85/2022. (III. 5.) Korm. rendelet
a Nemzeti Humanitárius Koordinációs Tanácsról szóló 178/2013. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról
A Kormány az Alaptörvény 15. cikk (3) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A Nemzeti Humanitárius Koordinációs Tanácsról szóló 178/2013. (VI. 4.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rendelet) 1. és 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"1. § A Nemzeti Humanitárius Koordinációs Tanács (a továbbiakban: Tanács) a Kormány által az Alaptörvény 53. cikke alapján kihirdetett veszélyhelyzet (a továbbiakban: veszélyhelyzet), a 2. § (2) bekezdés b) pontja szerinti esetben a Kormány által az egészségügyről szóló 1997. évi CLIV. törvény 228. §-a alapján elrendelt egészségügyi válsághelyzet (a továbbiakban: egészségügyi válsághelyzet) kezelése során, valamint a 2. § (2) bekezdés c) pontja szerinti humanitárius katasztrófa esetében ellátja az 5. § szerinti és a 7. § (6) bekezdése szerinti ügyrendben a számára megállapított humanitárius jellegű feladatokat.
2. § (1) A Tanács működése ülésszakokra tagozódik.
(2) Az ülésszak
a) a veszélyhelyzet kihirdetésekor,
b) - a Tanács döntése alapján - az egészségügyi válsághelyzet elrendelésekor vagy
c) - a Tanács döntése alapján - a szomszédos országokban felmerülő - Magyarország területét közvetlenül érintő -humanitárius katasztrófa esetében a Tanács által meghatározott időpontban
kezdődik.
(3) Az ülésszak lezárását a Tanács határozza meg, azzal, hogy az ülésszak legfeljebb a veszélyhelyzet vagy az egészségügyi válsághelyzet megszűnését követő hat hónapig tarthat. A (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben a Tanács negyedévente köteles megvizsgálni, hogy az ülésszak megkezdésére okot adó humanitárius katasztrófa vagy annak magyarországi közvetlen hatása fennáll-e. Amennyiben a (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben a Tanács megállapítja, hogy az ülésszak megkezdésére okot adó humanitárius katasztrófa vagy annak magyarországi közvetlen hatása már nem áll fenn, úgy dönt az ülésszak legfeljebb hat hónapon belüli lezárásáról."
2. § A Rendelet 5. § (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:
"(2) A szervezeti tagok saját adománygyűjtő vonalainak működtetése az ülésszak kezdőnapján a Tanács döntése alapján felfüggesztésre kerül. (3) A felfüggesztés
a) a veszélyhelyzet megszűnéséig,
b) a Tanács döntése alapján a veszélyhelyzet megszűnését megelőző időpontig,
c) az egészségügyi válsághelyzet megszűnéséig vagy
d) a 2. § (2) bekezdés c) pontja szerinti esetben a Tanácsnak az ülésszak megkezdésére okot adó humanitárius katasztrófa vagy annak magyarországi közvetlen hatása megszűnéséről szóló, a 2. § (3) bekezdése szerinti döntésének napjáig
tart."
3. § A Rendelet 14. §-a a következő (3) bekezdéssel egészül ki:
"(3) Ha a Nemzeti Humanitárius Koordinációs Tanácsról szóló 178/2013. (VI. 4.) Korm. rendelet módosításáról szóló 85/2022. (III. 5.) Korm. rendelet hatálybalépésekor veszélyhelyzet, egészségügyi válsághelyzet vagy humanitárius katasztrófa áll fenn, a Tanács ülésszaka - a 2. §-ban foglaltaktól eltérően - a Tanács ülésének soron kívüli összehívásával kezdődik."
4. § A Rendelet
a) 5. § (1) bekezdés b) és c) pontjában a "veszélyhelyzetben vagy egészségügyi válsághelyzetben" szövegrész helyébe a "veszélyhelyzetben, egészségügyi válsághelyzetben vagy humanitárius katasztrófa esetében" szöveg,
b) 7/A. § (1) bekezdésében a "veszélyhelyzet vagy az egészségügyi válsághelyzet" szövegrész helyébe a "veszélyhelyzet, egészségügyi válsághelyzet vagy humanitárius katasztrófa" szöveg,
c) 14. § (2) bekezdésében a "veszélyhelyzet vagy egészségügyi válsághelyzet" szövegrész helyébe a "veszélyhelyzet, egészségügyi válsághelyzet vagy humanitárius katasztrófa" szöveg
lép.
5. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
Orbán Viktor s. k.,
miniszterelnök