12/2021. (VII. 30.) NVTNM rendelet

az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról szóló 32/2005. (X. 21.) PM rendelet módosításáról

A szerencsejáték szervezéséről szóló 1991. évi XXXIV. törvény 38. § (2) bekezdés a)-e) és g) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Kormány tagjainak feladat- és hatásköréről szóló 94/2018. (V. 22.) Korm. rendelet 149. §-ában foglalt feladatkörömben eljárva a következőket rendelem el:

1. § Az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról szóló 32/2005. (X. 21.) PM rendelet (a továbbiakban: Vhr.) 1. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:

"(9) A szerencsejáték-felügyeleti hatóság kérelemre hatósági bizonyítványt állít ki az Szjtv. 37. § 30. pont c)-d) alpontjában meghatározott megbízható szerencsejáték-szervezői feltételek teljesítéséről."

2. § A Vhr. 18. § (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(3) A hírközlő eszköz és rendszer útján, valamint a nem hírközlő eszköz és rendszer útján szervezett sorsolásos játék esetén a szervezőnek az internetes oldalán - sorsolásos játékonként - a játékos számára a játékban való részvételt megelőzően megismerhetővé kell tenni a részvételi szabályzatot. Az értékesítőhelyen nyújtott sorsolásos játék esetében a játékos kérésére három munkanapon belül rendelkezésre kell bocsátani a teljes terjedelmű részvételi szabályzatot nyomtatott formában."

3. § A Vhr. 23. §-a a következő (6)-(9) bekezdéssel egészül ki:

"(6) A szerencsejáték-szervező a játéktervben a kaparós sorsjegy nyeremény kifizetését kizárhatja olyan értékesítőhelyre, értékesítési formára vonatkozóan, ahol egyik nyerőosztály nyereményének kifizetése sem biztosított.

(7) A 18. § (1) bekezdés d) pontjában foglaltaktól eltérően a szerencsejáték-szervező a játéktervben rendelkezhet úgy, hogy a nyereménykifizetés helyének és idejének feltüntetését a kaparós sorsjegy hátoldalán mellőzi azon értékesítőhelyre, értékesítési formára vonatkozóan, ahol egyik nyerőosztály nyereményének kifizetése sem biztosított, és azokat csak a játéktervben és a részvételi szabályzatban tünteti fel. A játékosok nyereménykifizetéssel kapcsolatos, megfelelő tájékoztatása ezen sorsjegy-értékesítő helyeken a sorsjegy értékesítése során jól látható hirdetményben és a szerencsejáték-szervező honlapján elérhető részvételi szabályzatban is kötelező.

(8) A szerencsejáték-felügyeleti hatóság a játéktervet a (6) és (7) bekezdés szerinti tartalommal kizárólag abban az esetben hagyja jóvá, ha a nyereménykifizetést nem biztosító sorsjegyforgalmazó 2000 méteres körzetében van olyan értékesítési helyszín, ahol a kaparós sorsjegyen elért nyeremények kifizetése biztosított.

(9) A (8) bekezdésben foglalt 2000 méteres körzeten azon legrövidebb útvonalat kell érteni, amelyen a nyeremény kifizetését biztosító értékesítési helyszín a közúti közlekedés szabályairól szóló rendelet szabályait figyelembe véve közterületen gyalogosan megközelíthető. A 2000 méteres távolság mérése során a 73/A. § (10) bekezdését kell alkalmazni, azzal, hogy védett intézményen a kaparós sorsjegyen elért nyeremény kifizetését biztosító értékesítési helyet, kártyatermen a nyereménykifizetést nem biztosító sorsjegyforgalmazót kell érteni."

4. § A Vhr. 43. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A szerencsejáték-felügyeleti hatóság a távszerencsejáték szervezésére engedéllyel rendelkező szervező kérelmére naptári évenként legfeljebb 5 alkalommal, esetenként legfeljebb 30 napos időtartamra engedélyezheti a távszerencsejáték szervezőnek jóváhagyott fogadás közterületen, a közönség számára nyitva álló épületben vagy a szervező által biztosított helyszínen történő szervezését, közvetítését. Ebben az esetben a szervező a játékosok részére a távszerencsejátékban való részvételhez biztosíthat műszaki eszközt."

5. § A Vhr. 57. § (2) bekezdés e) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A játékkaszinóba belépőket részletesen tájékoztatni kell:)

"e) arról, hogy a szervező a belépő törvényben előírt személyes adatait, képmását rögzíti, valamint a játékkaszinóban végzett tevékenységéről törvényi előírás alapján videofelvételt készít."

6. § A Vhr. IV. fejezet "Engedélyezés" alcíme helyébe a következő alcím lép:

"A fogadásszervezés általános szabályai

70. § (1) A fogadási hálózatban történő változtatást a szervező a szerencsejáték-felügyeleti hatóságnak

a) a fogadóiroda megnyitása esetén a megnyitást megelőző nyolcadik napig,

b) bezárás esetén legkésőbb a bezárás napjáig,

c) a fogadóiroda rendkívüli esemény miatti zárvatartását haladéktalanul

bejelenti.

(2) A szervezőt megilleti a fogadási ajánlat törlésének joga

a) a fogadási esemény megkezdése előtt vagy

b) a fogadási esemény megkezdése után, ha a fogadási esemény a lebonyolítására irányadó szabályok szerint nem fejeződik be, és ezért vagy más okból kimenetele nem állapítható meg.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott esetekben a befizetett téteket a fogadóknak vissza kell fizetni.

(4) A fogadási ajánlat törlését az ajánlat megtételével azonos módon nyilvánosságra kell hozni.

(5) Az egyes fogadások esetén a legmagasabb tét értéke a 100 ezer forintot nem haladhatja meg.

(6) Nem köthető fogadás

a) kizárólag 18 év alattiak részvételével rendezett sporteseményre és

b) bármely, a fogadáson, illetve távszerencsejátékon kívüli szerencsejátékkal, valamint az Szjtv. hatálya alá tartozó, szerencsejátéknak nem minősülő játékkal, tevékenységgel összefüggő eseményre.

(7) Nem köthet fogadást a szerencsejáték-szervező fogadás szervezésében közvetlenül érintett alkalmazottja. Nem fogadhat továbbá olyan sporteseményre, amelyben érintett:

a) a sportoló,

b) az edző, a tréner, a menedzser, az ügynök, a csapat személyzete, a csapat tisztviselője,

c) a sportrendezvényeken részt vevő vagy arra készülő versenyzőkkel dolgozó vagy őket kezelő orvosi vagy paramedikális személyzet, valamint a versenyzők felkészítésében részt vevő egyéb személy,

d) a sportrendezvényeket szervező és népszerűsítő szervezetek tulajdonosa, részvényese, vezető tisztségviselője vagy személyzetének tagja,

e) a bíró, a zsűritag és más akkreditált személy, a nemzetközi sportszervezet, illetve adott esetben a versenyt elismerő más illetékes sportszervezet vezető tisztségviselője és munkatársa, továbbá

f) az a)-e) pont szerinti személyek közeli hozzátartozója.

(8) A fogadásszervező nem rendelkezhet tulajdoni részesedéssel olyan sportklubban vagy sportrendezvény-szervezőben, amelynek a sportrendezvényére fogadást kínál.

(9) A szerencsejáték-felügyeleti hatóság megtagadja a fogadás játéktervének jóváhagyását, ha a rendelkezésére álló adatok alapján a játékterv szerinti fogadási ajánlat veszélyezteti a sportrendezvények tisztaságát.

(10) Az engedélyezett fogadásszervezés során a szerencsejáték-felügyeleti hatóság haladéktalanul tájékoztatja a fogadásszervezőt, ha olyan információ kerül a birtokába, amely a sportrendezvény tiltott befolyásolására utal. Az információ alapján a szerencsejáték-szervező az információ súlyára és megalapozottságára is figyelemmel jogosult az érintett fogadási esemény felfüggesztésére vagy törlésére, amely tényről és annak részletes indokairól a szerencsejáték-felügyeleti hatóságot köteles haladéktalanul tájékoztatni.

(11) A fogadásszervező félévente - a tárgyfélévet követő félévben február 28., illetve augusztus 31. napjáig - jelentést tesz a tárgyfélév tiltott befolyásolással érintettnek vélt azon sportrendezvényeiről, amelyekre fogadást tettek, valamint amelyekkel kapcsolatban a szerencsejáték-szervező a fogadási eseményt törölte vagy felfüggesztette. A jelentés személyes adatokat nem tartalmaz.

(12) A sportversenyen felmerülő szabályszegések miatt meghozott egyes játékvezetői döntésekre fogadási ajánlatot abban az esetben tehet a szervező, ha ugyanannak a sportversenynek a kimeneteleire is közölt fogadási ajánlatot. Nem kínálhat ilyen típusú fogadási lehetőségeket olyan versenysorozatok, bajnokságok, sportesemények vagy találkozók kapcsán, amelyek esetében fennáll a sporteredmény tiltott befolyásolásának kockázata, illetve amelyek potenciálisan nyilvánvaló módon befolyásolhatóak, vagy nem képviselnek jelentős sportértéket. A szervező a fogadással összefüggő visszaélések megelőzése és megakadályozása érdekében alkalmazandó intézkedéseket köteles a játéktervében rögzíteni."

7. § A Vhr. 73/K. § (7) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(7) A szervező az elszámolás alátámasztására auditált számítógépes elszámolási rendszert üzemeltethet. A szervező nem köteles az elszámolást a szerencsejáték-felügyeleti hatóság által rendszeresített bizonylatokon teljesíteni, ha az elszámolás alátámasztására auditált számítógépes elszámolási rendszert üzemeltet."

8. § A Vhr. 89. §-a a következő (12) és (13) bekezdéssel egészül ki:

"(12) Az egyes szerencsejátékok engedélyezésével, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatok végrehajtásáról szóló 32/2005. (X. 21.) PM rendelet módosításáról szóló 12/2021. (VII. 30.) NVTNM rendelettel megállapított 23. § (7) bekezdése hatálybalépését megelőzően már engedélyezett sorsjegysorozat tekintetében a szerencsejáték-felügyeleti hatóság a játékterv-módosítás jóváhagyásával engedélyezheti, hogy a szervező a nyereménykifizetés helyét és idejét a részvételi szabályzatban a sorsjegyen feltüntetett tájékoztatástól eltérően szabályozza, ha egyes értékesítőhelyeken a nyeremény kifizetése kizárt vagy nem biztosított. A játékosok nyereménykifizetéssel kapcsolatos, megfelelő tájékoztatása ezeken a sorsjegy értékesítő helyszíneken a sorsjegy értékesítése során jól látható hirdetményben és a szerencsejáték-szervező honlapján elérhető részvételi szabályzatban is kötelező.

(13) A (12) bekezdés szerinti játékterv-módosítás iránti kérelem elbírálása során a 23. § (8) és (9) bekezdésében foglaltak is alkalmazandóak."

9. § A Vhr. 6. § (4) bekezdés a) pontjában a "kiadott, a 4. § szerinti" szövegrész helyébe az "a szervező személyi megfelelőségének megállapításáról kiállított" szöveg lép.

10. § Hatályát veszti a Vhr.

a) 22. § (1) bekezdése,

b) 53/A. § (3) bekezdésében a "63. §-t, a (6) bekezdés kivételével a 64. §-t, a 65-" szövegrész,

c) 58. § (1) bekezdés b) pontja,

d) 71/E. § (2) bekezdése,

e) 86. §-a.

11. § Ez a rendelet 2021. augusztus 1-jén lép hatályba.

Mager Andrea s. k.,

nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter