Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

1960. évi 16. törvényerejű rendelet

a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa Szófiában, 1959. évi december hó 14. napján aláírt alapokmányának kihirdetéséről

(A megerősítő okirat letétele a Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége Kormányánál, Moszkvában, 1960. február 18-án megtörtént, az alapokmány 1960. április 13-án hatálybalépett.)

1. § A Népköztársaság Elnöki Tanácsa a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának Szófiában, 1959. évi december hó 14. napján aláírt alapokmányát a jelen törvényerejű rendelettel kihirdeti.

2. § Az 1. §-ban említett alapokmány hiteles magyar fordítása a következő:

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának

ALAPOKMÁNYA

Az Albán Népköztársaság, a Bolgár Népköztársaság, a Magyar Népköztársaság, a Német Demokratikus Köztársaság, a Lengyel Népköztársaság, a Román Népköztársaság, a Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége és a Csehszlovák Köztársaság kormányai

FIGYELEMBE VÉVE, hogy az államaik között sikeresen megvalósuló gazdasági együttműködés elősegíti népgazdaságuk legésszerűbb fejlesztését, lakosságuk életszínvonalának emelkedését, valamint ezen államok együvétartozásának és összeforrottságának erősödését;

ELTÖKÉLVE, hogy a szocialista nemzetközi munkamegosztás következetes megvalósítása alapján a szocializmusnak és a kommunizmusnak államaikban való felépítése és a tartós világbéke biztosítása érdekében a továbbiakban is fejlesztik a sokoldalú gazdasági együttműködést;

MEGGYŐZŐDVE arról, hogy az államaik közötti gazdasági együttműködés fejlesztése elősegíti az Egyesült Nemzetek Szervezete alapokmányában megjelölt célok elérését;

KINYILVÁNÍTVA azt a készségüket, hogy az egyenlőség, a kölcsönös előnyök és a belügyekbe való be nem avatkozás elvei alapján minden más állammal is - tekintet nélkül társadalmi és államrendszerükre - fejlesztik gazdasági kapcsolataikat;

ELISMERVE a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának az államaik közötti gazdasági együttműködés szervezésében való egyre növekvő szerepét;

MEGÁLLAPODTAK, hogy e célok érdekében elfogadják a jelen alapokmányt.

I. cikk

Célkitűzések és alapelvek

1. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának célkitűzése, hogy a tagállamok erőfeszítéseinek összefogása és egybehangolása útján elősegítse ezekben az államokban a népgazdaság tervszerű fejlesztését, a gazdasági és műszaki fejlődés meggyorsítását, a kevésbé fejlett iparral rendelkező államok iparosítási szintjének emelését, a munka termelékenységének szakadatlan emelkedését és népeik jólétének állandó növekedését.

2. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa valamennyi tagállam szuverén egyenlőségének elvén alapszik.

A tagállamok gazdasági és tudományos-műszaki együttműködése a teljes egyenjogúság, a szuverenitás és a nemzeti érdekek tiszteletben tartása, a kölcsönös előnyök és a kölcsönös elvtársi segítségnyújtás elveinek megfelelően történik.

II. cikk

Tagság

1. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának eredeti tagjai azok az államok, amelyek a jelen alapokmányt aláírták és megerősítették.

2. A Tanács tagjai közé felvehető más olyan európai állam is, mely osztja a Tanács célkitűzéseit és alapelveit, és kész vállalni a jelen alapokmányban foglalt kötelezettségeket.

Új tagok felvételéről a felvételt kérő állam hivatalos kérelme alapján a Tanács közgyűlése dönt.

3. A Tanácsból bármely tagállam a jelen alapokmány letéteményeséhez intézett bejelentéssel kiléphet. A bejelentés a letéteményes által való átvételt követő hat hónap elteltével válik hatályossá. A letéteményes az ilyen bejelentés átvételéről a tagállamokat értesíti.

4. A tagállamok egyetértenek abban, hogy

a) biztosítják a Tanács szervei általuk elfogadott ajánlásainak megvalósítását;

b) a jelen alapokmányban foglalt feladatkörök ellátásához a Tanácsnak és tisztviselőinek megadják a kellő támogatást;

c) a Tanács rendelkezésére bocsátják a Tanácsra ruházott feladatok teljesítéséhez szükséges anyagot és tájékoztatást;

d) tájékoztatják a Tanácsot a Tanács által elfogadott ajánlások végrehajtásának menetéről.

III. cikk

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának tevékenysége és jogköre

1. A jelen alapokmány I. cikkében megjelölt célkitűzéseknek és elveknek megfelelően a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa:

a) szervezi:

a tagállamok sokoldalú gazdasági és tudományos-műszaki együttműködését természeti erőforrásaik legésszerűbb felhasználása és a termelőerők fejlődésének meggyorsítása érdekében;

a tagállamok népgazdaságfejlesztési terveiből folyó gazdasági kapcsolatok legfontosabb kérdéseire vonatkozó ajánlások kidolgozását e tervek összehangolása érdekében;

a tagállamokat érdeklő gazdasági kérdések tanulmányozását;

b) közreműködik a tagállamok együttes intézkedéseinek kidolgozásában és végrehajtásában az alábbi területeken:

a tagállamok iparának és mezőgazdaságának fejlesztésében a szocialista nemzetközi munkamegoszlás következetes megvalósítása, a termelés szakosítása és kooperációja útján;

a közlekedés fejlesztésében, elsősorban a tagállamok egyre növekvő export-import és tranzit-szállításai lebonyolításának biztosításában;

a tagállamok közös létesítményeinek megvalósítását szolgáló beruházási hozzájárulások leghatékonyabb felhasználásában;

a tagállamok egymás közötti és más országokkal folytatott árucsereforgalmának és kölcsönös szolgáltatásainak fejlesztésében;

a tudományos-műszaki eredmények és a legfejlettebb termelési tapasztalatok kicserélésében;

c) egyéb, a Tanács célkitűzéseinek megvalósításához szükséges intézkedéseket foganatosít.

2. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa hatáskörüknek megfelelően eljáró szervei útján jogosult a jelen alapokmánynak megfelelő ajánlásokat megtenni és határozatokat hozni.

IV. cikk

Ajánlások és határozatok

1. Ajánlások megtételére a gazdasági és a tudományos-műszaki együttműködéssel kapcsolatban kerül sor. Az ajánlásokat megvizsgálás céljából közölni kell a tagállamokkal.

A tagállamok az általuk elfogadott ajánlások megvalósítása érdekében kormányuk vagy más illetékes szerveik útján hazai joguknak megfelelően határozatokat hoznak.

2. Határozatok hozatalára szervezeti és eljárási kérdésekben kerül sor. A határozatok - ha nem tartalmaznak eltérő rendelkezést - a Tanács eljáró szerve üléséről készült jegyzőkönyv aláírásának napján lépnek hatályba.

3. A Tanácsban ajánlásokat és határozatokat csak az érdekelt tagállamok egyetértésével lehet hozni; minden tagállamnak jogában áll a Tanácsban tárgyalt bármely ügyben érdekeltségét bejelenteni.

Az ajánlások és határozatok hatálya nem terjed ki azokra az államokra, amelyek bejelentették, hogy az adott kérdésben nem érdekeltek. A későbbiek során azonban minden ilyen állam csatlakozhat a többi tagállam által elfogadott ajánláshoz vagy határozathoz.

V. cikk

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa szervei

1. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa a jelen alapokmány III. cikkében meghatározott tevékenység és jogkör ellátására a következő fő szervekkel rendelkezik:

a közgyűlés,

a tagállamok tanácsképviselői értekezlete,

az állandó bizottságok,

a titkárság.

2. Egyéb szerveket - a szükséghez képest - a jelen alapokmánynak megfelelően kell létrehozni.

VI. cikk

A közgyűlés

1. A közgyűlés a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának legfelsőbb szerve. A közgyűlés jogosult a Tanács hatáskörébe tartozó minden kérdés megvitatására és a jelen alapokmánynak megfelelően ajánlások és határozatok meghozatalára.

2. A közgyűlés az összes tagállamok küldöttségeiből áll. Az egyes tagállamok küldöttségének tagjait kormányaik jelölik ki.

3. A közgyűlés évente két rendes ülésszakot tart; a közgyűlés ülésszakait egymás után az egyes tagállamok fővárosaiban tartják, azon tagállam küldöttsége vezetőjének elnökletével, ahol a közgyűlés összeül.

4. Rendkívüli közgyűlést a tagállamok legalább egyharmadának kérésére vagy hozzájárulásával lehet összehívni.

5. A közgyűlés:

a) megvizsgálja:

a gazdasági és a tudományos-műszaki együttműködés kérdéseivel kapcsolatban a tagállamoknak, valamint a tagállamok tanácsképviselői értekezletének, az állandó bizottságoknak és a Tanács titkárságának javaslatait;

a Tanács titkárságának a Tanács tevékenységéről előterjesztett beszámolóját;

b) meghatározza a Tanács más szervei tevékenységének irányát és a közgyűlés legközelebbi ülésszaka napirendjének főbb pontjait;

c) teljesíti mindazokat az egyéb feladatokat, melyek a Tanács célkitűzéseinek megvalósítása érdekében szükségesek.

6. A közgyűlés jogosult olyan szervek létrehozására, amelyeket szükségesnek lát a Tanács feladatainak ellátásához.

7. A közgyűlés állapítja meg saját eljárási szabályait.

VII. cikk

A tagállamok tanácsképviselői értekezlete

1. A tagállamok tanácsképviselői értekezlete valamennyi tagállam egy-egy képviselőjéből áll.

A tagállam tanácsképviselőjének a Tanács titkárságának székhelyén helyettese, megfelelő számú tanácsosa és más munkatársa van. A képviselő jogait a képviselő meghatalmazása alapján az értekezleten helyettese gyakorolja.

2. Az értekezlet a szükséghez képest tartja üléseit.

3. Az értekezletnek hatáskörén belül joga van a jelen alapokmánynak megfelelően ajánlásokat tenni és határozatokat hozni. Az értekezlet javaslatokat terjeszthet elbírálás végett a közgyűlés elé,

4. Az értekezlet:

a) megvizsgálja azokat a javaslatokat, amelyeket a tagállamok, az állandó bizottságok és a Tanács titkársága a közgyűlés által elfogadott ajánlások és határozatok végrehajtásának biztosítására terjesztenek elő, valamint a gazdasági és a tudományos-műszaki együttműködés egyéb olyan kérdéseit, melyeket a közgyűlések közötti időben kell megoldani;

b) a szükséghez képest előzetesen megvitatja a tagállamoknak, az állandó bizottságoknak és a Tanács titkárságának javaslatait a közgyűlés legközelebbi ülésszakának napirendjére vonatkozólag;

c) összehangolja a Tanács állandó bizottságainak munkáját, megvizsgálja végzett munkájukra és további tevékenységükre vonatkozó beszámolóikat;

d) jóváhagyja:

a Tanács titkárságának létszámkeretét és költségvetését, valamint a Tanács titkárságának a költségvetés végrehajtásával kapcsolatos beszámolóját;

az állandó bizottságok és a titkárság ügyrendjét;

e) szerveket hoz létre a Tanács titkársága pénzügyi tevékenységének ellenőrzésére;

f) teljesíti a jelen alapokmányból, valamint a közgyűlés által elfogadott ajánlásokból és határozatokból folyó egyéb feladatokat.

5. Az értekezlet a kérdések előzetes kidolgozása céljából segédszerveket hozhat létre.

6. Az értekezlet állapítja meg saját eljárási szabályait.

VIII. cikk

Állandó bizottságok

1. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa állandó bizottságait a közgyűlés hozza létre abból a célból, hogy elősegítsék a tagállamok közötti gazdasági kapcsolatok további fejlesztését és szervezzék ezen országok egyes népgazdasági ágazatai között a sokoldalú gazdasági és a tudományos-műszaki együttműködést.

Az állandó bizottságok ügyrendjét a tagállamok tanácsképviselői értekezlete hagyja jóvá,

2. Az állandó bizottságokba minden tagállam kijelöli képviselőit.

3. Az állandó bizottságok hatáskörükön belül jogosultak a jelen alapokmánynak megfelelően ajánlások és határozatok meghozatalára. A bizottságok továbbá elbírálás végett javaslatokat terjeszthetnek a közgyűlés és a tagállamok tanácsképviselői értekezlete elé.

4. Az állandó bizottságok intézkedéseket dolgoznak ki és javaslatokat készítenek a jelen cikk 1. bekezdésében említett gazdasági és tudományos-műszaki együttműködés valóraváltása érdekében, ezenkívül a jelen alapokmányból, továbbá a közgyűlés által és a tagállamok tanácsképviselői értekezlete által elfogadott ajánlásokból és határozatokból folyó más feladatokat is ellátnak.

Az állandó bizottságok a tagállamok tanácsképviselői értekezlete elé évi beszámolót terjesztenek végzett munkájukról és további tevékenységükről.

5. Az állandó bizottságok üléseiket rendszerint a közgyűlés által meghatározott állandó székhelyükön tartják.

6. Az állandó bizottságok szükség szerint segédszerveket hozhatnak létre. E szervek összetételét és hatáskörét, valamint üléseik helyét maguk a bizottságok határozzák meg.

7. Az állandó bizottságoknak a bizottság titkárának vezetése alatt álló titkársága van. A bizottság titkárságának személyzete a Tanács titkárságának állományába tartozik és fenntartása ennek költségvetését terheli.

8. Az állandó bizottságok állapítják meg saját eljárási szabályaikat.

IX. cikk

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának titkársága

1. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának titkársága a Tanács titkárából, ennek helyetteseiből és a titkárság feladatainak ellátásához szükséges személyzetből áll.

A közgyűlés nevezi ki a titkárt és helyetteseit, akik a Tanács titkárságának munkáját irányítják. A titkárság személyzete - a Tanács titkársága ügyrendjének megfelelően - a tagállamok állampolgáraiból áll.

A Tanács titkára a Tanács legfőbb igazgatási tisztviselője. Ő képviseli a Tanácsot a tagállamok és más országok hivatalos személyei és szervezetei előtt, továbbá a nemzetközi szervezetek előtt. A Tanács titkára meghatalmazhatja helyetteseit, valamint a titkárság munkatársait, hogy nevében eljárjanak.

A titkár és helyettesei a Tanács szerveinek minden ülésén részt vehetnek.

2. A Tanács titkársága:

a) előterjeszti a közgyűlés rendes ülésszakán a Tanács tevékenységéről szóló beszámolót;

b) közreműködik a közgyűléseknek, a tagállamok tanácsképviselői értekezleteinek, a Tanács-állandó bizottságai üléseinek, továbbá az e szervek határozatai alapján összehívott más értekezletek előkészítésében és megtartásában;

c) tájékoztatókat és tanulmányokat készít a közgyűlés vagy a tagállamok tanácsképviselői értekezletének megbízásából a tagállamoktól kapott anyag alapján, továbbá anyagot tesz közzé ezeknek az államoknak a gazdasági és a tudományos-műszaki együttműködésére vonatkozóan;

d) előkészíti:

a Tanács illetékes szervei által való megvizsgálás céljából a Tanács munkáját érintő javaslatokat;

a tagállamok közötti gazdasági és tudományos-műszaki együttműködés kérdéseire vonatkozó tájékoztatókat és adatszolgáltatásokat;

e) a Tanács állandó bizottságaival együtt szervezi a közgyűlés és a tagállamok tanácsképviselői értekezlete ajánlásainak és határozatainak alapján a gazdasági és a tudományos-műszaki együttműködés kérdéseivel kapcsolatos többoldalú megállapodások tervezeteinek előkészítését;

f) teljesíti a jelen alapokmányból, a Tanácsban hozott ajánlásokból és határozatokból, valamint a Tanács titkárságának ügyrendjéből folyó egyéb feladatokat.

3. A Tanács titkára, helyettesei és a titkárság személyzete szolgálati kötelezettségeik teljesítése során nemzetközi tisztviselői minőségben járnak el.

4. A Tanács titkárságának székhelye Moszkva.

X. cikk

Más országok részvétele a Tanács munkájában

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa szerveinek munkájában való részvételre meghívhat olyan államokat is, amelyek nem tagjai a Tanácsnak.

Azokat a feltételeket, amelyek szerint ezen államok képviselői a Tanács szerveinek munkájában részt vehetnek, a Tanács határozza meg az illető államokkal való megegyezés alapján.

XI. cikk

Kapcsolat nemzetközi szervezetekkel

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa kapcsolatokat létesíthet és tarthat fenn az ENSZ gazdasági szervezeteivel és más nemzetközi szervezetekkel,

E kapcsolatok jellegét és formáját a Tanács a megfelelő nemzetközi szervezetekkel való megállapodás alapján állapítja meg.

XII. cikk

Pénzügyi kérdések

1. A titkárság fenntartásának kiadásait és működésének költségeit a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának tagállamai viselik. A tagállamok költségviselési arányát a közgyűlés állapítja meg, más pénzügyi kérdésekben pedig a tagállamok tanácsképviselői értekezlete dönt.

2. A Tanács titkársága minden naptári év költségvetéséről elszámolást ad a tagállamok tanácsképviselői értekezletének.

3. A közgyűlésen, a tagállamok tanácsképviselői értekezletén, a Tanács állandó bizottságainak ülésein, valamint a Tanács szervezetén belül tartott értekezleteken résztvevők költségeit az az állam viseli, amely képviselőit ezekre az ülésekre, illetve értekezletekre kiküldötte.

4. A jelen cikk 3. bekezdésében említett ülések és értekezletek megrendezésével kapcsolatos költségeket az az állam viseli, ahol ezeket az üléseket, illetve értekezleteket tartják,

XIII. cikk

Vegyes rendelkezések

1. A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsát a Tanács minden tagállamában megilleti a feladatainak ellátásához és célkitűzéseinek megvalósításához szükséges jogképesség.

2. A Tanácsot, valamint a tagállamok képviselőit és a Tanács tisztviselőit minden tagállam területén megilletik a jelen alapokmányban foglalt feladatkörök ellátásához és célkitűzések megvalósításához szükséges kiváltságok és mentességek.

3. A jelen cikkben említett jogképességet, kiváltságokat és mentességeket külön egyezmény szabályozza.

4. A jelen alapokmány rendelkezései nem érintik a Tanács tagállamainak más nemzetközi szervezetekben fennálló tagságából, valamint az általuk kötött nemzetközi szerződésekből eredő jogait és kötelezettségeit,

XIV. cikk

Nyelvhasználat

Minden tagállam nyelve a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának hivatalos nyelve.

A Tanács munkanyelve az orosz nyelvi

XV. cikk

Az alapokmány megerősítése és hatálybalépése

1. A jelen alapokmányt az aláíró államok saját alkotmányos eljárásuknak megfelelően megerősítik.

2. A megerősítő okiratokat megőrzésre a jelen alapokmány letéteményesének kell átadni.

3 A jelen alapokmány akkor lép hatályba, mihelyt valamennyi aláíró állam átadta megőrzésre a megerősítő okiratokat, s erről a letéteményes értesíti ezeket az államokat.

4. Minden olyan államra nézve, melyet a jelen alapokmány II. cikkének 2. bekezdése szerint a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsába felvesznek, és amely a jelen alapokmányt megerősíti, az alapokmány azon a napon lép hatályba, amikor az illető állam a megerősítő okiratot megőrzésre átadta, s erről a letéteményes értesíti a Tanács többi tagállamát.

XVI. cikk

Az alapokmány módosítása

A Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsának minden tagállama javaslatot tehet a jelen alapokmány módosítására.

Az alapokmánynak a közgyűlés által jóváhagyott módosításai akkor lépnek hatályba, amikor a módosításokat megerősítő okiratokat a Tanács valamennyi tagállama átadta a letéteményesnek.

XVII. cikk

Zárórendelkezések

A jelen alapokmány egy példányban, orosz nyelven készült. Az alapokmányt megőrzésre a Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége Kormányának kell átadni, mely az alapokmány hitelesített másolatát megküldi a Tanács minden más tagállama kormányának, továbbá értesíti e kormányokat és a Tanács titkárát a megerősítő okiratoknak a Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége kormányánál megőrzésre való elhelyezéséről.

Ennek hiteléül a Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa tagállamai kormányainak képviselői a jelen alapokmányt aláírták.

Szófia, 1959. december 14.

Az Albán Népköztársaság Kormánya megbízásából

A. Kellezi

A Bolgár Népköztársaság Kormánya megbízásából

R. Damjanov

A Magyar Népköztársaság Kormánya megbízásából

Apró Antal

A Német Demokratikus Köztársaság Kormánya megbízásából

B. Leuschner

A Lengyel Népköztársaság Kormánya megbízásából

P. Jarosevics

A Román Népköztársaság Kormánya megbízásából

A. Birledeanu

A Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége Kormánya megbízásából

A. Koszigin

A Csehszlovák Köztársaság Kormánya megbízásából

O. Simunek

3. § A jelen törvényerejű rendelet kihirdetése napján lép hatályba, rendelkezéseit azonban 1960. április 13-i hatállyal kell alkalmazni. Végrehajtásáról a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány gondoskodik.

Dobi István s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának elnöke

Kristóf István s. k.,

a Népköztársaság Elnöki Tanácsának titkára