95500/1948. KözlM rendelet
a tehergépkocsik közúti forgalmának újabb szabályozása tárgyában
(Közigazgatási rendszám: 7.700.)
A 11190/1948. Korm. rendelet (Magyar Közlöny - Rendeletek Tára 246. szám) 6. §-ának (2) bekezdésében foglalt felhatalmazás alapján a következőket rendelem:
1. §
(1) Hasznos terheléssel megrakott, bármely magánhasználatú tehergépkocsi, valamint vontató és pótkocsi (a továbbiakban együtt: tehergépkocsi) 1949. évi január hó 31. napjának 0 órájától kezdődőleg csak az erre a célra szolgáló egységes menetlevéllel (1. számú melléklet) vehet részt mind a helyi, mind pedig a helyközi közúti forgalomban.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt rendelkezés a külföldi tehergépjáróművekre, valamint azokra a belföldi gépierővel hajtott járóművekre, amelyek a fennálló törvényes rendelkezések értelmében gépjáróműnek nem tekinthetők (mezőgazdasági és ipari munkagépek) nem vonatkozik.
(3) A honvédség, az államrendőrség, a posta és a tűzoltóság tehergépkocsijait továbbra is az illetékes hatóságuk által rendszeresített menetokmánnyal vehetnek részt a közúti forgalomban.
2. §
(1) A menetleveleket a 11190/1948. Korm. rendelettel alapított Teherfuvarozási nv. (továbbiakban: a Teherfuvar) 50 példányt tartalmazó füzetben állítja elő. Minden eredeti (I. jelű fehér színű) menetlevélpéldányhoz 2 db másodlati II. és III. jelű színes) példány tartozik.
(2) A magánhasználatú terhergépjáróművek valóságos és jogos üzembentartói a menetlevéltömböket a Teherautó Közlekedési Igazgatóság Budapest, VIII., Baross-utca 76. szám (továbbiakban: Igazgatóság) személyesen vagy megbízott útján, illetőleg levélben igényelhetik. Az igénylés alkalmával azt a körülményt, hogy a tehergépkocsik üzembentartása közgazdasági vagy egyéb szempontból indokolt, megfelelően igazolni kell. Az igazgatóság a menetlevéltömböket a közlekedésügyi miniszter állal megállapított áron bocsátja az igénylők re rendelkezésére.
(3) Ha az igazgatóság a tehergépkocsi üzembentartását közgazdasági szempontból, vagy a valóságos és jogos üzembentartó fuvarszükségletének alapos mérlegelése alapján indokolatlannak tartja, a menetlevél kiadását megtagadja és erről a körülményről a gépjárómű valóságos és jogos üzembentartóját és a gépjárómű telephelye szerint illetékes gépjáróműkerületi elsőfokú rendőrhatóságot értesíti.
3. §
(1) A menetlevelet a tehergépkocsi valóságos és jogos üzembentartója vagy meghatalmazottja mind a helyi, mind pedig a helyközi forgalomban pontosan, olvashatóan és a valóságnak megfelelően három példányban kiállítani és az eredeti (I. jelű) példányt a szállítás megkezdése előtt a gépjáróművezetőnek átadni tartozik. Helyi szállítás esetében a menetlevél "irányítás" című rovatainak részletes kitöltése elmaradhat; ilyenkor oda csak a "helyi szállítás" megjegyzést kell beírni.
(2) A menetlevél II. jelű (színes) másodpéldányát a valóságos és jogos üzembentartó a tömbből szintén kiszakítani és azt sorszám szerint 3 évig megőrizni 1 az ellenőrző közeg kívánságára bármikor felmutatni köteles.
(3) A menetlevél III. jelű (színes) másodpéldányait (az ú. n. tőpéldányokat) a kiállító a menetlevéltömbben hagyja és ezeket a gépjárómű valóságos és jogos üzembentartójának a további menetlevéltömb igényléseknél az Igazgatósághoz be kell szolgáltatnia.
4. §
(1) A gépjáróművezető a menetlevél eredeti példányát a szállítás tartama alatt magánál tartani, - az útközben esetleg szállításra felvett árukat a menetlevél megfelelő rovatán feljegyezni, - a valóságos és jogos üzembentartó esetleges rendelkezése szerint a leadott áruk átvételét a menetlevél erre alkalmas helyén elismertetni és a menetlevelet az ellenőrző közegek kívánságára bármikor felmutatni köteles.
(2) A szállítás befejezése után a gépjáróművezető a menetlevelet a tehergépkocsi üzembentartójának (vagy megbízottjának) átadni, az üzembentartó pedig azt az általa visszatartott II. jelű (színes) másodlati példány mellett a 3. § (2) bekezdése szerint megőrizni tartozik.
5. §
Az 1. § (1) bekezdésében említett menetlevél a magánhasználatú tehergépkocsi üzembentartóját közhasználatú - ellenszolgáltatás ellenében történő - fuvarozásra nem jogosítja.
6. §
(1) A Magyar Teherfuvarozók Országos Szövetkezetének (a továbbiakban: Mateosz) tagjai árufuvarozást a Teherfuvar keretében és irányítása mellett végezhetnek.
(2) A Mateosz tagjai által üzembentartott közhasználatú tehergépkocsik a helyi forgalomban csak a Teherfuvat által rendszeresített és kiállított helyi menetlevéllel (2. számú melléklet) illetőleg a legfeljebb 1.1/2 tonna hasznos teherbírású ú. n. tehertaxi havi menetlevéllel (3. számú melléklet) a helyközi forgalomban pedig csak a Teherfuvar által rendszeresített és kiállított helyközi menetlevéllel (4. számú melléklet) illetőleg tömegárufuvarozás esetén időszakos menetlevéllel (15. számú melléklet) vehetnek részt.
(3) Az (1) bekezdésben említett fuvarozás lebonyolítására, valamint a (2) bekezdésben foglalt fuvarlevelek kiállítására és kezelésére a Mateosz és a Teherfuvar között - az érvényben lévő törvényes rendelkezések szemelőtt tartásával - létrejött és a közlekedésügyi miniszter által jóváhagyott szerződés az irányadó.
7. §
(1) A Teherfuvar részére az árufuvarozásra szabályszerű engedélyokiratot kell kiállítani, amelyben azonban a fuvarozásra használható tehergépkocsik számát nem kell feltüntetni.
(2) A Teherfuvar közhasználatú árufuvarozást végző tehergépkocsijai a 6. § (2) bekezdésében említett menetlevelekkel lényegében azonos menetlevelekkel vehetnek részt a közúti forgalomban.
8. §
(1) Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, kihágást követ el és 15 napig terjedhető elzárással büntethető az aki e rendelet 1. és 3.-6. §-aiban, valamint a 7. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezéseket megszegi vagy kijátssza.
(2) A pénzbüntetés tekintetében az 1928. X. tc. és a 8960/1946. ME rendelet (Magyar Közlöny 173. szám) rendelkezései az irányadók.
(3) A kihágás miatt az eljárás az államrendőrségnek mint rendőri büntető bíróságnak a hatáskörébe tartozik. Az 1929. XXX. tc. 59. §-a (1) bekezdésének 3. pontjában foglaltak szempontjából szakminiszternek a közlekedésügyi minisztert kell tekinteni.
9. §
A jelen rendelet a kihirdetésének napján lép hatályba. Hatálybalépésével az 55900/1946. KözlM rendelet (Magyar Közlöny 228. szám) hatályát veszti.
Budapest, 1948. évi december hó 20-án.
Gerő Ernő s. k.
közlekedésügyi miniszter.