433/2015. (XII. 28.) Korm. rendelet

az egyrészről Izland, a Liechtensteini Hercegség, a Norvég Királyság, és másrészről a Magyar Köztársaság között 2011. október 14-én létrejött, az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014-es időszakának végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás módosításáról szóló, levélváltással létrejött megállapodás kihirdetéséről

(Az egyrészről Izland, a Liechtensteini Hercegség, a Norvég Királyság, és másrészről a Magyar Köztársaság között 2011. október 14-én létrejött, az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014-es időszakának végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás módosításáról szóló megállapodás Magyarország vonatkozásában 2015. november 24-én lépett nemzetközi jogilag hatályba.)

1. § A Kormány az egyrészről Izland, a Liechtensteini Hercegség és a Norvég Királyság, másrészről a Magyar Köztársaság között 2011. október 14-én létrejött, az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014-es időszakának végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás módosításáról szóló megállapodást (a továbbiakban: Megállapodás) e rendelettel kihirdeti.

2. § A Megállapodás hiteles angol nyelvű szövege és annak hivatalos magyar nyelvű fordítása a következő:

"LEVÉLVÁLTÁS

az egyrészről Izland, a Liechtensteini Hercegség, a Norvég Királyság és másrészről a Magyar Köztársaság között 2011. október 14-én létrejött, az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014-es időszakának végrehajtásáról szóló együttműködési megállapodás módosításáról

A FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUS BIZOTTSÁG LEVELE
Mr Zsigmond Perényi
Deputy State Secretary for International Affairs
State Secretariat for European Union Development Programmes
Hungarian Prime Minister's Office
Kossuth tér 1-3
1055 Budapest
HUNGARY
Brussels, 24 November 2015
Subject: Amendments of Annex A and Annex B to the MoU between Iceland, Liechtenstein, Norway and Hungary


Dear Mr Perényi,

In accordance with paragraphs 3 and 4 of Article 2.1 of the Regulation on the Implementation of the European Economic
Area Financial Mechanism 2009-2014, the Financial Mechanism Committee (FMC) proposes that Annexes A and B to the
Memorandum of Understanding (MoU) between Iceland, Liechtenstein, Norway and the Republic of Hungary be
amended as specified in the track changes version of Annexes A and B to the MoU attached to this letter.

The suggested amendments reflect in the MoU the establishment of the National Focal Point in the Prime Minister's
Office, the change to the Head of the Certifying Authority, changes to a number of Programme Operators and update the
financial allocations to Programme Areas following the allocation of the reserve for unforeseen developments. These
changes have been reviewed and agreed at the Annual Meeting held on 24 November 2015.

The FMC requests your agreement to the amendments by replying to this letter. This letter and your affirmative letter in
reply shall result in the said amendments to Annexes A and B to the MoU and they shall enter into force on the date of
your letter in reply. Upon entry into force, the MoU with the amended Annexes A and B shall be published on the
websites of the National Focal Point and the Financial Mechanism Office.

Yours sincerely,

Anders Erdal,
Chairman
Financial Mechanism Committee

Attachments:
1) Track changes version of Annexes A and B
2) Final version of Annexes A and B

ANNEX A

ANNEXA
National management and control structures
1. National Focal Point
The Prime Minister's Office (PMO) shall act as the National Focal Point. The PMO is responsible for coordination and
harmonization of government activities, including the cohesion policy and supervision of the effective utilization of EU
and other national and international funds, in the frame of this activity the PMO is in charge of the supervision of the
planning and resource management of the Hungarian central budget in respect of EU and other international resources.
The Minister of PMO appoints the Deputy State Secretary for International Affairs as the Head of the National Focal Point.
The Department for Implementation of International Cooperation Programmes, within the Deputy State Secretariat for
International Affairs, shall be responsible for implementing the tasks of the National Focal Point.
The roles and responsibilities of the National Focal Point are stipulated in the Regulation, in particular Article 4.3 thereof.
The PMO, in its role as National Focal Point, shall be bound by all commitments and undertakings made by the previous
National Focal Point, the National Development Agency.
2. Certifying Authority
The Hungarian State Treasury (Treasury) shall act as the Certifying Authority. The Treasury is an independent legal entity
within the central state administration, established by Legal Act. The Treasury is responsible for keeping a register of the
implementation of the State Budget Act and exercises financial control.
The Financial Vice President of the Treasury shall act as the Head of the Certifying Authority. Within the Treasury, the
Compliance Department and the Financial Department operating under the supervision of the Financial Vice President of
the Treasury shall be responsible for implementing the tasks of the Certifying Authority.
The Financial Vice President of the Treasury in general reports to the President of the Treasury, but in connection with the
task of the CA reports to the Minister for National Economy. The relationship of the Treasury with the Ministry for National
Economy is coordinated by the Deputy State Secretary responsible for the Treasury who reports to the State Secretary for
Public Finances of the Ministry for National Economy.
The roles and responsibilities of the Certifying Authority are stipulated in the Regulation, in particular Article 4.5 thereof.
3. Audit Authority
The Directorate General for Audit of European Funds (DGAEF) shall act as the Audit Authority. The DGAEF is an
independent legal entity within the central state administration, established by Legal Act.
The DGAEF's activities include the performance of audit authority tasks regarding the support from the European
Regional Development Fund, the European Social Fund and the Cohesion Fund, and also the audit tasks defined by the
Government regarding other European Union and international funds, including the EEA and Norwegian Financial
Mechanisms. The Audit Authority performs its tasks in line with international audit standards and relevant provisions of
European legislation.
The Director General of the DGAEF shall act as the head of the Audit Authority. The Director General of the DGAEF reports
to the Minister for National Economy. The relationship of the DGAEF with the Ministry for National Economy is
coordinated by the Deputy State Secretary responsible for the Treasury who reports to the State Secretary for Public
Finances of the Ministry for National Economy.
The roles and responsibilities of the Audit Authority in respect of funding from the Norwegian FM are stipulated in the
Regulation, in particular Article 4.6 thereof.
The Audit Authority is functionally independent of the National Focal Point and the Certifying Authority and all other
institutions participating in the management and control of the Norwegian Financial Mechanism 2009-2014.
4. National public entity responsible for the preparation and submission of irregularities reports
The National Focal Point shall be responsible for the preparation and submission of irregularities reports.
The roles and responsibilities of the National Focal Point in relation to preparation and submission of irregularities reports
are stipulated in the Regulation, in particular Article 11.3 thereof.
5. Monitoring Committee
The Monitoring Committee shall be established within six months of the signing of the Memorandum of Understanding.
Its role is stipulated in the Regulation, in particular Article 4.4 thereof.
6. The Role of the Implementing Agency
The National Focal Point shall assign certain responsibilities given to the Programme Operator under the Regulation to a
single Implementing Agency. Such assignment shall be stipulated in the programme agreement, and be detailed in the
programme implementation agreement. The Implementing Agency shall be a party to the programme implementation
agreement. The role of the Implementing Agency shall not affect the responsibilities of the Programme Operator related
to the policy, strategic and/or bilateral aspects of the implementation of the programme. In order to establish
transparent, cost-efficient and harmonized management and control systems of the different programmes, the National
Focal Point will endeavor to ensure that responsibilities assigned to the Implementing Agency are identical for all
programmes. The expenditures incurred by the Implementing Agency related to the implementation of the assigned
responsibilities shall be covered from the respective programme's management cost referred to in Article 7.1 of the
Regulation, in accordance with the programme agreement. Activities fulfilled and expenditures incurred by the
Implementing Agency shall be clearly attributable to the programme to which they relate.
The National Focal Point shall select the Implementing Agency through a competitive tender procedure. Result of the
selection shall be subject to approval by the NMFA.
7. Strategic Report and annual meetings
In accordance with Article 2.2 of the Regulation, the National Focal Point shall annually submit to the NMFA a Strategic
Report on the implementation of the Norwegian Financial Mechanism 2009-2014 in the Beneficiary State. The Parties
shall endeavor to hold the annual meeting in the month of April every year.

8. Organigram

ANNEX B

Implementation framework

In accordance with Article 2.1 of the Regulation, the Parties to this Memorandum of Understanding have agreed on an implementation framework outlined in this annex.

1. Financial parameters of the implementation framework

HungaryEEA FM
contribution
Programme area
Energy Efficiency€ 8,412,000
Renewable Energy€ 7,711,000
Adaptation to Climate Change€ 7,010,000
Funds for Non-governmental Organisations€ 13,495,000
Children and Youth at Risk€ 11,216,000
Conservation and Revitalisation of Cultural and Natural Heritage€ 12,618,000
Scholarships€ 2,978,500
Other allocations
Technical assistance to the Beneficiary State (Art. 1.9)€ 1,051,500
Fund for bilateral relations at national level (Art. 3.5.1)€ 350,500
Net allocation to Hungary€ 64,842,500

2. Specific concerns

Bilateral relations between the Donor States and Hungary shall be strengthened with the aim of stimulating long-term cooperation, in particular in the programme areas listed below with donor programme partners, as well as through other means such as partnership at project level in all programme areas supported.

The appraisal of Programme Proposals will take due account of relevant human rights- and governance-related standards of the Council of Europe (such as those monitored by CPT, GRECO, GRETA, ECRI etc.), including the Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms.

3. Substantive parameters of the implementation framework

The programmes described below are to be prepared and, subject to FMC approval, implemented in the Beneficiary State.

A. Programme Area: Energy Efficiency
Programme:Energy Efficiency
Objective:Reduced emissions of greenhouse gases and air pollutants.
Outcomes:Improved energy efficiency in buildings
Improved capacity at national, regional and local level to undertake
energy-efficiency measures
Increased awareness of and education in energy efficiency
Programme grant:€ 8,412,000
Programme Operator:Ministry of National Development
B. Programme Area: Renewable Energy
Programme:Renewable Energy
Objective:Increased share of renewable energy in energy use
Outcomes:Increased renewable energy production
Increased feed-in of renewable energy to existing energy infrastructures
Improved capacity at national, regional and local level on renewable
energy solutions
Increased awareness of and education in renewable energy solutions
Programme grant:€ 7,711,000
Programme Operator:Ministry of National Development
Donor programme partner:The Icelandic National Energy Authority (OS)
Specific concerns:The programme shall focus on geothermal development, as well as
increased awareness of and education in renewable energy through a
specific small grant scheme.
C. Programme Area: Adaptation to climate change
Programme:Adaptation to Climate Change
Objective:Reduced human and ecosystem vulnerability to climate change
Outcomes:Developed strategies and measures for adapting to a changing climate
Increased capacity to assess vulnerability to climate change
Increased awareness of and education in climate change adaptation
Programme grant:€ 7,010,000
Programme Operator:The Financial Mechanism Office (FMO) is entrusted with operating the
Programme in line with Article 5.13 of the Regulation.
Donor programme partner:The Norwegian Directorate for Civil Protection and Emergency Planning
(DSB)
Specific concerns:The contribution from the EEA Financial Mechanisms 2009-14 shall be
100% of the eligible expenditure of the Programme.
Co-financing shall be secured at project level.
Relevant Hungarian governmental actors shall be invited to advise on the
preparation and the implementation of the programme.
D. Programme Area: Funds for Non-Governmental Organisations
Programme:Fund for Non-Governmental Organisations
Objective:Strengthened civil society development and enhanced contribution to
social justice, democracy and sustainable development
Programme grant:€ 13,495,000
Programme Operator:The Financial Mechanism Office (FMO) is entrusted with operating the
Programme in line with Article 5.13 of the Regulation. Appointment of the
fund operator shall be consulted with the National Focal Point.
Specific concerns:The Programme shall support NGO capacity building. At least one third of
the programme allocation shall cover core areas of support. At least 10 %
shall be allocated to children and youth-driven organisations and/or
activities targeting children and youth. 10 % of the allocation shall target
gender issues. Issues related to the Roma population shall be clearly
targeted within this Programme.
E. Programme Area: Children and Youth at Risk
Programme:Children and Youth at Risk
Objective:Improved well-being of children and young people at risk
Outcomes:Quality of child welfare systems and protection measures effectively
improved
Effective and efficient measures addressing vulnerable groups of children
and youth facing particular risks implemented
Health and social care services provided to ensure equal access for children
and youth
Programme grant:€ 11,216,000
Programme Operator:Ministry of Human Capacities
Donor Programme Partner:Council of Europe
Specific concerns:The most vulnerable groups, including the Roma population, shall be
targeted within this programme. Education and school attendance shall
also be included in the Programme.
The Cooperation committee shall include member(s) representing the
relevant public institution(s) in charge of the policy area in question.
F. Programme Area: Conservation and Revitalisation of Cultural Heritage and Natural Heritage
Programme:Conservation and Revitalisation of Cultural Heritage and Natural Heritage.
Objective:Cultural and natural heritage for future generation safe guarded and
conserved and made publicly accessible
Outcomes:Cultural heritage restored, renovated and protected
Cultural heritage made accessible to the public
Cultural history documented
Contemporary art and culture presented and reaching a broader audience
Programme grant:€ 12,618,000
Programme Operator:Prime Minister's Office
Donor programme partner:Norwegian Directorate for Cultural Heritage (RA)
Small grants scheme:Not less than 10 % of the total eligible expenditure of the programme shall
be set aside for a small grants scheme for projects within cultural diversity
and cultural exchange with the donor states
Specific concerns:The Hungarian National Office of Cultural Heritage shall be invited to advise
on the preparation and the implementation of the programme and to
facilitate networking between possible project partners and relevant
stakeholders.
G. Programme Area: Scholarships
Programme:EEA Scholarship Programme
Objective:Enhanced human capital and knowledge base in the Beneficiary States
Programme grant:€ 2,978,500
Programme Operator:Tempus Public Foundation
Donor programme partners:The Icelandic Centre for Research - RANNIS (Iceland), the National Agency
for International Education Affairs - AIBA (Liechtenstein), and the
Norwegian Centre for International Cooperation in Higher Education - SIU
(Norway). SIU will function as lead Donor Programme Partner.
A MAGYAR HATÓSÁG LEVELE
Mr Anders Erdal
Chairman of the FMC
Financial Mechanism Office
Rue Joseph II, 12-16
B-1000 Brussels, Belgium
Reg.number: NKHÁT/124/4 /2015.




Budapest, "24"November 2015
Subject: Amendments of Annex A and Annex B to the Memorandum of Understanding on the Implementation of the EEA
Financial Mechanism 2009-2014 between Iceland, Liechtenstein, Norway and Hungary
Dear Mr. Erdal,
I have the honour to refer to your letter dated 24 November 2015 which reads as follows:
"In accordance with paragraphs3and 4 of Article 2.1 of the Regulation on the Implementation of the European Economic
Area Financial Mechanism 2009-2014, the Financial Mechanism Committee (FMC) proposes that Annexes A and B to the
Memorandum of Understanding (MoU) between Iceland, Liechtenstein, Norway and the Republic of Hungary be
amended as specified in the track changes version of Annexes A and B to the MoU attached to this letter.
The suggested amendments reflect in the MoU the establishment of the National Focal Point in the Prime Minister's
Office, the change to the Head of the Certifying Authority, changes to a number of Programme Operators and update the
financial allocations to Programme Areas following the allocation of the reserve for unforeseen developments. These
changes have been reviewed and agreed at the Annual Meeting held on 24 November 2015.
The FMC requests your agreement to the amendments by replying to this letter. This letter and your affirmative letter in
reply shall result in the said amendments to Annexes A and B to the MoU and they shall enter into force on the date of
your letter in reply. Upon entry into force, the MoU with the amended Annexes A and B shall be published on the
websites of the National Focal Point and the Financial Mechanism Office."
I wish to inform you that the Hungarian Party shares the understandings set forth in your letter. Therefore, I have the
honour to confirm that your letter and this reply letter shall constitute an agreement between the Parties.
Thank you for your valuable cooperation in this matter.
Yours sincerely:
Zsigmond Perényi

A LEVÉLVÁLTÁS

hivatalos magyar nyelvű fordítása

A FINANSZÍROZÁSI MECHANIZMUS BIZOTTSÁG LEVELE
Perényi Zsigmond úr
Nemzetközi Ügyekért felelős Helyettes Államtitkár
Európai Uniós Fejlesztési Programokért Felelős Államtitkárság
Magyar Miniszterelnökség
Kossuth tér 1-3.
1055 Budapest
Magyarország
Brüsszel, 2015. november 24.
Tárgy: Az Izland, Liechtenstein, Norvégia és Magyarország közötti együttműködési megállapodás A mellékletének és B
mellékletének módosítása
Tisztelt Perényi Úr!
Az Európai Gazdasági Térség Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014 végrehajtásáról szóló Szabályzat 2.1 cikke 3. és 4.
bekezdéseivel összhangban, a Finanszírozási Mechanizmus Bizottság (FMB) javasolja, hogy az Izland, Liechtenstein,
Norvégia és Magyarország közötti együttműködési megállapodás A Melléklete és B Melléklete az A és B Mellékleteknek e
levélhez csatolt, változáskövetővel ellátott verziói szerint kerüljön módosításra.
A javasolt módosítások az együttműködési megállapodásban tükrözik a Nemzeti Kapcsolattartónak a
Miniszterelnökségben történő létrehozását, az Igazoló Hatóság vezetőjének személyében beállt változást, számos
Program Operátort érintő változást és az előre nem látható fejlemények tartalékának allokálását követően frissíti a
programterületek allokációit. E változások véleményezésre kerültek, valamint megállapodtak róluk a 2015. november 24-i
Éves Ülésen.
Az FMB kéri, hogy Ön erre a levélre válaszolva fejezze ki egyetértését a módosításokkal. E levél és az Ön egyetértő
válaszlevele által az említett módosítások az A és B Mellékletekben bekövetkeznek és az Ön válaszlevele keltezési
dátumától hatályba lépnek. A hatályba lépést követően az együttműködési megállapodást a módosított A és B
Mellékletekkel együtt meg kell jeleníteni a Nemzeti Kapcsolattartó és a Finanszírozási Mechanizmus Iroda honlapján.
Tisztelettel:
Anders Erdal
Elnök
Finanszírozási Mechanizmus Bizottság
Csatolmányok:
1) Az A és B Mellékletek változáskövetővel ellátott verziói
2) Az A és B mellékletek végső verziói

A melléklet

A melléklet
Nemzeti irányítási és ellenőrzési rendszer
1. Nemzeti Kapcsolattartó
A Nemzeti Kapcsolattartó szerepét a Miniszterelnökség (ME) tölti be. A ME felelős a kormányzati tevékenységek
koordinációjáért és harmonizációjáért, beleértve a kohéziós politikát és az európai uniós, illetve más nemzeti és
nemzetközi alapok hatékony felhasználásának felügyeletét. Ezen tevékenység keretében a ME felelős a magyar nemzeti
költségvetés tervezéséért és az erőforrás gazdálkodásért az európai uniós és nemzetközi források tekintetében.
A Miniszterelnökséget vezető Miniszter a Nemzetközi Helyettes Államtitkárt jelöli ki a Nemzeti Kapcsolattartó
vezetőjének.
A Nemzetközi Kapcsolattartó feladatainak ellátásáért a Nemzetközi Helyettes Államtitkárságon belül a Nemzetközi
Együttműködési Programok Végrehajtási Főosztály felelős.
A Nemzeti Kapcsolattartó feladatait és kötelezettségeit a Szabályzat, különösen annak 4.3 cikke határozza meg.
A ME-re, mint Nemzeti Kapcsolattartóra vonatkozóan a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, mint korábbi Nemzeti
Kapcsolattartó kötelezettségei és vállalásai kötelező erejűek.
2. Igazoló Hatóság
Az Igazoló Hatóság szerepét a Magyar Államkincstár (Kincstár) tölti be. A Kincstár jogszabály által létrehozott, önálló jogi
személyiséggel rendelkező központi költségvetési szerv. A Kincstár felelős a költségvetési törvény végrehajtásának
nyomon-követéséért és egyben pénzügyi felügyeletet is gyakorol.
Az Igazoló Hatóság vezetőjének szerepét a Kincstár pénzügyi elnökhelyettese tölti be. A Kincstáron belül, a pénzügyi
elnökhelyettes irányítása alatt működő EU Támogatások Szabályosság Főosztálya és az EU Támogatások Elszámolási
Főosztálya felelős az Igazoló Hatóság feladatainak ellátásért.
A Kincstár pénzügyi elnökhelyettese általánosságban a Kincstár elnökének tartozik beszámolási kötelezettséggel, de az
igazoló hatósági szerepkörében a nemzetgazdasági miniszternek köteles beszámolni. A Kincstár és a Nemzetgazdasági
Minisztérium közötti kapcsolatot a kincstárért felelős helyettes államtitkár koordinálja, aki a Nemzetgazdasági
Minisztérium államháztartásért felelős államtitkára felé tartozik jelentési kötelezettséggel.
Az Igazoló Hatóság feladatait és kötelezettségeit a Szabályzat, különösen annak 4.5 cikke határozza meg.
3. Ellenőrzési Hatóság
Az Ellenőrzési Hatóság szerepét az Európai Uniós Támogatásokat Auditáló Főigazgatóság (EUTAF) tölti be. Az EUTAF
jogszabály által létrehozott, önálló jogi személyiséggel rendelkező központi költségvetési szerv. Az EUTAF ellenőrzési
hatósági feladatokat lát el az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból
származó támogatások kapcsán, valamint a Kormány által meghatározott további ellenőrzési feladatokat végez egyéb
Európai Uniós és nemzetközi támogatásokkal kapcsolatosan, ideértve az EGT és a Norvég Finanszírozási
Mechanizmusokat is. Az Ellenőrzési Hatóság feladatait a nemzetközi ellenőrzési standardokkal és a vonatkozó európai
jogszabályokkal összhangban látja el.
Az Ellenőrzési Hatóság vezetőjének szerepét az EUTAF főigazgatója tölti be. AZ EUTAF főigazgatója a nemzetgazdasági
miniszternek tartozik beszámolási kötelezettséggel. Az EUTAF és a Nemzetgazdasági Minisztérium közötti kapcsolatot a
kincstárért felelős helyettes államtitkár koordinálja, aki a Nemzetgazdasági Minisztérium államháztartásért felelős
államtitkára felé tartozik jelentési kötelezettséggel.
Az Ellenőrzési Hatóság feladatait és kötelezettségeit a Norvég Finanszírozási Mechanizmusok támogatásai kapcsán a
Szabályzat, különösen annak 4.6 cikke határozza meg.
Az Ellenőrzési Hatóság funkcionálisan független a Nemzeti Kapcsolattartótól és az Igazoló Hatóságtól, valamint minden
olyan intézménytől, amely a Norvég Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014-es időszakának irányításában és
ellenőrzésében részt vesz.
4. A szabálytalansági jelentések készítéséért és benyújtásáért felelős nemzeti hatóság
A Nemzeti Kapcsolattartó felelős a szabálytalansági jelentések elkészítéséért és benyújtásáért.
A Nemzeti Kapcsolattartó feladatait és kötelezettségeit a szabálytalansági jelentések elkészítésével és benyújtásával
kapcsolatosan a Szabályzat, különösen annak 11.3 cikke határozza meg.
5. Monitoring Bizottság
A Monitoring Bizottságot jelen Együttműködési Megállapodás aláírását követő hat hónapon belül kell létrehozni. A
Monitoring Bizottság szerepét a Szabályzat, különösen annak 4.4 cikke határozza meg.
6. A Végrehajtó Ügynökség szerepe
A Nemzeti Kapcsolattartó a Programoperátor Szabályzat szerinti feladatait részben egy Végrehajtó Ügynökségre ruházza
át. Ezen átruházás a program megállapodásban kerül rögzítésre, és a program végrehajtási megállapodásban részletes
kifejtésre. A Végrehajtó Ügynökség a program végrehajtási megállapodás szerződő fele. A Végrehajtó Ügynökség
feladatköre nem érintheti a Programoperátornak a program megvalósításával kapcsolatos szakpolitikai, stratégiai jellegű
és/vagy a kétoldalú kapcsolatok előmozdítására irányuló felelősségét. Az egyes programok átlátható, költséghatékony, és
összehangolt irányítási és ellenőrzési rendszerének biztosítása érdekében, a Nemzeti Kapcsolattartó törekszik arra, hogy a
Végrehajtó Ügynökségre átruházott feladatok minden program esetében megegyezzenek. A Végrehajtó Ügynökségnek
az átruházott feladatok ellátásával kapcsolatosan felmerült költségeit a Szabályzat 7.1 cikke szerinti program
menedzsment költségek fedezik, a program megállapodással összhangban. A Végrehajtó Ügynökség által teljesített
feladatok és a költségek egyértelműen ahhoz a programhoz kell, hogy hozzárendelhetők legyenek, melyhez
kapcsolódóan felmerültek.
A Nemzeti Kapcsolattartó a Végrehajtó Ügynökséget versenyeztetés útján választja ki. A kiválasztás eredményét a Norvég
Királyság Külügyminisztériumának jóvá kell hagynia.
7. Stratégiai jelentés és éves ülések
A Szabályzat 2.2 cikkének értelmében, a Nemzeti Kapcsolattartó évente stratégiai jelentést nyújt be a Norvég Királyság
Külügyminisztériuma részére a Norvég Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014-es időszakának a Kedvezményezett
országban történő végrehajtásáról. A Felek törekednek arra, hogy az éves találkozókra minden év április hónapjában
kerüljön sor.

8. Szervezeti ábra

B melléklet

Végrehajtási keretrendszer

A Szabályzat 2.1 cikke értelmében a Felek a jelen mellékletében felvázolt végrehajtási keretrendszerben állapodtak meg.

1. A Végrehajtási keretrendszer pénzügyi jellemzői

MagyarországEGT FM
hozzájárulás
Programterület
Energiahatékonyság€ 8,412,000
Megújuló energia€ 7,711,000
Alkalmazkodás az éghajlatváltozáshoz€ 7,010,000
Civil szervezetek támogatása€ 13,495,000
Veszélyeztetett gyermekek és fiatalok€ 11,216,000
Kulturális és természeti örökség megőrzése és megújítása€ 12,618,000
Ösztöndíjak€ 2,978,500
További juttatások
Technikai segítségnyújtás a Kedvezményezett ország részére (1.9 cikk)€ 1,051,500
Kétoldalú kapcsolatok nemzeti alapja (3.5.1 cikk)€ 350,500
Nettó juttatás Magyarország számára€ 64,842,500

2. Különös rendelkezések

A Donor országok és Magyarország közti kétoldalú kapcsolatok erősítésének célja a hosszú távú együttműködések kialakításának ösztönzése, a felsorolt programterületek közül különösen azok esetében, melyekbe donor program partner kerül bevonásra, valamint egyéb eszközök által, mint például a projekt szintű partnerségek a támogatott programterületek mindegyikében.

A program javaslatok értékelése során az Európa Tanács emberi jogokkal és kormányzással kapcsolatos standardjait figyelembe kell venni - így a Kínzást és az Embertelen vagy Megalázó Bánásmódot vagy Büntetést Megelőzni Hivatott Európai Bizottság (CPT), a Korrupció Ellenes Országok Csoportja (GRECO), az Emberkereskedelem elleni szakértői csoport (GRETA), az Európai Bizottság a Rasszizmus és Intolerancia Ellen (ECRI), stb. által nyomon követett alapelveket - beleértve az emberi jogok és alapvető szabadságok védelméről szóló egyezményt is.

3. A végrehajtási keretrendszer tartalmi jellemzői

A Kedvezményezett ország az alábbiakban meghatározott programokat dolgozza ki és hajtja végre Finanszírozási Mechanizmus Bizottság jóváhagyása esetén.

A. programterület: Energiahatékonyság
Program:Energiahatékonyság
Célkitűzés:Üvegházhatású gázok és légszennyező anyagok kibocsátásának
csökkentése
Eredmények:Épületek energiahatékonyságának javulása
Nemzeti, regionális és helyi szintű kapacitásfejlesztés energiahatékonysági
intézkedések megvalósítása érdekében
Fokozott tudatosság és oktatás az energiahatékonyság területén
Program támogatási összeg:€ 8,412,000
Program operátor:Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
B. programterület: Megújuló energia
Program:Megújuló energia
Célkitűzés:A megújuló energiaforrások arányának növekedése az energia
felhasználásban
Eredmények:Megújuló energia termelésének fokozása
Megújuló energia nagyobb mértékű betáplálása a meglévő
energiahálózatba
Nemzeti, regionális és helyi szintű kapacitásfejlesztés a megújuló
energiaforrások alkalmazása érdekében
Fokozott tudatosság és oktatás a megújuló energiaforrások alkalmazása
területén
Programtámogatási összeg:€ 7,711,000
Program operátor:Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
Donor program partner:Izlandi Nemzeti Energia Hatóság (OS)
Különös rendelkezések:A program kiemelt célja geotermikus energiát hasznosító fejlesztések
megvalósítása, valamint egy kis összegű támogatási alap segítségével a
tudatosság és oktatás erősítése a megújuló energiaforrások alkalmazása
területén.
C. programterület: Alkalmazkodás az éghajlatváltozáshoz
Program:Alkalmazkodás az éghajlatváltozáshoz
Célkitűzés:Az ember és az ökoszisztéma éghajlatváltozással szembeni
sérülékenységének csökkentése
Eredmények:Stratégiák és intézkedések kidolgozása az éghajlatváltozáshoz való
alkalmazkodás érdekében
Kapacitásfejlesztés az éghajlatváltozással szembeni sérülékenység
értékelése érdekében
Fokozott tudatosság és oktatás az éghajlatváltozáshoz való alkalmazkodás
területén
Program támogatási összeg:€ 7,010,000
Program operátor:A program működtetésére a Finanszírozási Mechanizmus Iroda kap
megbízást a Szabályzat 5.13 cikke értelmében.
Donor program partner:Norvég Polgári- és Katasztrófavédelemi Igazgatóság (DBS)
Különös rendelkezések:Az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014-es időszaka a program
elszámolható költségeit 100%-ban támogatja.
A társfinanszírozást projekt szinten szükséges biztosítani
Az érintett magyar kormányzati szereplőket felkérik a program
kidolgozásában és végrehajtásában való tanácsadásra.
D. programterület: Civil szervezetek támogatása
Program:Civil szervezetek támogatása
Célkitűzés:A civil társadalom fejlődésének megerősítése és fokozott hozzájárulás a
társadalmi igazságossághoz, a demokráciához és a fenntartható
fejlődéshez
Program támogatási összeg:€ 13,495,000
Programoperátor:A program működtetésére a Finanszírozási Mechanizmus Iroda kap
megbízást a Szabályzat 5.13 cikke értelmében. Az alapkezelő a Nemzeti
Kapcsolattartóval egyeztetve kerül kiválasztásra.
Különös rendelkezések:A program célja a nem-kormányzati (civil) szervezetek kapacitás fejlesztése.
A program támogatási összeg legalább egyharmadát a kiemelt támogatási
területekre kell fordítani. A program támogatási összeg minimum 10%-át a
gyermekek és fiatalok támogatását célzó szervezetekre és/vagy
tevékenységekre szükséges elkülöníteni, további 10%-a a nemek közti
esélyegyenlőség témáját hivatott célozni. A roma népességet érintő
tevékenységeknek szintén egyértelműen meg kell jelenni a program céljai
között.
E. programterület: Veszélyeztetett gyermekek és fiatalok
Program:Veszélyeztetett gyermekek és fiatalok
Célkitűzés:Veszélyeztetett gyermekek és fiatalok jólétének növelése
Eredmények:Gyermekjóléti rendszerek minőségének és a gyermekvédelmi intézkedések
hatékonyságának javítása
Különös kockázatoknak kitett hátrányos helyzetű gyermekeket és fiatalokat
célzó eredményes és hatékony intézkedések
Gyermekek és fiatalok egyenlő esélyű hozzáférését lehetővé tevő
egészségügyi és jóléti szolgáltatások biztosítása
Program támogatási összeg:€ 11,216,000
Program operátor:Emberi Erőforrások Minisztériuma
Donor program partner:Európa Tanács
Különös rendelkezések:A program a leghátrányosabb helyzetű csoportok, köztük a roma népesség
támogatását célozza. Az oktatás és az iskolalátogatás fokozása szintén
részét képezi a programnak.
Az Együttműködési Bizottságba a szakterületen érintett államigazgatási
intézmények képviselői is bevonásra kerülnek.
F. programterület: Kulturális és természeti örökség megőrzése és megújítása
Program:Kulturális és természeti örökség megőrzése és megújítása.
Célkitűzés:Kulturális és természeti örökség védelme, megőrzése és hozzáférhetővé
tétele a jövő generációk számára
Eredmények:Megőrzött, felújított és védett kulturális örökség
Kulturális örökség hozzáférhetővé tétele
Kultúrtörténet dokumentációja
Kortárs művészet és kultúra bemutatása, és szélesebb közönség elérése
Program támogatási összeg:€ 12,618,000
Program operátor:Miniszterelnökség
Donor program partner:Norvég Kulturális Örökség Igazgatóság (RA)
Kis összegű támogatási alap:A program elszámolható költségeinek minimum 10%-a egy kis összegű
támogatási alap részére kerül elkülönítésre, mely a kulturális sokszínűséget
és a donor országokkal való kulturális kapcsolatok erősítését szolgáló
projekteket támogat.
Különös rendelkezések:A Kulturális Örökségvédelmi Hivatalt felkérik a program kidolgozásában és
végrehajtásában való tanácsadásra, és hogy előmozdítsa a lehetséges
projektpartnerek és érintettek közti kapcsolatépítést.
G. programterület: Ösztöndíjak
Program:EGT Ösztöndíj Program
Célkitűzés:Humántőke- és tudásbázis bővítése a Kedvezményezett országban
Program támogatási összeg:€ 2,978,500
Program operátor:Tempus Közalapítvány
Donor program partnerek:Izlandi Kutatóközpont - RANNIS (Izland), Nemzetközi Oktatási Ügyek
Országos Ügynöksége - AIBA (Liechtenstein), és a Norvég Felsőoktatási
Nemzetközi Együttműködési Központ - SIU (Norvégia). A vezető donor
program partner a SIU
A MAGYAR HATÓSÁG LEVELE
Anders Erdal úr
FMB elnöke
Finanszírozási Mechanizmus Iroda
Rue Joseph II, 12-16
B-1000 Brussels, Belgium
Iktatószám: NKHÁT/ 124/ 4/2015.




Budapest, 2015. november 24.
Tárgy: Az EGT Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014 megvalósítására vonatkozó, Izland, Liechtenstein, Norvégia és
Magyarország közötti együttműködési megállapodás A mellékletének és B mellékletének módosítása

Tisztelt Erdal Úr!

Tisztelettel hivatkozom a 2015. november 24-i levelére, mely a következőket tartalmazza:
"Az Európai Gazdasági Térség Finanszírozási Mechanizmus 2009-2014 végrehajtásáról szóló Szabályzat 2.1 cikke 3. és 4.
bekezdéseivel összhangban, a Finanszírozási Mechanizmus Bizottság (FMB) javasolja, hogy az Izland, Liechtenstein,
Norvégia és Magyarország közötti együttműködési megállapodás A Melléklete és B Melléklete az A és B Mellékleteknek e
levélhez csatolt, változáskövetővel ellátott verziói szerint kerüljön módosításra.
A javasolt módosítások az együttműködési megállapodásban tükrözik a Nemzeti Kapcsolattartónak a
Miniszterelnökségben történő létrehozását, az Igazoló Hatóság vezetőjének személyében beállt változást, számos
Program Operátort érintő változást és az előre nem látható fejlemények tartalékának allokálását követően frissíti a
programterületek allokációit. E változások véleményezésre kerültek, valamint megállapodtak róluk a 2015. november 24-i
Éves Ülésen.
Az FMB kéri, hogy Ön erre a levélre válaszolva fejezze ki egyetértését a módosításokkal. E levél és az Ön egyetértő
válaszlevele által az említett módosítások az A és B Mellékletekben bekövetkeznek és az Ön válaszlevele keltezési
dátumától hatályba lépnek. A hatályba lépést követően az együttműködési megállapodást a módosított A és B
Mellékletekkel együtt meg kell jeleníteni a Nemzeti Kapcsolattartó és a Finanszírozási Mechanizmus Iroda honlapján."
Ezúton tájékoztatom, hogy a magyar fél egyetért az ön levelében megfogalmazottakkal. Ennek következtében ezúton
tisztelettel megerősítem, hogy az ön levele és jelen válaszlevél a Felek közötti megállapodásnak tekintendő.
Köszönöm az ügyben tanúsított értékes együttműködését.
Tisztelettel,
Perényi Zsigmond"

"

3. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) E rendelet végrehajtásához szükséges intézkedésekről az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter gondoskodik.

(3)[1] A Megállapodás módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt hiteles angol nyelvű szövege és annak hivatalos magyar nyelvű fordítása közzétételéről az európai uniós források felhasználásáért felelős miniszter gondoskodik.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

Lábjegyzetek:

[1] Beiktatta a 10/2017. (I. 24.) Korm. rendelet 1. §-a. Hatályos 2017.01.25.