Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

36/1953. (VII. 17.) MT rendelet

A Vasúti Árufuvarozás Szabályzatának módosítása

1. §

A 208/1951. (XII. 9.) MT rendelettel kiadott Vasúti Árufuvarozás Szabályzata 6., 7. és 8. cikkei helyébe a következő rendelkezések lépnek:

6. cikk

Tervmegállapítás

1. § Az éves fuvarozási tervet szállítási mérlegek alapján a közlekedés- és postaügyi miniszter (továbbiakban: miniszter) javaslatára a Minisztertanács hagyja jóvá. Az éves fuvarozási tervbe az elfuvarozandó áruk mennyiségét negyedéves bontásban árunemenként kell felvenni.

2. § A negyedéves fuvarozási tervjavaslatot az érdekelt minisztériumok szállítási igényei alapján a miniszter a Központi Szállítási Tanács meghallgatása után a Minisztertanács elé terjeszti jóváhagyásra.

A negyedéves fuvarozási terv minisztériumonkénti részletezéssel az elfuvarozandó áruk mennyiségét árunemenként tartalmazza.

3. § A havi fuvarozási tervre vonatkozó adatokat az áru szállítója a miniszter által meghatározott eljárás szerint köteles a vasútnak bejelenteni.

4. § A havi fuvarozási tervjavaslatot a vasút készíti el s a Központi Szállítási. Tanács javaslata alapján a miniszter hagyja jóvá. A havi fuvarozási terv szállítók szerint csoportosítva az elfuvarozandó áruk nemét, mennyiségét, a 7 méternél hosszabb tárgyaknál azok hosszúsági méreteit, valamint a feladási és rendeltetési állomást tartalmazza.

5. § Ha a havi fuvarozási terv szerint a szállító a tervhónapban 1.000 tonnánál nagyobb árumennyiséget szállít el, a vasút a havi tervidőszak kezdete előtt meghatározhatja, hogy a szállító naponta mennyi árut köteles berakni (napi berakási kötelezettség).

A miniszter indokolt esetben akkor is megállapíthat napi berakási kötelezettséget, ha a szállító a tervhónapban ezer tonnánál kisebb árumennyiséget szállít el.

6. § A havi fuvarozási tervben a vasút a szállító részére előírhatja, hogy az hány irányvonatot köteles megrakni.

7. § A havi fuvarozási terv megállapításánál a vasúti járművek gazdaságos kihasználását, a fuvarozások egyenletes megosztását s általában a népgazdaság érdekeit kell szem előtt tartani. Ha az említett érdekek megkövetelik, a vasút a fuvarozási tervjavaslatot a bejelentésektől eltérően is elkészítheti.

Ha a terv a bejelentett adatoktól eltér, az eltérést a vasút a bejelentővel a tervidőszak kezdete előtt legalább egy nappal közli. Ilyen közlés hiányában a bejelentő a tervet úgy tekinti, hogy az a bejelentett tervadatok szerint készült.

8. § A havi tervidőszakban a fuvarozási tervben megállapított árumennyiséget kell elszállítani. Ha népgazdasági érdekből a havi fuvarozási tervbe fel nem vett áruk elszállítása válik szükségessé, a szállító - a tervidőszak első 15 napjában - felettes minisztériuma útján a Központi Szállítási Tanácstól a havi fuvarozási terv módosítását kérheti.

9. § A havi fuvarozási tervre vonatkozó bejelentés kötelezettsége alól a miniszter felmentést adhat. A bejelentés alól - felmentettek küldeményeit a vasút csak a lehetőségek szerint veszi fel fuvarozásra, azokat az árukat, amelyeket a feladó köteles berakni, csak akkor veszi fel a vasút fuvarozásra, ha az áru szállítója az ötnapos kocsiigénylést a 7. cikk 1. §-ában meghatározott időn belül a feladási állomáson átadja.

10. § Nyomközváltozás, vagy vízi útról vasútra történő átmenet esetére a 3. § rendelkezéseinek megfelelően a havi tervidőszakra átrakási tervet kell készíteni a szállító által bejelentett tervadatok alapján.

7. cikk

Ötnapos kocsiigénylés és ötnapos berakást terv

1. § A szállító azon áruk részére, melyek berakásáról maga köteles gondoskodni, ötnapos kocsiigénylést köteles a feladási állomáson benyújtani az ötnapos időszakot megelőzően három nappal.

A miniszter által megállapított esetekben a szállító a kocsi igénylést a szándékolt berakás előtt három nappal is benyújthatja.

A kocsiigénylésnek tartalmaznia kell - átvevőnként csoportosítva - az áru megnevezését, súlyát, a rendeltetési állomást, a berakás napját és az arra vonatkozó esetleges kívánságot is, hogy a vasút a díjszabástól eltérően nyitott, vagy fedett kocsit bocsásson rendelkezésre. A 7 méternél hosszabb tárgyak hosszúsági méreteit is meg kell adni. Kiviteli küldeményeknél a kocsiigénylésnek ezen felül a rendeltetési vasutat és a kilépő határállomást is tartalmaznia kell.

Élőállatok fuvarozása esetében a kocsiigénylésben súly helyett az állatok fajtáját ós darabszámát kell feltüntetni s ha a szállító többemeletes kocsi rendelkezésre bocsátását kívánja, ezt is ki kell fejeznie a kocsiigénylésben.

Tartánykocsikban fuvarozott áruknál, továbbá azoknál az áruknál, amelyeknél fajsúlyuk következtében a kocsit raksúlyig megrakni nem lehet, a kocsiigénylésiben a kocsik mennyiségét is fel keli tüntetni.

Ha a szállító megítélése szerint az áru elfuvarozásához különleges szerkezetű kocsira van szükség, a kocsiigénylésben ezt is ki kell fejeznie.

2. § A szállító az ötnapos kocsiigénylést a havi fuvarozási terv, valamint az esetleg megállapított berakási kötelezettség (6. cikk 4. §) alapján tartozik elkészíteni.

A havi fuvarozási tervbe felvett áru helyett azonban a szállító - a tervben megállapított mennyiség keretei között - más áru berakásához is benyújthat kocsiigénylést, ha az áru továbbításához azonos típusú kocsi szükséges. A vasút hozzájárulásával, továbbá a havi fuvarozási tervtől eltérően más állomáson, vagy más rendeltetési állomásra is benyújthat a szállító kocsigénylést.

3. § A havi fuvarozási tervbe fel nem vett áruk továbbításához - ide értve a 6. cikk 9. § alapján engedélyezett mentesítéseket is - a vasút kocsikat csak a lehetőségek szerint - és csak akkor bocsát rendelkezésre, ha a tervben foglalt fuvarozásokhoz szükséges kocsikiállítási kötelezettségének eleget tett, azonban a gyorsan romló (zöldség, gyümölcs) és az export áruk szállítását a vasút akkor is köteles elvégezni, ha azok sem a havi szállítási tervben, sem az ötnapos kocsiigénylésben nem szerepelnek.

4. § A vasút az ötnapos kocsiigénylés alapján ötnapos berakási tervet állapít meg. A megállapításnál a vasút a havi fuvarozási tervet, valamint az esetleges berakási kötelezettséget (6. cikk 4. §) veszi figyelembe. Ha a vasút berakási kötelezettséget nem állapított meg, a berakás napját kijelölheti és a kocsiigényléstől eltérően a szállítót, vele való megegyezés alapján, a havi fuvarozási tervnek megfelelően nagyobb rakodásra szólíthatja fel. Az eltérésnél a szállító és átvevő rakodási teljesítőképességét figyelembe köteles venni.

5. § Ha a szállítónak elegendő áruja van, a vasút a kocsi igényléstől eltérően az ötnapos tervidőszak egy-egy napjára nagyobb rakodást kívánhat meg abból a célból, hogy jól kihasznált irányvonatokat indíthasson és az esetleges lemaradásokat pótolhassa.

A 6. cikk 7. § második bekezdésében foglalt rendelkezést a berakási terv megállapításánál is alkalmazni kell.

6. § A tervadat bejelentésének és a tervkészítés nek részletes szabályait a Központi Szállítási Tanács állapítja meg.

8. cikk

Tervfegyelem megsértése

Az 5., 6., 7. cikk rendelkezéseinek megszegése esetében az V. rész rendelkezéseinek megfelelően bírságot kell fizetni. A bírság megfizetése a tervgazdálkodás büntetőjogi védelméről - szóló jogszabályokban meghatározott következmények alól nem mentesít.

2. §

A Vasúti Árufuvarozás Szabályzata 60. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

60. cikk

A terv be nem tartásával kapcsolatos bírságok

1. § Ha a vasút az idejében benyújtott kocsiigénylésben szereplő és a berakási tervbe felvett áruk számára szükséges kocsit az előirányzott rakodási napon nem állítja ki és erről a feladót legalább a tervbe vett rakodást megelőző napon értesíti, a következő bírságot köteles a szállítónak fizetni:

közönséges kocsikban fuvarozott áruknál kocsinként 150.- forint,

különleges kocsikban fuvarozott áruknál kocsinként 300.- forint.

Kivételek a szén, kő, kavics, vasérc, bauxit, koksz, kokszbrikett, cement, tégla, cserép és cukorrépa küldemények, amelyeknél a szükséges kocsik ki nem állítása esetében a vasút minden megkezdett tonna után 10.-elforint, ásványolaj és termékeinél pedig minden megkezdett tonna után 20.- forint bírságot köteles a szállítónak fizetni.

Ha a vasút a kocsik ki nem állításáról a feladót legalább a tervbevett rakodást megelőző napon nem értesíti, az említett bírságok kétszeresét tartozik a feladónak megfizetni.

2. § Az 1. §-ban meghatározott bírságok fizetése alól a vasút mentesül

a) áruforgalmi korlátozás esetében; [9. cikk 2. §-a a) és b) pont]

b) ha a szállító a részére kirakás végett átadott kocsik kirakási határidejét túllépi;

c) ha a kiállítást olyan körülmények gátolják, amelyet a vasút ki nem kerülhetett s amelyeknek elhárítása tőle nem függött.

A b) pont alatt említett esetben a vasút annyi kocsiért járó bírságtól mentesül, amennyit a szállító késedelmes kirakása következtében nem tud berakás végett kiállítani.

3. § Ha a szállító a berakási tervtől eltérően más állomásra adja fel áruját, az 1. § részletezésének megfelelően 30%-os bírságot köteles a vasútnak fizetni.

4. § Ha a szállító az ötnapos kocsi igénylésbe felvett kocsit még a tervidőszak kezdete előtt lemondja, az 1. §-ban megállapított bírságok 50%-át; míg ha az ötnapos berakási tervbe felvett kocsit az ötnapos tervidőszak kezdete után, de még a kocsi kiállítása előtt mondja le, az 1. § részletezése szerint teljes bírságot köteles a vasútnak fizetni.

Ha a szállító a vasút által már kiállított kocsit nem rakja meg, az 1. § részletezésének megfelelően kétszeres bírságot tartozik a vasútnak fizetni.

Utóbbi esetben a szállító a bírságon felül a kocsi kiállításától a visszaadásig, illetőleg a visszavételig a díjszabásban megállapított kocsiálláspénzt és a díjszabás szerint járó egyéb díjat is köteles a vasútnak megfizetni.

5. § A 3-4. §-okban meghatározott bírságok fizetése alól a szállító a következő esetekben mentesül:

a) áruforgalmi korlátozás esetében [9. cikk 2. § a) és b) pontja];

b) ha az eltérést olyan körülmények teszik szükségessé, amelyeket a szállító ki nem kerülhetett, s amelyeknek elhárítása tőle nem függött.

6. § Ha a szállító a kocsiigénylésben a küldemény hosszúsági méreteit helytelenül 7 méterben, vagy ennél nagyobb hosszúságban jelöli meg s ennek következtében a vasút a szükségesnél hosszabb, vagy több kocsit állít ki, a szállító az 1. § részletezése szerint teljes bírságot köteles a vasútnak fizetni.

7. § Az e cikkben említett bírságok tekintetében á miniszter az exportáruk, gyorsan romló áruk, valamint az élőállatokra vonatkozóan - a tervszerűség és gazdaságosság elvét figyelembevéve - könnyítést, illetőleg mentesítést engedélyezhet.

Nagy Imre s. k.,

a Minisztertanács elnöke