Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

51/1954. (VIII. 6.) MT rendelet

a kiskorú gyermekek tartásának és nevelésének biztosításáról, valamint az állami gondozásbavétel feltételeiről

1. §

(1) A kiskorú gyermek gondozása, nevelése, testi és szellemi fejlődésének elősegítése, valamint személyi és vagyoni érdekeinek védelme a szülők kötelessége.

(2) Az olyan kiskorú gyermek érdekében, akinek tartása, nevelése, testi vagy szellemi fejlődése bármilyen oknál fogva nincs biztosítva, a gyámhatóság haladéktalanul intézkedni köteles.

2. §

A gyámhatóság feladata ellátása során

a) maga elé idézheti azt a szülőt, aki kötelességét nem teljesíti, felszólíthatja, hogy a gyermeke érdekében szükséges intézkedéseket tegye meg, figyelmeztetheti a gyermek érdekét sértő magatartásának következményeire és felhívhatja az ilyen magatartás haladéktalan megszüntetésére;

b) felhívhatja a társadalmi szervezeteknek, illetőleg az állandó bizottságok tagjainak figyelmét a szülőknek a gyermek érdekét sértő magatartására azzal, hogy a szülővel az ilyen magatartás megszüntetése érdekében foglalkozzanak;

c) eljárás megindítását kezdeményezheti a szülői felügyelet megszüntetése, a tartásdíjkövetelés érvényesítése, a gyermek elhelyezésének megváltoztatása, illetőleg - szükség esetében - a szülők felelősségre vonása érdekében;

d) elrendelheti a gyermek állami gondozásba vételét.

3. §

(1) Az állami gondozás célja a kiskorú gyermek ellátásának biztosítása, valamint testi, szellemi és erkölcsi fejlődésének irányítása.

(2) Az állami gondozásba vétellel a kiskorú gyermek intézeti gyámság alá kerül (1952. évi IV. törvény 99. §), esetleges vagyonának kezelésére azonban a gyámhatóság köteles eseti gondnokot rendelni.

4. §

(1) A gyámhatóság állami gondozásba veheti azt a kiskorú gyermeket, akinek szülői ismeretlenek, nem élnek vagy munkaképtelenek és a gyermek tartásáról, valamint neveléséről sem a szülők, sem más tartásra kötelezhető hozzátartozók nem tudnak gondoskodni.

(2) Ha a környezet a kiskorú gyermek nevelését, fejlődését vagy egészségét közvetlenül veszélyezteti és a gyermek érdekének megóvására más intézkedést (2. §) nem lehet tenni, vagy a tett intézkedés eredményre nem vezet, munkaképes szülők gyermekét is állami gondozásba lehet venni.

(3) A gyámhatóság az állami gondozásba vett kiskorú gyermek gondozását, nevelését, testi és szellemi fejlődését köteles az állami gondozásba vétel után is állandóan figyelemmel kísérni.

5. §

Megszűnik az állami gondozás, ha

a) a gyermek tizennyolcadik életévét betöltötte,

b) a gyermeket örökbe fogadják,

c) a gyámhatóság az állami gondozásba vételt megszüntető határozatot hoz.

6. §

(1) A gyámhatóság az állami gondozásba vett gyermek örökbefogadását - ha az a gyermek érdekében áll - köteles előmozdítani.

(2) Az állami gondozásba vett gyermek örökbefogadásához a szülők hozzájárulására nincs szükség, de a szülőket az örökbefogadás engedélyezése előtt meg kell hallgatni attól függetlenül, hogy az örökbefogadásra esetleg az állami gondozásba vétel alkalmával már nyilatkoztak. A szülők meghallgatása akkor mellőzhető, ha cselekvőképtelenek vagy ismeretlen helyen tartózkodnak. A meghallgatás során az örökbefogadók nevét vagy egyéb adatait a szülőkkel nem szabad közölni. A szülők nyilatkozatát gondosan mérlegelni kell abból a szempontból, hogy az a gyermek érdekét szolgálja-e. Ha a szülők a meghallgatáskor kijelentik, hogy a gyermeket valamelyik szülő magához kívánja venni és az állami gondozás feltételei már nem állanak fenn, a gyámhatóság az örökbefogadás engedélyezésének mellőzésével az állami gondozást megszünteti.

(3) Az állami gondozásba vett gyermek örökbefogadásának engedélyezéséről a gyámhatóság a szülőket és az intézeti gyámot külön határozatban értesíti. A határozatban sem az örökbefogadó nevét, sem egyéb adatait nem szabad feltüntetni. Elmarad a szülők értesítése abban az esetben, ha őket az eljárás során meghallgatni nem kell. A szülőkkel az örökbefogadók nevét vagy egyéb adatait az eljárás befejezése után sem szabad közölni.

7. §

(1) Az állami gondozás költségei fejében a kiskorú gyermek tartására kötelezhető személy térítést (gondozási díjat) köteles fizetni. Ha a gyermeknek megfelelő vagyona van, a vagyon jövedelmét is fél kell használni a gondozási díj fedezésére.

(2) A gondozási díj megállapítása a gyámhatóság hatáskörébe tartozik, ha a gondozási költséget a szülőkkel (örökbefogadó szülőkkel), nagyszülőkkel vagy a nagykorú testvérrel (1952. évi IV. törvény 61. §) vagy olyan személlyel szemben kell megállapítani, aki magát a tartás szolgáltatására közokiratban kötelezte, vagy akinek tartási kötelezettségét jogerős bírói ítélet állapította meg.

(3) Ha a gyermek eltartására köteles személy nincs, vagy van ugyan, de tőle a gondozási díjat behajtani nem lehet, és maga a gyermek megfelelő vagyonnal rendelkezik, a gondozási díj fedezésére a gyámhatóság a gyermek vagyonát is igénybe veheti

8. §

(1) A gyámhatóság az állami gondozásba vett gyermek gondozási díja címén általában olyan összeget állapít meg, amely megfelel a kötelezett személy (7. §) átlagos keresete (jövedelme) 20%-ának. Ha a gondozási díj fizetésére kötelezett személynek két vagy több gyermek eltartásáról kell gondoskodnia, illetőleg két vagy több gyermek után kell gondozási díjat fizetnie, a gyámhatóság a gondozási díjat 20%-nál kisebb összegben is megállapíthatja.

(2) A gondozási díjat a gyermektartásdíj-követelésekkel egysorban kell kielégíteni. Gondozási díj és tartásdíj címén ilyen esetben is legfeljebb a kötelezett keresetének (jövedelmének) 50%-át lehet igénybe venni [54/1953. (XI. 28.) és 25/1954. (IV. 10.) MT számú rendeletek 1. és 2. §-a].

(3) Abban az esetben, ha a gondozási díj fizetésére köteles személynek más gyermek eltartásáról is gondoskodnia kell és a tartásdíjat a bíróság vagy a felek egyesség alapján olyan összegben állapították meg, hogy a gondozási díj a kötelezett keresetének (jövedelmének) igénybevehető 50%-ából egyáltalán nem vagy csak részben fedezhető, a gyámhatóság kérelmére a bíróság állapítja meg, hogy a kötelezett milyen arányban fizet tartásdíjat, illetőleg gondozási díjat.

(4) Ha a gondozási díjat a kiskorú gyermek vagyonából kell behajtani, illetőleg a gondozás díjának fedezésére a vagyon jövedelmét is fel kell használni [7. § (1) és (3) bekezdése], a kötelezett személy keresete (jövedelme.) alapján megállapított díjat felül kell vizsgálni és a gyermek vagyonának (jövedelmének) figyelembevételével kell újból megállapítani.

9. §

(1) A gyámhatóság olyan jogerős vagy előzetesen végrehajthatónak nyilvánított véghatározatában, amellyel bérből, fizetésből vagy nyugdíjból élő dolgozót gondozási díj megfizetésére kötelez, a kötelezett illetményeit utalványozó hatóságot (vállalatot) a foglalás hatályával közvetlenül felhívja arra, hogy a véghatározattal megállapított összeget az illetékes járási (városi, városi kerületi) tanács csekkszámlájára fizesse be. A letiltást a hatósághoz (vállalathoz) érkezéstől számított 24 órán belül foganatosítani kell.

(2) Ha a gondozási díjat a bíróság állapítja meg [8. § (3) bekezdés], a hatóságot (vállalatot) a bíróság hívja fel arra, hogy a gondozási díjat az illetékes járási (városi, városi kerületi) tanács csekkszámlájára fizesse be.

10. §

A gyámhatóság vagy a bíróság letiltó határozatának (9. §) megszegéséért azon a dolgozón kívül, akinek az intézkedés közvetlenül munkakörébe tartoznék, készfizető kezesként maga a hatóság (vállalat) is felelős. A letiltás ellenére történt fizetés esetében azt, aki a letiltás hatálya alá eső összeget a letiltásról tudva kiutalta, úgyszintén azt, aki a fizetést a kiutalás szabálytalanságáról tudva teljesítette, a sikkasztásra vonatkozó szabályok szerint kell büntetni.

11. §

(1) A jelen rendelet az 1954. évi szeptember hó 1. napján lép hatályba, végrehajtásáról az oktatásügyi miniszter az igazságügyminiszterrel és az egészségügyi miniszterrel egyetértésben gondoskodik.

(2) A jelen rendelet hatálybalépésével a 12.050/ 1948. (XII. 11.) Korm., valamint a 13/1952. (II. 9.) MT számú rendelet hatályát veszti.

Nagy Imre s. k.,

a Minisztertanács elnöke