Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - tekintse meg kisfilmünket!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

53/1954. (VIII. 20.) MT rendelet

a Vasúti Árufuvarozás Szabályzatának módosításáról

1. §

A 208/1951. (XII. 9.) MT számú rendelettel kiadott Vasúti Árufuvarozás Szabályzata (a továbbiakban: szabályzat) 12. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

12. cikk

1. § A küldemények feladásához a díjszabás által megállapított mintának megfelelő fuvarlevelet kell használni.

A vasút eltérő mintájú fuvarlevelet rendszeresíthet a hitelezett és a nem hitelezett küldemények részére.

I. A fuvarlevél mintáját a II/A, II,/B és a II/C melléklet tartalmazza. Csak olyan fuvarlevelet szabad használni, melyet az Állami Nyomda állít elő. A "Gyorsáru-fuvarlevél" mintája ugyanaz, mint a "Teherárufuvarlevél" mintája, csupán nyomása pirosszínű. A fuvarlevél árát a Magyar Vasúti Árudíjszabás I. Rész tartalmazza.

II. Ha a feladó vagy az átvevő közületi szerv (állami vállalat, futsz, ksz, államigazgatási szerv stb.), amely be van kapcsolva a passzív inkasszó-rendszerbe, függetlenül attól, hogy számláját a M. N. B. vagy más pénzintézet (BB, KIB, OTP) vezeti, az általa feladott vagy címére rendelt kocsirakományú küldeményekhez a II/A, darabáru-küldeményekhez a II/B melléklet szerinti fuvarlevelet kell használni. Ezek a fuvarlevél űrlapok 6 lapból állanak.

III. A II/C melléklet szerinti fuvarlevelet kell használni minden kocsirakományú és darabáruküldeményhez, melynek sem a feladója, sem a címzettje nem tartozik a II. határozmány alatt felsoroltak közé. Ez a fuvarlevél űrlap 5 lapból áll.

2. §

A szabályzat 13. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

13. cikk

1. § A feladó köteles a hitelezett küldemények fuvarlevelét magyar nyelven olvashatóan tintával, tintairónnal, vagy írógéppel kiállítani. A bejegyzéseket nyomtatással is elő lehet állítani vagy ahhoz bélyegzőt is szabad használni.

A nem hitelezett küldemények fuvarlevelét a vasút a feladónak vele közölt adatai alapján állítja ki.

3. §

A szabályzat 14. cikkének 1. §-a, 3. §-a és 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

14. cikk

1. § A fuvarlevélbe be kell írni:

a) a feladási és a rendeltetési állomást, vagyis annak a vasútállomásnak a díjszabásban meghatározott nevét, ahonnan és ahova az árut fuvarozni kell;

b) az átvevő nevét és címét. A cím mellett a távirati cím vagy távbeszélő hívószám is feltüntethető. Átvevőként csak egy (természetes vagy jogi) személyt szabad megjelölni;

c) az áru megnevezését. A díjszabásban és az "A" mellékletben felsorolt árukat az ott használatos megnevezésekkel, minden egyéb árut pedig a szokásos megnevezéssel kell a fuvarlevélbe bejegyezni. A díjszabás kivételt állapíthat meg. A feladó az árunak a díjszabásban foglalt vagy a szokásos megjelöléséhez még más megnevezést vagy valamely különleges tartalom megnevezést is fűzhet;

d) a küldemény súlyát, kivéve ha azt a 28. cikk rendelkezései szerint a vasút írja be;

e) az árudarabok számát és a csomagolt áruknál a csomagolás nemét. Csomagolatlan tömegáruknál az árudarabok számát nem kell beírni:

f) darabáruküldeményeknél az egyes árudarabok megjelölését;

g) a feladó által berakott hitelezett küldeményeknél a vasúti kocsi sorozatát, pályaszámát, a tulajdonos vasút cégjelét a feladónak, a vasúti kocsi tengelyszámát, fedett vagy nyitott voltát, raksúlyát, illetve rakterületét és az önsúlyát pedig a vasútnak. E szabályzat 22. cikke szerint a fél által berakandó hitelezett darabáruküldeményekhez használt fuvarlevélen a vasúti kocsi, sorozatát, pályaszámát és a tulajdonos vasút cégjelét a feladónak a fuvarlevél "Nyilatkozatok" rovatába kell beírnia;

h) a feladó nevét és címét. A cím mellett a távirati cím vagy távbeszélő hívószám is feltüntethető. Feladóként csakis egy (természetes vagy jogi) személyt szabad megjelölni;

i) a hitelezett küldemények fuvarlevelébe a költségviselő megnevezését, címét és egyszámlaszámát.

3. § A fuvarlevél hátlapján bejegyezhet ők a küldeményre vonatkozó és az átvevőnek szóló rövid értesítések is. Pl.: "'N. N. megbízásából" "N. N. rendelkezésére", "N. N-nek történő továbbítás végett." A vasútra ezekből a bejegyzésekből semmiféle kötelezettség nem hárul.

4. § Az adatokat és nyilatkozatokat az arra rendelt rovatba kell bejegyezni. Ka valamely bejegyzés számára külön rovat nincs, azt amennyiben a szabályzat vagy a díjszabás másként nem rendelkezik, a "Nyilatkozatok" rovatba kell bejegyezni. Ha valamely bejegyzésre a rovat nem elégséges, ebbe a rovatba kell beírni, hogy a fuvarlevélnek melyik helyén található a bejegyzés kiegészítése.

A tartalom, részletezésére szükség esetén pótlapokat kell használni. A pótlapoknak a fuvarlevéllel egyenlő nagyságúaknak kell. lenniök, azokat a feladónak kell kitöltenie, alá kell írnia és hitelezett küldeményeknél a feladónak, nem hitelezett küldeményeknél a vasútnak a fuvarlevélhez kell csatolnia. Ha a feladó az ilyen küldemény összsúlyát bevallja, az összsúlyt nem a részletezést tartalmazó lapra, hanem a fuvarlevélnek arra rendelt rovatába kell bevezetni. A fuvarlevélhez a pótlapokat a fuvarlevél űrlap lapjainak megfelelő példányszámban kell csatolni.

III. A II/A és II B melléklet szerinti fuvarlevél használata esetén gyorsított fehérárunál, gyorsított gyorsárunál és élőállatoknál a feladó a fuvarozási útirányt előírhatja. A II/C melléklet szerinti fuvarlevél használata esetén az útirányt a feladó bemondása alapján a vasút írja elő.

IV. 1. Ha a feladó azt kívánja, hogy őt a vasút a külföldre feladott küldeményének a vámhatárállomáson történt kilépéséről értesítse, a fuvarlevélhez az állomáson beszerezhető átmeneti értesítőt kell csatolnia. A kezelési díjat, amely magában foglalja a nyomtatvány árát is, a Magyar Vasúti Árudíjszabás I. Rész tartalmazza.

4. §

A szabályzat 15. cikkének 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

15. cikk

2. § A nem hitelezett küldeményeknél a feladó felelős a fuvarlevélbe bevezetett azoknak az adatoknak és nyilatkozatoknak helyességéért, amelyeket bevallása alapján a vasút vezetett be. A feladó köteles a fuvarlevélmásodpéldány átvételekor meggyőződni arról, hogy a vasút a fuvarlevelet az általa közölt adatoknak megfelelően állította-e ki. A fuvarlevélmásodpéldány kifogás nélküli elfogadásával a feladó elismeri a fuvarlevélben foglalt adatok helyességét.

3. § A feladót terheli a felelősség a fuvarlevélbe foglalt bejegyzésekért akkor is, ha a fuvarlevelet kívánságára a vasút alkalmazottja állította ki.

A 3. §-ban említett esetben a feladó jogosult a fuvarlevél kiállításának helyességét ellenőrizni.

5. §

A szabályzat 20. cikkének 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

20. cikk

2 § Ha a feladó a kocsiigénylésben kívánta, hogy

a vasút

a) oly árut, mely a díjszabás értelmében nyitott kocsiban fuvarozható, fedett kocsiban fuvarozzon; vagy

b) oly árut, amelyet a vasút a díjszabás értelmében fedett kocsiban fuvaroz, nyitott kocsiban fuvarozzon,

ennek a kívánságnak a vasút csak üzemi lehetőségekhez képest és csak akkor tesz eleget, ha a kívánság a szabályzat rendelkezéseivel vagy vám- és egyéb igazgatási hatósági szabályokkal nem ellenkezik. Ha a vasút a kívánságot teljesítette, a hitelezett küldeményeknél a feladó, a nem hitelezett küldeményeknél a vasút köteles a kívánságot a fuvarlevélbe beírni.

6. §

A szabályzat 24. cikkének 1. §-a és 8. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

24. cikk

1. § Ha a feladó a kocsit túlterhelte, a terhelési határt meghaladó rakományreszt ki kell rakni. Ha a vasút a feladási állomáson állapítja meg a túlterhelést, a feladót felszólítja a rakománytöbblet kirakására. Ha a feladó a felszólításnak haladéktalanul nem tesz eleget vagy ha a túlterhelést a vasút útközben állapítja meg, a kirakást a vasút végzi. A vasút a feladási állomáson végzett kirakás költségeit a feladótól, az útközbeni állomáson végzett kirakás költségeit a hitelezett fuvarlevéllel fuvarozott küldeménynél a költségviselőtől, a nem hitelezett fuvarlevéllel fuvarozott küldeménynél pedig az átvevőtől szedi be. A kezelés során esetleg bekövetkező kárért a vasút csak vétkesség esetében felelős.

8. § Ha a feladó által megrakott kocsi rakománya a rakodási méreteket meghaladja vagy a rakomány egyéb tekintetben nem felel meg a kocsi megrakására vonatkozó szabályoknak és a vasút a helytelen rakodást a feladási állomáson a fuvarozási szerződés megkötése után állapítva meg, a feladót a rakomány helyreigazítására felszólítja. Ha a feladó a felszólításnak haladéktalanul nem tesz eleget, a vasút a feladó költségére a rakományt helyreigazítja, a szükséghez képest esetleg átrakja, vagy egy részét lerakja. Ha a megállapítás útközben történik, a költségeket a hitelezetten fuvarozott küldeményeknél a költségviselőtől, a nem hitelezetten fuvarozott küldeményeknél pedig az átvevőtől szedi be. A lerakott rakományrész tekintetében ugyanúgy kell eljárni, mint a kocsitúlterhelés esetében. A helytelen rakodás megszüntetése során esetleg bekövetkezett kárért a vasút csak vétkesség esetén felel.

7. §

A szabályzat 25. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

25. cikk

1. § Ha megfelelő tárolóhely áll rendelkezésre, a vasút az azonnal nem továbbítható árukat a feladó kívánságára ideiglenes megőrzésre átveszi. Az áruval együtt a hitelezett küldemények fuvarlevelét is át kell adni, a nem hitelezett küldemények fuvarlevelét a vasútnak azonnal ki kell állítani. A fuvarlevélnek tartalmaznia kell a feladó megőrzés iránti kívánságát. Az árut fuvarozásra átvettnek kell tekinteni (31. cikk), mihelyt a továbbítás lehetővé válik. Az ideiglenes megőrzésre átvett árukért a vasút fekbért számít. Az ideiglenes megőrzés ideje alatt az áruban esetleg bekövetkező kárért a vasút mint letéteményes felel.

I. A II/C melléklet szerinti fuvarlevél használata esetén a vasút az árut csak a fizetendő fuvarköltségek letétbe helyezése után veszi ideiglenes megőrzésbe.

8. §

A szabályzat 26. cikkének 1. §-a és 4. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

26. cikk

1. § A feladó küldeményéhez csak a vasút hozzájárulásával adhat kísérőt; nincs szükség a vasút hozzájárulására, ha a szabályzat vagy a díjszabás kísérő adását megkívánja vagy megengedi. A kisérő nevét a fuvarlevél "Nyilatkozatok" rovatába kell bejegyezni.

4. § A kísérő fuvarozási vagy kiszolgáltatási akadály esetében az 50. és 51. cikk rendelkezései Szerint utasítást adhat, kivéve, ha a fuvarlevélben erre vonatkozó tilalom szerepel.

9. §

A szabályzat 28. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

28. cikk

1. § A feladó kívánságára a vasút a küldemény súlyát megállapítja. Ha a feladó azt kívánja, hogy a küldemény súlyát a vasút megállapítsa, az erre Vonatkozó kívánságot a fuvarlevél "Nyilatkozatok" rovatába be kell jegyezni. A hitelezett küldeményeknél a küldemény súlyának hivatalos megállapítására vonatkozó kívánságnak kell tekinteni azt is, ha a feladó a küldemény súlyát a fuvarlevélbe nem jegyezte be. A súlymegállapítás a feladási állomáson, s ha ott nem lehetséges, az útvonalon fekvő más állomáson történik.

10. §

A szabályzat 29. cikkének 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

29. cikk

2. § Minden egyéb küldemény darabszámát a vasút a fuvarlevél "Nyilatkozatok" rovatába írt kívánságra állapítja meg. Ezért a megállapításért a vasút a díjszabásban megállapított díjat szedi.

11. §

A szabályzat 3!. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

31. cikk

1. § Hitelezett küldeményeknél, mihelyt a vasút az árut fuvarozás végett a fuvarlevéllel együtt átveszi, fuvarozási szerződés jön létre. Az átvétellel egyidejűleg a feladási állomás köteles a fuvarlevelet és a fuvarlevélmásodpéldányt állomási név- és keletbélyegzővel - ha a feladó kívánja, az ő jelenlétében - lebélyegezni.

Nem hitelezett küldeményeknél fuvarozási szerződés jön létre akkor, amikor a vasút az árut fuvarozás végett átvette és a feladó a fuvarlevélmásodpéldányt kifogás nélkül elfogadta.

12. §

A szabályzat 33. cikkének 3. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

33. cikk

3. § Gyorsított teheráru, valamint gyorsított gyorsáru feladása esetében a fuvarozás ily módjára vonatkozó kívánságot a fuvarlevél minden lapjának felső szegélyére feltűnő módon kell bejegyezni. Gyorsított teheráru fuvarozás esetében ezt a bejegyzést a fuvarlevél "Nyilatkozatok" rovatába is be kell írni a vonatszám feltüntetésével együtt.

13. §

A szabályzat 35. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

35. cikk

A fuvarköltségek fizetése

1. § A fuvarköltséget hitelezett küldeményeknél a fuvarlevélben feltüntetett költségviselő köteles megfizetni.

I. Az 1. §-ban említett küldeményeknél a feladási állomáson felmerült iparvágánydíjat, fekbért, kocsiálláspénzt a feladó, a rendeltetési állomáson felmerült iparvágánydíjat, fekbért, kocsiálláspénzt és. egyéb költséget az átvevő köteles megfizetni.

2. § A fuvarköltséget (az egész útvonalra járó fuvardíjat, továbbá mindazokat a mellék- és egyéb díjakat, valamint költségeket, amelyek a feladási állomáson merültek fel, ideértve az értékbevallásért járó díjat és az utánvét jutalékát is) nem hitelezett küldeményeknél a feladó köteles megfizetni. A feladási állomás köteles az általa beszedett összegeket mind a fuvarlevélen, mind a fuvarlevélmásodpéldányon részletesen feltüntetni.

II. A II/C melléklet szerinti fuvarlevéllel feladott küldeményeknél a rendeltetési és az útközbeni állomáson felmerült minden költség az árut terheli és azt az átvevő köteles kiegyenlíteni.

14. §

A szabályzat 36. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

36. cikk

A fuvarköltségek utánfizetése és visszatérítése

1. § Ha a vasút a fuvarköltségeket helytelenül vagy egyáltalán nem szedte be, a megállapított többletet vagy hiányt ki kell egyenlíteni.

2. § Az utánfizetésre kötelezett (költségviselő, feladó, átvevő) a vasúttól a hiány utánfizetése iránt kiadott felszólítás vételétől számított 30 napon belül köteles a hiány összegét a vasútnak megfizetni vagy a megfizetés megtagadásának okát közölni.

A hiány kiegyenlítése a feladó kötelessége, ha a vasút által megállapított hiány olyan fuvarköltségre vonatkozik, melyet a feladónak kellett megfizetni.

A hiány kiegyenlítése az átvevő kötelessége, ha a vasút által megállapított hiány olyan költségre vonatkozik, melyet az átvevőnek kellett megfizetni.

A hiány kiegyenlítése a fuvarlevélen megjelölt költségviselő kötelessége, ha a vasút által megállapított hiány olyan költségre vonatkozik, melyet a költségviselőnek kellett megfizetni.

3. § A hitelezett küldeményeknél felszámított fuvar- és egyéb költségekben mutatkozó többlet visszafizetése vagy a hiány megfizetése iránt követelést nem lehet érvényesíteni, na a hiány vagy a többlet összege fuvarlevelenként 50 Ft-ot nem halad meg. Nem lehet visszatérítésre irányuló követelést érvényesíteni akkor sem, ha a vasút által felszámított fuvarköltség nem haladja meg a 100 Ft-ot, hiány megfizetése iránt pedig akkor, ha a vasút a díjszabás szerint fuvarköltségként legfeljebb ilyen összeget számíthatott volna. A nem hitelezett küldeményeknél a többlet visszafizetése vagy a hiány megfizetése iránt követelést nem lehet érvényesíteni, ha a hiány vagy a többlet összege fuvarlevelenként 10 Ft-ot nem halad meg. Nem lehet a visszatérítésre irányuló követelést érvényesíteni akkor sem, ha a vasút által felszámított fuvarköltség nem haladja meg az 50 Ft-ot, hiány megfizetése iránt pedig akkor, ha a vasút a díjszabás szerint fuvarköltségként legfeljebb ilyen összeget számíthatott volna fel.

4. § Ha az utánfizetésre kötelezett a hiányt kifogása ellenére egészben vagy részben megfizetni köteles, a vasút a fizetendő összeg után a fuvarköltség fizetésének vagy ha fizetés nem történt, az áru feladásának napjától számítva 6%-os kamatot követelhet.

Ha a visszatérítés felszólamlás vagy kereset alapján történik, a vasút fuvarokmányonként 50 Ft-ot meghaladó visszatérített összeg után a fuvarköltség befizetésének napjától 6%-os kamatot köteles fizetni.

15. §

A szabályzat 41. cikkének 1. §-a és 8. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

41. cikk

1. § A hitelezett küldeményeknél a vasút a rendeltetési állomáson az átvevőnek az árut a fuvarlevélmásolattal együtt az átvétel elismerése ellenében kiszolgáltatja.

A nem hitelezett küldeményeknél a vasút a rendeltetési állomáson, az útközbeni és a kiszolgáltatással kapcsolatban felmerült költségek kiegyenlítése után az átvevőnek a fuvarlevelet átadja és az árut az átvétel elismerése ellenében kiszolgáltatja.

8. § Ha az áru elveszett, vagy az 56. cikkben említett határidő lejártáig nem érkezeti meg, az átvevő a fuvarozási szerződésből eredő jogait a vasúttal szemben saját nevében érvényesítheti, feltéve, hogy a fuvarlevélből eredő kötelezettségeit előzetesen teljesítette, illetőleg a hitelezett küldeménynél a fuvarlevélmásolatot átvette.

16. §

A szabályzat 47. cikkének 16. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

47. cikk

16. § Ha az átvevő a fuvarlevelet kiváltotta, illetve a fuvarlevélmásolatot átvette, de az árut a kirakási, illetve elviteli határidőn belül nem vitte el, a vasút a küldeményt tárolhatja vagy szállítmányozónak, vagy közraktárnak beraktározás végett átadhatja, vagy az 51. cikk 8., 9., 10. és 12. §-ának megfelelően értékesítheti azzal az eltéréssel, hogy a feladó helyett minden esetben átvevőt kell érteni.

17. §

A szabályzat 48. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

48. cikk

1. § A feladó utólagos rendelkezéssel kívánhatja a fuvarozási szerződés olyan megváltoztatását, hogy a vasút

a) a feladási állomásról még nem továbbított árut részére szolgáltassa vissza;

b) az árut a fuvarlevélben megjelölt rendeltetési állomáson ne a fuvarlevélben megnevezett, hanem más átvevőnek szolgáltassa ki;

c) az árut ne a fuvarlevélben megjelölt, hanem más rendeltetési állomáson, a fuvarlevélben megnevezett vagy más átvevőnek szolgáltassa ki;

d) az árut a feladási állomásra fuvarozza vissza és ott részére szolgáltassa ki;

e) a fuvarköltséget ne a fuvarlevélben megnevezett, hanem más költségviselőtől szedje be. Ezt a rendelkezést a feladó csak addig az időpontig teheti meg, amíg az áru a fuvarlevélben megjelölt rendeltetési állomásra nem érkezett meg.

A c) és d) pontban említett esetekben a feladó a fuvarozás módjának (33. cikk) megváltoztatását is kívánhatja, feltéve, hogy a tekintetbejövő állomásokra érvényes esetleges korlátozások (9. cikk 3. §-a) ezt lehetővé teszik.

18. §

A szabályzat 49. cikkéhek 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

49. cikk

2. § A vasút az utólagos rendelkezést nem hajtja végre, ha

a) az átvevő a fuvarlevelet kiváltotta, illetőleg a fuvarlevél-másolatot átvette vagy a 41. cikk 7. §-a és 8. §-a értelmében a fuvarozási szerződésbe belépett;

b) a végrehajtás jogszabállyal vagy hatósági rendelkezéssel ellenkezik;

c) a végrehajtás az üzem rendes menetében zavart okozna;

d) a nem hitelezett küldeményeknél a rendeltetési állomás megváltoztatása esetében, ha ezeket a költségeket haladéktalanul le nem fizetik vagy biztosítékkal nem fedezik;

e) a küldemény a 48. cikk 1. § e) szerinti esetben a rendeltetési állomásra az utólagos rendelkezés beérkezése előtt megérkezett.

19. §

A szabályzat 51. cikkének 1. §-a és 12. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

51. cikk

1. § Ha az átvevő nem található vagy a küldemény átvételét megtagadja, vagy a fuvarlevelet a díjszabásban megállapított határidő alatt nem váltja ki, illetve a fuvarlevélmásolatot nem veszi át, vagy egyéb kiszolgáltatási akadály merül fel, a vasút az árut a feladó költségére tárolja.

I. Határidők a fuvarlevél kiváltására, illetve a fuvarlevélmásolat átvételére:

a) élőállatoknál, gyorsan romló áruknál és az átvevő által kirakandó áruknál a kirakási, illetőleg az elviteli határidőt követő 3 óra;

b) minden egyéb árunál az elviteli határidő utolsó napját követő 3 nap.

12. § Ha az árut a vasút értékesíti, a befolyt vételárat az árut terhelő költségek levonása után a feladónak kifizeti. Ha a befolyt összeg nem fedezi az árut terhelő költségeket, a feladó köteles a különbözetet megtéríteni.

A hitelezett küldeményeknél a fuvarköltségeket a Vasút a fuvarlevélben megnevezett költségviselőtől szedi be. akkor is, ha az árut értékesítette.

20. §

A szabályzat 61. cikkének 8. §-a helyébe a követező rendelkezések lépnek:

61. cikk

8. § A bírság a fuvarozott árut terheli, bárhol állapították meg a beszedésnek alapjául szolgáló lényeket. Ha az árut nem veszik át, a bírságot a feladónak kell megfizetnie.

A hitelezett küldeményeknél a bírságot a költségviselő köteles megfizetni.

III. A 4. § II. kiegészítő-határozmányban foglalt bírságot a vasút a feladótól szedi be.

A II/A és II/B melléklet szerinti fuvarlevél használata esetében a vasút a bírságot a költségviselőtől szedi be.

21. §

A szabályzat 64. cikkének 2. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

64. cikk

2. § Az elévülési idő kezdődik:

a) részleges elveszés, megsérülés, vagy fuvarozási határidő túllépése esetében a kiszolgáltatás napjától;

b) teljes elveszés esetében a fuvarozási határidő lejártát követő 30. naptól;

c) fuvardíj, mellékdíj, bírság és egyéb költség fizetésére vagy utánfizetésére vonatkozó követelések esetében a fizetés napjától, vagy ha fizetés nem történt, az árufeladás napjától;

d) a vasútnak olyan összegek megfizetésére vonatkozó követelései esetében, amely összegeket az átvevő a feladó vagy költségviselő helyett; a feladó az átvevő vagy költségviselő helyett; és a költségviselő a feladó vagy az átvevő helyett fizetett és amelyeket, a vasút köteles volt a jogosultnak visszatéríteni, az összeg visszatérítésének napjától;

e) az utánvétre vonatkozó követelés esetében a fuvarozási határidő lejártának napjától;

f) eladásnál a fennmaradó többlet kifizetésére vonatkozó követelés esetében az eladás napjától;

g) vámhatóság által követelt összegek kifizetésére vonatkozó követelés esetén attól a naptól, amelyen a vámhatóság az összeget a vasúttól követelte.

22. §

A szabályzat 65. cikkének 1. §-a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

65. cikk

1. § A fuvarozási szerződéssel kapcsolatosan fizetett összegek visszatérítésére irányuló felszólamlási és kereseti jog a feladót, az átvevőt, vagy a költségviselőt illeti aszerint, hogy ki teljesítette a fizetést.

23. §

A szabályzat 67. cikke helyébe a következő rendelkezések lépnek:

67. cikk

Felszólamlás

1. § A fuvarozási szerződésen alapuló felszólamlást írásban kell a 66. cikkben említett vasúthoz intézni.

A Magyar Államvasutaknál a kártérítés és visszatérítés iránti felszólamlást a MÁV Bevételelszámolási és Kártérítési Igazgatósághoz (Budapest VI., Lenin-krt. 120) kell benyújtani. A többi vasútnál a felszólamlást az illető vasút igazgatóságához kell benyújtani.

2. § Ha az eladó él a felszólamlással, a fuvarlevélmásodpéldányt kell bemutatnia. Ha az átvevő él fuvardíjvísszatérítési felszólamlással és egyben fuvarköltségviselő is volt, a fuvarlevelet, egyéb felszólamláshoz hitelezett küldeményeknél a fuvarlevélmásolatot, nem hitelezett küldeményeknél pedig a fuvarlevelet kell bemutatnia, feltéve, hogy ezeket a vasút neki kiszolgáltatta. Ha a költségviselő nem azonos a feladóval vagy az átvevővel, fuvarköltség visszatérítési igényt kizárólag a fuvarlevél alapján a költségviselő támaszthat.

3. § A fuvarlevelet és a fuvarlevélmásodpéldányt, valamint azokat az egyéb okmányokat, amelyeknek csatolását a jogosult szükségesnek tartja, akár eredetiben, akár másolatban kell mellékelni. A felszólamlás végleges elintézése alkalmával a vasút a fuvarlevélnek, a fuvarlevélmásodpéldánynak, illetve a fuvarlevélmásolatnak eredetiben való felmutatását követelheti avégett, hogy ezekre a végleges elintézés megtörténtét rávezethesse.

4. § Teljes vagy részleges elveszés, vagy megsérülés esetében a felszólamláshoz a vasút erre vonatkozó megállapítását (62. cikk. 1., 2. és 3. §-a) és a kár összegét igazoló iratot is (55. cikk 1. és 2. § a) mellékelni kell.

5 § Ha a felszólamlást nem az arra jogosult nyújtja be, külön (nem a bizonyító okiratok valamelyikén) kiállított és a jogosult által alant igazolványt (engedményt, meghatalmazást megbízást, illetőleg kereskedői tudósító levelet) kell mellékelni, amelyet a vasút a felszólamlás elintézése után visszatart.

Az említett igazolványnak a bemutatása nem szükséges, ha a felszólamláshoz a feladó, az átvevő, vagy a költségviselő a fuvarlevéllel, illetőleg fuvarlevélmásolattal együtt a fuvarlevélmásodpéldányi is benyújtja.

24. §

A szabályzat 75. cikkének 4. §-a, 5. §-a és 6. § a helyébe a következő rendelkezések lépnek:

75. cikk

4. § A hullaküldemény utánvéttel nem terhelhető meg.

5. § Aki hullát ad fel anélkül, hogy ezt a fuvarlevélben feltüntetné, köteles a feladási állomástól a rendeltetési állomásig a hullaküldemény után járó fuvardíj négyszeresét bírságként megfizetni.

III. A II/A és a II/B melléklet szerinti fuvarlevél használata esetében hullaküldeményeknél ezt a bírságát a vasút a költségviselőtől szedi be. A II/C melléklet szerinti fuvarlevél használata esetében hullaküldeményeknél ez a bírság a küldeményt terheli.

25. §

Ez a rendelet 1954. évi október hó 1-én lép életbe.

Gerő Ernő s. k.,

a Minisztertanács első elnökhelyettese