokhoz és egyéb intézkedésekhez kapcsolódó eljárás egyes kérdéseiről szóló 2007. évi XVII. törvény 81. § (3) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján - a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter feladat- és hatásköréről szóló 162/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva - a következőket rendelem el:
1. Értelmező rendelkezések
1. § E rendelet alkalmazásában:
1. almatermelő: az 1234/2007/EK tanácsi rendelet (a továbbiakban: tanácsi rendelet) 2. cikk (2) bekezdés a) pontjában meghatározott természetes személy, vagy gazdálkodó szervezet, aki vagy amely a tanácsi rendelet I. melléklete IX. részében szereplő 080810 KN-kódú alma terméket állítja elő;
2. iskolagyümölcs-program: a tanácsi rendelet 103ga. cikkében meghatározott, Magyarországon a 8413525 szakfeladat-számot viselő program;
3. közoktatási intézmény: a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény (a továbbiakban: közoktatási törvény) 20. § (1) bekezdés b) és f) pontjában meghatározott és a közoktatási törvény 37. §-a szerint nyilvántartásba vett intézmény;
4. tagintézmény: a közoktatási törvény 121. § (1) bekezdés 36. pontja szerinti intézményegység;
5. tanítási év: a közoktatási törvény 52. § (1) bekezdésében meghatározott időtartam;
6. társulás: a tanácsi rendelet 125c. cikke alapján létrejött termelői szervezetek társulása;
7. termelői szervezet: a tanácsi rendelet 122. cikk a) pont (iii) pontjában meghatározott, valamint a 122. cikk b) és c) pontjában foglaltak szerint létrejött, és a tanácsi rendelet 125b. cikkében meghatározott feltételekkel elismert szervezet, figyelemmel a 203a. cikk (2) bekezdésében foglaltakra;
8. zöldség-gyümölcs termelői csoport: a tanácsi rendelet 125e. cikkében meghatározott szervezet, figyelemmel a 203a. cikk (4) bekezdésében foglaltakra.
2. A támogatás kedvezményezettjei és jogosultjai
2. § (1) Az iskolagyümölcs-program keretében támogatás vehető igénybe a közoktatási törvény 20. § (1) bekezdés b) pontja és (2) bekezdése szerinti általános iskola 1-4. évfolyamán tanuló gyermekeknek (a továbbiakban: tanulók) a 2010/2011. tanítási évben az e rendeletben meghatározott mértékben és feltételekkel friss étkezési almával történő ellátása után. A támogatás formája vissza nem térítendő támogatás.
(2) A támogatás kedvezményezettjei a tanulók.
(3) Az iskolagyümölcs-program keretében az e rendelet szerint nyújtott támogatás jogosultjai a közoktatási intézmények.
3. A támogatási összeg igénylői és az iskolagyümölcs-programban történő részvételre vonatkozó előzetes jóváhagyásuk
3. § (1) Az iskolagyümölcs-programban az a zöldség-gyümölcs termelői csoport, termelői szervezet, társulás, valamint almatermelő (a továbbiakban: kérelmező) vehet részt, amely vagy aki rendelkezik a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (a továbbiakban: MVH) iskolagyümölcs-programban történő részvételre vonatkozó előzetes jóváhagyásával (a továbbiakban: előzetes jóváhagyás).
(2) Az előzetes jóváhagyás iránt kérelmet nyújthat be:
a) az a kérelmező, amely az előzetes jóváhagyás iránti kérelem benyújtásának napján zöldség-gyümölcs termelői csoportként, termelői szervezetként vagy társulásként való elismeréssel rendelkezett,
b) vagy amely/aki a rendelet hatálybalépését megelőző két évben benyújtott területalapú támogatás iránti kérelme alapján legalább tíz hektár alma termőterületre (ULT01 hasznosítási kód) kapott támogatást.
(3) A kérelmező iskolagyümölcs-programban történő részvételének az iskolagyümölcs-program 2009/2010. tanévi végrehajtásáról szóló 129/2009. (X. 8.) FVM rendelet [a továbbiakban: 129/2009. (X. 8.) FVM rendelet] szerinti előzetes jóváhagyása - külön kérelem benyújtása nélkül - az (1) bekezdés szerinti előzetes jóváhagyásnak tekintendő feltéve, hogy a kérelmező az e rendelet hatálybalépésének napján megfelel a (2) bekezdésben meghatározott feltételeknek.
(4) A kérelmező az 1. melléklet szerinti adattartalmú előzetes jóváhagyás iránt kérelmét az MVH által rendszeresített, és az MVH honlapján - legkésőbb e rendelet hatálybalépésével egyidejűleg - közzétett nyomtatványon 2010. május 14-éig nyújthatja be az MVH Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatóságához. Az előzetes jóváhagyási kérelem benyújtására nyitva álló határidő jogvesztő.
(5) Az MVH azoknak a kérelmezőknek a listáját, amelyeknek az iskolagyümölcs-programban történő részvételét előzetesen jóváhagyta, legkésőbb 2010. május 28-áig a honlapján közzéteszi.
4. § A támogatási összeget az a kérelmező igényelheti:
a) amelynek vagy akinek az iskolagyümölcs-programban történő részvételét az MVH előzetesen jóváhagyta, és
b) amely vagy aki rendelkezik legalább egy közoktatási intézménnyel kötött és az MVH által jóváhagyott, 8-10. § szerinti megállapodással.
5. § (1) A kérelmezőnek a 2. melléklet szerinti adattartalmú, a 8-10. § szerinti megállapodások jóváhagyása iránti kérelmét az MVH által rendszeresített, és az MVH honlapján - legkésőbb e rendelet hatálybalépését követő nyolc munkanapon belül - közzétett nyomtatványon 2010. június 21-ig kell benyújtania az MVH Piaci Támogatások és Külkereskedelmi Intézkedések Igazgatóságához, továbbá a kérelemnek a megállapodás adatait tartalmazó betétlapját elektronikus úton is meg kell küldenie az MVH honlapján megadott elektronikus levélcímre.
(2) A megállapodások jóváhagyása iránti kérelemhez mellékelni kell a 8-10. § szerint megkötött megállapodások eredeti példányát.
(3) A kérelmező a 8-10. § szerinti megállapodások jóváhagyására egyetlen kérelmet nyújthat be.
(4) Ha a megállapodás jóváhagyása iránti kérelem, vagy a megállapodás hiányos, vagy a megállapodás nem felel meg az e rendeletben előírtaknak, az MVH - a 16. § (1) és (2) bekezdésében foglalt kivétellel - tíz munkanapos határidő tűzésével hiánypótlásra szólítja fel a kérelmezőt.
(5) Az MVH a megállapodások jóváhagyásakor a szállítható termékmennyiséget a 10. § (1) bekezdés 4. pontja szerinti félévekre külön-külön határozza meg.
(6) Az MVH a megállapodás jóváhagyására irányuló kérelemről hozott döntésének a kérelmezővel való közléséről 2010. augusztus 16-ig gondoskodik.
(7) Az MVH a jóváhagyott megállapodások alapján a közoktatási intézményekbe szállítható almamennyiségek listáját is közzéteszi a honlapján.
4. A támogatott termék
6. § (1) Az iskolagyümölcs-program keretében - az MVH által jóváhagyott mennyiség erejéig és a megállapodásban meghatározott ütemezéssel - szállítható termék fogyasztásra közvetlenül alkalmas és a 7. § szerinti minőségi és élelmiszer-biztonsági feltételeknek megfelelő, az Európai Unióban megtermelt friss étkezési alma.
(2) A támogatott termék elszámolási egysége: darab.
7. § (1) Az e rendelet alapján támogatott terméknek meg kell felelnie a gyümölcs- és zöldségágazatban a 2200/96/EK, a 2201/96/EK és az 1182/2007/EK rendeletre vonatkozó végrehajtási szabályok megállapításáról szóló, 2007. december 21-i 1580/2007/EK bizottsági rendelet I. mellékletében előírt forgalmazási-minőség szabványokban meghatározott I. osztályra vonatkozó követelményeknek és legalább hatvan milliméter átmérőjűnek kell lennie.
(2) A támogatás akkor nyújtható, ha a szállítandó termék megfelel a növényvédőszer-maradék határérték előírásoknak.
5. A támogatott termék szállítására vonatkozó megállapodás
8. § (1) A kérelmező 2010. május 28-tól 2010. június 20-ig egy vagy több közoktatási intézménnyel köthet közoktatási intézményenként egy megállapodást a támogatott terméknek a 2. § (1) bekezdése szerinti tanulók számára történő kiszállítására.
(2) Egy közoktatási intézmény a 2. § (1) bekezdésében meghatározott időszak vonatkozásában csak egy kérelmezővel köthet megállapodást. Tagintézmény megállapodás megkötésére nem jogosult.
(3) A megállapodásban a 2. § (1) bekezdése szerint jogosult tanulók számát a közoktatási intézménybea 2010/2011. tanév első évfolyamára beíratott tanulóknak és a közoktatási intézményben a 2009/2010. tanévben az 1-3. évfolyamra járó tanulóknak a megállapodás megkötésekor fennálló száma (a továbbiakban együtt: a megállapodás megkötésekor fennálló tanulói létszám) alapulvételével kell meghatározni.
(4) A tanulónként kiosztásra kerülő termék mennyisége hetente legfeljebb négy darab, foglalkozási naponként legfeljebb egy darab alma.
(5) Ha az alma kiosztásának időpontjában a teljesítés helyszínén jelenlévő tanulók száma a megállapodás megkötésekor fennálló tanulói létszám csökkenése vagy tanuló távolléte folytán marad el a megállapodásban foglaltakhoz képest, a ki nem osztható mennyiség a (3) bekezdésre figyelemmel a tanulók között a heti gyakoriság növelésével a hét egy további, fennmaradó napján vagy a kiosztás időpontjának a 10. § (1) bekezdés 4. pontja szerinti félévén belül az almával való ellátás időtartamának növelésével osztható ki.
(6) A közoktatási intézmény köteles a 2. § (1) bekezdés szerinti tanulók számáról és a kiosztott alma mennyiségéről naprakész nyilvántartást vezetni.
(7) A közoktatási intézmény köteles a támogatott terméket a tanulók részére a közétkeztetéstől eltérő időpontban kiosztani.
9. § (1) A megállapodás az azt jóváhagyó határozat közlését követő napon lép hatályba, és a határozatban jóváhagyott termékmennyiségre vonatkozik. A kérelmező köteles a megállapodás jóváhagyásáról, valamint a megállapodásra vonatkozóan a részére kifizetett támogatás összegéről a közoktatási intézményt tájékoztatni.
(2) Ha az MVH a megállapodást a 12. § (1) bekezdés szerinti arányos visszaosztást követően hagyja jóvá, a kérelmező jogosult a visszaosztással csökkentett mennyiség alapján az egyes féléveken belüli szállítási időszak arányos csökkentésére.
(3) Ha az arányos visszaosztás miatt a kiosztás utolsó napjára a megállapodás alapján jutó alma mennyisége a jogosult tanulók 10. § (1) bekezdés 6. pontja szerinti számát nem éri el, e mennyiség nem szállítható ki.
(4) A közoktatási intézmény köteles alávetni magát az MVH által hivatalból indított, az e rendeletben, valamint a 288/2009/EK bizottsági rendelet (a továbbiakban: bizottsági rendelet) 13. cikkében szabályozott ellenőrzésnek, különös tekintettel a nyilvántartások részletes vizsgálatára és a fizikai ellenőrzésre.
10. § (1) A támogatás igénybevételének feltétele, hogy a kérelmező és a közoktatási intézmény, mint szerződő felek között létrejött, a 8. § (1) bekezdésében említett megállapodás legalább az alábbiakat tartalmazza:
1. a szállító neve, székhelye, adószáma, regisztrációs száma;
2. a közoktatási intézmény neve, székhelye, adószáma, OM azonosító száma;
3. a teljesítés helyszíne vagy helyszínei;
4. a 2010/2011. tanítási év kezdetétől 2011. január 31-ig tartó időszakban (a továbbiakban: első félév), valamint a 2011. február 1-jétől a 2010/2011. tanítási év végéig tartó időszakban (a továbbiakban: második félév) a termékkel való ellátás időtartama;
5. a szállítások ütemezése, amely legalább heti gyakoriságú lehet;
6. a 2. § (1) bekezdés szerint jogosult tanulók száma;
7. a szállítandó (támogatott) termék darabszámban meghatározott teljes mennyisége félévenkénti bontásban, amelyről a szállító havonként, az átadott alma darabszámát is tartalmazó gyűjtőszámlát állít ki;
8. a termékek kiszerelési módja és a kiszerelési mód szerinti egységnyi mennyiség (darabszám);
9. a termékek eredete (Magyarország, Európai Unió);
10. a magas minőségű termékek mennyisége (pl. integrált termesztésből származó termék, ökológiai termesztésből származó termék mennyisége);
11. a támogatott termék átvételének módja;
12. a támogatott termék kiosztásának módja és ideje;
13. a 3. mellékletben meghatározott kísérő intézkedések közül legalább egy alkalmazott kísérő intézkedés és annak tervezett költsége, földrajzi kiterjedése, valamint az intézkedéssel érintett tanulók létszáma, és annak rögzítése, hogy a közoktatási intézmény, a kérelmező vagy mindkettő felelős-e a kísérő intézkedés megvalósításáért;
14. a felek kötelezettségvállalása, hogy a megállapodás teljesítése során a 8-9. §-ban foglaltak szerint járnak el;
15. a kérelmező és a közoktatási intézmény képviseletére jogosult személyek aláírása.
(2) A 3. melléklet 1. pontja szerinti kísérő intézkedés önállóan nem, csak más kísérő intézkedés kiegészítéseként alkalmazható, a 6. pont szerinti kísérő intézkedés kizárólag a kérelmező és a közoktatási intézmény közös felelősségével alkalmazható.
(3) Ha az iskolagyümölcs-programban tagintézmények is részt vesznek, a közoktatási intézmény és a kérelmező között létrejött megállapodásnak az (1) bekezdés 3., 6., 11., és 12. pontja szerinti adatokat a székhely és a tagintézmények szerinti bontásban is tartalmaznia kell.
(4) A megállapodás kötelező tartalmi elemeit magában foglaló és az (1) bekezdésnek megfelelő nyomtatványt az MVH a hivatalos honlapján teszi közzé. A nyomtatvány mintáját a 4. melléklet tartalmazza.
(5) A megállapodás alapján a termékkel való ellátás időtartamának legalább 2 hónapnak kell lennie az első és a második félévben egyaránt.
6. A támogatás forrása
11. § (1) Az iskolagyümölcs-program támogatására végrehajtására a bizottsági rendelet 4. cikk (4) bekezdés harmadik albekezdése alapján meghozott bizottsági határozat és a bizottsági rendelet II. melléklete által meghatározott társfinanszírozási aránynak megfelelő támogatási keret áll rendelkezésre.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott támogatási keret 5%-a a bizottsági rendelet 5. cikk (1) paragrafus b) pontjának ii) alpontjában hivatkozott költségek fedezését szolgálja.
7. Visszaosztási eljárás
12. § (1) Amennyiben a 8-10. § szerinti megállapodások összesítésekor megállapítást nyer, hogy a kérelmezők által igénybe venni kívánt támogatás összege meghaladja a 11. §-ban meghatározott támogatási keretet, az MVH a megállapodás alapján félévente szállítható almamennyiséget a 11. § szerint rendelkezésre álló keret és a 8-10. § szerint jóváhagyható megállapodásokban foglalt mennyiségre jutó összes támogatási összeg arányának és az adott félévre a megállapodás alapján a 8-10. § szerint jóváhagyható mennyiség szorzataként állapítja meg.
(2) Az (1) bekezdés szerinti visszaosztás a 8. § (4) és (5) bekezdése szerinti kiosztási gyakoriságot és a jogosult tanulók 10. § (1) bekezdés 6. pontja szerinti számát nem érinti.
8. A kifizetési kérelem
13. § (1) A támogatási összeg kifizetése iránti - a 5. melléklet szerinti adattartalmú - kérelmet (a továbbiakban: kifizetési kérelem) az MVH által rendszeresített, és az MVH honlapján közzétett nyomtatványon a 2010/2011. tanítási év kezdete és 2010. november 30. közötti időszakban, a 2010. december 1. és 2011. február 28. közötti időszakban, valamint a 2011. március 1. és a 2010/2011. tanítási év vége közötti időszakban kiszállított almára vonatkozóan, időszakonként egy alkalommal, az adott időszak végét követő harmadik hónap utolsó napjáig az MVH-hoz kell benyújtani.
(2) A kifizetési kérelemhez csatolni kell az egy időszakban kiszállított összes támogatott termékről kiállított havi gyűjtőszámlákat, amelyeken a kiszállított mennyiség darabszámban van feltüntetve és a gyűjtőszámlák összesítőjét, amelyet elektronikus úton is meg kell küldeni az MVH honlapján megadott elektronikus levélcímre.
(3) A kifizetési kérelem (1) bekezdésben meghatározott határidőn túli benyújtása esetén a bizottsági rendelet 11. cikkének (3) bekezdése szerinti jogkövetkezmények kerülnek alkalmazásra.
(4) Az MVH a hiányosan benyújtott kifizetési kérelmek tekintetében tíz munkanapos határidő tűzésével, egy alkalommal hiánypótlásra szólítja fel a kérelmezőt.
(5) Az MVH a támogatás kifizetéséről a kifizetési kérelem hiánytalan beérkezésének napját követő három hónapon belül gondoskodik.
9. Az igényelhető támogatás mértéke
14. § (1) A támogatás mértéke a megállapodásnak megfelelően leszállított és kiosztott, a 6-7. §-ban előírtaknak megfelelő alma darabjaként legfeljebb bruttó harminchét forint, amely tartalmazza a tanácsi rendelet 103ga. cikk (1) bekezdés a)-b) pontjában foglalt költségeket, és amelynek összegére a kérelmező a számlát kiállította.
(2) Az MVH a támogatást a 11. § szerinti társfinanszírozási aránynak megfelelően az Európai Mezőgazdasági Garancia Alapból, és ehhez kapcsolódóan a Magyar Köztársaság 2011. évi költségvetésében meghatározott forrásból folyósítja.
10. Az európai iskolagyümölcs-programot népszerűsítő plakát
15. § (1) A kérelmező köteles azon közoktatási intézmények részére, amelyekkel az MVH által jóváhagyott megállapodással rendelkezik, a bizottsági rendelet 14. cikkében foglalt előírásoknak és a bizottsági rendelet III. mellékletében meghatározott minimumfeltételeknek megfelelő plakátot a szállítások kezdetét követő tizenöt napon belül a megállapodásban meghatározott teljesítési helyszínek számával egyező számban átadni.
(2) A közoktatási intézmény az átvett plakátokat köteles a program teljes időtartama alatt a székhelye és az iskolagyümölcs-programban részt vevő tagintézményei főbejáratánál elhelyezni.
11. Ellenőrzés, jogkövetkezmények
16. § (1) Az MVH a 2010. május 28. előtt, valamint a 2010. június 20. után kötött, továbbá a 2010. június 21. után benyújtott megállapodásokat, illetve a tagintézménnyel kötött összes megállapodást elutasítja.
(2) Ha egy közoktatási intézmény a 2. § (1) bekezdésében meghatározott időszak vonatkozásában több megállapodást is kötött, akkor az MVH a közoktatási intézmény összes megállapodását elutasítja.
(3) Az MVH az 5. § (4) bekezdése, valamint a 13. § (4) bekezdése szerinti határidőn túl teljesített hiánypótlást döntése meghozatalakor nem veszi figyelembe.
(4) A bizottsági rendelet 13. cikkében foglalt szabályoknak megfelelően a kérelmező és a közoktatási intézmény által kötött, a 8-10. § szerinti megállapodás teljesülésének adminisztratív és helyszíni ellenőrzését az MVH végzi. Az MVH a helyszíni ellenőrzés során a támogatási kérelemhez mellékelt gyűjtőszámlák tőpéldányai mellett az átvételi jegyeket, szállítójegyeket, fuvarleveleket és nyilvántartásokat is ellenőrzi.
(5) Ha az MVH az ellenőrzése során azt állapítja meg, hogy a kérelmező a tanácsi rendeletben, a bizottsági rendeletben, az e rendeletben, illetve a megállapodásban előírt bármely feltételt nem teljesítette, akkor a támogatási összeg kifizetése iránti kérelmet elutasítja, vagy elrendeli a már kifizetett támogatás visszafizetését.
(6) Amennyiben a kérelmező által a 2. § (1) bekezdésében meghatározott időszakban kiszállított alma mennyisége a kérelmezőnek az MVH által jóváhagyott valamennyi megállapodása alapján szállítható teljes mennyiség kevesebb, mint 90%-a, úgy a leszállított mennyiségre eső támogatási összeget az MVH a le nem szállított mennyiségre eső támogatás mértékével csökkenti. A szállítható teljes mennyiségbe és a le nem szállított mennyiségbe a 9. § (3) bekezdése szerint le nem szállított mennyiség nem számít bele.
17. § (1) Ha az MVH az ellenőrzése során megállapítja, hogy a közoktatási intézmény nem tett eleget a jogszabályokban vagy a megállapodásban előírt kötelezettségeinek, akkor a közoktatási intézmény által ki nem osztott támogatott termék e rendelet alapján kiszámított ellenértéke a közoktatási intézménynél jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.
(2) Ha az MVH az ellenőrzése során megállapítja, hogy az alma 8. § (5) bekezdés szerinti gyakoriságú kiosztása azért állt elő, mert a tanulók megállapodásban meghatározott száma meghaladta a megállapodás megkötésekor fennálló tanulói létszámot, az így kiosztott támogatott termék e rendelet alapján kiszámított ellenértéke a közoktatási intézménynél jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.
(3) Ha az MVH az ellenőrzése során megállapítja, hogy a közoktatási intézmény nem tett eleget a 15. § (2) bekezdése szerinti kötelezettségének, akkor a közoktatási intézmény által kiosztott támogatott termék e rendelet alapján kiszámított ellenértékének 5%-a a közoktatási intézménynél jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.
(4) Ha az MVH az ellenőrzése során megállapítja, hogy a közoktatási intézmény nem tett eleget a 8. § szerinti megállapodásban a 10. § (1) bekezdés 13. pontja szerint vállalt kötelezettségének, akkor a közoktatási intézmény által kiosztott támogatott termék e rendelet alapján kiszámított ellenértékének 20%-a a közoktatási intézménynél jogosulatlanul igénybe vett támogatásnak minősül.
12. Záró rendelkezés
18. § (1) Ez a rendelet - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba, és 2012. január 31-én hatályát veszti.
(2) A 20. § 2011. január 31-én lép hatályba.
13. Az Európai Unió jogának való megfelelés
19. § Ez a rendelet
a) a mezőgazdasági piacok közös szervezésének létrehozásáról, valamint egyes mezőgazdasági termékekre vonatkozó egyedi rendelkezésekről ("az egységes közös piacszervezésről szóló rendelet") szóló, 2007. október 22-i 1234/2007/EK tanácsi rendelet, és
b) az oktatási intézményekben tanuló gyermekeknek az iskolagyümölcs-program keretében gyümölcs-, zöldség-, feldolgozott gyümölcs- és feldolgozott zöldség-, valamint banántermékekkel való ellátásához nyújtott közösségi támogatás tekintetében az 1234/2007/EK tanácsi rendelet alkalmazásával kapcsolatos részletes szabályok megállapításáról szóló, 2009. április 7-i 288/2009/EK bizottsági rendelet
végrehajtásához szükséges rendelkezéseket állapít meg.
20. § Hatályát veszti az iskolagyümölcs-program 2009/2010. tanévi végrehajtásáról szóló 129/2009. (X. 8.) FVM rendelet.
Gráf József s. k.,
földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter
1. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez
Az előzetes jóváhagyás iránti kérelem adattartalma
1. A kérelmező azonosító adatai.
1.2. A kérelmező regisztrációs száma.
2. Kapcsolattartási információk.
3. A kérelmező típusának a 1. § 1., 6., 7., 8. pontjának megfelelő megjelölése.
4. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy
a) kijelenti, hogy a Bizottság 288/2009/EK rendelete alapján létrehozott iskolagyümölcs-program keretében finanszírozott terméket csak azon közoktatási intézmények tanulói által történő fogyasztás céljára szállítja, amelyek vonatkozásában a támogatást igényli.
b) vállalja, hogy amennyiben megállapítást nyer, hogy a terméket nem a 10. § szerinti megállapodásban foglaltaknak megfelelően szállította le, vagy hogy a támogatást olyan termékre vette igénybe, amely a rendelet értelmében nem jogosult támogatásra, az érintett mennyiségre jogosulatlanul kapott támogatást visszafizeti.
c) vállalja, hogy csalás vagy súlyos gondatlanság esetén az eredetileg kiutalt összeg és a jogosult összeg közötti különbség pontos összegét visszafizeti,
d) vállalja, hogy a programban való részvételt alátámasztó okmányokat felszólításra az MVH rendelkezésére bocsátja,
e) kijelenti, hogy a közoktatási intézményekkel kötött megállapodások végrehajtásáról nyilvántartást vezet, amelyben feltünteti a közoktatási intézmények nevét és címét, valamint az ezen intézmények számára leszállított termék mennyiségét,
f) aláveti magát az MVH által végzett ellenőrzésnek, különös tekintettel a nyilvántartások részletes vizsgálatára és a fizikai ellenőrzésre.
5. Keltezés, a kérelmező (cégszerű) aláírása.
2. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez
A megállapodás jóváhagyása iránti kérelem adattartalma és a csatolandó dokumentumok felsorolása
1. A kérelmező azonosító adatai.
1.2. A kérelmező regisztrációs száma.
2. Kapcsolattartási információk.
3. A közoktatási intézményekkel kötött megállapodások száma (db).
3.1. A szállítandó termék teljes mennyisége (db).
4. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy a kérelemben és a mellékletekben feltüntetett adatok a valóságnak megfelelnek.
5. Csatolt dokumentumok,
5.1. A közoktatási intézményekkel kötött megállapodás(ok) egy eredeti példánya.
6. Keltezés, a kérelmező (cégszerű) aláírása.
3. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez
Az iskolagyümölcs-program során alkalmazható kísérő intézkedések
1. Az iskolagyümölcs-programmal kapcsolatos interaktív honlap létrehozása. Minimális kötelező tartalom:
a) A vonatkozó jogszabályok ismertetése;
b) Tájékoztatók az iskolagyümölcs-programról az iskolának, a szülőknek és a gyermekeknek
ba) Iskolának: megállapodás minta, szállítási feltételek, vállalt feladatok (pl. kísérő intézkedés),
bb) Szülőknek: a program főbb jellemzői, a szállított termék, minőségi leírás és a minőség garanciája, a termék beltartalmi értékei és az egészséges táplálkozásban betöltött szerepe, egy napi adag, kiosztási gyakoriság stb.,
bc) Tanulóknak: az iskolagyümölcs-program főbb jellemzői (a korosztály számára érthető tartalommal és formában);
c) Tájékoztató anyagok a zöldségek és gyümölcsök beltartalmi értékeiről, egészséges táplálkozásban betöltött szerepéről (tanulók részére elkészíteni kötelező, szülők tanárok részére opcionális);
d) Oktatási segédanyagok: az alma (mint növényfaj) bemutatása, almafajták leírása, almatermesztés bemutatása, az almatárolás, csomagolás bemutatása, az almatermőtájak bemutatása;
e) A szállítóval megállapodást kötött közoktatási intézmények felsorolása;
f) Kapcsolattartó személy(ek) és az elérhetőségeik.
2. Zöldség-gyümölcs termelői csoportokhoz, termelői szervezetekhez, termelőkhöz szervezett tanulmányutak. Minimális követelmények: az adott iskolában valamennyi az iskolagyümölcs-programban résztvevő tanuló részére biztosítani. A tanulók ismerjék meg a gyümölcsültetvényt, a szüretet, a postharvest munkákat (csomagolás, válogatás, tárolás, szállítás) vagy a zöldségnövény termesztését, betakarítását és a postharvest munkáit.
3. Oktatási anyag, oktatási segédlet készítése/készíttetése és annak alkalmazása az egészséges étkezési szokásokat érintő ismeretek fejlesztése érdekében.
4. Az egészséges étkezési szokásokat, illetve gyümölcs- és zöldségágazatot érintő ismeretek oktatása valamennyi az iskolagyümölcs-programban részt vevő tanuló részére legalább három foglalkozási alkalommal.
5. A tanulók zöldség-, gyümölcsfogyasztásának és egészséges életmódjának ösztönzése érdekében szervezett verseny, pályázat, adott jutalom (apró ajándékok, pl. póló, matricák, kitűzők, írószerek, órarend, naptár, uzsonnás doboz, sportszer stb.). Minimális követelmény: az intézkedés a programban részt vevő összes tanuló részére nyitva álljon, az adott jutalom tartalmazzon az egészséges táplálkozást vagy a zöldség-, gyümölcsfogyasztást vagy az almafogyasztást népszerűsítő feliratot, ábrát.
6. Kóstoltatás: legalább egy alkalommal 4 gyümölcs- és 4 zöldségféle biztosítása tanulónként és gyümölcs- és zöldségféleségenként az alábbi mennyiségben:
Gyümölcs | |
Termék | Adag/fő |
Körte | 1/4 vagy 1/6 db |
Meggy | 3 dkg |
Cseresznye | 3 dkg |
Kajszi | 1/2 db |
Őszibarack | 1/4 vagy 1/6 db |
Nektarin | 1/4 vagy 1/6 db |
Szilva | 3 db |
Piros ribiszke | 3 dkg |
Fekete ribiszke | 3 dkg |
Málna | 3 dkg |
Szeder | 3 dkg |
Szamóca | 3 dkg |
Csemegeszőlő | 3 dkg |
Ananász | 1 db/10 fő |
Banán | 1/2 vagy 1/4 db |
Narancs | 1/2 vagy 1/4 db |
Mandarin | 1 vagy 1/2 db |
Kivi | 1/2 db |
Datolya | 3 db |
Füge | 1 db |
Sárgadinnye | 1 db/10 vagy 15 fő |
Görögdinnye | 1 db/30 fő |
Dió (héj nélkül) | 3 dkg |
Mandula (héj nélkül) | 3 dkg |
Zöldség | |
Termék | Adag/fő |
Sárgarépa | 3 dkg |
Zeller | 3 dkg |
Hónapos retek | 3 db |
Cékla | 3 dkg |
Uborka | 3 dkg |
Paradicsom | 1/2 vagy 1/4 db |
Paprika (tv, kápia, kaliforniai) | Tv és kápia - 1/4 db, kaliforniai - 1/4 vagy 1/6 db |
Fejes saláta | 1 fej/ 20 fő |
Karfiol | 3 dkg |
Brokkoli | 3 dkg |
Karalábé | 1 db/8 fő |
Zöldborsó | 3 dkg (szemes) |
4. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez
Az iskolagyümölcs szállítására vonatkozó megállapodás minta | |||||||
MEGÁLLAPODÁS | |||||||
amely létrejött egyrészről a.................................................................................................................................................................................................. | |||||||
(székhelye: ......................................................................................................................................................................................................................... | |||||||
adószáma: .......................................................................................................................................................................................................................... | |||||||
regisztrációs száma: ........................................................................................................................................................................................................... | |||||||
képviseli: ............................................................................................................................................................................. ) a továbbiakban mint szállító, | |||||||
másrészről a ....................................................................................................................................................................................................................... (székhelye: ......................................................................................................................................................................................................................... adószáma:........................................................................................................................................................................................................................... OM azonosító száma: ........................................................................................................................................................................................................ képviseli: .............................................................................................................................................................................. ) a továbbiakban mint átvevő között az alulírott helyen és napon az alábbi feltételek mellett: | |||||||
1. | A megállapodás tárgya A szállító vállalja, hogy a mezőgazdasági piacok közös szervezésének létrehozásáról, valamint egyes mezőgazdasági termékekre vonatkozó egyedi rendelkezésekről szóló 1234/2007/EK tanácsi rendelet (az egységes közös piacszervezésről szóló rendelet) 103ga cikkében meghatározott iskolagyümölcs-program keretében tisztított, fogyasztásra közvetlenül alkalmas friss almát szállít az átvevő részére, az átvevő pedig vállalja, hogy a terméket átveszi és az 1-4 osztályos tanulói részére kiosztja | ||||||
2. | A szállítandó termék A szállítandó alma meg kell feleljen az iskolagyümölcs-program 2010/2011 tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010 (V 7 ) FVM rendelet 7 §-a szerinti minőségi és élelmiszer-biztonsági feltételeknek A szállítandó alma származási helye: � Magyarország; � eu. Magas minőségű termékek tervezett aránya a szállítandó teljes mennyiség %-ában: Integrált termelésből származó alma aránya: ���°% Global gap tanúsítvánnyal rendelkező alma aránya: ���% Bio alma aránya: ���°% | ||||||
3. | A teljesítés helyszíne(i) A közoktatási intézmény székhelye: ����....................................................................................(helység)..........................................(út/utca/tér)...................(házszám) A tagintézmény neve:......................................................................................................................................................................... ����....................................................................................(helység)..........................................(út/utca/tér)...................(házszám) | ||||||
4. | A teljesítési időszak és a szállítások ütemezése A jelen megállapodás alapján történő szállítások időszaka: a) A 2010/2011. tanítási év kezdetétől 2011. január 31-ig tartó időszakban 2010. év � hónap � napjától 2011. év � hónap � napjáig tart. b) A 2011. február 1-jétől a 2010/2011. tanítási évvégéig tartó időszakban 2011. év � hónap � napjától 2011. év � hónap � napjáig tart. A teljesítési időszakalatti szállításokszáma:.........................................................................................................................................................alkalom/hét. | ||||||
5. | A szállítandó termék mennyisége A 4. a) pont szerinti időszakban | ||||||
A teljesítés helye (székhely vagy a tagintézmény neve) | Tanítási/foglalkozási hetek száma a teljesítési időszakban | 1-4. osztályos tanulók száma | A szállítandó termék teljes mennyisége (db) | A termékek kiszerelési módja | A kiszerelési mód szerinti egységnyi mennyiség (db) | ||
Összesen: | |||||||
A 4. b) pont szerinti időszakban | ||||||
A teljesítés helye (székhely vagy a tagintézmény neve) | Tanítási/foglalkozási hetek száma a teljesítési időszakban | 1-4. osztályos tanulók száma | A szállítandó termék teljes mennyisége (db) | A termékek kiszerelési módja | A kiszerelési mód szerinti egységnyi mennyiség (db) | |
Összesen: | ||||||
6 | A termék átvételének és kiosztásának módja A közoktatási intézmény székhelyén A termék átvételéért felelős személy neve:........................................................................................................................................................... A termék átvételéért felelős személy beosztása/munkaköre:................................................................................................................................. A termék kiosztásáért felelős személy: | |||||
� pedagógus; � egyéb:......................................... | ||||||
A kiosztás időpontja: | ||||||
� első tanóra előtt; � tanórán; � tanórák közti szünetben; � tízórai szünetben; � napköziben; � egyéb:......................................... | ||||||
A termék kiosztásnak helyszíne: | ||||||
� tanterem; � egyéb:......................................... | ||||||
A.............................................................................................................................................................-ban (a tagintézmény megnevezése) A termék átvételéért felelős személy neve:........................................................................................................................................................ A termék átvételéért felelős személy beosztása/munkaköre:.............................................................................................................................. A termék kiosztásáért felelős személy: | ||||||
� pedagógus; � egyéb:......................................... | ||||||
A kiosztás időpontja: | ||||||
� első tanóra előtt; � tanórán; � tanórák közti szünetben; � tízórai szünetben; � napköziben; � egyéb:......................................... | ||||||
A termék kiosztásnak helyszíne: | ||||||
� tanterem; � egyéb:......................................... | ||||||
7. | Számlázás | |||||
A leszállított termékről a szállító havonként egy, az átadott alma darabszámát és az átvevő OM azonosítóját is tartalmazó gyűjtőszámlát állít ki A gyűjtőszámlán kiszámlázott ellenértéket a kérelmező által igényelhető támogatás fedezi | ||||||
8. | Számviteli elszámolás az átvevőnél | |||||
1. | A szállító számlájának elszámolása, nyilvántartásba vétele T 41231 Tőkeváltozások K4414 Belföldi egyéb szállító | |||||
2. | A támogatás megjelenítése pénzforgalom nélküli tételként T 5882 Ellátottak pénzbeli juttatásainak előirányzat teljesítése K499 Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételekés kiadások sajátos elszámolása |
T 499 Pénzforgalom nélküli költségvetési bevételek és kiadások sajátos elszámolása K 4642 Működési célú támogatás bevétel Ezt követően vezetendő ki a szállítói kötelezettség állománya T4414 Belföldi egyéb szállító K 4122 Tőkeváltozás | ||
9- | Kísérő intézkedések A jelen megállapodás 4. pontjában meghatározott szállítási időszak alatt az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendelet 3. mellékletében meghatározott (valamely) kísérő intézkedés(ek) megvalósításáért felelős szerződő fél: � szállító; � átvevő; � közösen. A kísérő intézkedés(ek), amelye(ke)t az időszak alatt megvalósít: � Az iskolagyümölcs-programmal kapcsolatos interaktív honlap létrehozása � Zöldség-gyümölcs termelői csoportokhoz, termelői szervezetekhez, termelőkhöz szervezett tanulmányutak. � Oktatási segédanyag készítése/készíttetése és annakalkalmazása az egészséges étkezési szokásokat érintő ismeretek fejlesztése érdekében. � A gyümölcs- és zöldségágazatot vagy az egészséges étkezési szokásokat érintő ismeretek oktatása. � A tanulók zöldség-, gyümölcsfogyasztásának és egészséges életmódjánakösztönzése érdekében szervezett verseny, pályázat, adott jutalom (apró ajándékok, pl. póló, matricák, kitűzők, írószerek, órarend, naptár, uzsonnás doboz, sportszer stb.). � Kóstoltatás: legalább egy alkalommal 4 gyümölcs- és 4 zöldségféle biztosítása tanulónként és gyümölcs- és zöldségféleségenként az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendelet 3. mellékletének 6. pontja szerinti mennyiségben. A kísérő intézkedés(ek) tervezett költsége:.......................................................................................................................................................Ft A kísérő intézkedés megvalósításának terjedelme (elérhetősége): � helyi; � régiós; � országos. A kísérő intézkedéssel érintett tanulók száma: fő | |
10. | Záró rendelkezések A jelen megállapodást a Felek az alul megjelölt napon írták alá azzal a kikötéssel, hogy a megállapodás teljesítése során az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendelet 8-9. §-ában foglaltak szerint járnak el. Jelen megállapodás..................................................................eredeti példányban készült, amelyből......................................példánya szállítót, ......................................példány az átvevőt, továbbá egy eredeti példány az MVH-t illeti meg. ......................................................,2010. ���� | |
..................................... Szállító | ..................................... Átvevő |
5. melléklet az 58/2010. (V. 7.) FVM rendelethez
A kifizetési kérelem adattartalma és a csatolandó dokumentumok felsorolása
1. A kérelmező azonosító adatai.
1.2. A kérelmező regisztrációs száma.
2. Kapcsolattartási információk.
3. Az igénylés alapját képező időszak megjelölése.
3.1. A megjelölt időszakban kiosztott támogatott termék teljes mennyisége.
3.2. A megjelölt időszakra igényelt támogatás összege (Ft).
4. A kérelmező nyilatkozata arról, hogy
a) kijelenti, hogy a kérelemnek az 1234/2007/EK tanácsi rendeletben, a 288/2009/EK bizottsági rendeletben, valamint az iskolagyümölcs-program 2010/2011. tanévi végrehajtásáról szóló 58/2010. (V. 7.) FVM rendeletben foglalt feltételeit megismerte és azoknak megfelel,
b) kijelenti, hogy a kérelem alapját képező megállapodás(ok)ban vállalt kötelezettségeit teljesítette,
c) kijelenti, hogy a kérelemben és a mellékletekben feltüntetett adatok a valóságnak megfelelnek.
5. Csatolt dokumentumok,
5.1. Az időszakban kiszállított összes támogatott termékről kiállított havi gyűjtőszámlák.
5.2. A gyűjtőszámlához csatolt havi igazolás, amely szerint a közoktatási intézmény a megkötött megállapodásban foglaltaknak megfelelően a terméket átvette.
6. Keltezés, a kérelmező (cégszerű) aláírása.