Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

Döntvényláncolatok

Egymásból is nyithatók egy adott ügy első-, másodfokú, felülvizsgálati stb. határozatai. Kisfilmünkben megmutatjuk ezt a funkciót.

...Tovább...

AI Szinonimák

Kereséskor az "AI szinonimák kérése" gombra kattintva rokon értelmű fogalmakat kérhet a keresett kifejezésre.

...Tovább...

20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet

a közúti forgalomban résztvevő gépjáróművek és pótkocsik megvizsgálása tárgyában

Az 1929. XXXII. tc. 3. §-ában foglalt felhatalmazás alapján, a következőket rendeljük:

I. FEJEZET

Általános rendelkezések

1. §

A gépjárómű fogalma

A jelen rendelet alkalmazása szempontjából gépjáróművek kell tekinteni a sínpályához nem kötött minden olyan szárazföldi járóművet, amelyet gépierő hajt (tehát az u. n. segédmotoros kerékpárt is) és amely rendszeres használat közben közterületet vesz igénybe.

2. §

A gépkocsi felszerelése

(1) A magánhasználatú személygépkocsit fel kell szerelni:

a) megfelelő szerkezetű és kifogástalan állapotú kormánykészülékkel, amellyel biztosan és gyorsan lehel kormányozni

b) két, könnyen és gyorsan kezelhető, egymástól függetlenül, biztosan és megfelelő hatással működő fékberendezéssel; az egyik léknek rögzíthetőnek, a másik féknek pedig lábléknek és olyan hatásosnak kell lennie, hogy a gépkocsi fékezett kerekeit durva útfelületen is megfogja;

c) elül két-két fehér vagy sárga fényt adó városi lámpával és fényszóróval; a városi lámpákat a gépkocsi elülső részének jobb és bal oldalán egyenlő magasságban akként kell elhelyezni, hogy a lámpák a gépkocsi szélétől legfeljebb négyszáz milliméter távolságra legyenek; a városi lámpákat a fényszórókban is el lehel helyezni, ha a fényszórók a gépkocsi szélességét jelzik: a fényszóróknak fénytompítókészülékkel vagy tompított fényű külön világítótesttel vagy olyan berendezéssel kell ellátva lenniök, amely a fényt az úttestre lefelé vetíti;

d) hátul egy. esetleg két. a rendszám- és az esetleges államjelzőtáblát fehér lénnyel megvilágító, hátra pedig tompított vörös fényt adó lámpával; a lámpát a tábla síkjára merőleges síkban akként kell elhelyezni és fényforrásának olyan erősségűnek kell lennie, hogy a rendszámtábla mindegyik betűje és számjegye, illetőleg az államjelzőtábla huszonöt méter távolságról is jól olvasható legyen;

e) olyan kapcsolószerkezettel, amellyel a hátsó rendszámtáblát megvilágító lámpa, vagy magánál a rendszámtáblánál, vagy a gépjáróművezető üléséből az első lámpákkal és fényszórókkal együtt oltható el;

f) hátul olyan világítószerkezettel, amely a lábfék használata esetében kigyullad és erősen szembetűnő vörös fényt ad (u. n. stop-lámpa), ez a szerkezet a hátsó rendszámtáblái megvilágító lámpa burkolatában is elhelyezhető;

g) erős és jól hallható, egyhangú; mély hangot adó, a gépkocsi álló helyzetében is működő hangjelzőkészülékkel; riasztó, különleges hangjelzőkészüléket csak az államfő, az államrendőrség, a tűzoltóság és a mentők gépjáróműveire szabad szerelni:

h) mindkét oldalán mind elülről, mind hátulról szembetűnő, kivilágítható mechanikai (kicsapódó vagy lengő) irányjelzőkészülékkel, amelyet akként kell elhelyezni, hogy működését a gépjáróművezető, üléséből közvetlenül, vagy közvetve (ellenőrzőlámpa kigyulladása révén, tükörből, kapcsolókar állásából) ellenőrizhesse; f) olyan berendezéssel, amelynek segélyével a gépkocsi a motor közvetítésével a gépjáróművezető üléséből hátra is mozgásba hozható;

j) a távozó égéstermékek vagy egyéb mérges és ártalmas gázok elvezetésére szolgáló végig tömített csövekkel, amelyeket akként kell lehelyezni, hogy a kiáramló gázok a gépjáróművezetőt vagy az utas(oka)t, illetőleg a gyalogjárókat, a gépkocsinak sem átló helyzetében, sem menetközben ne érhessék, az utasfülkét a pedálok és a kezelőkészülékek nyílásainál megfelelően tömíteni kell, hogy gáz ne szivároghassék be;

k) hatásos és sem egészben, sem részben ki nem kapcsolható hangtompítókészülékkel, ha robbanó motor hajtja;

l) az elülső és a hátulsó rendszámtábla felszerelésére szolgáló (6. § (4) bekezdése), a rendszámtábla méretének (7. § (2) bekezdésének a) és b) pontja) megfelelő kerettel (tarlóval);

m) az elsősegélynyújtáshoz szükséges kötöző- és fertőtlenítőszerekkel (a Magyar Szabványügyi Intézet által kiadott MOSZ 445. jelű szabványtervezet mentődoboz sorozata II. számú mintájának megfelelő mentődobozzal);

n) az alváz könnyen hozzáférhető helyén elhelyezett alvázláblával, amelyen magyar nyelven, jól olvasható belükkel fel kell tüntetni az alvázat készítő cég nevét, az alváz és a motor gyártási számát, a motor lökettérfogatát és a gépkocsi önsúlyát kilogrammokban.

(2) A közhasználatú személygépkocsit fel kell szerelni:

a)-n) az (1) bekezdés a)-n) pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel, szerkezettel, illetőleg táblával, továbbá

o) csukott vezetőülés esetén párátlanítókészülékkel, amely hideg időben a gépjáróművezető részére a szélvédőüvegen át a szabad kilátást biztosítja;

p) ablaktörlőkészülékkel, amely esős vagy havas időben a gépjáróművezető részére a szélvédőüvegen át a szabad kilátást biztosítja;

q) a belső világításra szolgáló berendezéssel.

(3) A társasgépkocsit fel kell szerelni:

a) 1. az (1) bekezdés a) 1. pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel, illetőleg szerkezettel, továbbá

m) az elsősegélynyújtáshoz szükséges kötöző- és fertőtlenítő szerekkel fa Magyar Szabványügyi Intézet által kiadott MOSZ 445. jelű szabványtervezet mentődobozsorozata III. számú mintájának megfelelő mentődobozzal);

n) az alváz könnyen hozzáférhető helyén elhelyezett alváztáblával, amelyen magyar nyelven, jól olvasható betűkkel fel kell tüntetni az alvázat készítő cég nevét, az alváz és a motor gyártási számát, a motor lökettérfogatát, a gépkocsi önsúlyát és az alváz megengedett terhelését (vagyis a kocsiszekrény és a hasznos terhelés együttes súlyát) kilogrammokban, valamint - ha az összsúly a tízezer kilogrammot meghaladja - terhelt állapotban az elülső és hátsó tengely(ek) nyomását kilogrammokban;

o) mindkét oldalán visszapillantó tükörrel, amelyei akként kell elhelyezni, hogy a gépjáróművezető részére üléséből a hátralátást lehetővé tegye;

p) olyan berendezéssel, amellyel az ajtó külső biztonsági zárral vagy retesszel belülről elzárható, ha az ajtó kifelé nyílik;

q) két, az elülső oldalon, a felső sarkokban elhelyezett, előre világító, fehér vagy sárga fényt adó méretjelző lámpával;

r) két, az elülső sárhányókon elhelyezett szélesség jelzővel, ha a gépjáróművezető üléséből a gépkocsi szélességét másképpen megállapítani nem lehet;

s) megfelelő tűzoltókészülékkel;

t) a gépjáróművezető és a jegykezelő, valamint az utasok állandó összeköttetését biztosító, könnyen kezelhető készülékkel (csengővel stb.), ha a gépjáróművezetőnek külön fülkéje van;

u) párátlanítókészülékkel, amely hideg időben a gépjáróművezető részére a szélvédő üvegen át a szabad kilátást biztosítja;

v) ablaktörlőkészülékkel, amely esős vagy havas időben a gépjáróművezető részére a szélvédő üvegen át a szabad kilátást biztosítja;

w) a belső világításra szolgáló berendezéssel;

z) a szállítható személyek számát, valamint a megengedett tetőterhelést feltüntető táblával, amelyet a gépkocsi belsejében szembetűnő helyen kell elhelyezni;

x) a közönség magatartására vonatkozó, valamint az esetleges veszélyekre figyelmeztető (a gépkocsivezetőhöz menetközben beszélni tilos, köpködni tilos, kihajolni és könyökölni veszélyes stb.) táblákkal, amelyeket a gépkocsi belsejében szembetűnő helyen kell elhelyezni;

y) fehér alapszínű, legalább 250 mm széles és 350 mm hosszú névtáblával (1. számú melléklet), amelyet a gépkocsi jobb oldalán (oldalfalán) kívül, jól látható helyen, tarlós fa- vagy fémlemezből készítve kell felerősíteni, vagy ugyanoda ráfesteni: a táblán fel kell tüntetni az üzembentartó családi és utónevét (cégét), foglalkozását (a vállalat tárgyát; és lakóhelyét (székhelyét); közhasználatú társaskocsi vagy vegyes fuvarozási gépjáróművállalat gépkocsijának névtábláját a gépkocsi belsejében szembetűnő helyen is el lehet helyezni, ha a vállalat neve vagy a közönség által ismert rövidítése a gépkocsi külső oldalára rá van festve.

(4) A tehergépkocsit fel kel! szerelni:

a)-m) az (1) bekezdés a)-m) pontjában,

n)-o) a (3) bekezdés n)-o) pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel. szerkezettel, illetőleg táblával, továbbá

p) két, az elülső oldalon, a felső sarokban elhelyezett világító fehér vagy sárga fényt adó méretjelző lámpával, ha a tehergépkocsi összsúlya a tízezer kilogrammot meghaladja;

r) két, az elülső sárhányókon elhelyezett szélesség-jelzővel, ha a gépjáróművezető üléséből a gépkocsi szélességét másképen megállapítani nem lehet;

s) fehér alapszínű, legalább 250 mm széles és 350 mm hosszú névtáblával (1. számú melléklet), amelyet a gépkocsi jobb oldalán (oldalfalán) kívül, jól látható helyen tarlós fa- vagy fémlemezből készítve keli felerősíteni, vagy ugyanoda ráfesteni; a táblán fel kell tüntetni az üzembentartó családi és utónevét (cégét), foglalkozását (a vállalat tárgyát) és lakóhelyét (székhelyét);

t) fehér alapszínű, legalább 150 mm széles és 250 mm hosszú terhelési táblával (2. számú melléklet), amelyet a gépkocsi jobb oldalán (oldalfalán) kívül, jól látható helyen tartós fa- vagy fémlemezből készítve kell felerősíteni, vagy ugyanoda ráfesteni; a táblán fel kell tüntetni a gépkocsi önsúlyát, megengedett (hasznos) terhelését, a vezetőfülkében a gépjáróművezetővel együtt szállítható személyek számát, valamint - ha az összsúly a tízezer kilogrammot meghaladja - terhelt állapotban az elülső és hátsó tengely(ek) nyomását kilogrammokban.

(5) A sínpálya nélküli, vezetékhez kötött társas-gépkocsit (Trolleybusz) fel kell szerelni:

a)-i) az (1) bekezdés a)-i) pontjában megbatározott készülékkel, berendezéssel, illetőleg szerkezettel, továbbá

j) olyan berendezéssel, amely figyelmezteti a gépjárómű vezetőjét, hogy a rendes nyomvonal elhagyása folytán az áramszedők mozgatási terük határához közelednek;

k) olyan biztonsági berendezéssel, amely kizárja azt, hogy a gépjáróműre felszálló és az arról leszálló személyek testi épségét az elektromos áram veszélyeztethesse;

l) az (1) bekezdés 1.) pontjában meghatározott kerettel (tartóval);

m) az elsősegélynyújtáshoz szükséges kötöző- és fertőtlenítőszerekkel (a Magyar Szabványügyi Intézet által kiadott MOSZ 445. jelű szabványtervezet mentődoboz sorozata III. számú mintájának megfelelő mentődobozzal);

n) az alváz könnyen hozzáférhető helyén elhelyezett alváztáblával, amelyen magyar nyelven, jól olvasható betűkkel fel kell tüntetni az alvázat készítő cég nevét, az alváz és motor gyártási számát, a motor lóerő számát vagy ez utóbbi kiszámításához, szükséges adatokat, a gépkocsi önsúlyát és az alváz megengedett terhelését (vagyis a kocsiszekrény és a hasznos terhelés együttes súlyát) kilogrammokban, valamint az egy tengelyre eső legnagyobb nyomási;

o)-y) a (3) bekezdés o)-y) pontjában megbatározott készülékkel, berendezéssel, szerkezettel, illetőleg táblával.

(6) a különleges gépjárómű felszerelésére az (1)-(4) bekezdésben foglalt rendelkezéseket megfelelően alkalmazni kell.

3. §

A motorkerékpár felszerelése

(1) A kétkerekű és 125 cm3-nét nem nagyobb lökettérfogatú motorkerékpárt (u. n. kismotorkerékpárt) fel kell szerelni:

a) megfelelő szerkezetű és kifogástalan állapotú kormánykészülékkel, amellyel biztosan és gyorsan lehet kormányozni;

b) két, könnyen és gyorsan kezelhető, egymástól függetlenül, biztosan és megfelelő hatással működő fékberendezéssel: a lábléknek olyan hatásosnak kell lennie, hogy a motorkerékpár fékezett kerekeit durva útfelületen is megfogja:

c) erős és jól hallható, egyhangú, a motorkerékpár álló helyzetében is működő hangjelzőkészülékkel riasztó, különleges hangjelzőkészüléket csak az államrendőrség és a tűzoltóság motorkerékpárjára szabad szerelni:

d) a távozó égéstermékek vagy egyéb mérges és ártalmas gázok elvezetésére szolgáló, végig tömített csövekkel, amelyeket akként keit elhelyezni, hogy a kiáramló gázok a géjáróművezetői vagy az utast a motorkerékpárnak sem álló helyzetében, sem menetközben ne érhessék;

e) hatásos és sem egészen, sem részben ki nem kapcsolható hangtompítókészülékkel;

f) az elsősegélynyújtáshoz szükséges kötöző- és fertőtlenítőszerekkel (a Magyar Szabványügyi Intézet által kiadott MOSZ 445. jelű szabvány tervezés mentődoboz sorozata I. számú mintájának megfelelő mentődobozzal);

g) a hátsó rendszámtábla felszerelésére szolgáló (6. § (4) bekezdése), a rendszámtábla méretének (7. § (2) bekezdésének c) pontja) megfelelő kerettel (tartóval);

h) elül egy, megfelelő fényerejű, a városi lámpa fényerejére tompítható, fehér vagy sárga fényt adó országúti lámpával;

i) hátul egy, vörös prizmával, amelyet úgy kell felszerelni, hogy a prizmára a felé közeledő járómű lámpájának fénye ráessék; a prizma felületének a fény visszaverésére alkalmasnak kell lennie.

(2) A kétkerekű és 125 cm3-nél nagyobb lökettérfogatú motorkerékpárt fel kell szerelni:

a)-g) az (1) bekezdés a)-g) pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel, illetőleg táblával, továbbá

h) elől egy-egy fehér vagy sárga fényi adó városi lámpával és fényszóróval; a fényszórónak fénytompítókészülékkel vagy tompított fényű külön világítótesttel vagy olyan berendezéssel kell ellátva lennie, amely a fényt az úttestre lefelé vetíti;

i) hátul egy vörös prizmával, amelyet úgy kell felszerelni, hogy a prizmára a felé közeledő járóműlámpájának fénye ráeshessek: a prizma felületének a fényvisszaverésre alkalmasnak kell lennie.

(3) A kettőnél több kerekű motorkerékpárt fel kell szerelni:

a)-f) az (1) bekezdés a)-f) pontjában meghatározott készülékkel, illetőleg berendezéssel, továbbá

g) az elülső és a hátsó rendszámtábla felszerelésre szolgáló (6. § (4) bekezdése), a rendszámtábla méretének (7. § (2) bekezdésének a) és c) pontja) megfelelő kerettel (tartóval);

h) elől két, a motorkerékpár szélességét is jelző, fehér, vagy sárga fényt adó városi lámpával és egy fehér vagy sárga fényt adó fényszóróval; a fényszórónak fénytompítókészülékkel vagy tompított fényű külön világítótesttel kell ellátva lennie, amely a fényt az úttestre lefelé vetíti;

i) hátul egy, a rendszámtáblát fehér fénnyel megvilágító, hátra pedig tompított vörös fényt adó lámpával; a lámpái a tábla síkjára merőleges síkban akként kell elhelyezni és a fényforrásának olyan erősségűnek kell lennie, hogy a rendszámtábla mindegyik betűje és számjegye huszonöt méter távolságról is jól olvasható legyen;

j) olyan kapcsolószerkezettel, amellyel a hátsó rendszámtáblát megvilágító lámpa vagy magánál a rendszámtáblánál, vagy a gépjáróművezető ülésénél az elülső lámpákkal és fényszóróval együtt oltható el.

4. §

A pótkocsi felszerelése

(1) A teherszállító pótkocsit fel kell szerelni:

a) biztos működésű, a gépjárómű vezető üléséből kezelhető fékkel vagy ráfutó fékkel, ezek hiányában pedig a fékezőülésből kezelhető külön fékberendezéssel; ez a rendelkezés nem vonatkozik a gépjárómű önsúlyának felénél nem nagyobb összsúlyú pótkocsira, ha a pótkocsi összsúlya ötezer kilogrammal nem nagyobb;

b) hátul egy, a rendszámláblát fehér fénnyel meg-világító, hátra pedig tompított vörös fényt adó lámpával; a lámpát a tábla síkjára merőleges síkban akként kell elhelyezni és fényforrásának olyan erősségűnek kell lennie, hogy a rendszámtábla mindegyik betűje és számjegye huszonöt méter távolságról is jól olvasható legyen;

c) olyan villamos kapcsolószerkezettel, amellyel a hátsó rendszámtáblát megvilágító lámpa vagy magánál a rendszámtáblánál vagy a gépjáróművezető ülésénél az elülső lámpákkal és fényszórókkal együtt oltható el;

d) hátul olyan világítószerkezettel, amely a lábfék használata esetében kigyullad és erősen szembetűnő vörös fényt ad (u. n. stop lámpa); ez a szerkezet a a hátsó rendszámtáblát megvilágító lámpa burkolatában is elhelyezhető;

e) olyan kapcsolószerkezettel, amely bármely ívben való fordulás esetében is megakadályozza, hogy a pótkocsi(k) hátsó kerekeinek nyoma a gépjárómű megfelelő hátsó keréknyomától fél méternél többet eltérjen;

f) olyan biztonsági pótkapcsolóval, amely a főkapcsoló elszakadása esetében meggátolja a pótkocsinak a gépjáróműtől, illetőleg a pótkocsiknak egymástól való elszakadását;

g) a hátsó rendszámtábla felszerelésére szolgáló (6. § (4) bekezdése), a rendszámtábla méretének (7. § (2) bekezdésének b) pontja) megfelelő kerettel (tartóval);

h) az alváz könnyen hozzáférhető helyén elhelyezett alváz táblával, amelyen magyar nyelven, jól olvasható belükkel fel kell tüntetni a pótkocsit készítő cég nevét, a pótkocsi gyártási számát, önsúlyát és megengedett terhelését;

i) fehér alapszínű, legalább 250 mm széles és 350 mm hosszú névtáblával (1. számú melléklet), melyet a pótkocsi jobb oldalán (oldalfalán) kívül, jól látható helyen, tartós fa- vagy fémlemezből készítve kell felerősíteni vagy ugyanoda ráfesteni; a táblán fel kell tüntetni az üzembentartó családi és utónevét (cégét), foglalkozását (a vállalat tárgyát) és lakó helyéi (székhelyét);

j) fehér alapszínű, legalább 150 mm széles és 250 mm hosszú terhelési táblával (3. számú melléklet), amelyet a pótkocsi jobb oldalán (oldalfalán) kívül, jól látható helyen, tartós fa- vagy fémlemezből készítve kell felerősíteni; vagy ugyanoda ráfesteni; a táblán fel kell tüntetni a pótkocsi önsúlyát, megengedett (hasznos) terhelését, valamint - ha az összsúly a hétezer kilogrammot meghaladja - terhelt állapotban az elülső és hátsó tengely(ek) nyomását kilogrammokban.

(2) A személyszállító pótkocsit fel kell szerelni:

a)-h) az (1) bekezdés a)-h) pontjában meghatározott berendezéssel, szerkezettel, illetőleg táblával, továbbá

i) fehér alapszínű, legalább 250 mm széles és 350 mm hosszú névtáblával (1. számú melléklet), amelyet a pótkocsi jobb oldalán (oldalfalán) kívül, jól látható helyen, tartós fa- vagy fémlemezből készítve kell felerősíteni vagy ugyanoda ráfesteni; a táblán fel kell tüntetni az üzembentartó családi és utónevét (cégét), foglalkozását (a vállalat tárgyát) ós lakóhelyét (székhelyét), közhasználatú társaskocsi gépjáróművállalat pótkocsijának névtábláját a pótkocsi belsejében szembetűnő helyen is el lehet helyezni, ha a vállalat neve vagy a közönség által ismert rövidítés a pótkocsi külső oldalára rá van festve;

j) olyan berendezéssel; amellyel az ajtó külön biztonsági zárral vagy retesszel belülről elzárható, ha az ajtó kifelé nyílik;

k) a gépjáróművezető és a jegykezelő, valamint az utasok állandó összeköttetését biztosító, könnyen kezelhető készülékkel (csengővel stb.).

l) a belső világításra szolgáló berendezéssel;

m) a szállítható személyek számát, valamint a megengedeti tetőterhelést feltüntető táblával, amelyet a pótkocsi belsejében szembetűnő helyen kell elhelyezni;

n) a közönség magatartására vonatkozó, valamint az esetleges veszélyekre figyelmeztető (köpködni tilos, kihajolni és könyökölni veszélyes stb.) táblákkal, amelyeket a pótkocsi belsejében szembetűnő helyen kell elhelyezni.

5. §

A gépjárómű egyéb felszerelése

(1) A gépjárómű kezelőkészülékeit oly módon kell csoportosítani, hogy a gépjáróművezető azokat anélkül használhassa, hogy figyelmét az útról elvonni kényszerüljön.

(2) A gépjáróműnek a közúti forgalmat befolyásoló segédberendezéseinek biztosan kell működniük, ezeknek és az egyéb segédberendezéseknek olyan szerkezetűnek, olyan állapotban és elrendezve akként kell lenniük, hogy a kigyulladás, vagy a robbanás veszélyét kizárják. A gépjárómű tüzelőszertartányát akként kell elhelyezni, hogy a benne lévő tüzelőszer az eltávozó égéstermékek melegétől át ne melegedhessék.

(3) A hajtógépre és annak tartozékaira (kazán) nézve fennálló hatósági rendelkezések, amennyiben ezek ide vonatkozóan kivételt nem tesznek, a gépjáróművek hajtógépeire is érvényesek.

(4) A gépjáróművek kerekeit gumiból vagy rugalmasság tekintetében ezzel egyenlő értékű anyagból készült abroncsokkal kell ellátni.

(5) A tömör gumiabroncsozású és kétezer kilogrammnál nagyobb összsúlyú vagy tizenöt kilométernél nagyobb megengedett sebességű tehergépjárómű, illetőleg pótkocsi kerékabroncsainak használt állapotban is legalább ötven milliméter vastagnak és olyan szélesnek kell lenniök, hogy a terhelt tehergépjárómű, illetőleg pótkocsi által a pályatestre gyakorolt nyomás a kerékabroncsnak a talajjal érintkező egy centiméter sávjára a száz kilogrammot ne haladja meg.

(6) A fúvott gumiabronccsal ellátott gépjáróművet csak oly mértékben szabad megterhelni, hogy az egyes gumiabroncsokra eső nyomás a gyárilag megállapított teherbírást meg ne haladja.

(7) A propán-butángázüzemű, illetőleg generátor-gázüzemű gépjárómű egyéb felszerelésére vonatkozólag a 65300/1943. KKM rendelet (Rendeletek Tára 1100 oldal) rendelkezései az irányadók.

6. §

Az állandó rendszámtábla

(1) A forgalmi engedéllyel ellátott gépjáróművön az Országos Gépjáróműügyi és Közúti Közlekedés rendészeti Bizottság [62000/1945. KKM rendelet (Magyar Közlöny 1946. évi 22. szám); a továbbiakban: O. G. K. B.] mélynyomású bélyegzőjével ellátott és a vizsgabizottság (12. §) által kiadott állandó rendszámtáblát (a továbbiakban: rendszámtábla) kell alkalmazni és pedig a kétkerekű gépjáróművön csak hátul, egyéb gépjáróművön pedig mind elől, mind hátul.

(2) Pótkocsi vontatása esetében a gépjárómű hátsó rendszámtáblájával azonos rendszámtáblái kell a pótkocsin, illetőleg több pótkocsi vontatása esetében az utolsó pótkocsin hátul alkalmazni.

(3) A hátsó rendszámtáblával fel nem szerelhető tűzoltószergépkocsit csak elől kell rendszámtáblával ellátni.

(4) A rendszámtáblát a következőképpen kell elhelyezni:

a) elől a gépkocsi közepén vagy a haladás irányában attól balra, illetőleg a motorkerékpáron vagy az oldalkocsin, az út szintjétől legalább háromszáz milliméter magasságban;

b) hátul a gépkocsi, illetőleg s motorkerékpár hátsó részének jól látható és jól megvilágítható helyén, az út szintjétől legalább háromszáz milliméter magasságban.

(5) A rendszámtábla(ka)t a 2. § (1)-(5) bekezdésének 1. pontjában, a 3. § (1)-(3) bekezdésének g) pontjában, illetőleg a 4. § (1)-(2) bekezdésének g) pontjában említett keretre (tartóra) szilárdan és akként kell felerősíteni, hogy az a gépjáróműnek a legkülső pontján túl ne nyúljék.

(6) A rendszámtáblá(ka)t állandóan jól olvasható állapotban kell tartani és az(oka)t eltakarni vagy olvashatatlanná tenni nem szabad.

7. §

Az állandó rendszámtábla alakja, mérete és jelzése

(1) A rendszámtábla két milliméter vastag, kemény aluminíumlemezből készül, hátsó oldalának felső részén mélyített belükkel "Országos Gépjáróműügyi és Közúti Közlekedésrendészeti Bizottság Budapest" felirattal.

(2) A rendszámtábla alakja és mérete:

a) a kellőnél több kerekű gépjárómű elülső rendszámtáblája téglalap-alakú, mind a négy sarkán 5 mm sugarú körrel legömbölyített, magassága 90 mm, szélessége 257 mm;

b) A kettőnél több kerekű gépjárómű a motorkerékpár kivételével - hátsó rendszámtáblája közel négyzet-alakú, mind a négy sarkán 5 mm sugarú körrel legömbölyített, magassága 230 mm, szélessége 210 mm:

c) a motor kerékpár hátsó rendszámtáblája közel négyzet-alakú, mind a négy sarkán 5 mm sugarú körrel legömbölyített; magassága 184 mm, szélessége 164 mm.

(3) A rendszámtábla jelzése:

a) a kettőnél több kerekű gépjárómű elülső rendszámtáblájának bal oldalán kél nyomtatott latin nagybetű, jobb oldalán pedig három arab számjegy van; a betűk és a számjegyek magassága 60 mm, szélessége 28 mm, vonalvastagsága 9 mm, egymás közötti távolsága pedig 14 mm; a rendszámtábla bal szélétől az első betű és jobb szélétől az utolsó számjegy 20 mm, felső, illetőleg alsó szélétől valamennyi betű és számjegy 15 mm. a második betűtől az első számjegy pedig 35 mm távolságra van (4. számú melléklet);

b) a kettőnél több kerekű gépjárómű - a motorkerékpár kivételével - hátsó rendszámtáblájának felső részén Kossuth címer és két nyomtatott latin nagybetű, alattuk pedig három arab számjegy van: a címerpajzs magassága 60 mm, szélessége 55 mm, távolsága a rendszámtábla bal szélétől 15.5 mm, felső szélétől 32.5 mm, a betűk, illetőleg a számjegyek magassága 85 mm, szélessége 46 mm, vonalvastagsága 14 mm, egymás közötti távolsága 16 mm; a címerpajzstól az első betű 11.5 mm, a rendszámtábla bal szélétől az első számjegy, valamint jobb szélétől valamennyi betű és számjegy, végül a betűktől a számjegyek 20 mm távolságra vannak (5. számú melléklet):

c) a motorkerékpár hátsó rendszámtáblájának felső részén Kossuth-címer és két nyomtatott latin nagybetű, alattuk pedig három arab számjegy van: a címerpajzs magassága 45 mm, szélessége 40 mm, távolsága a rendszámtábla bal szélétől 16 mm, felső szélétől 29.5 mm; a betűk, illetőleg a számjegyek magassága 64 mm, szélessége 32 mm, vonalvastagsága 12 mm, egymás közötti távolsága pedig 14 mm; a címerpajzstól az első betű 10 mm, a rendszámtábla bal szélétől az első számjegy, valamint jobb szélétől az utolsó betű és számjegy, úgyszintén felső, illetőleg alsó szélétől valamennyi betű és számjegy 20 mm, végül a betűktől a számjegyek 16 mm távolságra vannak (6. számú melléklet).

(4) A közlekedésügyi miniszter által meghatározott egyes állami gépjáróművek különleges rendszámtáblájának jelzése:

a) a gépjárómű elülső rendszámtáblájának bal oldalán egy nyomtatott latin nagybetű, jobb oldalán pedig bárom arab számjegy van: a betű és a számjegyek magassága 60 mm, szélessége 28 mm, vonalvastagsága 9 mm, a számjegyek egymás közötti távolsága pedig 14 mm; a rendszámtábla bal szélétől a betű és jobb szélétől az utolsó számjegy 20 mm, felső, illetőleg alsó szélétől a betű és valamennyi címjegy 15 mm, a betűtől az első számjegy pedig 77 mm távolságra van (7. számú melléklet);

b) a gépjárómű hátsó rendszámtáblájának felső részién Kossuth-címer és egy nyomtatott latin nagybetű, alattuk pedig három arab számjegy van; a címerpajzs magassága 60 mm, szélessége 55 mm, távolsága a rendszámtábla bal szélétől 15.5 mm, felső szélétől 32.5 mm; a betű, illetőleg a számjegyek magassága 85 mm, szélessége 46 mm, vonalvastagsága 14 mm, a számjegyek egymás közötti távolsága pedig 16 mm; a címerpajzstól a betű 73.5 mm, a rendszámtábla bal szélétől az első számjegy, valamint jobb szélétől a betű és az utolsó számjegy, úgyszintén felső, illetőleg alsó szélétől a betű és valamennyi számjegy, végül a betűtől a számjegyek 20 mm távolságra vannak (8. számú melléklet).

(5) A magánhasználatú gépjárómű rendszámtáblájának alapszíne fehér, betűinek és számjegyeinek színe fekete, címerpajzsa az eredeti színekkel van ábrázolva (4., 5. és 6, számú melléklet).

(6) A közhasználatú gépjárómű rendszámtáblájának alapszíne fekete, betűinek és számjegyeinek színe fehér, címerpajzsa az eredeti színekkel van ábrázolva (9. és 10. számú melléklet).

(7) A gépjárómű elülső és hátsó rendszámtáblája betűinek és számjegyeinek, valamint színezésének azonosaknak kell lenniök.

(8) A rendszámtáblán a (3)-(6) bekezdésben megállapított jelzésektől eltérő vagy azokon felül más jelzést alkalmazni nem szabad.

8. §

Az állandó rendszámtábla kiadása

(1) Az egyes gépjáróműnemek, valamint a 13550/1947. Korm. rendelet (Magyar Közlöny - Rendeletek Tára 263. szám 3001. oldal) hatálya alá tartozó közületek gépjáróművei részére kiadandó rendszámsorozatokat a közlekedésügyi miniszter állapítja meg és közli az O. G. K. B.-gal.

(2) A rendszámtáblákat az O. G. K. B. készítteti el és küldi meg a közlekedésügyi miniszter által megállapított keretben a vizsgabizottságoknak (12. §).

(3) A rendszámtáblá(ka)t a vizsgabizottság adja ki használatra és az a kiadás után is az O. G. K. B. tulajdonát képezi. Ha a gépjáróművet véglegesen forgalmon kívül helyezik, vagy állandóan külföldre viszik, vagy ha a gépjárómű használhatatlanná válik vagy ha a rendszám a 250000/1929. BM rendelet (Rendeletek Tára 1278. oldal; a továbbiakban Kresz.) 67. §-ának (2) bekezdése értelmében megváltozik, a rendszámtáblát a forgalmi engedély és az igazolólap beszolgáltatásával egyidejűleg be kell szolgáltatni az illetékes gépjáróműkerületi elsőfokú rendőrhatóságnak (155000/1945. BM rendelet (Magyar Közlöny 1946. évi 22. szám) 1. §-ának (2) bekezdése; a továbbiakban: rendőrhatóság).

(4) A rendszámtábla elvesztését vagy használhatatlanná válását azonnal be kell jelenteni annak a vizsgabizottságnak (12. §), amely azt kiadta. A rendszámtábla pótlása és kicserélése végeit - a 9. § (2) bekezdésében meghatározott díj befizetésének igazolása után - a vizsgabizottság az O. G. K. B.-t keresi meg.

(5) Az O. G. K. B. a rendszámtábla pótlásáról vagy kicseréléséről a rendőrhatóságot értesíti.

9. §

Az állandó rendszámtábla díja

(1) A rendszámtábláért a következő díjat kell fizetni:

a) a motorkerékpár hátsó rendszámtáblájáért 20 forintot;

b) pótkocsi hátsó rendszámtáblájáért 45 forintot;

c) egyéb gépjárómű hátsó rendszámtáblájáért 30 forintot;

d) a gépjárómű elülső rendszámtáblájáért 10 forintot.

(2) A rendszámtábla elvesztése vagy használhatatlanná válása esetében a rendszámtábláért a következő díjat kell fizetni:

a) a motorkerékpár hátsó rendszámtáblájáért 30 forintot;

b) egyéb gépjárómű hátsó rendszámtáblájáért 45 forintot;

c) a gépjárómű elülső rendszámtáblájáért 15 forintot.

(3) A rendszámtábláért az (1) és (2) bekezdés értelmében fizetendő díjat a 49100/1946. KözlM rendelet (Magyar Közlöny 172/a. szám) 5. §-ában meghatározott módon kell befizetni.

10. §

Igazoló-lap

(1) A forgalmi engedéllyel ellátott gépjárómű számára a rendőrhatóság sárga színű kartonpapírra nyomott és a 11. számú mellékletnek megfelelő űrlapon igazoló lapot köteles kiállítani.

(2) A rendőrhatóságnak az igazoló-lapot ki kell cserélnie ha a rajta feltűntetett adatok bármelyikében változás áll be. az elveszett igazoló-lapról pedig másodlatot kell kiállítani.

(3) A gépjárómű vezetőjének az igazoló-lapot menetközben magánál kell tartania és azt a hatósági közeg felhívására fel kell mutatnia.

(4) Az üzembentartó - ha a gépjáróművet nem maga vezeti - köteles az igazoló lapot a gépjárómű vezetőjének átadni.

(5) Az igazoló-lapokat a belügyminiszter az O. G. K. B. útján bocsátja a rendőrhatóság rendelkezésére. A rendőrhatóság az igazoló-lapokat szigorú számadású nyomtatványként köteles kezelni.

11. §

Az igazoló-lap díja

(1) Az igazoló-lap kicserélése esetében az igazolólapért, valamint az igazoló-lap másodlatáért 10 forintot kell fizetni.

(2) Az igazoló-lapért, illetőleg másodlatért az (1) bekezdés értelmében fizetendő díjat a belügyminiszternek a magyar postatakarékpénztárnál vezetett 100.946. számú "Belügyminisztérium gépjárómű és vezetői vizsgadíjak stb. bevételi számla Budapest" elnevezésű csekkszámlájára kell befizetni.

12. §

A gépjáróművizsgáló bizottság

(1) A gépjáróművek megvizsgálását két tagú, egy műszaki és egy jogi szakértőből álló gépjárómű-vizsgáló bizottság (a továbbiakban: vizsgabizottság) végzi.

(2) A vizsgabizottság tagjait a közlekedésügyi miniszter nevezi ki éspedig a műszaki szakértő tagot a megfelelő gyakorlattal rendelkező, lehetőleg közszolgálatban álló vagy állott gépészmérnökök, a jogi szakértő tagot pedig a megfelelő gyakorlattal rendelkező, lehetőleg közszolgálatban álló vagy állott jogi képesítésű közlekedési szakemberek közül.

(3) A vizsgabizottságot - a szükséghez képest esetleg több vizsgabizottságot - a közlekedésügyi miniszter által kinevezett szakértőkből gépjárómű-kerületenként (155000/1945. BM sz. rendelet 1. §-ának (1) bekezdése) az O. G. K. B. alakítja meg.

II. FEJEZET

A gépjáróművek szendéje

13. §

A szemle elrendelése

(1) A közúti forgalomban résztvevő gépjárómű és pótkocsi (továbbiakban mindkettő együtt: gépjárómű) valóságos és jogos üzemben tartója (a továbbiakban: üzembentartó), a nevén nyilvántartott gépjáróművet megvizsgálás céljából az 1948. évi május hó 1. napjától az 1948. évi október hó 31. napjáig tartandó szemlén bemutatni köteles.

(2) Az üzembentartó lakóhelye vagy a gépjárómű telephelye szerint illetékes rendőrhatóság székhelyén tartandó szemle helyét és idejét az O. G. K. B. állapítja meg és erről a rendőrhatóságot értesíti

(3) A (2) bekezdés szerint megállapítandó szemle időpontjában külföldön lévőt gépjáróművet a hazatéréstől számított harminc napon belül, de legkésőbb - a (4) bekezdésben foglalt esel kivételével - az 1948. évi november hó 30. napjáig kell megvizsgálás céljából bemutatni.

(4) A külföldi állam diplomáciai testülete vagy konzulátusa, valamint ennek vezetője vagy tagja által üzembentartott hatósági jelzéssel ellátott gépjáróművét megvizsgálás céljából - a (3) bekezdésben foglalt rendelkezéstől eltérően - az 1948. évi november hó 30. napja után is be lehet mutatni.

14. §

A szemle helyének és idejének közhírrététele

(1) Az O. G. K. B. a szemle időpontjának kitűzésénél figyelemmel lenni köteles egyrészt arra, hogy a közhasználatú gépjáróművállalatok [1930. XVI. tc. 2. §-a 4720/1942. ME rendelet (Rendeletek Tára 1661. oldal) 1. §-a] gépjáróműveinek megvizsgálása az utas- vagy az árufogalomban fennakadást vagy zavart ne okozzon.

(2) Az O. G. K. B. által kiadott hirdetményben a szemle helyét, időpontját, a bemutatandó gépjáróműveket (forgalmi rendszám szerint vagy az üzembentartó nevének betűrendjében) meg kell határozni, továbbá a díjak befizetésének (9. § (3) bekezdése és 21. § (4) bekezdése) módjára tájékoztatást kell adni és a jelen rendeletnek a gépjárómű felszerelésére vonatkozó rendelkezéseire (2-5. §) utalni kell. A hirdetményben az érdekelt üzembentartókat figyelmeztetni kell arra is, hogy a pótkocsit a 4. § (1), illetőleg (2) bekezdésének h) pontjában említett táblával lássák el és annak alsó részén a nyilvántartási szám beütésére (19. §) megfelelő helyet hagyjanak.

(3) Az O. G. K. B. által kiadott hirdetményt falragasz vagy dobszó útján, esetiig újsághirdetésben vagy más alkalmas módon közhírré kell tenni.

15. §

A szemlén megjelenés

(1) Az üzembentartó a szemlén jelentkezéskor a gépkocsiról a 12., a motorkerékpárról a 13. és a pótkocsiról a 14. számú mellékletnek megfelelő űrlapon gépírással kitöltött és sajátkezűleg aláirt "Jelentkezési-lap"-ot köteles a vizsgabizottságnak átadni, a propánbutángázüzemű, illetőleg generátorgázüzemű gépjáróműről a 15. számú mellékletnek megfelelő "Kiegészítő jelentkezési lap"-ot is ki kell tölteni.

(2) Az üzembentartó a "Jelentkezési lap" egyes rovatait pontosan, a 13550/1947. Korm. rendeletre vonatkozó rovatát pedig legjobb tudomása és lelkiismerete szerint köteles kitölteni.

(3) A "Jelentkezési lap"-hoz mellékelni kell gépjárómű forgalmi engedélyét és igazoló-lapját, a szemle és a rendszámtábla díjának (21. illetőleg 9. §), valamint az esedékes gépjáróműadónak (5530. ME rendelet (Magyar Közlöny - Rendeletek Tára 1202. oldal) befizetését igazoló postatakarékpénztári befizetési lap elismervény szelvényét, a pótkocsi vontatását engedélyező esetleges külön engedélyt (Kresz. 60. §-ának (4) bekezdése), végül közhasználatú gépjáróműnél (Kresz. 96. §-a) a szavatossági biztosítás fennállását igazoló iratot.

(4) Ha a "Jelentkezési lap" egyes rovatait nem töltötték ki pontosan, a hiány pótlásáról, vagy a hiba kijavításáról a vizsgabizottság utasítása alapján az üzembentartó gondoskodik.

16. §

A szemle

(1) A gépjárómű műszaki és biztonsági berendezéseit - a szemlét megelőzően - üzemképes és kifogástalan állapotban kell hozni.

(2) A gépjáróművet a szemlén megvizsgálásra alkalmas tiszta állapotban kell bemutatni.

(3) A szemlén a vizsgabizottság a gépjáróművet műszaki és közlekedésrendészeti szempontból, a forgalombiztonság és a forgalomképesség tekintetében vizsgálja meg.

17. §

A pótszemle

(1) Ha a gépjárómű a szemlén műszaki vagy közlekedésrendészeti szempontból nem felel meg, vagy ha az üzembentartó a szemle vagy a rendszámtábla díjának vagy az esedékes gépjáróműadónak befizetését, illetőleg közhasználatú gépjáróműnél a szavatossági biztosítás fennállását nem igazolta, a vizsgabizottság az üzembentartót a hiány vagy a hiba; illetőleg a mulasztás pótlására és a gépjáróműnek pótszemlén bemutatására szóbelileg utasítja, a hiányt vagy a hibát, illetőleg a mulasztást pedig a "Jelentkezési-lap"-on feljegyzi és aláírja.

(2) A vizsgabizottság a gépjárómű forgalombiztonságát vagy forgalomképességét veszélyeztető hiány vagy hiba esetében a szükséghez képest a forgalmi engedélynek a Kresz. 61. §-a (1) bekezdésének b) pontja alapján történő visszavonása iránt a rendőrhatóságot keresi meg.

(3) A pótszemle időpontját a vizsgabizottság hivatalból tűzi ki.

(4) A szemle vagy a pótszemle határnapjának elmulasztása esetében a vizsgabizottságtól új határnap kitűzését kell kérni.

(5) Ha a gépjárómű az 1948. évi október hó 31. 31. napjáig a szemlén, illetőleg, a pótszemlén nem felelt meg, vagy ha az üzembentartó a szemle vagy a rendszámtábla díjának, vagy az esedékes gépjáróműadónak befizetését, illetőleg közhasználatú gépjáróműnél a szavatossági biztosítás fennállását nem igazolta, a gépjárómű forgalmi engedélyét, igazoló-lapját és rendszámtábláját vissza kell vonni.

(6) Az (5) bekezdés esetében a vizsgabizottság a "Jelentkezési lap"-ot a megkülönböztető jelzések visszavonása végett a rendőrhatóságnak megküldi.

18. §

A szemle eredménye

(1) A vizsgabizottság azt a körülményt, hogy a gépjárómű a szemlén műszaki és közlekedésrendészeti szempontból az összes követelményeknek meglelt, a "Jelentkezési lap"-ra, valamint propánbután- és generátorgázüzemű gépjárómű szemléje esetén a "Kiegészítő jelentkezési lap"-ra is feljegyzi és aláírja.

(2) Ha a gépjárómű a szemlén megfelelt és üzembentartója a szemle és a rendszámtábla díjának, valamint az esedékes gépjáróműadónak befizetését, továbbá közhasználatú gépjáróműnél a szavatossági biztosítás fennállását igazolta, a vizsgabizottság az üzembentartó részére az állandó rendszámtáblá(ka)t kiadja (8. §) és az új forgalmi rendszámot, illetőleg a pótkocsi nyilvántartási számot a 19. §-ban foglalt rendelkezéseknek megfelelően beüti, a "Jelentkezési lap" megfelelő részét pedig a rendőrhatóságnak, az O. G. K. B.-nak, az illetékes adóhivatalnak és a Központi Statisztikai Hivatalnak megküldi.

19. §

Az új forgalmi rendszám és a pótkocsi nyilvántartási számának beütése

(1) A vizsgabizottság a gépjárómű új forgalmi rendszámát a gépjárómű alvázába, illetőleg a motorkerékpárnak a kormányrudat tartó hüvelyébe lehetőleg a régi rendszám közelébe a 27. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek megfelelően beüti.

(2) A vizsgabizottság a pótkocsi nyilvántartási számát - amennyiben ez még beütve nincsen - a 27. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek megfelelően az alvázba és a 4. § (1), illetőleg (2) bekezdésének h) pontjában említett táblára beüti.

(3) Az (1) és (2) bekezdés értelmében beütött forgalmi rendszámot, illetőleg nyilvántartási számot, valamint a régi forgalmi rendszámot megváltoztatni, festékkel bevonni vagy más módon olvashatatlanná tenni nem szabad.

20. § A rendőrhatóság eljárása. (1) A rendőrhatóság a 18. § (2) bekezdése alapján megküldött "Jelentkezési lap" kézhezvétele után a gépjárómű ... forgalmi engedélyének "Hivatalos feljegyzésekre szolgáló hely" című oldalára a következő szöveget jegyzi be bélyegzőjével és azt a rendőrhatóság arra feljogosított tagja aláírja:

(2) A pótkocsi(ka)t vontató gépjárómű forgalmi engedélyének "Hivatalos feljegyzésekre szolgáló hely" című oldalara a következő szöveget kell bélyegzővel bejegyezni és azt aláírni:

(3) A rendőrhatóság a gépjárómű nyilvántartási lapján a szemle megtörténtét, az új forgalmi rendszámot, valamint a gépjárómű adataiban megállapított változásokat feljegyzi: az új forgalmi rendszámot az üzembentartó névmutatóján és a gépjáróműre vonatkozó iratborítékon - a budapesti főkapitányságnál pedig az alváz- és motorszám szerinti nyilvántartási lapokon is - fel kell jegyezni,

(4) A forgalmi engedélyben szereplő rendszámot az új forgalmi rendszám bejegyzése esetében olvashatatlanná tenni nem szabad.

(5) A rendőrhatóság a forgalmi rendszám átvezetésével egyidejűleg a Kresz. 68. §-ának (2) bekezdése értelmében az igazolólapot kicseréli.

(6) A rendőrhatóság a "Jelentkezési lap"-ot a gépjárómű iratai között megőrzi. Az új forgalmi rendszámmal el nem látott gépjáróművek nyilvántartási lapjait elkülönítve kell kezelni.

(7) A 17. §. (2) és (5) bekezdésében megjelölt esetekben a rendőrhatóság a forgalmi engedély visszavonása iránt intézkedik.

21. §

A szemle és a pótszemle díja

(1) A szemléért, valamint - a (3) bekezdésben foglalt eset kivételével - a pótszemléért a 49100/1946. KözlM rendelet 1. v-ának (1)-(3) bekezdésében megállapított díjat kell űzetni.

(2) Az az üzembentartó, aki gépjáróművét megvizsgálás céljából a 14. §-ban említett hirdetményben meghatározott idő után mutatja be - a 13. § (3) és (4) bekezdésében említett esetek kivételével - az (1) bekezdés szerint megállapított díj kétszeresét köteles fizetni.

(3) A gépjárómű forgalombiztonságát vagy forgalomképességét nem veszélyeztető hiány, vagy hiba esetében az első pótszemle díjmentes.

(4) A szemléért és pótszemléért az (1) és (2) bekezdés értelmében fizetendő díjat a 49100/1946. KözlM rendelet 5. §-ában meghatározott módon kell befizetni.

III. FEJEZET

Az új gépjáróművek megvizsgálása

22. §

A megvizsgálásra irányadó rendelkezések

Az 1948. évi május hó 1. napja után forgalomba helyezni kívánt új gépjárómű megvizsgálására a 15-21. §-okban foglalt rendelkezéseket a 23 -27. §-okban foglalt kiegészítésekkel kell megfelelően alkalmazni.

23. §

A megvizsgálás helye és időpontja

(1) A gépjárómű megvizsgálásának helyét és időpontját a vizsgabizottság állapítja meg és arról mind az üzembentartót, mind a rendőrhatóságot értesíti.

(2) A vizsgabizottság a sínpálya nélküli vezetékhez kötött gépjárómű megvizsgálását mindig a gépjárómű útvonalán köteles végezni.

24. §

A gépjárómű lemérlegelése

(1) A gépjáróművet a megvizsgálás előtt a vizsgabizottság által megjelölt helyen le kell mérlegelni és az annak eredményét feltüntető mérlegelési bárcát (16. számú melléklet) a "Jelentkezési lap"-hoz kell mellékelni.

(2) A mérlegelés elmulasztása cselében a vizsgabizottság a 17. § (1) bekezdésében meghatározott módon jár el.

25. §

Az üzembentartói minőség igazolása

(1) Az üzembentartó a megvizsgálás alkalmával a vizsgabizottság előtt igazolni köteles azt is, hogy a gépjáróműnek ő a nyilvántartandó valóságos és jogos üzembentartója.

(2) Valóságos és jogos üzembentartónak kell tekinteni azt aki

a) a gépjárómű jogos szerzéséi vagy birtoklását a Kresz. 62 §-ának (4) bekezdésében foglaltak szerint vagy

b) a Magyar Országos Gépkocsi Üzemi Részvénytársaság (Mogürt) által kiállított és sorszámmal ellátott s a közlekedésügyi miniszter által az elülső oldalon felülbélyegzett rózsaszínű "Gépjárómű eladási igazolvány"-nyal (6700/1946. ME rendelet (Magyar Közlöny 131. szám) 6. §-a) igazolja, vagy

c) a Gépjárómű Iparosok és Kereskedők Szabadszakszervezete (Budapest, V., Zrinyí-u. 12. sz.) által kiállított és sorszámmal ellátott kék színű "Eladási igazolvány"-nyal igazolja, vagy

d) közokirattal vagy hiteltérdemlő magánokirattal igazolja, hogy a gépjáróművet az a)-c) pontokban meghatározott valóságos és jogos üzembentartótól jogszerűen szerezte.

(3) Ha az üzembentartó valóságos és jogos üzembentartói minőségét nem igazolja, a vizsgabizottság öt a mulasztás pótlására és a gépjáróműnek pótszemlén bemutatására utasítja. Ha az üzembentartó a pótszemlén nem jelenik meg vagy a valóságos és jogos üzembentartói minőségét igázolni nem tudja, a vizsgabizottság az iratok egyidejű átadása mellett a rendőrhatóságot értesíti.

26. §

A pótkocsi nyílvántartásbavétele

(1) A vizsgabizottság a pótkocsikról nyilvántartást vezet.

(2) A gépjáróműkerületek pótkocsi nyilvántartási számkeretét a közlekedésügyi miniszter állapítja meg és az O. G. K. B.-on keresztül közli a vizsgabizottságokkal.

27. §

Az alváz és a motor megjelölése

(1) A vizsgabizottságnak a gépjárómű alvázát és motorját - a (2)-(6) bekezdés szerint - jól olvadható beütött számmal, illetőleg betűvel (alváz-, illetőleg motorszám) kell ellátni, hacsak az alváz, illetőleg a motor gyártási száma a (3), illetőleg (5) bekezdésben meghatározott helyen beütve nincsen.

(2) A gépjárómű, illetőleg a pótkocsi alvázszámának egyeznie kell az alváz gyártási számával. 11a az alváz gyártási száma nem állapítható meg, az alvázba a gépjárómű forgalmi rendszámával azonos betűket és számokat, illetőleg a pótkocsi nyilvántartási számát kell beütni; ebben az esetben a forgalmi rendszámot a 19. § (1), illetőleg (2) bekezdése alapján a gépjárómű alvázába nem kell még egyszer beütni.

(3) Az alvázszámot lehetőleg az alvázkeret főtartójába kell beütni és pedig személygépjáróműnél a motorházfedő alatt a jobb oldalon, tehergépjárműnél és pótkocsinál alul, az alvázkeret jobboldali főtartójának külső részébe, motorkerékpárnál pedig a kormányrudat tartó hüvely arra alkalmas részébe. Ha az alvázkeretnek előbb említett részéhez hozzáférni nem lehel, az alvázkerettől a tartozék megsértése nélkül szét nem választható tartozéknak szerkezeti részébe, ha pedig külön alvázkeret nincsen, az alvázkeretet pótló szerkezeti részbe kell az alvázszámot beütni.

(4) A gépjárómű motorszámának egyeznie kell a motor gyártási számával. Ha a motor gyártási száma nem állapítható meg. a motorba a gépjárómű forgalmi rendszámával azonos belüket és számokat kell beütni.

(5) A motorszámot a motor jobboldali részén elől, szembetűnő helyen kell beütni.

(6) A (2)-(6) bekezdés értelmében beütött számok, illetőleg belük magassága hét milliméter.

(7) A beütött alvázszámot, illetőleg motorszámot megváltoztatni, festékkel bevonni vagy más módon olvashatatlanná tenni nem szabad.

IV. FEJEZET

Vegyes rendelkezések

28. §

A gépjáróműveknek a közúti forgalomban való részvétele

(1) Az 1948. évi november hó 1. napjától kezdve új forgalmi rendszámmal és igazoló-lappal, valamint a 6. §-ban meghatározott rendszámtáblával el nem látott gépjáróművel a közúti forgalomban résztvenni nem szabad.

(2) Az 1948. évi november hó 1. napjától kezdve üzemanyagvásárlási könyv, illetőleg üzemanyagutalvány (2000/1948. Korm. rendelet Magyar Közlöny Rendeletek Tára 44. szám 429. oldal) 1. §-ának (1) bekezdése) kizárólag olyan gépjárómű számára adható ki, amely a jelen rendeletben előírt szemlén megfelelt, illetőleg amelyet új forgalmi rendszámmal, igazoló-lappal és a 6. §-ban meghatározott rendszámtáblával elláttak.

(3) Az 1949. évi január hó 1. napjától kezdve tömör gumiabroncsozású kerékkel ellátott gépjáróművel a közúti forgalomban résztvenni nem szabad.

29. §

Mentesség az ellenőrző vizsgálat alól

A 13-21. § értelmében megvizsgált, új forgalmi rendszámmal és igazoló-lappal, valamint a 6. §-ban meghatározott rendszámtáblával ellátott közhasználatú személyszállító gépjárómű az 1948. évben mentes a Kresz. 99. §-ának (1) bekezdésében megállapított ellenőrző vizsgálat alól.

30. §

Büntető rendelkezések

(1) Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, kihágást követ el és tizenöt napig terjedhető elzárással büntetendő az, aki

a) a 2. § (1) bekezdésének a)-m) pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel, illetőleg szerkezettel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt magánhasználatú személygépkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban:

b) a 2. § (2) bekezdésének a)-m) pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel illetőleg szerkezettel fel nem szereli vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt közhasználatú személygépkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

c) a 2. § (3) bekezdésének a)-m) és o)-s) pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel, illetőleg szerkezettel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt társasgépkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

d) a 2. § (4) bekezdésének a)-m) és o)-r) pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel, illetőleg szerkezettel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt tehergépkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

e) a 2. § (fi) bekezdésének a)-m) és o)-s) pontjában meghatározott készülékkel, berendezéssel, illetőleg szerkezettel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt sínpálya nélküli vezetékhez kötött tehergépkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

f) a 3. § (1) bekezdésének a)-i) pontjában meghatározott készülékkel, illetőleg berendezéssel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt, 125 cm3-nél nem nagyobb lökettérfogatú motorkerékpárt tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

g) a 3. § (2) bekezdésének a)-i) pontjában meghatározott készülékkel, illetőleg berendezéssel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt kétkerekű és 125 cm3-nél nagyobb lökettérfogatú motorkerékpárt tart üzemben vagy ilyennel részt vesz a közúti forgalomban;

h) a 3. § (3) bekezdésének a)-j) pontjában meghatározott készülékkel, illetőleg berendezéssel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt, kellőnél több kerekű motorkerékpárt tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

i) a 4. § (1) bekezdésének a)-g) pontjában meghatározott berendezéssel, illetőleg szerkezettel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt teherszállító pótkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

j) a 4. § (2) bekezdésének a)-g) és j) pontjában meghatározott berendezéssel, illetőleg szerkezettel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt személyszállító pótkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

k) az 5. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek meg nem felelően csoportosított kezelőkészülékkel ellátott gépjáróművet tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

l) az 5. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezésnek meg nem felelő segédberendezéssel ellátott gépjáróművet tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

m) a 6. § (1)-(3) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére rendszámtáblával el nem látott gépjáróművet tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

n) a 6. § (4)-(5) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek meg nem felelően elhelyezett, illetőleg felerősített rendszámtáblával ellátott gépjáróművet tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

o) a 6. § (6) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére a rendszámtáblát jól olvasható állapotban nem tartja vagy azt eltakarja vagy bármi más módon olvashatatlanná teszi;

p) a 7. § (8) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére a rendszámtáblán eltérő vagy más jelzést alkalmaz;

q) a 15. § (2) bekezdése értelmében kitöltendő "Jelentkezési lap"-nak a 13550/1947. Korm. sz. rendeletre vonatkozó rovatát nem tölti ki vágy abba tudva valótlan adatol jegyez be;

r) a 19. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére a beütött forgalmi rendszámot, illetőleg nyilvántartási számot megváltoztatja, festékkel bevonja vagy bármi más módon olvashatatlanná teszi:

s) a 27. § (7) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére a beütött alvázszámot, illetőleg motorszámot megváltoztatja, festékkel bevonja vagy bármi más módon olvashatatlanná teszi;

t) a 28. § (1) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére az 1948. évi november hó 1. napja után új rendszámtáblával el nem látott gépjáróművet tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

u) a 28. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére az 1949. évi január hó 1. napja után tömör gumiabroncsozású kerékkel ellátott gépjáróművet tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

v) a gépjáróműn az elrendelt táblákon kívül más táblát, vagy a gépjáróművét meg nem illető jelzéseket használ.

(2) Amennyiben a Cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá néni esik, kihágást követ el és pénzbüntetéssel büntetendő:

a) az, aki a 2. § (1) bekezdésének n) pontjában meghatározott táblával lel nem szerelt vagy nem az e pontban foglalt rendelkezésnek megfelelően felszerelt magánhasználatú személygépkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

b) az, aki a 2. § (2) bekezdésének n)-q) pontjában meghatározott táblával, készülékkel, illetőleg berendezéssel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt közhasználatú személygépkocsii tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

c) az, aki a 2. § (3) bekezdésének n) és t)-y) pontjában meghatározott táblával, készülékkel, illetőleg berendezéssel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt társasgépkocsit tart üzemben, vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

d) az, aki a 2. § (4) bekezdésének n), s) és t) pontjában megbatározott táblával fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt tehergépkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban:

e) az, aki a 2. § (5) bekezdésének n) és t)-y) pontjában meghatározott táblával, készülékkel, illetőleg berendezéssel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt táblával ellátott sínpályanélküli vezetékhez kötött társasgépkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

f) az, aki a 4. § (1) bekezdésének h)-j) pontjában meghatározott táblával fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt teherszállító pótkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

g) az, aki a 4. § (2) bekezdésének h), i) és k)-n) pontjában meghatározott táblával, készülékkel, illetőleg berendezéssel fel nem szerelt vagy nem az e pontokban foglalt rendelkezéseknek megfelelően felszerelt személyszállító pótkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

h) az, aki az 5. § (4) bekezdésében foglalt rendelkezéseknek meg nem felelő abronccsal ellátott gépjáróművet tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

i) az, aki az 5. § (5) bekezdésében foglalt rendelkezésnek meg nem felelő abronccsal ellátott tehergépjáróművet, illetőleg pótkocsit tart üzemben vagy ilyennel résztvesz a közúti forgalomban;

j) az, aki az 5. § (6) bekezdésében foglalt rendelkezések ellenére a gépjárómű gumiabroncsait a gyárilag megállapított teherbírásnál jobban megterheli vagy ilyen gépjáróművei résztvesz a közúti forgalomban;

k) az a gépjáróművezető, aki a 10. § (3) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére a gépjárómű igazoló-lapját nem tartja magánál vagy azt a hatósági közeg felhívására fel nem mutatja;

l) az az üzembentartó, aki a 10. § (4) bekezdésében foglalt rendelkezés ellenére az igazoló-lapot a gépjárómű vezetőjének át nem adja.

(3) A pénzbüntetés tekintetében az 1928. X. törvénycikk rendelkezései - a 8960/1946. ME rendeletben (Magyar Közlöny 173. szám) foglalt módosításokkal - irányadók.

(4) A kihágás miatt az eljárás az államrendőrségnek, mint rendőri büntetőbíróságnak a hatáskörébe tartozik. Az 1919. XXX. tc. 59. §-a (1) bekezdésének pontjában foglalt rendelkezés szempontjából szakminiszternek az (1) bekezdés v), valamint a (2) bekezdés k) és l) pontjában ütköző kihágás esetében a belügyminisztert, a többi kihágás esetében pedig a közlekedésügyi minisztert kell tekinteni.

31. §

Hatálybalépés

(1) A jelen rendelet 1., 13. és 14. §-a az 1948. évi április hó 20. napján, 7-12. és 15-29. §-a az 1948. évi május hó 1. napján, 2-6. és 30. §-a pedig a gépjárműnek az új rendszámtáblával és igazolólappal történt ellátása napján, de legkésőbb az 1948. évi november hó 1. napján lép hatályba.

(2) A jelen rendelet hatálybalépésével a Kresz. 58. §-a, 59. §-ának (2) és (3), 61. §-ának (1)-(3), (5), (6) és (9), 62. §-ának (6) és (7), 65. §-ának (2), 67. §-ának (3), (5) és (7) bekezdése, 68. §-a, 82. §-ának (1) és (4) bekezdése, 118. §-a (1) bekezdésének b) és d) pontja, a 127000/1932. BM rendelet Rendeletek Tára 1098. oldal) 1-11. és 14-18. §-a, a 159300/1933. BM sz. rendelet (Rendeletek Tára 1487. oldal) 1-3., 5-7. és 12-18. §-a, a 163000/1933. BM sz. rendelet (Rendeletek Tára 2717. oldal) 3. §-a és 4. §-ának (1) bekezdése, az 56100/1939. BM sz. rendelet (Rendeletek Tára 2122. oldal) 16. §-a, a 49100/1946. KözlM sz. rendelet 1. §-ának (11) bekezdése és az 53000/1945. KözlM sz. rendelet (Magyar Közlöny 1946. évi 22. szám), valamint a jelen rendelet rendelkezéseivel ellentétes egyéb jogszabályi rendelkezések hatályukat vesztik.

Budapest, 1948. évi április hó 14-én.

Rajk László s. k.,

belügyminiszter

Gerő Ernő s. k.,

közlekedésügyi miniszter

1. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 2. §-a (3) bekezdésének y) pontjához

2. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 2. §-a (4) bekezdésének t) pontjához

3. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 4. §-a (1) bekezdésének j) pontjához

4. számu melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 7. §-a (3) bekezdésének a) pontjához és 5. bekezdéséhez

5. számú melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 7. §-a (3) bekezdésének b) pontjához és (5) bekezdéséhez

6. számú melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 7. §-a (3) bekezdésének c) pontjához és (5) bekezdéséhez

7. számú melléklet a 20.000/ 1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 7. §-a (4) bekezdésének a) pontjához

8. számú melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 7. §-a (4) bekezdésének b) pontjához

9. számú melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 7. §-ának (6) bekezdéséhez

10. számú melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 7. §-ának (6) bekezdéséhez

11. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 10. §-a (1) bekezdéséhez

12. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

12. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

12. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

12. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

12. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

13. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

13. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

13. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

14. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

14. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

14. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

14. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

14. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

15. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

15. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 15. §-ának (1) bekezdéséhez

16. sz. melléklet a 20000/1948. (IV. 20.) KözlM rendelet 24. §-ának (1) bekezdéséhez

Tartalomjegyzék