Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

2330/1946. ME rendelet

a "Mezőgazdasági Szövetkezeti Központ, mint Szövetkezet" és a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Központja, mint szövetkezet eredményes működésének előmozdítása tárgyában

A minisztérium avégből, hogy a Mezőgazdasági Szövetkezeti Központ, mint Szövetkezet (továbbiakban:MSzK), valamint a Fogyasztási Szövetkezetek Országos Központja, mint szövetkezet (továbbiakban: FSzOK) munkájának eredményességét a mezőgazdasági termelés és értékesítés zavartalansága, a földmivelő és városi dolgozó lakosság jobb megélhetésének biztosítása és az ország dolgozó népének fogyasztási javakkal való kedvezményes ellátása "érdekében biztosítsa, az 1946. VI. tc. 1.§-ában kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I. Mezőgazdasági Szövetkezeti Központ működési köre

1. § (1) A MSzK működésének a jelen rendeletben szabályozott köre, amennyiben az alábbi rendelkezésekből más nem következik, - a mezőgazdasági szövetkezetekre terjed ki.

(2) Mezőgazdasági szövetkezet a jelen rendelet alkalmazása szempontjából, az a szövetkezet:

a) Amelynek az alapszabályokban megállapított tárgya egészben vagy tulnyomórészben mezőgazdasági célú tevékenység: vagy

b) melynek tagjai az alapszabályok rendelkezése értelmében vagy a szövetkezet működési köréből megállapíthatóan többségükben Őstermelők, tárgya pedig egészben vagy részben a tagok, vagy a tagok és mások által termeli mezőgazdasági terményeknek, vagy mezőgazdasági ipari termékeknek értékesítése illetőleg feldolgozása, továbbá a tagok részére, vagy a tagok és mások részére mezőgazdasági termelési eszközök és fogyasztási cikkek rendelkezésre bocsátása,

(3) Amennyiben az MSzK, másfelől, valamely szövetkezet, vagy szövetkezeti központ között vitássá válik, hogy a szövetkezet a jelen rendelet alkalmazása szempontjából mezőgazdasági (őstermelő) szövetkezetnek tekinthető-e, az Országos Szövetkezeti Tanács (továbbiakban: OSzT) meghallgatásával a kereskedelem-és szövetkezetügyi miniszter a földmivelésügyi és iparügyi miniszterrel egyetértve annak az elvnek a szem előtt tartásával dönt, hogy minden szövetkezeti létesítmény ahhoz a szövetkezeti központhoz tartozzék, amelynek érdekeltsége céljára alapításkor létesült és tényleg működik. Ily döntésnek az MSzK, vagy bármely érdekelt fél kérésére mindkét érdekelt meghallgatása után van helye.

2. § A MSzK felügyelete és ellenőrzése alá tartoznak:

a) Azok a mezőgazdasági szövetkezetek és mezőgazdasági szövetkezeti kötelékek (központok, szövetségek), amelyek a MSzK-nak önkéntes belépés alapján tagjai,

b) azok a mezőgazdasági szövetkezetek, melyek az államtól, törvényhatóságtól, községtől (várostól), az Országos Központi Hitelszövetkezettől, az Országos Földhitelintézettől, vagy magától a MSzk-tól mezőgazdasági célra, vagy a szövetkezet fennállása, illetve eredményes működése érdekében - amennyiben a jelen rendelet 5. §-ának b) pontja másként nem intézkedik, - segélyt vagy kölcsönt kapnak, vagy a jelen rendelet hatálybalépésekor ily kölcsöntartozásuk van,

c) azok a bár nem szövetkezetként működő vállalatok, amelyeknél a MSzK-nak, vagy tagszövetkezetének, vagy ezek többségi érdekeltségéhez tartozó vállalatnak külön külön vagy együttesen 50%-os, vagy többségi érdekeltsége van. feltéve, hogy a MSzK kitérőre a felügyelet és ellenőrzés kiterjesztéséhez az OSzT meghallgatása után a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter a vállalat tárgya szerint illetékes miniszterrel egyetértve hozzájárul;

d) a Tejtermelők és Tejszövetkezetek Országos Szövetsége;

e) a Földmivesszövetkezeteknek a 131000/1945. FM rendelet 18. §-a alapján megalakított központja.

3. § (1) A MSzK tagjául nem léphet be:

a) A Tejtermelők és Tejszövetkezetek Országos Szövetségének tagszövetkezete;

b) a 131000/1945. FM rendelet alapján alakuló földműves szövetkezet, hacsak a földmivelésügyi minisztertől a belépésre külön engedélyt nem kap;

c) ha a Halászok Országos Termelő és Értékesítő Szövetkezete a MSzK tagjául belép, e szövetkezet tagszövetkezete.

(2) A földmivelésügyi miniszter a Tejtermelők és Tejszövetkezetek Országos Szövetségét kötelezheti, hogy a MSzK tagjául belépjen és megállapíthatja a szövetség által a belépéskor jegyzendő üzletrészek minőségét és számát

(3) Az előbbi bekezdés rendelkezései megfelelően irányadók a földmives szövetkezetének a 131000/1945. FM rendelet 18. §-a alapján megalakított központjára.

(4) A MSzK a jelen §-ban említett szövetkezeti kötelékeket, mint tagjait a tagszövetkezetei feletti felügyelet és ellenőrzése gyakorlásában kívánságukra a saját szervei utján támogatja. E kötelékeket a tekintetben is ellenőrzi, hogy tagszövetkezelei felett az őket a fennálló jogszabályok, illetőleg a szövetkezeti alapszabályok értelmében megillető felügyeletet és ellenőrzést megfelelően gyakorolják-e.

II. Fogyasztási Szövetkezetek Országos Központjának működési köre

4. § (1) A FSzOK működésének a jelen rendeletiben szabályozott köre, amennyiben az alábbi rendelkezésekből mégsem következik, a fogyasztási szövetkezetekre terjed ki.

(2) Fogyasztási szövetkezet a jelen rendelet alkalmazása szempontjából, az a szövetkezet, amelynek az alapszabályokban megállapított tárgya egészben vagy túlnyomó részben fogyasztási cikkeknek, tagjai vagy mások számára történő beszerzése és rendelkezésre bocsátása.

(3) Amennyiben a FSzOK és valamely szövetkezet, vagy szövetkezeti központ kötött vitássá válik, hogy a szövetkezet a jelen rendelet alkalmazása szempontjából fogyasztási szövetkezetnek tekinthető-e, az Országos Szövetkezeti Tanács meghallgatásával a kereskedelem és szövetkezetügyi miniszter az érdekelt miniszterrel egyetértve, annak az elvnek a szem előtt tartásával dönt, hogy minden szövetkezeti létesitmény ahhoz a szövetkezeti központhoz tartozzék, melynek érdekeltsége céljára alapitásakor létesült és tényleg működik, ily döntésnek az FSzOK, vagy bármely érdekelt fél kérésére mindkét érdekelt meghallgatása után van helye.

5. § A FSzOK felügyelete és ellenőrzése alá tartoznak:

a) Azok a fogyasztási szövetkezetek és szövetkezeti kötelékek, (központok, szövetségek), amelyek a FSzOK-nak önkéntes belépés alapján tagjai;

b) azok a fogyasztási szövetkezetek, melyek az államtól, törvényhatóságtól, községtől (várostól), az Országos Központi Hitelszövetkezettől, az Országos Földhitelintézettől, vagy magától a FSzOK-tól fogyasztási vagy ipari termelési célra, vagy a szövetkezet fennállása, illetve eredményes működésé érdekében - amennyiben a jelen rendelet 2. §-ának b) pontja máskép nem intézkedik - segélyt vagy kölcsönt kapnak, vagy a jelen rendelet hatálybalépésekor ilyen kölcsöntartozásuk van:

c) azok a bár nem szövetkezeiként működő vállalatok, melyeknél a FSzOK-nak vagy tag szövetkezetének, vagy ezek többségi érdekeltségéhez tartozó vállalatnak külön-külön vagy együttesen 50%-os vagy többségi érdekeltsége van feltéve, hogy a FSzOK kérésére a felügyelet és ellenőrzés kiterjesztéséhez az OSzT meghallgatása után a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter a vállalat tárgya szerint illetékes miniszterrel egyetértve hozzájárul.

III. A Szövetkezeti Központok felügyeletének és ellenőrzésérek gyakorlása

6. § (1) Segély esetében a MSzK-t a 2. § b), illetve a FSzOK-t az 5. § b) pontján alakuló felügyeleti és ellenőrzési jogkör - hacsak a segélynyújtó hosszabb időtartamot nem kötött ki -a segélynyújtás üzleti évének mérlegét megállapító közgyűlés napjáig, kölcsön esetében pedig a kölcsöntartozás teljes kiegyenlítéséig illeti meg.

(2) A MSzK-t a 2. § b), illetőleg a FSzOK-t az 5. § b) pontja alapján felügyeleti és ellenőrzési jogkör nem illeti meg, az Országos Központi Hitelszövetkezetnek és az Iparosok Országos Központi Szövetkezetének tagszövetkezetei, a 3.500/1941. ME rendelet alapján létesített közjóléti szövetkezetek, valamint azok felett a szövetkezetek felett, amelyek a 3. § értelmében a MSzK-nak közvetlenül önkéntes belépéssel nem válhatnak tagjává.

7. § (1) A MSzK, illetőleg FSzOK a felügyelete és ellenőrzése alá tartozó szövetkezetek felett ezt a jogkörét az alábbi rendelkezések szerint gyakorolja;

a) kiküldöttje utján résztvesz azoknak a szövetkezeteknek a megalakításában, amelyek a MSzK, illetőleg a FSzOK tagjává kívánnak válni és felügyel a megalakulás törvényszerűségére;

b) kiküldöttje bármikor résztvehet a szövetkezetek rendes és rendkívüli közgyűlésein, igazgatósági és felügyelőbizottsági ülésein, azokon felszólalhat és indítványokat tehet, de szavazati jogot nem gyakorolhat;

c) kívánhatja, hogy a közgyűlés tárgysorozatára felvett bármely ügyre vonatkozó iratokat a szövetkezet választása szerint eredetiben vagy másolatban legalább 15 nappal a közgyűlés előtt hozzá bemutassák és hogy a bemutatás napjától számított 8 napon belül tett észrevételeit a szövetkezet igazgatósága a közgyűlés elé terjessze;

d) a szövetkezetek ügyvitelét, könyveit, ügykezelését, mérlegét, leltárát és zárszámadását felülvizsgálhatja;

e) a szövetkezettől bármely más ügyre vonatkozólag is felvilágosítást kérhet;

f) a d) pont értelmében tartott vizsgálat, vagy, az e) pont értelmében kért felvilágosítás eredménye alapján esetleg felmerülő észrevételeket a szövetkezet igazgatóságával közölheti;

g) kívánhatja, a szövetkezet alapszabályainak szükség esetén a szövetkezet tárgyára is kiterjedő módosítását.

(2) A szövetkezetek a rendes és rendkívüli közgyűlésük összehívásáról - a közgyűlés helyének, idejének és tárgyának közlésével - a MSzK-t, illetőleg a FSzOK-t kötelesek a közgyűlést legalább 15 nappal megelőzően írásban értesíteni.

(3) Ha az (1) bekezdés f) pontja értelmében tett észrevételek nem vezetnek megfelelő eredményre, vagy a szövetkezet az alapszabályok módosítására irányuló, a g) pont értelmében kifejezett kivánságának nem tesz eleget, a MSzK, illetőleg FSzOK az OSzT utján javaslatot tehet a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszternek a tárgy szerint illetékes miniszterrel egyetértésben az Országos Szövetkezeti Tanácsról és a szövetkezeteknél közgyűlés tartásáról szóló 8840/1945. ME rendelet 9. §-ának (2) és (3) bekezdés értelmében való eljárás iránt.

(4) A szövetkezet alapszabályainak a közgyűlés által elhatározott módosítás csak abban az esetben érvényes és jegyezhető be a cégjegyzékbe, ha a MSzK, illetőleg FSzOK, a módositáshoz hozzájárul, ha a hozzájárulást megtagadja, eme közgyűléstől számított 15 nap alatt az igazgatóság az OSzT-nál benyújtandó panasszal élhet a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszterhez: a miniszter hozzájáruló határozata a MSzK, illetőleg a FSzOK hozzájárulását pótolja.

(5) A OSzT azokra a szövetkezetekre nézve, amelyek a MSzK, illetőleg FSzOK felügyelete és ellenőrzése alá tartoznak, a 8840/1945. ME rendelet 4-11. §-aiban megállapított felügyeleti és ellenőrzési jogát a MSzK, illetőleg FSzOK utján gyakorolja. Az OSzT felügyelete és ellenőrzése a MSzK-val, illetőleg FSzOK-val szemben arra is kiterjed, hogy a MSzK, illetőleg FSzOK, a felügyetetet és ellenőrzést miként gyakorolja.

(6) A OSzT egyébként a MSzK és FSzOK tagszövetkezetei, valamint a MSzK és FSzOK tagjai kötelékébe tartozó szövetkezetek felett ellenőrzési jogkört közvetlenül csak annyiban gyakorol, amennyiben a jelen § (3) és (4) bekezdésének esetében az állásfoglaláshoz elkerülhetetlenül szükséges.

(7) Ha valamely szövetkezet egyidejűleg a MSzK-nek és a FSzOK-nak is tagszövetkezete, a felügyeletet és ellenőrzést csak az egyik és pedig a központ gyakorolhatja, amelynek érdekköréhez a szövetkezet az 1. § (2), illetőleg 4. § (2) bekezdéséhez képest túlnyomóan tartozik. Vita esetében az 1. § (3), illetőleg 4. § (3) bekezdését kell megfelelően alkalmazni.

8. § (1) A MSzK-t, illetőleg a FSzOK-t az illetékes miniszter kötelezheti arra, hogy egyes közérdekű gazdasági feladatok megvalósításában a költségek megtérítése mellett közreműködjék, illetőleg ily feladatoknak a szövetkezetek által való végrehajtását ellenőrizze.

(2) Amennyiben a MSzK, illetőleg a FSzOK az előbbi bekezdés értelmében adott megbízásnak nem tesz eleget" az illetékes miniszter a minisztertanács alapján gondoskodhatik az intézkedésnek a MSzK, illetőleg FSzOK szerveivel való végrehajtásáról.

(3) A jelen § (1) és (2) bekezdésében foglalt rendelkezések a 2. § c) és d) pontjában, valamint az 5. § c) pontjában felsorolt nem szövetkezetként működő vállalatokra is alkalmazandók.

IV. A szövetkezeti központok működésének előmozdítása

9. § A MSzK-t, FSzOK-t, illetőleg tagszövetkezeteiket mindazok az adó- és illetékkedvezmények (mentességek) megilletik, amelyekben a fennálló jogszabályok értelmében az Országos Központi Hitelszövetkezet részesül. Az 1898: XXIII. tc. 65. §-t a MSzK-nak, illetőleg a FSzOK-nak a felügyelete és ellenőrzése alá tartozó szövetkezet, vagy más vállalat ellen fennálló követelésére is megfelelően alkalmazni kell.

10. § (1) Felhatalmaztatik a pénzügyminiszter, hogy a minisztertanács jóváhagyása mellett a MSzK-val, illetőleg a FSzOK-val kötendő megállapodással megfelelő ellenérték fejében a MSzK-ra átruházása az 1. § (2) bekezdése alá eső szövetkezeteknek mindazokat az üzletrészeit, továbbá a Futura, Magyar Szövetkezeti Központok Áruforgalmi Rt-nak, a Magyar Mezőgazdák Állatértékesitő Rt-nak és a Nostra Általános Áruközraktárak és Kereskedelmi Rt-nak mindazokat a részvényeit, illetőleg a FSzOK-ra átruházza a 4. § (2) bekezdése alá eső szövetkezeteknek mindazokat az üzletrészeit, valamint az 5. § c) pontja alá eső nem szövetkezetként működő vállalatoknak mindazokat a részvényeit és törzsbetétjeit, amelyek felett az államtitkár akár közvetlenül, akár közvetve rendelkezik. Az e rendelkezés alapján történő átruházás arra való tekintet nélkül érvényes, hogy valamely jogszabály, vagy a szövetkezet, illetőleg más vállalat alapszabályai az átruházáshoz az igazgatóság hozzájárulását kívánják meg, vagy az átruházást egyéb feltételekhez kötik, vagy kizárják.

(2) A pénzügyminiszter köteles a jelen rendelet hatálybalépésétől számitott 30 nap alatt az előbbi bekezdés értelmében folytatott eljárásának eredményéről a minisztertanácsnak jelentést tenni. A minisztertanács a létrejött megállapodás jóváhagyása felől határoz, ha pedig az ellenérték vagy szolgáltatásának modozatai tekintetében megállapodás nem jött létre, e tekintetben az államkincstárra, a MSzK-ra, illetőleg a FSzOK-ra kötelező hatállyal dönt.

(3) A jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg a kincstár tulajdonában lévő és az (1) bekezdésben érintett üzletrészek, részvények és törzsbetétek az MSzK, illetőleg FSzOK birtokába kerülnek, ezek alapján a társasági tagsági jogokat a jelen rendelet hatálybalépésétől a MSzK, illetőleg FSzOK gyakorolja, illetőleg azok gyakorlása felől rendelkezik.

(4) Amennyiben az (1) bekezdésben megjelölt vagyontárgyaknak átruházása olymódon történne, hogy az államkincstár ellenérték fejében a MSzK, illetőleg FSzOK megfelelő üzletrészeit megkapja, ugy ezen - üzletrészek központi nyilvántartásával és az azokkal kapcsolatos jogok gyakorlásával a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter a központ tárgya szerint illetékes miniszterrel, valamint a pénzügyminiszterrel egyetértve bizatik meg.

(5) Amennyiben az (1) bekezdésben megjelölt vagyontárgyak vagy egy részük fejében az államkincstár nem üzletrészeket kap, a vagyontárgyakat átvevő szövetkezeti központ felszámolása esetében a tiszta vagyonfelesleget tagjai között nem lehet felosztani, hanem a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter rendelkezésére kell bocsátani, aki azt a pénzügyminiszterrel egyetértve megállapított szövetkezeti célra használja fel.

(6) A jelen § (1) bekezdésének rendelkezései nem vonatkoznak az Országos Magyar Tejértékesitő Központ, mint szövetkezetnek az állam tulajdonában lévő üzletrészeire.

11. § (1) Mezőgazdasági szövetkezetek céljaira, általában a mezőgazdasági termelés fejlesztésére szolgáló, az állam, törvényhatóság vagy község (város) által nyújtott természetbeni juttatások, vagy pénzbeli segélyek és hitelek a lehetőséghez képest a MSzK utján, a fogyasztási szövetkezetek céljaira, az állam, törvényhatóság, vagy község (város) által nyújtott természetbeni juttatások, vagy pénzbeli segélyek és hitelek a lehetőséghez képest a FSzOK utján kerülnek szétosztásra.

(2) Azokat a hitelműveleteket, amelyek a MSzK, illetőleg a FSzOK tevékenységével kapcsolatosak, továbbá a MSzK, illetőleg FSzOK felügyelete és ellenőrzése alatt álló szövetkezetek részére nyújtott hitelek folyósítását elsősorban az Országos Központi Hitelszövetkezet és az Országos Földhitelintézet közreműködésével kell lebonyolitani.

V. A mezőgazdasági, valamint a fogyasztási szövetkezeti szervezet átalakítása

12. § (1) A Magyar Mezőgazdák Szövetkezete, a Mezőgazdasági Termelők Egyesült Szövetkezete, az Olajértékesitő Szövetkezet, a Rizstermelő és Értékesítő Szövetkezet, a Ciroktermelő és Értékesítő Szövetkezet, valamint a Zöldmező-takarmányértékesitő Szövetkezet, mint beolvadó társaságok a MSzK-val egyesülnek, a Hangya Termelő Értékesítő és Fogyasztási Szövetkezet, mint a Magyar Gazdaszövetség Szövetkezeti Központja (továbbiakban: Hangya Szövetkezeti Központ) pedig akként szűnik meg, hogy vagyona az alábbi rendelkezések értelmében a MSzK és a FSzOK között oszlik meg.

(2) Az előbbi bekezdésben emlitett beolvadó szövetkezeteknek az egyesülést kimondó közgyűlési határozatát pótolja a MSzK-nak a beolvadó társasághoz intézett az egyesülés végrehajtására irányuló, a Hangya Szövetkezeti Központnak a vagyona megosztott átruházásával kapcsolatos megszűnéséhez szükséges közgyűlési határozatait pedig a MSzK-nak és a FSzOK-nak a szövetkezethez intézett a vagyonmegosztás és megszűnés végrehajtására irányuló együttes felhívása.

13. § (1) A MSzK-val egyesülő szövetkezetek vagyontárgyaiból a fogyasztási célt szolgáló üzemeket, létesítményeket és árukészleteket (termékeket) a MSzK köteles a FSzOK-nak átengedni. A Hangya Szövetkezeti Központ vagyonból a mezőgazdasági termelés, beszerzés és értékesités céljait szolgáló üzemeket, létesítmények és árukészletek (termények) a MSzK-ra, a fogyasztási célt szolgáló üzemek, létesítmények és árukészletek (termékek) a FSzOK-ra szállanak át. Ugyancsak felülvizsgálandók az Általános Fogyasztási Termelő és Értékesítő Szövetkezet és a Szőllőskert Borértékesítő és Fogyasztási Szövetkezet üzemei és létesítményei és a mezőgazdasági termelés beszerzés és értékesités céljait szolgáló üzemek és létesítmények az érdekelt felek között kötendő megállapodás keretén belül a MSzK-ra átruházandók. A Hangya Szövetkezeti Központ egyéb vagyontárgyai, ideértve a követeléseket és más jogokat is, a MSzK és a FSzOK között érték szerint egyenlő arányban megállapodásuknak megfelelően oszlanak meg. Megállapodás hiányában az egyes vagyontárgyak átszállása kérdésében a kereskedelem és szövetkezetügyi miniszter a földmivelésügyi és a pénzügyminiszterrel egyetértve dönt.

(2) A MSzK-val egyesülő szövetkezetek minden egyes üzletrésze fejében egy-egy MSzK üzletrész, a Hangya Szövetkezeti Központ minden üzletrésze fejében egy-egy MSzK és egy-egy FSzOK üzletrészt kell a tagoknak kiszolgáltatni.

(3) A beolvadó társaságok, illetőleg a Hangya Szövetkezeti Központ tagjait az üzletrészeken felül a beolvadó, illetőleg vagyonát átruházó szövetkezet tiszta vagyonának hányad-részében megállapított megfelelő vagyonilletőség is illeti. A vagyonilletőségek értékének megállapítását arra az időre kell halasztani, amikor a beolvadó társaság beolvadásakori tiszta vagyonának, illetőleg a vagyonát megosztó szövetkezeteknek az egyes központokra átszálló vagyonának valóságos értéke is megállapítható lesz. E megállapítás után a MSzK, illetőleg a FSzOK közgyűlése a vagyonilletőségek fejében üzletrészek szolgáltatását vagy azok pénzben való visszafizetését rendelheti el.

(4) Az előbbi bekezdésben emlitett időpontot a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter a pénzügyminiszterrel egyetértve állapítja meg.

(5) Amennyiben a jelen § rendelkezései értelmében oly személyek válnak a MSzK, illetőleg a FSzOK tagjaivá, akiknek tagként belépését az alapszabályok nem engedik meg, ezeknek a tagoknak az üzletrészeit a MSzK, illetőleg a FSzOK igazgatósága felmondhatja. Hogy ilyen esetben a vagyonilletőség tekintetében ezeket a tagokat hogyan kell kielégíteni, a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter a földmivelésügyi és a pénzügyminiszterrel egyetértve rendelettel állapítja meg.

14. § Annak a szövetkezetnek a tartozásaiért, amelynek vagyonából az előbbi § értelmében mindkét központ részesedett, a MSzK és a FSzOK egyetemlegesen felelnek. E tartozások a központokat egymásközti viszonyukban az adós társaságtól átvett vagyonrészek arányában terhelik.

15. § (1) A Hangya Szövetkezeti Központ vagyonának megosztása és a megszűnés végrehajtása során az igazgatóság feladatkörét az igazgatósági tagokra irányadó felelősség mellett hat tagu bizottság tölti be, amelynek bárom tagját a MSzK, három tagját a FSzOK küldi ki.

(2) Amennyiben a bizottság, valamely kérdésben különösen arra nézve, hogy egyes vagyontárgyak melyik központot illessék a szavazatok egyenlő megoszlása következtében, vagy más okból nem határozhatna, a vitás kérdést a bizottság előterjesztésére a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter a pénzügyminiszterrel és a földmivelésügyi miniszterrel egyetértve dönti el.

16. § (1) A MSzK és a FSzOK az előbbi §-okban szabályozott egyesülések és vagyonmegosztás végrehajtásában ugy kötelesek eljárni, hogy az ország termelési, közellátási és egyéb közgazdasági érdekeit az egyesülésekkel illetőleg a vagyonmegosztással kapcsolatos intézkedések semmi vonatkozásban ne hátráltassák, hanem az említett érdekeket minél teljesebb mértékben szolgálják.

(2) Ehhez képest a Hangya Szövetkezeti Központhoz az 1946. év végéig felhívást intézni nem lehet, a 15. §-ban emlitett bizottságot azonban egyes vagyontárgyak használatra átadásának, illetőleg a vagyontárgyak megosztásának céljából a jelen rendelet hatálybalépése után haladéktalanul ki kell küldeni.

(3) A bizottság köteles megállapítani, hogy melyek azok az üzemek, intézmények és vagyontárgyak, amelyek a Hangya Szövetkezeti Központnak a jelen évben az (1) bekezdésben felsorolt célok elérésére zavartalan működését biztosítják, köteles továbbá megállapítani, hogy a Hangya Szövetkezeti Központ egyes vagyontárgyai a 13. § (1) bekezdése értelmében melyik központra fognak átszállani és ezeket a vagyontárgyakat, amennyiben a Hangya Szövetkezeti Központ működését nem zavarnák, haladéktalanul az illető szövetkezeti központ használatába bocsátani.

17. § (1) A Futura Magyar Szövetkezeti Központ Áruforgalmi Rt., a Magyar Mezőgazdák Állatértékesitő Rt. és a Nostra Általános Áruközraktárak és Kereskedelmi Rt., a MSzK-val, a Hangyaipar Rt. pedig a FSzOK-val a 12-16. §-oknak a beolvadó szövetkezetekre vonatkozó szabályai megfelelő alkalmazásával egy vállalattá egyesül.

(2) A jelen rendeletben szabályozott egyesülésekre, amennyiben az előbbi rendelkezésekből más nem következik, a Kereskedelmi Törvénynek a kereskedelmi társaságok egyesülésére, a Hangya Szövetkezeti Központ megszűnésére, a kereskedelmi társaságok felszámolására vonatkozó szabályait kell megfelelően alkalmazni. Felhatalmaztatik a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter, hogy a pénzügyminiszterrel egyetértve az egyesülések és a vagyonátruházás részletes szabályait különösen a Hangya Szövetkezeti Központ vagyonának megosztására vonatkozó és az előbbi bekezdésben emlitett egyesülés esetére szóló szabályokat a társasági hitelezők és a tagok magánjogainak sérelme nélkül, a szükséghez képest a fennálló jogszabályoktól eltérően is rendelettel állapítja még.

18. § (1) Felhatalmaztatik a földmivelésügyi miniszter, hogy a Termelő- és Tejszövetkezetek Országos Szövetségének feladatkörére a szövetség megfelelő átalakulása utján szövetkezetet létesítsen, a szövetkezeteknek az Országos Magyar Tejértékesítő Központ, mint szövetkezettel való egyesülését a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszterrel, valamint az igazságügyminiszterrel és a pénzügyminiszterrel kiadandó rendelettel a tagok és a hitelezők magánjogainak sérelme nélkül előmozdítsa és megállapítsa, hogy a jelen rendelet 3. §-ának (2) és (4) bekezdését az átalakult és egyesült szövetkezetre mennyiben kell alkalmazni.

(2) Az előbbi bekezdésben emiitett átalakulás és egyesülés előmozdítására a 10. § (6) bekezdésében említett üzletrészeket a Tejtermelők és Tejszövetkezetek Országos Szövetségének kötelékébe tartozó tejszövetkezetek között lehet ellenérték nélkül felosztani mégpedig lehetőleg a szövetkezetek tagjainak az 1944. évi állatösszeiráskor volt tehénállományának arányában. A töredék üzletrészek figyelmenkivül hagyásával, illetőleg kikerekitésére a földmivelésügyi miniszter rendelkezései irányadók.

(3) Az Országos Magyar Tejértékesitő Központ, mint szövetkezet és a Tejtermelő és Tejszövetkezetek Országos Központjának átalakulása utján keletkező szövetkezet egyesülése kimondó közgyűlések határozatának hatályosságához a szavazatok egyszerű többsége akkor is elegendő, ha az emlitett szövetkezetek alapszabályai az egyesüléshez szükséges többségek ettől eltérően állapítják meg.

19. § A mezőgazdasági szövetkezetek kiépitése és támogatása, illetőleg a falusi és városi dolgozó lakosság jobb ellátása, az ipari szövetkezeti termelés kiépitése és támogatása érdekében az MSzK-nak, a FSzOK-nak, az Országos Központi Hitelszövetkezetnek, az Országos Földhitelintézetnek, egymással való szoros együttműködésűk és e végből megfelelő megállapodások létrehozása érdekében mindent meg kell tenniök.

VI. Záró rendelkezések

20. § A MSzK, illetőeg FSzOK a jelen rendelet hatálybalépésétől számított 60 nap alatt köteles az alapszabályait a jelen rendeletnek megfelelően módosítani.

21. § (1) A jelen rendelet kihirdetésének napján lép hatályba, végrehajtásáról a kereskedelem- és szövetkezetügyi miniszter, a földmivelésügyi miniszterrel, az iparügyi miniszterrel, a pénzügyminiszterrel és az újjáépítési miniszterrel egyetértve gondoskodik.

(2) A jelen rendelet hatálybalépésének napján az 1923. XXXIII. tc. 6. §-ának (2) bekezdése hatályát veszti.

Budapest, 1946. évi március hó 1-én.

Nagy Ferenc s. k.,

miniszterelnök.

Tartalomjegyzék