Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

8/2010. (III. 2.) OKM rendelet

a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 10/1994. (V. 13.) MKM rendelet módosításáról

A közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény 94. § (1) bekezdés b) és i) pontjában, valamint 95. § (1) bekezdés l) pontjában foglalt felhatalmazás alapján, az oktatási és kulturális miniszter feladat- és hatásköréről szóló 167/2006. (VII. 28.) Korm. rendelet 1. § a) pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézményekről és a pedagógiai-szakmai szolgáltatásokban való közreműködés feltételeiről szóló 10/1994. (V. 13.) MKM rendelet (a továbbiakban: R.) 8. § (4)-(5) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(4) A pedagógiai intézet a (2) bekezdés szerinti megállapodást a megrendelő igénye szerint köti meg, és -amennyiben arra a megrendelő igényt tart - segítséget nyújt a szaktanácsadó kiválasztásához. A pedagógiai intézet a szaktanácsadó felhatalmazása alapján adhat tájékoztatást a szaktanácsadó adatairól azok részére, akik szaktanácsadót kívánnak igénybe venni. A pedagógiai intézet a szaktanácsadó kérésére és hozzájárulása alapján -a honlapján, szaktanácsadói névjegyzék formájában - nyilvánosságra hozza a szaktanácsadók adatait.

(5) A pedagógiai intézetek megállapodhatnak egymással arról, hogy közösen szervezik meg a szaktanácsadást. A szaktanácsadók hozzájárulása alapján a pedagógiai intézetek közösen is nyilvánosságra hozhatják a szaktanácsadók adatait, illetve egymás névjegyzékéről is igénybe vehetik a szaktanácsadót."

2. § (1) Az R. "A KISEBBSÉGI PEDAGÓIAI-SZAKMAI SZOLGÁLTATÁSOK MEGSZERVEZÉSE" cím helyébe a következő cím és az azt követő alcím lép:

"AZ ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI-SZAKMAI SZOLGÁLTATÁSOK

Közös rendelkezések"

(2) Az R. 12/A. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

"12/A. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni azokat a pedagógiai szakmai-szolgáltatásokat, amelyek megszervezése az önkormányzati feladatellátás körében nem oldható meg hatékonyan, továbbá amelyek az ágazati irányítás feladatait segítik.

(2) Az országosan szervezett pedagógiai-szakmai szolgáltatások tekintetében a 7-10. §-ban foglaltakat a 12/A-12/G. §-ban meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

(3) Az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat - ha e rendelet másképp nem rendelkezik - az Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet (a továbbiakban: Intézet) szervezi. Az Intézet feladatainak végrehajtásában a fenntartóval kötött megállapodás alapján részt vesz a pedagógiai intézet.

(4) Az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatással kapcsolatos feladatokat - ha e rendelet másképp nem rendelkezik - az Intézet látja el. Az Intézet a szaktanácsadói feladatok ellátására nyilvános pályázatot ír ki, amelyet a honlapján tesz közzé. A nyilvános pályázatot úgy kell meghirdetni, hogy arra folyamatosan, egész évben jelentkezni lehessen. Annak a jelentkezését el kell fogadni, aki az e rendeletben meghatározott követelményeknek megfelel. Az, akinek a jelentkezését az Intézet nem fogadta el, tizenöt napon belül, jogszabálysértésre hivatkozással az Oktatási Hivatalhoz (a továbbiakban: OH) fordulhat a döntés felülvizsgálatát kérve. Az OH a közigazgatási hatósági eljárás rendje szerint hoz döntést.

(5) Az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatások körében az Intézet gondoskodik a pedagógusok képzésének, továbbképzésének és önképzésének segítéséről. E körben feladata tanácskozások, pedagógiai napok, szakmai ankétok, fórumok, tapasztalatcserék szervezése, szakmai pályázatok kiírása, kísérletek, kutatások indítása vagy az azokban való részvétel.

(6) Az Intézet által nyújtott országos pedagógiai-szakmai szolgáltatások segítik a pedagógiai intézetek pedagógiai-szakmai szolgáltató tevékenységét."

3. § Az R. a következő 12/B-12/G. §-sal, valamint az azokat megelőző alcímekkel egészül ki:

"A kisebbségi pedagógiai-szakmai szolgáltatások

12/B. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a nemzeti, etnikai kisebbségi óvodai nevelést, iskolai nevelést és oktatást, kollégiumi nevelést segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat (a továbbiakban: kisebbségi pedagógiai-szakmai szolgáltatások).

(2) A kisebbségi pedagógiai-szakmai szolgáltatások keretei között a szaktanácsadást nyelvterületenként, intézménytípusonként kell megszervezni, oly módon, hogy a szaktanácsadás a nevelési-oktatási intézmények által ellátott valamennyi nevelő és oktató munkához biztosítva legyen.

(3) Szaktanácsadói feladatot az láthat el, aki a Kt. 17. § (3) bekezdésében meghatározott feltételeknek megfelel, amennyiben a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározott szakmai gyakorlatot nemzeti, etnikai kisebbségi feladatot ellátó nevelési-oktatási intézményben szerezte.

A közoktatás-fejlesztési pályázatok lebonyolítását segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások

12/C. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a nemzetközi és hazai közoktatás-fejlesztési pályázatokhoz kapcsolódó szaktanácsadást.

(2) A közoktatás-fejlesztési pályázati pedagógiai-szakmai szolgáltatás keretében szervezett szaktanácsadás területei a következők:

a) az intézményszervezési, intézmény-átszervezési, intézményműködési helyzetelemző, az intézményvezetés munkáját elemző, szervezetfejlesztő szaktanácsadás, amelynek feladatait a szervezetfejlesztési folyamat-szaktanácsadó látja el,

b) a pedagógiai tevékenységet elemző, fejlesztéstámogató szaktanácsadás, amelynek feladatait a pedagógiai fejlesztési folyamat-szaktanácsadó (mentor) látja el.

(3) A fejlesztési komplex-szaktanácsadást végző szaktanácsadónak azt kell igazolnia, hogy a (4) bekezdés a) és c) pontjában meghatározott területen felkészültséggel rendelkezik.

(4) A közoktatás-fejlesztési pályázati pedagógiai-szakmai szolgáltatások keretében szervezett szaktanácsadás ellátására szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározottak teljesítése mellett a pedagógus-továbbképzés keretében elsajátította az adott szakterülethez illeszkedően

a) a kompetencia alapú oktatás pedagógiai módszertani, szakmai kultúráját vagy

b) a sajátos nevelési igényű, a nemzetiségi, a migráns és a tehetséggondozást igénylő tanulók együttnevelésének megszervezését vagy

c) a pedagógiai feladatok ellátásának oktatás-szervezési, irányítási és szervezetalakítási ismereteit.

(5) A (3)-(4) bekezdésben előírt feltételeket az is teljesíti, aki a (4) bekezdésben meghatározott akkreditált pedagógus-továbbképzésben oktatóként részt vett legalább húsz óra időtartamban, vagy az adott szakterület nemzetközileg vagy országosan elismert képviselője. Az annak a feltételnek való megfelelést, hogy valaki az adott szakterület nemzetközileg vagy országosan elismert képviselője, szakmai önéletrajzzal és legalább kettő szakmai ajánlással, továbbá publikációs jegyzékkel kell igazolni.

A különleges gondozás feladatait segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások

12/D. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a különleges gondozás keretében nyújtott nevelést és oktatást segítő

a) pedagógiai értékelés köréből a mérési rendszerek működtetését, a feladatbankok és mérőeszközök fejlesztését, hozzáférhetőségük biztosítását, a pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetését és terjesztését,

b) igazgatási, pedagógiai szolgáltatás köréből a közgazdasági, jogi, pénzügyi és egyéb információk gyűjtését, rendelkezésre bocsátását, e körből tájékoztatás adását,

c) szaktanácsadást.

(2) Az országosan szervezett pedagógiai értékelés és szaktanácsadás keretében kell segítséget nyújtani

a) a pedagógiai szakszolgálat intézményének a szakértői véleményt megalapozó diagnosztikai tevékenység szakmai kritériumai egységességének érvényesüléséhez,

b) a pedagógia szakszolgálat feladatait ellátó közoktatási intézmény fenntartójának és a pedagógiai szakszolgálat intézményének a szakértői véleményben meghatározottak végrehajtásához, a nevelési-oktatási intézményekkel való kapcsolattartás kialakításához,

c) az iskolapszichológusok feladatainak ellátásához.

(3) A különleges gondozást igénylő gyermekek, tanulók nevelését, oktatását segítő szaktanácsadást oly módon kell megszervezni, hogy a szaktanácsadás a szakszolgálat intézményei által ellátott valamennyi nevelő, oktató, fejlesztő munkához biztosítva legyen.

(4) Szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározott szakmai gyakorlatot a megfelelő pedagógiai szakszolgálatot ellátó intézményben vagy olyan nevelési-oktatási intézményben szerezte, ahol különleges gondozást igénylő gyermekek nevelése-oktatása folyik.

A konfliktuskezelést segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások

12/E. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a konfliktuskezelési gyakorlat elterjedését szolgáló

a) pedagógiai értékelés köréből az intézményi konfliktushelyzetek kialakulásához vezető okok feltárását, a konfliktushelyzeteket elemző pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetését és terjesztését,

b) igazgatási, pedagógiai szolgáltatás köréből a konfliktushelyzetekhez kapcsolódó jogi és egyéb információk gyűjtését, rendelkezésre bocsátását, e körben tájékoztatás adását,

c) szaktanácsadás keretében történő segítségnyújtást ahhoz, hogy a nevelési-oktatási intézmény vezetői, alkalmazottai, szülői szervezete, diákönkormányzata megismerje azokat az eljárásokat, gyakorlatokat, amelyekkel megelőzhető a konfliktushelyzetek kialakulása, illetve amelyekkel feloldhatók a konfliktushelyzetek, orvosolhatók a sérelmek.

(2) Szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározottak teljesítése mellett a szakirányú tanári szakképzettség megszerzésekor vagy szakirányú továbbképzés keretében részt vett a konfliktuskezelés ismereteire történő felkészítésben vagy pszichológus, pedagógiai szakpszichológus, tanácsadó szakpszichológus, klinikai és mentálhigiénés szakpszichológus, szociálpedagógus szakképzettséggel rendelkezik.

A halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók nevelését, oktatását segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások

12/F. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók nevelésének, oktatásának megszervezését és ellátását segítő

a) szaktanácsadás köréből az IPR-alapú pedagógiai, módszertani tevékenységet elemző, valamint az intézményszervezési, intézményműködési helyzetelemző szaktanácsadást, amelynek feladatait IPR folyamat-szaktanácsadó látja el,

b) szaktanácsadás köréből az esélyegyenlőség-elvű oktatásszervezési tevékenységet elemző, módszertani szaktanácsadást, fejlesztéstámogató szaktanácsadást, amelynek feladatait az esélyegyenlőségi pedagógiai fejlesztési folyamat-szaktanácsadó (mentor) látja el,

c) pedagógiai értékelés köréből a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók felkészítésének megszervezéséhez, az ellátás eredményességének megismeréséhez szükséges elemző pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök és módszerek megismertetését és terjesztését,

d) igazgatási, pedagógiai szolgáltatás köréből a halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek, tanulók ellátásához kapcsolódó, az intézményvezetés munkáját fejlesztő jogi és egyéb információk gyűjtését, rendelkezésre bocsátását, e körben tájékoztatás adását, valamint az esélyegyenlőségi feladatok végrehajtásának segítését.

(2) Szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározottak teljesítése mellett pedagógus-továbbképzés keretében az IPR alkalmazásához kapcsolódó ismereteket szerzett, ennek keretében elvégezte "Az intézményi tanácsadás folyamatára történő felkészítés - hátrányos helyzetű gyermekek integrált oktatása, együttnevelése szakterület" vagy az "Integrációs tanácsadók felkészítése az óvodai intézményi folyamat-tanácsadásra" IPR szaktanácsadók továbbképzést, vagy a közoktatási esélyegyenlőségi mentorok számára szervezett továbbképzésen részt vett.

(3) Az Intézet feladatait e szolgáltatások tekintetében az Országos Oktatási Integrációs Hálózat látja el.

Az országos mérési-értékelési tevékenységet segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások

12/G. § (1) Országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásként kell megszervezni az országos mérésértékelés eredményei alapján az intézményértékeléshez szükséges fejlesztési eszközök kidolgozását, elterjesztését, ennek keretében

a) a pedagógiai értékelés köréből az országos mérés-értékelés megállapításainak elemzését segítő, a feltárt lemaradások megszüntetését szolgáló intézkedések kidolgozásához szükséges pedagógiai és komplex intézményértékelési eszközök fejlesztését, kidolgozását és módszerek megismertetését,

b) a szaktanácsadás köréből a segítségnyújtáshoz szükséges országos fejlesztési eszközöket ahhoz, hogy az iskola fenntartója és az iskola vezetői, pedagógusai elkészítsék, bevezessék és végrehajtsák azt az intézkedési tervet, amely a pedagógiai tevékenység színvonalának az emeléséhez szükséges.

(2) Szaktanácsadó az lehet, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározott követelmények teljesítése mellett a szervezetfejlesztés, pedagógiai fejlesztés, mérés, értékelés területén szakképzettséggel rendelkezik vagy jogszabályban meghatározott, azzal egyenértékű szakirányú szakképzettséget szerzett."

4. § Az R. 14. §-a a következő (6)-(7) bekezdéssel egészül ki:

"(6) Azok, akik e rendelet hatálybalépésének napján az oktatási és kulturális miniszter által kiadott, esélyegyenlőségi feladat ellátására jogosító esélyegyenlőségi szakértői megbízással rendelkeznek, 2013. december 31-ig a 12/F. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott feladatokat mint szaktanácsadók elláthatják.

(7) A közoktatás-fejlesztési pályázati pedagógiai-szakmai szolgáltatás körében szaktanácsadónak 2013. december 31-ig el kell fogadni azt, aki

a) a Nemzeti Fejlesztési Terv I. (a továbbiakban: NFT I.) Humánerőforrás Fejlesztés Operatív Program (továbbiakban: HEFOP) 3.1 "Az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges készségek és kompetenciák fejlesztésének támogatása" pályázati konstrukció keretében pedagógus-továbbképzésként elsajátította az adott szakterülethez illeszkedően:

aa) a kompetencia alapú oktatás pedagógiai módszertani, szakmai kultúráját vagy

ab) a pedagógiai feladatok ellátásának oktatás-szervezési, irányítási és szervezetalakítási ismereteit;

b) az NFT I. HEFOP 2.1. Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatásban pályázati konstrukció keretében szervezett, a "Hátrányos helyzetű tanulók esélyegyenlőségének biztosítása az oktatási rendszerben" című továbbképzésben vett részt."

5. § Az R. a következő 14/A. §-sal egészül ki:

"14/A. § (1) E rendelet hatálybalépésétől az EDUCATIO Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft. által a honlapján közzétett, szaktanácsadói feladatok ellátására jogosult személyek jegyzékét az Intézet honlapján szaktanácsadói névjegyzék formájában közzé kell tenni.

(2) E rendelet hatálybalépésétől 2013. december 31-ig a konfliktuskezelést segítő pedagógiai-szakmai szolgáltatások tekintetében szaktanácsadó lehet az is, aki a Kt. 17. § (10) bekezdésében meghatározottak teljesítése mellett legalább hatvanórás akkreditált pedagógus-továbbképzés keretében részt vett a konfliktuskezelés ismereteire történő felkészítésben."

6. § Az R. 15. §-a a következő (2) bekezdéssel egészül ki:

"(2) A 14. § (6)-(7) bekezdése, valamint a 14/A. § (2) bekezdése és a jelen bekezdés 2014. január 1-jén hatályát veszti."

7. § (1) A 2009/2010. tanév rendjéről szóló 24/2009. (V. 25.) OKM rendelet (a továbbiakban: OKM rendelet) 2. § (3) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

[Az iskola utolsó, befejező évfolyamán az utolsó tanítási nap]

"b) az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium fenntartásában lévő szakközépiskolákban 2010. március 12., a Honvédelmi Minisztérium fenntartásában lévő szakképző iskolában 2010. június 4.,".

(2) Az OKM rendelet 1. számú melléklet II. Szakmai vizsgaidőszakok, vizsganapok cím 3. pontja helyébe a Melléklet lép.

8. § (1) E rendelet a kihirdetését követő hetedik napon lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg az R. 12. § (1) bekezdésében az "A művelődési és közoktatási" szövegrész helyébe "Az oktatásért felelős" szövegrész, a "munkaügyi" szövegrész helyébe a "foglalkoztatáspolitikáért felelős" szövegrész, az R. 12. § (1) bekezdésében és 13. § (2) bekezdésében az "országos hatáskörű szerv" szövegrész helyébe a "központi államigazgatási szerv" szövegrész lép.

(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti az R. 8. § (7) bekezdése, valamint a 13. § (2) bekezdésében az ", azzal az eltéréssel, hogy a szaktanácsadással kapcsolatos feladatok ellátásához a helyi önkormányzat által fenntartott pedagógiai intézet és az országos pedagógiai-szakmai szolgáltatásokat ellátó intézet által közzétett szaktanácsadói névjegyzékben szereplő szaktanácsadók vehetők igénybe" szövegrész.

(4) E rendelet a kihirdetését követő tizedik napon hatályát veszti.

Dr. Hiller István s. k.,

oktatási és kulturális miniszter

Melléklet a 8/2010. (III. 2.) OKM rendelethez

"3. Az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium irányítása alá tartozó, iskolai rendszerű szakképzésben oktatott
szakképesítések írásbeli, szóbeli és gyakorlati vizsgaidőpontjai:
a) írásbeli:2009. szeptember 24.10.00
szóbeli és gyakorlati:2009. október 12-16.
b) írásbeli:2010. január 5.10.00
szóbeli és gyakorlati:2010. január 18-22.
c) írásbeli:2010. március 16.
szóbeli és gyakorlati:2010. március 22-29."

Tartalomjegyzék