Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

Elgépelés kijavítása AI-jal

Ha esetleg elgépelte a keresett kifejezést, kijavítja Önnek az AI!

...Tovább...

AI-csevegés a jogszabállyal

Szabadszöveges kérdéseket tehetünk fel a jogszabályoknak. A válaszokat a Mesterséges Intelligencia a jogszabály normaszövegét értelmezve fogja megadni.
...Tovább...

Pertörténet AI összegzése

Az AI egy per teljes lefolyását, tehát az ügyben született valamennyi (első-, másodfokú, felülvizsgálati, alkotmánybírósági stb.) határozatot összefoglalja egy rövid, jól strukturált dokumentumban.
...Tovább...

6540/1946. ME rendelet

ipari termelési bizottságok és Ipari Termelési Tanács szervezése és működése tárgyában

A minisztérium az 1946. VI tc. 1. §-ában foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendeli:

1. §

Termelési bizottságok

Az ipari termelés fokozása, illetve gazdaságosabb voltának biztosítása céljából az iparügyi miniszter termelési áganként egy-egy, amennyiben pedig az illető termelési ág terjedelme (vagy az a körülmény, hogy e termelési ágakban magán- és állami vagy állami érdekeltségű, illetve önkormányzatok által fenntartott vállalatok és üzemek egyaránt működnek) ezt indokolja: több termelési bizottságot szervez.

2. §

A bizottságok szétvetett

(1) A bizottságok egy-egy, az iparügyi miniszter által az Ipari Termelési Tanács (6. §) meghallgatása után kijelölt elnökből, továbbá munkavállalói részről kiküldött két-két, valamint munkáltatói részről kiküldött két-két tagból állanak. Az építkezőipari termelési ágakban szervezendő bizottság elnökét az iparügyi miniszter az ujjáépitési miniszterrel egyetértve jelöli ki.

(2) Magánvállalatokra nézve hatáskörrel biró bizottságok megalakításának módja a következő. A munkavállalót részről k küldendő tagok egyikét a Szakszervezeti Tanács, másikat az a szakszervezet jelöli ki, amelynek az illető vállalatok üzemi bizottságai alá vannak rendelve. Amennyiben e tekintetben vita merülne fel, a kijelölésre jogosult szakszervezetet a Szakszervezeti Tanács határozza meg. A rnunkáltatói részről kiküldendő tagok egyikét a Gyáriparosok Országos Szövetsége (GYOSZ), másikát ama munkáltatói szakmai szervezet jelöli ki, amelyhez az illető termelési ág vállalatai tartoznak. Ha a termelési ágnak megfelelő szakmai csoport szervezve nincs, a második munkáltatói tagot is a GYOSZ jelöli ki. A kisipari érintő kérdésekben való döntés esetén a GYOSZ kiküldöttei helyébe az Ipartestületek Országos Központja (IPOK) és az illető termelési ág budapesti ipartestülete jelöl ki egy-egy tagot. A nagy- és kisipart együttesen érintő kérdésekben való döntés esetén az egyik munkáltatói tagot a GYOSZ, a másikat az IPOK jelöli ki.

(3) Állami és állami érdekeltségű vállalatokra nézve hatáskörrel bíró bizottságok megalakításánál az előbbi bekezdés szabályai azzal az eltéréssel alkalmazandók, hogy a munkáltatói tagokat az illető vállalat fölötti főfelügyeletet gyakorló miniszter jelöli ki. Amennyiben azonban a magánérdekeltség az illető vállalatnál az ötven százalékot meghaladja, az egyik munkáltatói tag kijelölésének joga a GYOSZ-t illeti.

(4) Önkormányzatok által fenntartott vállalatokra nézve hatáskörrel biró bizottságok megalakításánál a (2) bekezdés szabályait azzal az eltéréssel kell alkalmazni, hogy a munkáltatói tagok egyikét az érdekelt önkormányzat egyetemes szerve választja saját tagjai közül, a másodikat pedig a törvényhatóság, illetve a megyei város első tisztviselője jelöli ki az illető üzem szerint ügykör szempontjából eljárni hivatott ügyintéző közigazgatási tisztviselők közül. Községi üzemek esetében a két munkáltatói tagot a községi képviselőtestület saját tagjai közül küldi ki.

(5) A bizottság elnöke a tagok meghallgatása után egy vagy több szakértő behívását rendelheti el.

3. §

A bizottságok jogköre

A termelési bizottság

a) új munkamódszerek gyártási eljárások teljesítménynormák és bérrendszerek bevezetését javasolhatja a szakmai érdekképviseletnek, illetve a vállalatoknak;

b) ellenőrzi a vállalatok által megállapított szakmányok mértékének helyességét és amennyiben azok bármely okból a vállalat által megállapíthatók nem volnának, a helyi termelési viszonyok figyelembevételével ezt a mértéket meghatározza;

c) felülvizsgálja az alkalmazott szakmánymértéket és szükség esetén dönt annak leszállítása vagy felemelése tárgyában; felülvizsgálja továbbá az alkalmazott munkamódszereket, gyártási eljárásokat és bérrendszereket; az elvi jelentőségű ügyeket pedig döntés végett a Termelési Tanács (5. §) elé terjeszti:

d) az ellenőrzés és feladatának elvégzésére szükséges adatok szolgáltatását elrendeli.

4. §

A bizottság eljárása

A bizottságot a szükséghez képest az elnök hivja össze. A bizottság egyes teendői elvégzését esetenként kiküldöttre, kiküldöttekre, vagy saját kebeléből választott albizottságra bizhatja. Határozatait a bizottság teljes ülésben egyszerű szótöbbséggel hozza. A behívott szakértők nem szavaznak. Ügyrendjét és eljárását egyéb részleteiben az iparügyi miniszter által esetleg közölt irányelvek figyelembevételével a bizottság maga. szabályozza.

5. §

Jogorvoslatok a bizottság határozata ellen

(1) A bizottságnak a 3. § b) és e) pontjában meghatározott jogkörben hozott határozata ellen a bizottságnak az a tagja, aki a határozathoz nem járult hozzá, előterjesztéssel, az érdekelt munkavállalók vagy munkáltatók, a Szaktanács, az illetékes szakszervezet a GYOSZ, illetve az IPOK, az illetékes munkáltatói szakmai szervezet, illetve az illetékes ipartestület pedig fellebbezéssel élhetnek az Ipari Termelési Tanácshoz.

(2) Az előterjesztést a határozat meghozatalakor, a fellebbezést pedig a határozat közlésétől számított nyolc nap alatt kell a bizottságnál bejelenteni. Az előterjesztés a bejelentéstől számított nyolc nap alatt, a fellebbezés pedig a bejelentéssel egyidejűleg írásban indokolható.

(3) Az előterjesztésnek, valamint a munkavállalók és a munkáltatók fellebbezésének általában halasztó hatálya van, a bizottság azonban indokolt esetben elrendelheti, hogy a határozat az előterjesztésre, illetőleg a fellebbezésre tekintet nélkül azonnal vagy meghatározott időpontban hatályba lépjen. Az érdekképviseletek fellebbezésének nincs halasztó hatálya.

(4) Előterjesztés vagy fellebbezés esetén a bizottság az ügy iratait véleményes jelentéssel haladéktalanul felterjeszti az Ipari Termelési Tanácshoz.

6. §

Ipari Termelési Tanács

A termelési bizottságok csúcsszerveként Ipari Termelési Tanács szerveztetik.

7. §

A tanács szervezete

(1) A Tanács elnökét és egy tagját az iparügyi, első alelnökét a közlekedésügyi, másik két alelnöke közül egyet a belügyminiszter és egyet az újjáépítési miniszter előterjesztésére, két tagját a Szakszervezeti Tanács, két tagját a GYOSZ, egy tagját az IPOK, egy tagját a Jóvátételi Hivatal felterjesztésére a kormány nevezi ki.

(2) A Tanács elnöke a tagok meghallgatása után egy vagy több szakértő behívását rendelheti el.

8. §

A Tanács és az Országos Munkabérmegállapitó Bizottság kapcsolata

A Tanács elnökét az Országos Munkabérmegállapító Bizottság üléseire, az Országos Munkabérmegállapitó Bizottság elnökét pedig a Tanács üléseire meg kell hivni. A meghívottaknak tanácskozási joguk van

9. §

A Tanács jogköre

(1) A Tanács feladata a termelési bizottságok irányítása és ellenőrzése, valamint döntés a termelési bizottságok határozatai ellen beadott fellebbezés (5. §) és a termelési bizottságok részéről felterjesztett elvi jelentőségű kérdések [3. § c) pontja] tárgyában.

(2) Az előző bekezdés szerinti jogkörben adott utasításokat a termelési bizottságok követni tartoznak.

10. §

A Tanács eljárása

A Tanács üléseit a szükséghez képest az elnök, ennek akadályoztatása esetén az alelnökök egyike hívja össze. A Tanács határozat képes, ha az ülésen az elnök vagy az alelnök és az iparügyi miniszter előterjesztésére kinevezett egy, továbbá a Szakszervezeti Tanács és a GYOSZ felterjesztésére kinevezett két-két tag jelen van. Határozatait a Tanács egyszerű szó többséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök, illetve az elnök távollétében az ülést vezető alelnök szavazata dönt. A behívott szakértők nem szavaznak. A Tanács ügyrendjét és eljárását egyéb részteleiben maga szabályozza.

11. §

A Tanács határozatainak jogereje

A Tanács határozatai végérvényesek.

12. §

A határozatok kötelező ereje

A termelési bizottság jogorvoslattal meg nem támadható, továbbá halasztó hatályon jogorvoslattal meg nem támadott, illetőleg az előterjesztésre vagy fellebbezésre tekintet nélkül hatálybaléptetett, valamint a Termelési Tanács végérvényes határozata és rendelkezése mind a munkavállalókra és ezek helyi érdekképviseleti szerveire (üzemi bizottságokra), mind a munkáltatókra kötelező.

13. §

Büntető rendelkezések

(1) Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, vétséget követ el és két évig terjedhető fogházzal büntetendő az a munkáltató, illetve a munkáltató vállalatnak az a felelős vezetője, aki a jelen rendelet értelmében megállapított szakmánymérték alapján a hatályban lévő kollektív szerződés szerint kiszámított javadalmazást meghaladó fizetést folyósít, valamint az a munkavállaló, aki ezt a fizetést elfogadja.

(2) Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, kihágást követ el és két hónapig terjedhető fogházzal büntetendő az a munkáltató, illetve a munkáltató vállalatnak az a felelős vezetője, aki a 3. § d) pontja szerinti adatszolgáltatási kötelezettségét nem teljesiti.

14. §

Hatálybaléptetés, végrehajtás

(1) A jelen rendelet kihirdetésének napján lép hatályba; végrehajtásáról - az önkormányzatok által fenntartott üzemekkel kapcsolatban a belügyminiszterrel egyetértve - az iparügyi miniszter gondoskodik

(2) Felhatalmaztatik az iparügyi miniszter, hogy a bizottságok és a Tanács működésével felmerülő költségek fedezése céljából a legalább husz munkavállalót foglalkoztató vállalatokat az általuk fizetett alkalmazotti kereseti adó 5%-át meg nem haladó járulék fizetésére kötelezze és a járulék befizetésének módját szabályozza. Az önkormányzatok által fenntartott vállalatok és üzemek e járulék fizetése alól mentesek.

Budapest, 1946. évi május hó 31-én.

Nagy Ferenc s. k.,

miniszterelnök

Tartalomjegyzék