Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

40/1951. (II. 11.) MT rendelet

a munkaerőtoborzásról

(Közigazgatási rendszám: 3.900.)

Munkaerőtoborzás

1. § A népgazdaság gyorsütemű fejlesztése által indokolt munkaerőszükséglelet részben toborzás útján kell fedezni.

2. § A toborzásra való jelentkezés önkéntes; csak felvilágosítás és meggyőzés útján szabad toborozni.

3. § A jelen rendelet rendelkezéseinek megfelelő toborzást kizárólag az erre kijelölt (7. §) állami szervek (vállalatok) és csak a munkaerőtoborzási terv (4.-5. §) alapján hajthatnak végre.

Munkaerőtoborzási terv

4. § (1) Az Országos Tervhivatal az illetékes minisztériumoknak, valamint a Munkaerőtartalékok Hivatalának közreműködésével országos munkaerő-toborzási tervet készít. A tervbe csak olyan munkaerőszükségletet szabad beállítani, amely a szükséglet helyén egyéb úton nem fedezhető.

(2) A tervnek tartalmaznia kell vállalatonként a toborzás útján fedezendő munkaeröszükségletet, továbbá a szükséglet felmerülésének időpontját s meg kell jelölnie iparáganként és vállalatonként is azt a megyét, amelynek területén a toborzást végre kell hajtani.

(3) A tervet jóváhagyás végett a minisztertanács elé kell terjeszteni.

5. § (1) Az országos munkaerőtoborzási terv alapján az illetékes minisztériumok a Munkaerőtartalékok Hivatalának közreműködésével egy évnél rövidebb időszakra toborzási részlettervet dolgoznak ki. A részlettervet az Országos Tervhivatal elnöke hagyja jóvá. Az Országos Tervhivatal elnöke határozza meg azt is, hogy a részlettervet milyen időszakra kell készíteni.

(2) Ha a részletterv végrehajtása folyamán olyan újabb munkaerőszükséglet merül fel, amelyet az országos toborzási terv összeállításánál még nem lehetett figyelembevenni, a Munkaerőtartalékok Hivatalának elnöke az Országos Tervhivatal elnökének hozzájárulásával engedélyezheti a terv kiegészítését.

A toborzásra kijelölt állami szervek

6. § A vállalat munkaerőszükségletének fedezéséért a vállalat igazgatója felelős. Az igazgató

a) a toborzási tervbe felvett szükségletet a jelen rendeletben meghatározott módon biztosítja,

b) a toborzási tervbe fel nem vett szükségletet más munkaerőtartalékokból fedezi.

7. § (1) A munkaerőtoborzás szakszerű irányítása, a helyi tanácsok végrehajtóbizottságai munkajának egybehangolása és a toborzási terv végrehajtásának ellenőrzése a Munkaerőtartalékok Hivatalának hatáskörébe tartozik. A Munkaerőtartalékok Hivatalának elnöke a szükséghez képest végrehajtási utasításban állapitja meg a toborzás végrehajtásának részletes szabályait s azokat a Magyar Közlönyben közzéteszi.

(2) A megyei, illetőleg a járási tanácsok végrehajtóbizottságai a munkaerőtoborzási terv (4. alapján meghatározzák, hogy egy-egy járás, illetőleg község (város) területéről mely vállalat részére hány főnyi munkaerőt kell toborozni. A megyei, illetőleg a járási tanácsok végrehajtóbizottságai látják el saját területükön a toborzás megszervezését és ellenőrzését ts.

(3) A toborzás gyakorlati végrehajtását a toborzási terv alapján a toborzásban érdekelt vállalatok végzik a községi (városi, városi kerületi) tanácsok végrehajtóbizottságainak közreműködésével.

(4) A toborzás végrehajtásával felmerülő költségek fedezéséről a Munkaerőtartalékok Hivatalának költségvetésében kell gondoskodni.

Munkaszerződés

8. § (1) A munkaerőt toborzó vállalat a toborzásra jelentkező dolgozóval írásbeli munkaszerződést köt A szerződést egyfelől a vállalat megbízottja, másfelől a dolgozó írja alá, a toborzásban közreműködő községi (városi, városi kerületi) tanács végrehajtóbizottsága pedig láttamozza.

(2) A munkaszerződés legalább egy év tartamára szól. Az építőiparban és a szükséghez képest a Népgazdasági Tanács által kijelölt egyéb gazdasági ágakban egy évnél rövidebb, de. legalább hathavi - a mezőgazdaságban ennél rövidebb - időtartamra is lehet munkaszerződést kötni.

(3) A munkaszerződésben a vállalat kötelezi magát, hogy a dolgozót a szerződés időtartamára állandó munkásként alkalmazza, a dolgozó pedig kötelezettséget vállalj hogy erre az időre a vállalat alkalmazásába lép. Ha a munkaviszonyt a szerződés lejártakor egyik fél sem szünteti meg, az a szokásos feltételekkel határozatlan időre továbbra is fennmarad. A munkaviszonyra a Munka Törvenykönyvének rendelkezéseit kell alkalmazni.

(4) A vállalat a munkaviszony tartama alatt az erre vonatkozó általános szabályok szerint biztosítja a dolgozó részére a jóléti és kulturális szolgáltatásokat, valamint a lehetőséget arra. hogy, szakképzettséget szerezzen.

(5) A dolgozó a munkaviszony tartama alatt köteles a rábízott munkát becsületesen és lelkiismeretesen elvégezni a kapott utasításokat végrehajtani, a szocialista tulajdont megvédeni, a vállalati munkarendet és a munkafegyelemre vonatkozó egyéb szabályokat megtartani.

(6) Ha a dolgozó a munkaszerződésben vállalt kötelezettségeit teljesíti, a vállalat a munkaviszonyt a szerződés lejártáig felmondással nem szüntetheti meg.

(7) Más vállalathoz a dolgozót azonos munkafeltételekkel a szerződés lejárta előtt is át lehet helyezni. Ebben az esetben a munkaviszony folyamatosnak számít.

(8) Az építőiparban foglalkoztatott dolgozót a fagyszünet bekövetkezésekor a szerződés lejárta előtt is fagyszünetre lehet bocsátani. Ebben az esetben a vállalat a dolgozó kívánságára szerződésben kötelezi magát arra, hogy a fagyszünet lejárta után a dolgozót újból munkába állítja. Ha ezt a dolgozó nem kívánja, joga van a munkaviszonyt azonnali hatállyal megszüntetni anélkül, hogy ez önkényes kilépésnek minősülne.

Jutalom

9. § (1) Azt a dolgozót, aki bányászati vagy építőipari munkára éves munkaszerződést kötött, a bányászatban négyszáz forint, az építőiparban pedig kétszáz forint jutalom illeti meg. A jutalmat a vállalat a munkábaálláskor fizeti ki. Az építőiparban - ha szerződés egy évnél rövidebb időre szól, -a jutalomnak csak arányos részét kell kifizetni.

(2) A jutalom összege a munkábaállástól a szerződés lejártáig előlegnek számít. Ha a dolgozó a szerződés lejárta előtt önkényesen (a vállalat igazgatójának hozzájárulása nélkül) kilép, vagy fegyelmi úton elbocsátják, köteles az előleget visszatéríteni.

(3) Az a dolgozó, aki a jutalom felvétele után nem áll munkába vagy munkahelyét a szerződés lejárta előtt önkényesen elhagyja, illetőleg fegyelmi úton elbocsátják és a jutalmat felhívásra nem téríti vissza, a sikkasztásra megállapított szabályok szerint esik büntetés alá.

(4) Nem jár jutalom annak a dolgozónak, aki a toborzásra való jelentkezést megelőző egy éven belül állami vállalattól önkényesen kilépett, vagy onnan fegyelmi úton elbocsátották.

A toborzásra jelentkezett dolgozók elszállítása

10. § (1) A toborzásra jelentkezett dolgozóknak a munkahelyre szállításáról az érdekelt vállalat gondoskodik.

(2) Ha a dolgozó a szerződés lejárta után a munkaviszonyt nem kívánja fenntartani, a vállalat a hazautazás költségeit megtéríti.

A dolgozók elszállásolása

11. § (1) A vállalat köteles csoportos szállást biztosítani annak a dolgozónak, akivel a munkaszerződésben így állapodtak meg.

(2) Csoportos szállást csak előzetes egészségügyi vizsgálat után szabad használatba venni. Az egészségügyi vizsgálatot az illetékes járási (városi, városi kerületi) tanács végrehajtóbizottsága biztosítja.

(3) A szállásokra vonatkozó egészségügyi követelményeket az egészségügyi miniszter a Munka-erőtartalékok Hivatalával, valamint a Szakszervezetek Országos Tanácsával egyetértésben állapítja meg.

(4) A vállalat köteles gondoskodni arról, hogy a szállás a megállapított egészségügyi követelményeknek a használat egész tartama alatt megfeleljen.

Büntető rendelkezések

12. § (1) A toborzás lebonyolításában közreműködő személyeket a büntető jogszabályok alkalmazása szempontjából közhivatalnokoknak kell tekinteni.

(2) Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés, különösen a tervgazdálkodás büntetőjogi védelméről szóló 1950. évi 4. törvényerejű rendelet rendelkezései alá nem esik, a bűntett miatt két évig terjedhető börtönnel kell büntetni azt, aki a toborzás érdekében bármiféle kényszert alkalmaz, vagy a valóságnak meg nem felelő munka- és bérfeltételeket közöl.

(3) Kihágás miatt hat hónapig terjedhető elzárással kell büntetni azt, aki a toborzásra vonatkozó törvényes rendelkezéseket a (2) bekezdés esetén kívül megszegi vagy kijátssza. A pénzbüntetés legmagasabb összege húszezer forint. Az eljárás a végrehajtóbizottságnak, mint rendőri büntetőbíróságnak hatáskörébe tartozik.

Dobi István s. k.,

a minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék