13/2019. (VII. 12.) EMMI rendelet

a kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet módosításáról

A nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 94. § (1) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 92. § (1) bekezdés 8. pontjában meghatározott feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § A kerettantervek kiadásának és jóváhagyásának rendjéről szóló 51/2012. (XII. 21.) EMMI rendelet (a továbbiakban: Rendelet) a következő 22. §-sal egészül ki:

"22. § A 7. melléklet 7.38. Közigazgatási ismeretek kerettanterv a középiskolák 11-12. évfolyama számára című kerettantervet első alkalommal a 2021/2022. tanévben a középiskolák tizenegyedik évfolyamán, majd ezt követően felmenő rendszerben lehet alkalmazni."

2. § A Rendelet 7. melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

3. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

Dr. Kásler Miklós s. k.,

emberi erőforrások minisztere

1. melléklet a 13/2019. (VII. 12.) EMMI rendelethez

A Rendelet 7. melléklete a következő 7.38. ponttal egészül ki:

"7.38. Közigazgatási ismeretek kerettanterv a középiskolák 11-12. évfolyama számára

A köznevelés alapvető célja a tanuló tudásának és erkölcsi érzékének fejlesztése, a cselekedeteiért és azok következményeiért viselt felelősségtudat elmélyítése, igazságérzetének kibontakoztatása, közösségi beilleszkedésének elősegítése, az önálló gondolkodásra és a majdani önálló, felelős életvitelre történő felkészülés segítése. A demokratikus jogállam, a jog uralmára épülő közélet működésének alapja az állampolgári részvétel, amely erősíti a nemzeti öntudatot és kohéziót, összhangot teremt az egyéni célok és a közjó között. Ezt a cselekvő állampolgári magatartást a törvénytisztelet, az együttélés szabályainak betartása, az emberi méltóság és az emberi jogok tisztelete, az erőszakmentesség, a méltányosság jellemzi.

A közigazgatási ismeretek tantárgy célja, hogy olyan gyakorlati ismereteket adjon, melyek segítenek eligazodni a mindennapi általános közigazgatási ügyek világában, továbbá cselekvő elkötelezettségre neveljen a társadalmi felelősségvállalás elveivel összhangban. Segítse elő a harmonikus személyiség kibontakoztatásához szükséges szellemi, érzelmi, erkölcsi és társas képességeket, ezáltal járuljon hozzá ahhoz, hogy a tanuló

- a haza felelős polgárává váljék;

- reális önismeretre és szilárd erkölcsi ítélőképességre tegyen szert;

- legyen képes felelős döntések meghozatalára;

- váljék képessé az önálló tájékozódásra, véleményformálásra és cselekvésre.

A közigazgatási ismeretek közismereti, választható érettségi tantárgy többoldalú közigazgatási ismeretet és műveltséget közvetít, valamint komplex módon segíti a tanuló jogkövető, a társadalomért, a kisebb közösségért felelősséggel bíró és társadalom életében felelősséget vállaló állampolgárrá válását.

A tantárgy fontos célja, hogy kialakuljon a tanulóban a társadalmi felelősségvállalás, a közügyek iránti érdeklődés. Ezen túl a tantárgy elősegíti a tanuló magabiztos tájékozódását a közigazgatási szervek körében, különös tekintettel a területi közigazgatási szervek és a helyi önkormányzatok vonatkozásában. A képzés során szerzett elméleti és gyakorlati ismeretek elősegítik az egyes konkrét ügyek eredményesebb megértését és elintézését, ezáltal is hozzájárulva a tanuló önbizalmának erősítéséhez és sikerélményéhez. A képzés ezáltal jól kiegészíti az iskolai alapműveltséggel megszerzett általános ismereteket, valamint árnyalja, tovább gazdagítja azokat.

A tantárgy bemutatja az állami működéshez, a hatalmi ágak megosztásához, az alapvető emberi és állampolgári jogokhoz, a jogrendszer működéséhez kapcsolódó legfontosabb elveket és szabályokat, ezen túl pedig bepillantást enged szélesebb hazánk, az Európai Unió működésébe, valamint ismerteti azokat a szempontokat és indokokat, amelyek az Európai Unió létrehozásához vezettek. A tantárgy sajátossága, hogy a tanuló életkorához igazodva, érdeklődésének fenntartása mellett sorra veszi azokat a legfontosabb közigazgatási ügyeket (adózás, vállalkozás indítása, igazolványok beszerzése), amelyekkel mindennapi életében találkozhat. A képzés során lehetőség nyílik ezen ügyek egyéni vagy kiscsoportos projektmunka keretében történő feldolgozására, ezáltal is erősítve élményszerűségüket, közelebb hozva a közigazgatás mindennapi működését a tanuló életéhez.

A közigazgatási ismeretek tanulási-tanítási módszerét illetően a következőkre kell tekintettel lenni: a közügyekben való részvétel megkívánja a kreatív, önálló kritikai gondolkodás, az elemző képesség és a vitakultúra fejlesztését, a tudatos állampolgári magatartást. Szerepet kell vállalnia a tanuló szociális kompetenciáinak, viselkedésének - beszéd-, vita- és döntési, együttműködési készségének - erősítésében. A felelősség, az önálló cselekvés, a megbízhatóság, a kölcsönös elfogadás elsajátítását hatékonyan támogathatják az e tantárgy keretében alkalmazásra kerülő, a tanuló tevékeny részvételére építő tanítás- és tanulásszervezési eljárások. Hozzá kell segíteni a fiatalokat ahhoz, hogy képessé váljanak érzelmeik hiteles kifejezésére, a mások helyzetébe történő beleélés képességének, az empátiának a fejlesztésére, a kölcsönös elfogadásra. A segítő magatartás számos olyan képességet igényel és fejleszt is egyúttal (együttérzés, együttműködés, problémamegoldás, önkéntes feladatvállalás és megvalósítás), amelyek gyakorlása elengedhetetlen a tudatos, felelős állampolgári léthez.

A közigazgatási ismeretek tantárgy speciális nevelési-fejlesztési céljai és követelményei, amelyek minden tematikai egységben érvényesíthetők, a következők:

- az államhoz és az állampolgársághoz kapcsolódó alapvető fogalmak megismerése, az állam működésének elsajátítása;

- az állampolgárság értékének és jelentőségének elfogadása és az ezzel járó jogok és kötelezettségek elsajátítása;

- a társadalmi felelősségvállalás és a tudatos állampolgári cselekvés elveinek elsajátítása;

- a társadalmi együttélés és együttműködés írott és íratlan szabályainak - erkölcs, jog, szokás, illem - értő ismerete, az erre irányuló készségek fejlesztése és a társadalmi gyakorlatba történő átültetése, alkalmazása;

- a közigazgatás iránti kíváncsiság, érdeklődés felkeltése;

- az aktív, segítőkész állampolgárra vonatkozó magatartásminták megerősítése;

- tudatos és a közjó iránt elkötelezett állampolgárságra nevelés.

Az egyes tematikai egységekhez kapcsolható (a tartalmi elemekhez szorosabban kötődő) nevelési-fejlesztési célok, követelmények:

- az Alaptörvény struktúrájának, alapelveinek értelmezése;

- a társadalmi felelősségvállalás értelmezése és megtapasztalása;

- az emberi, állampolgári jogok, illetve ezek korlátozásának szabályai;

- az államigazgatási szervek működésének, a közszolgálatban dolgozók mindennapi tevékenységeinek megismerése;

- az Európai Unió felépítésének, szerveinek, tagállamainak ismerete;

- az Európai Unió működésének ismerete;

- az önkormányzati rendszer felépítése és működésének elvei;

- információk Magyarország államigazgatásának fejlődéséről;

- a civil szervezetek működésének megismerése;

- az alapvető állami funkciókban való eligazodás.

A közigazgatási ismeretek módszertani sajátossága az induktivitás, amely a tanítás személyességében és a társadalmi gyakorlathoz való közelségben jelenik meg. Szemlélete szorosan kötődik az aktuális közigazgatási helyzethez, gyakorlathoz, illetve a tanuló társadalmi tapasztalataihoz. Ebből következően számos életszerű kompetenciafejlesztő feladat, esetelemzés, gyűjtés kapcsolódhat a tárgy tanításához.

A közigazgatási ismeretek kerettantervi tananyaga kiemelten ajánlható azoknak az iskoláknak, amelyekben a tanulók a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Államtudományi és Közigazgatási Karára kívánnak felvételizni. A kerettanterv a 11-12. évfolyamokra került kidolgozásra, összesen 134 óra időtartamban, amely optimálisan a tantárgy heti két órában történő tanítását teszi lehetővé. Ezen túl a közigazgatási ismeretek az érettségi vizsga közismereti tantárgyai között szerepel, biztosítva a tanult ismeretek elmélyítését.

11. évfolyam

Tematikai egységAz állam működéseÓrakeret 24 óra
Előzetes tudásKorábbi történelmi ismeretek az államformákról, az állam működéséről, a különböző időszakokban
létező társadalmi rendről, normákról és erkölcsről. Közvetett tapasztalatok a szülőktől és különféle
forrásokból az egyén és közösség korra jellemző viszonyrendszeréről. Személyes tapasztalatok,
benyomások a magyar társadalomról, az államszervezet mindennapi működéséről.
A tematikai egység
nevelési-fejlesztési
céljai
A magyarországi közigazgatás elmúlt évszázados történetének és az Alaptörvény jogrendre
vonatkozó lényegi meghatározásainak megismerése. Az állam működése, az állampolgárság,
az alapvető jogok és kötelezettségek megismerése. Az ezekkel kapcsolatos előzetes tudás
megerősítése, szintetizálása, a kapcsolódó fogalmak, a szakmai szókincs bővítése, konzekvens
használatára szoktatás, továbbá a rendszerező készség megerősítése.
Ismeretek/fejlesztési feladatokKapcsolódási pontok
Az állam fogalma és nemzetpolitika.
A magyar állam és közigazgatás meghatározó jellemzői az elmúlt évszázadban.
Hazánk közigazgatási rendszerének kialakulása (központi, területi közigazgatás), főbb
állomásai a rendszerváltástól napjainkig. Az államformák és hatásuk az államigazgatás
struktúrájára.
Az állam, állampolgárság fogalma, a hatalommegosztás elve. A törvényhozói,
igazságszolgáltatási és végrehajtó hatalmi ág különbségei és egymáshoz való viszonyuk.
Az országgyűlés, a kormány, a köztársasági elnök, az alkotmánybíróság és más
bíróságok, az ügyészség, az alapvető jogok biztosa, valamint az önkormányzatok helye,
szerepe, rendeltetése.
A jogrend fogalma, a jogrendszer lényege, az alapvető jogágak és rendeltetésük.
A jogalkotás rendje, a jogszabályi hierarchia lényege.
Projektmunka: az államigazgatás működési mechanizmusainak bemutatása
Az állampolgárság fogalma.
Az alapvető emberi jogok. Különbség az emberi és az állampolgári jogok között.
Az állampolgárság fogalma, a hozzá kapcsolódó jogok és kötelezettségek.
Kialakulásának jellemzői és változásai. A rendszerváltás, az Európai Unió
szabályozásának hatása az állampolgárok jogaira és kötelezettségeire. Az atipikus
állampolgársági formák és lehetőségek megismerése (kettős állampolgár, bevándorló,
menedékkérő stb.). Egyéni és közösségi jogok, állampolgári kötelességek (ENSZ Emberi
Jogok Egyetemes Nyilatkozata, az Alaptörvény alapvetései).
Esettanulmány, szituációs feladatok: jogok és kötelezettségek érvényesülése konkrét
eset alapján.
Állampolgári jogok és kötelezettségek.
Társadalmi felelősségvállalás az állampolgárok részéről. Állampolgári jogok,
lehetőségek és kötelezettségek. Az állampolgárság gazdasági, piaci és politikai
kapcsolódásainak bemutatása. Az állampolgárok eszközei, lehetőségei véleményük
kifejezésére. Az egyesület, a párt és a népszavazás bemutatása.
Projektmunka és szituációs feladatok: a társadalmi felelősségvállalás lehetősége,
a választások lebonyolítása, egyesület alapítása, népszavazás kezdeményezése.
Információbiztonság és adatvédelem.
Az információ szerepe az állami működésben és ellenőrzésében. Információbiztonság
és adatvédelem, különös tekintettel a személyes adatok védelmére. A közérdekű és
a közérdekből nyilvános adatok megismerése, közzététele. A számítógépes rendszerek
védelme, a felhasználók azonosítása, hekkelés és következményei.
Történelem, társadalmi és
állampolgári ismeretek:
társadalomtörténeti elemek
a magyar történelemben.
A tudomány és a honvédelem
megítélése. Állampolgárság és
nemzeti érzés, egyenlő bánásmód,
tolerancia, az együttélés erkölcsi
problémái.
Földrajz: Magyarország és
a Kárpát-medence földrajzi,
geopolitikai elhelyezkedése.
Etika: Jogok és kötelességek.
Erkölcs és politika.
Kulcsfogalmak/
fogalmak
Erkölcs, jog, politika, állam, állampolgárság, választás, népszavazás, közszolgálat, államigazgatás,
információbiztonság, adatvédelem, nemzetpolitika.
Tematikai egységA közigazgatás feladatai és a közszolgák szerepeÓrakeret 24 óra
Előzetes tudásA közigazgatási ügyintézés kapcsán szerzett személyes tapasztalatok. Közvetett tapasztalatok
a szülőktől és különféle médiumokból, egyéb forrásokból.
A tematikai egység
nevelési-fejlesztési
céljai
A közigazgatási szervek felépítése és felelősségi köreinek, szerepének, feladatainak megismerése.
Megismerkedés az irányítási feladatokkal, valamint a háttérintézmények szerepével és működésük
rendszerével. A tanuló sokoldalúságának és együttműködési készségének fejlesztése a témák
feldolgozása során.
Ismeretek/fejlesztési feladatokKapcsolódási pontok
A közigazgatás rendszere: felépítése és a közszolgálati tisztviselők.
A közszolgálat rendszere és jellemzői, a központi és területi szervek munkájának
megismerése, valamint felelősségi köreik meghatározása. A szervek rendeltetése,
szerepe, egymáshoz való viszonyuk megismerése. A közigazgatás feladatainak,
ügytípusainak megismerése, a közigazgatás ügyfelei. A közszolgálat és
a tisztviselők életének, munkájának megismerése. Közszolgálati életpálya. Magyar
Kormánytisztviselői Kar Hivatásetikai Kódexe, hivatásetikai alapelvek.
Projektmunka: kiscsoportos projektmunka: szituációs és kommunikációs, önismereti
feladatok.
Különbségek a magánszférához képest - Mit látunk a közigazgatásból?
A magánszféra működési elvei a közszférával szemben. A két terület működési elveinek
különbségei és hasonlósága. Céljaik, eszközeik és működési mechanizmusaik.
Az állami működés hatása a magánszféra működésére, valamint a magánszféra és
a gazdasági tényezők hatása az állami működésre. Az ok-okozati viszonyok és jellemzők
megismerése.
Projektmunka: a nagyvállalatok és az állam kapcsolata.
Szociológia - a közigazgatás és a társadalmi csoportok.
A jelenlegi államszervezet kialakulásának okai, fejlődésének főbb állomásai.
A társadalmi csoportok szerveződésének hatása az államszervezet kialakulására,
fejlődésére és változására. A környezet, a társadalom és a technológia fejlődésének
hatásai az állam működésére.
Történelem, társadalmi és
állampolgári ismeretek:
XX-XXI. századi társadalomtörténet;
a jogalkotó és a végrehajtó hatalom.
Földrajz: Magyarország közigazgatási
tagozódása napjainkban.
Kulcsfogalmak/
fogalmak
Közszolgálat, államigazgatás, közszolgálati tisztviselő, központi közigazgatás, állami tisztviselő, területi
közigazgatás, közszféra, magánszféra, közszolgálati életpálya, társadalom, társadalmi csoportok.
Tematikai egységAz önkormányzat működéseÓrakeret 12 óra
Előzetes tudásKözvetlen és közvetett módon szerzett egyéni tapasztalatok a helyi önkormányzatok napi
működéséről, az állampolgárokkal kapcsolatos eljárásairól. A helyi és az országos média aktuális
tudósításai alapján szerzett információk.
A tematikai egység
nevelési-fejlesztési
céljai
A helyi önkormányzatok feladatainak és működésének megismerése, különös tekintettel a helyben
intézhető ügyekre, az önkormányzatok működésében meghatározó szereplőkre, valamint a környezeti
sajátosságokra.
Ismeretek/fejlesztési feladatokKapcsolódási pontok
Az önkormányzati rendszer kialakulásának okai.
Az önkormányzati rendszer kialakulása, fejlődése és változásának főbb állomásai
egészen napjainkig. Az önkormányzatok illeszkedése a közszolgálat rendszeréhez.
A polgármester, a jegyző és a képviselő-testület munkája és funkciója.
Szituációs játékok: hogyan működik az önkormányzat?
Történelem, társadalmi és
állampolgári ismeretek: a politikai
hatalom történelmi formái.
Az önkormányzat feladatai, működése.
Az államigazgatás és az önkormányzat feladatmegosztásának elvei, változásai.
A feladatrendszer változásának okai, hatásai a mindennapi életre. A környezet,
a gazdaság, a társadalom és a technológia fejlődésének hatásai az önkormányzat
feladatrendszerére és működésére. Az önkormányzat szerepe a települések életében.
Kulcsfogalmak/
fogalmak
Önkormányzat, település, jegyző, polgármester, képviselő-testület.
Tematikai egységMagyarország az Európai UnióbanÓrakeret 12 óra
Előzetes tudásAz Európai Unióval (a továbbiakban: EU) kapcsolatos társadalmi ismeretek. Előzetes, tanórán szerzett
ismeretek. A helyi és az országos média aktuális tudósításai alapján szerzett információk.
A tematikai egység
nevelési-fejlesztési
céljai
Átfogó ismeretek az EU legfontosabb intézményeiről és működéséről, az uniós intézmények és
a tagállamok kapcsolata. A főbb uniós működési elvek és politikák bemutatása, valamint
Magyarország helye és szerepe az EU-ban.
Ismeretek/fejlesztési feladatokKapcsolódási pontok
Az EU létrehozásának okai és keretei.
Azon politikai, gazdasági, társadalmi tényezők megismerése, amelyek
az EU létrejöttében szerepet játszottak. Az EU kialakításának elvei, főbb állomásai és
létrehozásának célja, jövőbeni fejlődésének főbb irányvonalai. A tagállamok szerepe
és részvétele az EU működésében. Az euró. A tagállami és az EU-s jogrendszer
kölcsönhatásai és hatásvonalai.
Az EU felépítése és működése.
Az EU rendeltetése, összetétele, alapvető feladatai, szervezeti és szakterületi
tagozódása. Az egyes funkciók és intézmények munkája, a folyamatok kölcsönhatásai
és az egyes tagállamokra gyakorolt hatásai. A tagállamok szerepvállalása, jogai és
kötelezettségei az EU-ban. Az érdekérvényesítő tevékenység hatása az Európai Unió
működésére.
Szituációs gyakorlat: az EU működésének és döntéshozatali rendjének, valamint
az érdekérvényesítő tevékenység hatásának és funkciójának bemutatása.
Az EU hatása Magyarország mindennapjaira.
Magyarország az EU-ban. Csatlakozásának okai, sajátosságai. Az EU hatása
a mindennapi életre. Magyarország helyzete az EU-ban, szerepvállalása.
Történelem, társadalmi és
állampolgári ismeretek:
az I. és a II. világháború okai
és következményei, az EU-val
kapcsolatos alapismeretek.
Kulcsfogalmak/
fogalmak
Európai Unió, Európai Bizottság, Európai Tanács, Európai Unió Tanácsa, Európai Parlament, tagállam,
euró, érdekérvényesítés.

12. évfolyam

Tematikai egységMindennapi életünk kapcsolata a közigazgatássalÓrakeret 44 óra
Előzetes tudásMindennapi tapasztalatok a közigazgatási ügyintézéssel kapcsolatban. Okmányirodában,
kormányablakban történő igazolvány, útlevél vagy egyéb okmány megszerzésével kapcsolatos
közvetlen tapasztalatok.
A tematikai egység
nevelési-fejlesztési
céljai
A mindennapi életben leggyakrabban előforduló ügyeken keresztül bemutatni a közigazgatás
működését, az ügyintézés digitális megoldásait, ezen gyakorlati tapasztalatok alapján általános,
a közigazgatás egészére vonatkozó következtetések levonása.
Ismeretek/fejlesztési feladatokKapcsolódási pontok
Munkavállalási ügyek.
A munkavállalás és az ahhoz kapcsolódó ügyintézés. Munkakeresés és felkészülés
a munkahelyi környezetre. A munkáltató részéről szükséges adatszolgáltatás és
a felvételhez kapcsolódó feladatok és kötelezettségek. A foglalkoztatott részéről
szükséges feladatok és kötelezettségek. Atipikus foglalkoztatás, a munkanélküliséghez
kapcsolódó ügyintézés és juttatások. A szociális ellátórendszer kialakulása, célja és
gyakorlati működése.
Kapcsolódó elektronikus ügyintézés.
Projektmunka: Munkakeresés, kiválasztási és munkavállaláshoz kapcsolódó feladatok
elvégzése, erkölcsi bizonyítvány beszerzése.
Vállalkozási ügyek.
A vállalkozás indításának feltételei és az ahhoz kapcsolódó feladatok, adminisztratív
ügyek elvégzése. Adózás és foglalkoztatás a vállalkozásban. Az egyes foglalkoztatási
formák előnyei hátrányai. Vállalkozási formák és az azokhoz kapcsolódó feltételek
és kötelezettségek. A vállalkozói és a munkaviszony közötti különbségek. Pályázati
rendszerek és az azokhoz kapcsolódó elméleti és gyakorlati ismeretek.
Kapcsolódó elektronikus ügyintézés.
Projektmunka: pályázatírás, vállalkozás elindítása.
Közpénzügyek.
Az állami költségvetés működésének alapelvei, a költségvetési tervezés, az állami
bevételek és kiadások alakulása, államadósság. Az állami bevételek felhasználása,
a kiadások szerkezete és a közfeladatok finanszírozásának rendszere.
Adóügyek.
Az adórendszer kialakulásának története, társadalmi, gazdasági háttere. Az állami
feladatok és az adórendszer összefüggései. Az egyes adónemek fogalma, funkciója.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (a továbbiakban: NAV) rendeltetése, helye, szerepe,
feladatai, eszközei, valamint működési rendje. A NAV kettős jogállása. Kapcsolódó
elektronikus ügyintézés.
Projektmunka: adóbevallás elkészítése, ügyintézés az adóhivatalban.
Társadalombiztosítási és szociális ügyek.
A társadalombiztosítási, illetve a szociális ellátórendszer működése, funkciója.
Az állami gondoskodás formáinak kialakulása, főbb változásai. A társadalmi és
gazdasági változások hatása a szociális ellátórendszerre és annak hatása a társadalmi,
gazdasági folyamatokra. Kapcsolódó elektronikus ügyintézés.
Rendészeti ügyek.
A rendvédelmi szervek típusai, valamint a rendőrség rendeltetése, összetétele,
feladatai. A szabálysértési és büntetőeljárás elkülönítése. Büntetések és bírságok.
Földrajz: hazánk földrajzi jellemzői,
jellegzetességei.
Történelem, társadalmi és
állampolgári ismeretek: az adó mint
az állami kiadások fedezete
az egyes történelmi korszakokban,
az állami beavatkozás módja és
mértéke a különböző korokban
és államokban, a szociális háló
kiépülése.
Kulcsfogalmak/
fogalmak
Munkajog, munkaviszony, munkaszerződés, szabadság, munkaidő, juttatások, atipikus foglalkoztatás,
munkanélküli ellátás, közmunka, egyéni vállalkozás, bt., kft, járulék, áfa, szociális ellátórendszer, adó,
adóbevallás, NAV, adórendszer, Rendőrség, büntetőeljárás, szabálysértés, bűncselekmény, E-közigazgatás.
Tematikai egységCivil szervezetek működéseÓrakeret 18 óra
Előzetes tudásMindennapi tapasztalatok a civil szervezetek működésével kapcsolatban. Közvetett tapasztalatok
a szülőktől és különféle médiumokból, egyéb forrásokból.
A tematikai egység
nevelési-fejlesztési
céljai
A társadalmi önszerveződés alapvető formáinak megismerése, a különféle civil szervezetek
jellemzőinek, működési sajátosságainak ismerete. A civil szervezetek társadalmi szerepének, céljának
és működésének, illetve főbb típusainak megismerése.
Ismeretek/fejlesztési feladatokKapcsolódási pontok
Civil szervezetek rendszere és funkciói.
A civil szervezetek létrehozásának célja és működésének keretfeltételei.
A civil szervezetek szerepe a társadalmi feladatok ellátásában. A civil szervezetek
típusai, létrehozásuk feltételei és működésükre vonatkozó legfontosabb szabályok.
Történelem, társadalmi és
állampolgári ismeretek: az állam
és működése, állampolgári
jogok-kötelességek.
Civil szervezetek együttműködése az állammal és a közszolgálattal.
A civil szervezetek együttműködése az állammal, ennek jellemző területei.
Az állami funkciók kiegészítése és segítése, az együttműködés formái és lehetőségei.
Hatékonyság és eredményesség. A civil szektor társadalmi-gazdasági szerepe, a szektor
működése, funkciója.
Etika, filozófia: az erkölcs és jog
viszonya.
Lokalizáció és önrendelkezés.
A jövő nemzedékek jogai.
Kulcsfogalmak/
fogalmak
Civil szervezet, szakpolitika, nem-kormányzati szervezetek, társadalmi részvétel.

"

Tartalomjegyzék