Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínusz jel keresésben

'-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

684/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet

az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárak befektetési és gazdálkodási szabályairól szóló 281/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet módosításáról

A Kormány az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény 78. § (1) és (3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 15. cikk (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. § Az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárak befektetési és gazdálkodási szabályairól szóló 281/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Öbr.) 13. § (4) és (4a) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(4) A letétkezelő a fedezeti, működési és likviditási alap eszközeit, valamint a függő tételeket egymástól elkülönítve mutatja ki. A pénztár a pénztári eszközök piaci értékének és az elszámolóegységek árfolyamának meghatározásához szükséges adatokról (többek között az ingatlanokról, árukról, házipénztár és a pénzforgalmi számla és annak elkülönített alszámláinak egyenlegéről, a tagi kölcsönökről, úton lévő pénzeszközökről, bankbetétek és azok kamatáról, vagyonkezelési díjról és annak számításáról, portfóliók közötti átvezetésekről) és az azokban bekövetkezett változásokról a tárgynapot követő első munkanapon teljeskörűen tájékoztatja a letétkezelőt. A tájékoztatás a (3) bekezdésben meghatározott kötelezettségekre nem vonatkozik.

(4a) A pénztár a működési alap pénzeszközeit a pénzforgalmi számlán, a fedezeti és likviditási alap pénzeszközeit, valamint a függő tételeket a pénzforgalmi számla egymástól elkülönített alszámláin tartja, az alaponkénti elkülönítés kötelezettsége vonatkozik a befektetési számlákra és a lekötött betétekre is. A pénztár olyan naprakész analitikus nyilvántartást vezet, amelyből munkanaponként egyértelműen megállapítható, hogy az egyes eszközök melyik alaphoz tartoznak. A nyilvántartás tartalmazza a függő tételeket is. A nyilvántartás adatairól a pénztár munkanaponként tájékoztatja a letétkezelőt."

2. § Az Öbr. 15. § (2) bekezdés b) pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

(A pénztár a vagyonkezelést abban az esetben végezheti vagyonkezelő megbízása nélkül önállóan, ha)

"b) a befektetési politikában rögzítésre kerülnek a saját vagyonkezelésre vonatkozó részletes eljárási szabályok,"

3. § Az Öbr. 16. § (1) bekezdése a következő f) ponttal egészül ki:

(A pénztár befektetési politikáját az igazgatótanács alakítja ki és fogadja el. A befektetési politika kötelező tartalmi elemei a következők:)

"f) a befektetett eszközök értékelése során alkalmazott, a letétkezelővel közösen kialakított alapelvek, illetve az alkalmazott módszertan leírása (a továbbiakban: eszközértékelési szabályzat)."

4. § Az Öbr. 24. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:

"(2) A pénztár a fedezeti tartalék tárgyévre vonatkozó bruttó, illetve nettó pénztári hozamrátáját, referenciahozamrátáját, illetve a fedezeti tartaléknak az elmúlt tíz, tizenöt és húsz naptári év - 25. § (3) bekezdésében foglaltak szerint számított - átlagos bruttó és nettó hozamrátáját, referencia-hozamrátáját a tárgyévet követő év január 31-éig a Felügyeletnek bejelenti, és azokat a Felügyelet február 28-áig a honlapján közzéteszi. A közzététel során a Felügyelet jelzi, hogy a tíz-, tizenöt és húszéves átlagos bruttó hozamráta a vagyonkezelői teljesítményt mutatja. Választható portfóliós rendszer működtetése esetén a választható portfóliókra vonatkozó bruttó, illetve nettó hozamrátákat, referencia-hozamrátákat és a portfóliók fordulónapi záró piaci értékét kell jelenteni a Felügyelet részére. A Felügyeletnek jelentett referencia-hozamrátáknál fel kell tüntetni, hogy azok pénz- és tőkepiaci indexen (indexeken) vagy abszolút hozammutatón alapulnak-e. Amennyiben a pénztár alapítási időpontja miatt a fenti időszakra a hozamráta, referencia-hozamráta nem értelmezhető, akkor a pénztár alapítási éve óta eltelt teljes naptári évek fenti módszerrel számított átlagos hozamrátáját, referencia-hozamrátáját kell megjelentetni annak feltüntetésével, hogy az mely időszak adataiból került számításra. Amennyiben - a választható portfóliós rendszer indulási időpontjából adódóan - a tíz-, tizenöt, illetve húszéves hozamráta számításához a portfóliónkénti hozamráta nem értelmezhető, akkor az indulás előtti évekre vonatkozóan az átlagos hozamráta számításához - minden portfólió tekintetében - a fedezeti tartalék szintű hozamrátát kell alkalmazni annak feltüntetésével, hogy a fedezeti tartalék hozamrátáját mely időszak tekintetében vették figyelembe."

5. § (1) Az Öbr. 25. § (1) bekezdés c) és d) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(A pénztár minden évben, legkésőbb a pénzügyi évet követő év június 30-áig köteles nyilvánosságra hozni:)

"c) a pénztár fedezeti tartalékának a tárgyévre és az azt megelőző tizenkilenc évre vonatkozó éves nettó és bruttó hozamrátáját a 4. számú mellékletben leírt módszerrel számítva, összehasonlítható szerkezetben, valamint a referenciaindex ugyanazon időszakra vonatkozó éves hozamrátáját, választható portfóliós rendszer működtetése esetén a választható portfóliókra vonatkozó bruttó és nettó hozamrátákat, referencia-hozamrátákat kell nyilvánosságra hozni, megjelölve az egyes portfóliókba befektetett eszközök tárgyév végén kimutatott értékét is, d) a választható portfóliós rendszert nem működtető pénztár fedezeti tartalékának tárgyévi záró értékét,"

(2) Az Öbr. 25. § (3) és (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezések lépnek:

"(3) A pénztár fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvény 2. § e) pontja szerinti kereskedelmi kommunikációja csak a tíz, tizenöt és húsz naptári év átlagos hozamrátáját és a pénztár ezen rendelet alapján számított tárgyévi hozamrátáját tartalmazhatja. Ha a pénztár kereskedelmi kommunikációja a hozam mértékére hivatkozást tartalmaz, akkor az elmúlt tíz, tizenöt és húsz naptári év átlagos hozamrátáját is fel kell tüntetni a többi hozamrátával azonos méretben. Átlagos hozamrátaként - a nyilvánosságra hozatalt megelőző - tíz, tizenöt és húsz teljes naptári évre vonatkozó, hivatalosan közzétett fedezeti tartalék szintű nettó éves hozamráta mértani átlagát kell meghatározni.

(4) Ha az adott pénztár alapítási időpontja miatt a tíz, tizenöt, illetve húsz teljes naptári évre vonatkozó átlagos nettó hozamráta nem értelmezhető, akkor a pénztár alapítási éve óta eltelt teljes naptári évek (3) bekezdés szerinti módszerrel számított átlagos nettó hozamrátáját kell megjelentetni annak feltüntetésével, hogy az mely időszak adataiból került számításra. Ha a pénztár a nettó hozamrátáját más, előre kiválasztott pénztárakkal, csoporttal kívánja összevetni, az összehasonlításnál a kiválasztott pénztárakra, csoportra is be kell mutatni az elmúlt tíz, tizenöt, illetve húsz év (3) bekezdés szerint számított átlagos nettó hozamrátáját. Csoporttal való összehasonlítás esetében a nyilvánosságra hozatal során a csoport kiválasztási elvét is meg kell határozni. Választható portfóliós rendszer működtetése esetén az egyes portfóliókra vonatkozó, e bekezdésben meghatározott átlagos nettó hozamrátákat kell közölni, a többi hozamrátával azonos méretben, feltüntetve a fedezeti tartalék záró piaci értékének egyes portfóliók közötti megoszlási arányát is a hozamráták vonatkozási időszakának utolsó napján. Ha - a választható portfóliós rendszer indulási időpontjából adódóan - a tíz-, tizenöt, illetve húszéves nettó hozamráta számításához a portfóliónkénti hozamráta nem értelmezhető, akkor az indulás előtti évekre vonatkozóan az átlagos nettó hozamráta számításához - minden portfólió tekintetében - a fedezeti tartalék szintű nettó hozamrátát kell alkalmazni annak feltüntetésével, hogy a fedezeti tartalék nettó hozamrátáját mely időszak tekintetében vették figyelembe."

(3) Az Öbr. 25. §-a a következő (9) bekezdéssel egészül ki:

"(9) Az internetes honlappal nem rendelkező pénztár az alapszabályát a Felügyelet által üzemeltetett közzétételi helyén közzéteszi. Az alapszabály módosítása esetén a módosított alapszabályt az internetes honlappal nem rendelkező pénztár annak hatálybalépését követően öt napon belül közzéteszi."

6. § Az Öbr. a következő 36. §-sal egészül ki:

"36. § Az önkéntes kölcsönös nyugdíjpénztárak befektetési és gazdálkodási szabályairól szóló 281/2001. (XII. 26.) Korm. rendelet módosításáról szóló 684/2023. (XII. 29.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Módr.) hatálybalépésekor tevékenységi engedéllyel rendelkező pénztáraknak 2024. április 1-jétől kell megfelelniük a Módr.-rel megállapított 13. § (4) és (4a) bekezdésének, 15. § (2) bekezdés b) pontjának, 16. § (1) bekezdés f) pontjának, 24. § (2) bekezdésének, 25. § (1) bekezdés c) és d) pontjának, 25. § (3) és (4) bekezdésének, valamint 3. számú mellékletnek."

7. § Az Öbr. 1., 2. és 3. számú melléklete az 1. melléklet szerint módosul.

8. § Hatályát veszti az Öbr. 20/D. §-a.

9. § Ez a rendelet 2024. július 1-jén lép hatályba.

Orbán Viktor s. k.,

miniszterelnök

1. melléklet a 684/2023. (XII. 29.) Korm. rendelethez

1. Az Öbr. 1. számú melléklet 1. pont e) alpont e1), e2), e3) és e4) pontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

[e) részvények:]

"e1) szabályozott piacra bevezetett Magyarországon nyilvánosan forgalomba hozott részvény,

e2) Magyarországon kibocsátott, nyilvánosan forgalomba hozott részvény, melynek kibocsátója kötelezettséget vállalt az adott értékpapír fél éven belüli, bármely szabályozott piacra történő bevezetésére, és a bevezetésnek nincs törvényi vagy egyéb akadálya, vagy olyan részvény, amelyre a vételt megelőző 30 napon belül folyamatosan legalább két befektetési szolgáltató nyilvános módon visszavonhatatlan vételi kötelezettséget jelentő árfolyamot tesz közzé,

e3) szabályozott piacra bevezetett, külföldön kibocsátott, nyilvánosan forgalomba hozott részvény,

e4) külföldön kibocsátott, nyilvánosan forgalomba hozott részvény, melynek kibocsátója kötelezettséget vállalt az adott értékpapír fél éven belüli, bármely szabályozott piacra történő bevezetésére, és a bevezetésnek nincs törvényi vagy egyéb akadálya, vagy olyan részvény, amelyre a vételt megelőző 30 napon belül folyamatosan legalább két befektetési szolgáltató nyilvános módon visszavonhatatlan vételi kötelezettséget jelentő árfolyamot tesz közzé,"

2. Az Öbr. 2. számú melléklet 3. pontja helyébe a következő rendelkezés lép:

"3. A házipénztár a pénztár székhelyén, illetve telephelyén kulccsal zárható tűzbiztos lemezkazettában kerül elhelyezésre, amelyet páncélszekrényben kell elzárni. A páncélszekrényen kívül csak a be- vagy kifizetéshez, illetve a jogszabályban előírt kötelezettség teljesítéséhez szükséges időtartam alatt tárolható a kazetta. A tagok részére rendelkezésre álló házipénztári nyitvatartási időt úgy kell megállapítani, hogy biztosítható legyen, hogy a nap végén a fedezeti alap pénzeszközei bankszámlán vagy befektetési számlán legyenek elhelyezve, azok a házipénztárban nem tarthatók. A pénztár a telephelyek számától függetlenül az egyes napok végén vagyonának legfeljebb 10 százalékát tarthatja házipénztárban, de a székhelyén és telephelyenként külön-külön legfeljebb 500 000 Ft-ot."

3. Az Öbr. 3. számú melléklet "II. Értékelési szabályok" alcím 4. pont d) és e) alpontja helyébe a következő rendelkezések lépnek:

(4. Hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok:)

"d) ha a szabályozott piacra bevezetett, hitelviszonyt megtestesítő értékpapírnak - az elsődleges forgalmazói rendszerbe bevezetett állampapírokat kivéve - nincsen 30 napnál nem régebbi árfolyama, akkor a piaci érték az értékpapír jellemző szabályozott piacán árjegyzésként közzétett, 30 napon belüli utolsó, nettó vételi és eladási árfolyamának számtani átlagaként számított nettó árfolyam;

e) amennyiben a fenti értékelési módszerek nem alkalmazhatóak, akkor a piaci érték az értékpapír kibocsátója által árjegyzésként, 30 napnál nem régebben közzétett utolsó, nettó vételi és eladási árfolyam számtani átlagaként számított nettó árfolyam; ennek hiányában egyéb, szabályozott piacon kívüli árjegyzésként 30 napnál nem régebben közzétett utolsó, nettó vételi és eladási árfolyamának számtani átlagaként számított nettó árfolyam;"

4. Az Öbr. 3. számú melléklet "II. Értékelési szabályok" alcím 4. pontja a következő f) alponttal egészül ki:

(4. Hitelviszonyt megtestesítő értékpapírok:)

"f) amennyiben az értékpapír piaci értéke az a)-e) pont alapján nem állapítható meg, akkor az árfolyam megállapítása során az eszközértékelési szabályzatban meghatározott eljárás szerint kell eljárni."

5. Az Öbr. 3. számú melléklet "II. Értékelési szabályok" alcíme a következő 15-18. ponttal egészül ki:

"15. Az értékelés során meg kell jelölni azokat az eszközöket, amelyekre nem áll rendelkezésre az e rendeletben meghatározott értékelési szabályok szerinti piaci érték. Ezen eszközök értékelését rendszeresen felül kell vizsgálni.

16. A felülvizsgálat során vizsgálni kell az értékesíthetetlenség és a nemfizetés kockázatát. Amennyiben ilyen kockázat felmerül, a bekövetkezés becsült valószínűségével arányosan csökkenteni kell a nyilvántartási értéket.

17. Amennyiben az értékelésben releváns információ válik nyilvánossá vagy kerül a letétkezelő birtokába, az értékelést ismételten el kell végezni.

18. Az értékeléshez alkalmazott modellt és a felhasznált adatokat dokumentálni kell."

Tartalomjegyzék