Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

24/2014. (VI. 27.) MNB rendelet

a hitelintézetek rövidtávú likviditási fedezeti követelményeiről

A Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 171. § (1) bekezdés k) pont kc) alpontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 4. § (7) bekezdésében meghatározott feladatkörömben eljárva,

a 7. § tekintetében a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 171. § (1) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyar Nemzeti Bankról szóló 2013. évi CXXXIX. törvény 4. § (6) és (9) bekezdésében meghatározott feladatkörömben eljárva

a következőket rendelem el:

1. § (1) E rendelet hatálya - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - a részvénytársasági formában működő hitelintézetre (a továbbiakban: hitelintézet) terjed ki.

(2) E rendelet hatálya nem terjed ki

a) a lakás-takarékpénztárakra,

b) a Magyar Fejlesztési Bank Zrt.-re,

c) a Magyar Export-Import Bank Zrt.-re és

d) a Központi Elszámolóház és Értéktár (Budapest) Zrt.-re.

2. § E rendelet alkalmazásában:

1. betét: a Polgári Törvénykönyvről szóló törvény szerinti betétszerződés vagy takarékbetét-szerződés alapján fennálló tartozás, ideértve a bankszámlaszerződés alapján fennálló pozitív számlaegyenleget is;

2. deviza nostro számla: a belföldi és külföldi hitelintézeteknél, a Magyar Nemzeti Banknál (a továbbiakban: MNB) vagy külföldi központi banknál vezetett deviza pénzforgalmi (elszámolási, nostro) számla, valamint a hozzájuk kapcsolódó átvezetési számla;

3. Európai Központi Bank, illetve az eurorendszer központi bankjai által, monetáris politikai ügyletek keretében elfogadható fedezetek: az Európai Központi Bank, illetve az eurorendszer központi bankjai által monetáris politikai műveletek során - az adott intézmény számára még rendelkezésre álló kereten belül - szabad rendelkezésű (nem zárolt) fedezetek befogadási értéken, ideértve a pénzforgalom fedezetére, az Európai Központi Bank, illetve az eurorendszer bármely központi bankjának javára limitként zárolt, de ki nem használt fedezetet is;

4. finanszírozási pozíció: a treasury likviditási pozíciójához kapcsolódó jelenlegi, illetve jövőbeli pénzáramlásokból származó kötelezettségek és követelések különbségéből adódó, 30 naptári napra számított kumulált finanszírozási hiány, illetve többlet, ide nem értve a leányvállalatokkal kötött szerződések alapján keletkező pénzáramlásokat, amelynek meghatározásakor csak a hitelintézet saját nevében, saját kockázatára megkötött szerződésekből származó követeléseket és kötelezettségeket kell figyelembe venni;

5. háztartások: a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank alapvető feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló MNB rendelet szerint ekként meghatározott szektor;

6. kötelező jegybanki tartalék elvárt szintjétől való eltérés: a kötelező jegybanki tartalék teljesítésére szolgáló bankszámla egyenlegének az adott hónap hátralévő időszakában tartandó elszámolási számlaegyenlegétől számított különbsége;

7. kötelező jegybanki tartalék elvárt szintjének várható megváltozása: az adott hónap hátralévő időszakában tartandó elszámolási számlaegyenleg és az adott havi, MNB által megállapított tartalékkötelezettség különbsége;

8. kötvény: a forgalomba hozatal helyének joga szerint kötvénynek minősülő pénzügyi eszköz;

9. külföldi hitelintézet: a Magyarországon kívüli székhelyű hitelintézet, ideértve a nemzetközi pénzügyi intézményeket is;

10. mérlegfőösszeg: a mérlegben szereplő eszközök együttes összege;

11. MNB által, monetáris politikai ügyletek keretében elfogadható fedezetek: az MNB monetáris politikai műveletei során az elkövetkező 30 naptári napban felajánlható, szabad rendelkezésű (nem zárolt) fedezetek befogadási értéken, ideértve a pénzforgalom fedezetére, az MNB javára limitként zárolt, de ki nem használt állományt is, amely nem tartalmazza a 3. pontban meghatározott, az Európai Központi Bank, illetve az eurorendszer központi bankjai által, monetáris politikai ügyletek keretében elfogadható fedezeteket;

12. nem pénzügyi vállalatok: a jegybanki információs rendszerhez elsődlegesen a Magyar Nemzeti Bank alapvető feladatai ellátása érdekében teljesítendő adatszolgáltatási kötelezettségekről szóló MNB rendelet szerint ekként meghatározott szektor.

3. § (1) A hitelintézetnek - a (2) bekezdésben meghatározott kivétellel - mindenkor teljesítenie kell a 4. §-ban meghatározott minimumkövetelményt az alábbi mutatók közül legalább az egyik esetén:

a) az 1. melléklet szerint számított betétfedezeti mutató,

b) a 2. melléklet szerint számított mérlegfedezeti mutató.

(2) A jelzálog-hitelintézetnek a mérlegfedezeti mutatóra vonatkozó minimumkövetelményt kell teljesítenie.

(3) Az (1) bekezdés szerinti mutatókat a hitelintézet MNB számára teljesített napi gyakoriságú adatszolgáltatása alapján kell kiszámítani.

4. § (1) A hitelintézetnek - a (2) bekezdésben meghatározott eltéréssel - mindenkor teljesítenie kell a betétfedezeti mutató esetében legalább a 0,2-es szintet, vagy a mérlegfedezeti mutató esetében legalább a 0,1-es szintet.

(2) A jelzálog-hitelintézetnek a mérlegfedezeti mutató esetében mindenkor teljesítenie kell legalább a 0,05-os szintet.

5. § Ez a rendelet 2014. július 1-jén lép hatályba.

6. § E rendelet tervezetének a nemzeti hatóságoknak az Európai Központi Bankkal a jogszabálytervezetekről folytatott konzultációjáról szóló, 1998. június 29-i 98/415/EK tanácsi határozat 2. cikk (1) bekezdés hatodik francia bekezdése szerinti előzetes bejelentése megtörtént.

7. §[1]

Dr. Matolcsy György s. k.,

a Magyar Nemzeti Bank elnöke

1. melléklet a 24/2014. (VI. 27.) MNB rendelethez

A betétfedezeti mutató számításának módja

1. A betétfedezeti mutató a hitelintézet 30 napos, ténylegesen rendelkezésre álló likviditási pozíciójának, valamint a háztartások és a nem pénzügyi vállalatok által elhelyezett betétek állományának hányadosaként számítandó ki.

2. A betétfedezeti mutató számlálója az alábbi táblázatban meghatározott beszámítandó elemek összege.

Beszámítandó elemek
130 napos finanszírozási pozíció (előjelhelyesen)
2Deviza nostro számla egyenleg
3MNB által, monetáris politikai ügyletek keretében elfogadható fedezetek 30 napos kumulált értéke
4Európai Központi Bank, illetve az eurorendszer központi bankjai által, monetáris politikai ügyletek
keretében elfogadható fedezetek 30 napos kumulált értéke
530 napon belül lejáró, saját kibocsátású, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok (negatív előjellel)
6Kötelező jegybanki tartalék elvárt szintjétől való eltérés (előjelhelyesen)
7Kötelező jegybanki tartalék elvárt szintjének várható megváltozása (előjelhelyesen)
8A hitelintézetnél lévő készpénz állomány (pénztár)
 

3. A betétfedezeti mutató nevezője a hitelintézetnél a háztartások és a nem pénzügyi vállalatok által elhelyezett betétek állományának összege.

2. melléklet a 24/2014. (VI. 27.) MNB rendelethez

A mérlegfedezeti mutató számításának módja

1. A mérlegfedezeti mutató a hitelintézet 30 napos, ténylegesen rendelkezésre álló likviditási pozíciójának és a mérlegfőösszegének hányadosaként számítandó ki.

2. A mérlegfedezeti mutató számlálója az alábbi táblázatban meghatározott beszámítandó elemek összege.

Beszámítandó elemek
130 napos finanszírozási pozíció (előjelhelyesen)
2Deviza nostro számla egyenleg
3MNB által, monetáris politikai ügyletek keretében elfogadható fedezetek 30 napos kumulált értéke
4Európai Központi Bank, illetve az eurorendszer központi bankjai által, monetáris politikai ügyletek
keretében elfogadható fedezetek 30 napos kumulált értéke
530 napon belül lejáró, saját kibocsátású, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok (negatív előjellel)
6Kötelező jegybanki tartalék elvárt szintjétől való eltérés (előjelhelyesen)
7Kötelező jegybanki tartalék elvárt szintjének várható megváltozása (előjelhelyesen)
8A hitelintézetnél lévő készpénzállomány (pénztár)
 

3. A mérlegfedezeti mutató nevezője a hitelintézet mérlegfőösszege.

Lábjegyzetek:

[1] Hatályon kívül helyezve a 2010. évi CXXX. törvény 12. § -a alapján.

Tartalomjegyzék