Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

70/1955. (XII. 17.) MT rendelet

a vállalatok béralapellenőrzéséről

A Minisztertanács a vezetők jogkörének a bér-alapgazdálkodás területén való kiszélesítése, továbbá a bérfegyelem megszilárdítása érdekében a következőket rendeli:

1. § (1) Béralap az az összeg, amelyet a népgazdasági tervben, valamint a részlettervekben munkabérek, illetve más munkabérjellegű kiadások kifizetésére irányoznak elő.

(2) Munkabért, vagy más munkabérjellegű kiadást csak a béralap terhére szabad folyósítani, a béralap csak ilyen kiadásokra használható fel.

(3) A béralapba tartozó kiadások részletezését a jelen rendelet melléklete tartalmazza. A pénzügyminiszter a béralapba tartozó kiadások körét az Országos Tervhivatal elnökével és a Központi Statisztikai Hivatal elnökével egyetértésben megváltoztathatja.

2. § (1) A miniszterek a népgazdasági tervből az igazgatóságok és vállalatok részire megállapított negyedéves termelési értéket, valamint a negyedéves béralapot minden negyedév első hónapjának huszadik napjáig havi részletezésben közöljék a Magyar Nemzeti Bankkal (a továbbiakban: Bank). A tanácsok irányítása alá tartozó vállalatok tekintetében a termelési érték és a béralap havi részletezését megyei szinten a miniszter, míg a vállalati részletezést a megyei tanács végrehajtóbizottsága illetékes szakigazgatási szervének vezetője közli a Bankkal.

(2) A miniszterek a jóváhagyott béralapból a Minisztertanács által a tervjóváhagyás alkalmával meghatározott mértékig tartalékot képezhetnek. A tartalékból a miniszter a felügyelete alá tartozó bármely népgazdasági ágnál engedélyezhet felhasználást.

(3) A termelési (forgalmi, teljesítményi stb.) értéket változatlan áron (ahol a tervjóváhagyás csak folyóáron történik, ott folyóáron) számított teljes termelés (forgalom stb.) alapján, a béralapot pedig az alábbi részletezésben kell a Banknak bejelenteni:

a) a munkások ("forgalomtól függő kereskedelmi alkalmazottak", forgalmi alkalmazottak) teljes béralapja,

b) a nem munkásállományú (műszaki, adminisztratív és egyéb - nem ipari, kisegítő, forgalomtól nem függő kereskedelmi, állományonkívüli - alkalmazottak, ipari tanulók stb.) dolgozók prémium nélküli béralapja,

c) a nem munkásállományú dolgozók (100 százalékos tervteljesítés esetén járó) prémiuma.

(4) A nem munkásállományú dolgozók (100 százalékos tervteljesítésért járó) prémiumának összegét a minisztériumoknak az igazgatóságok béralapterveinek megállapítása során az alkalmazottak béralapján belül el kell különíteniük. Az igazgatóságokra megállapított prémiumkeretet vállalatokra tovább bontani és a vállalatok tekintetében a Bankhoz bejelenteni nem kell.

(5) Az igazgatóságok kötelesek a vállalatokkal a 100 százalékos tervteljesítés esetén járó prémiumösszegeket a vállalati pénzügyi, önköltségi stb. terveknél történő figyelembevétel érdekében előirányzatként közölni.

(6) A miniszterek a Banknál bejelentett negyedéves béralaptervek havi részletezését a minisztérium negyedéves tervének keretein belül az egyes hónapokra nézve az illető hónap 16. napjáig tett újabb bejelentéssel átcsoportosíthatják.

(7) A Bank nem fogadhatja el az (1)-(6) bekezdések szerint tett bejelentést akkor, ka a miniszter által bejelentett termelési és béralapadatokból számított bérhányad (100 Ft termelési értékre cső munkabér) több, mint a Minisztertanács által jóváhagyott tervek szerint számított bérhányad. Kivételt képez az az eset, ha a bérhányad, illetve a béralap emelkedését a tartalékkeret felhasználása idézi elő.

3. § (1) A vállalat a munkásállományú dolgozók részére jóváhagyott béralapot a tervteljesítés arányában felemelt, vagy csökkentett mértékben használhatja fel (relatív felhasználás). Abban az esetben, ha külön határozatok a terv túlteljesítését megtiltják, a vállalat a munkásállományú dolgozók béralapjai 100 százalékos tervteljesítésig relatív módon használhatja fel. Amennyiben a vállalat tervét tiltó jogszabályok ellenére is túlteljesíti, a munkásállományú dolgozók béralapja csak abszolút módon használható fel.

(2) A vállalat a nem munkásállományú dolgozók részére jóváhagyott béralapot csak a jóváhagyott összeg erejéig használhatja fel (abszolút felhasználás).

(3) A Bank a vállalatok béralaptúllépését vagy megtakarítását a munkásállományú dolgozóknál az (1) bekezdés, a nem munkásállományú dolgozóknál a (2) bekezdés szerint állapítja meg. A nem munkásállományú dolgozóknál elért megtakarítás a munkásállományú dolgozók béralaptúllépésének fedezetére felhasználható.

(4) Azoknál a vállalatoknál, amelyeknél a béralapellenőrzés a jelen rendelet életbelépésének időpontjában abszolút módon történik, a béralapfelhasználást a Bank a munkások állománycsoportjában továbbra is abszolút módon ellenőrzi,

4. § (1) A vállalatok a műszaki és adminisztratív alkalmazottak részére prémiumot csak az igazgatóság által engedélyezett prémiumösszegen belül fizethetnek.

(2) Az igazgatóság a vállalat részére prémiumösszeget csak a számára jóváhagyott prémiumkereten belül engedélyezhet.

(3) Az igazgatóság prémiumkeretét meghaladó összeg a vállalatok részére csak akkor engedélyezhető, ha

a) a minisztérium által az igazgatóság részére megállapított, munkásállományú dolgozók béralapjában a relatív felhasználás mellett mutatkozó megtakarítás erre fedezetet nyújt, vagy, ha

b) a minisztérium az igazgatóság prémiumkeretének túllépését más igazgatóságok prémiumkeretében elért megtakarításból, vagy a minisztérium béralap tartalékkeretéből fedezi, vagy, ha

c) a kerettúllépés szükségessége a termelési vagy önköltségi terv túlteljesítése miatt állott elő, feltéve, hogy az igény az önköltségcsökkentési (nyereségbefizetési) terv túlteljesítésével elért megtakarításnak (negyedéves többletnyereségnek) 50 százalékát nem haladja meg.

5. § A vállalat a jóváhagyott béralap kihasználásáról a Bankkal havonként köteles elszámolni. Az elszámolásban külön kell kimutatni a munkásállományú dolgozók béralapjának felhasználását, külön a nem munkásállományú dolgozók prémium nélküli béralapjának felhasználását és külön a nem munkásállományú dolgozók részére kifizetett prémium összegét.

6. § (1) A vállalat béralapgazdálkodásáért elsősorban a vállalat igazgatója felelős. A vállalat főkönyvelője a vállalaton belüli béralapellenőrzésért, a bérfizetési időpontok betartásáért, a főmérnök (forgalmi főosztály vezető, áruforgalmi főosztály vezető) a tervszerű béralapgazdálkodás műszaki feltételeinek biztosításáért és megtartásáért felelős.

(2) Ha a vállalat a béralapot túllépi, a Bank a túllépésről a vállalat közvetlen irányító szervét értesíti.

(3) A közvetlen irányító szerv vezetője köteles -a termelékenység fokozott emelésével, az igazgatási költségek csökkentésével stb. haladéktalanul gondoskodni a túllépés okainak megszüntetéséről. Köteleznie kell a vállalatot arra, hogy a túllépést a következő hat hónapon - az állami gazdaságoknál, az építőiparban, az élelmiszeriparban tizenkét hónapon - belül megtakarítsa. A megtett intézkedésről a Bankot 30 napon belül tájékoztatni kell.

(4) Ha az irányító szerv vezetője nem intézkedik, vagy ha a túllépést a vállalat a (3) bekezdésben előírt idő alatt nem, vagy csak részben takarítja meg, a túllépést követő 6. (illetve 12.) hónapban a Bank a meg nem takarított összeget nem folyósíthatja. A Bank ebben az esetben a meg nem takarított összeget csak a szakminiszter (helyettese) engedélyével fizetheti ki.

(5) A vállalat közvetlen irányító szervének vezetője indokolt esetben - a Bank értesítése mellett - felmentheti a vállalatot a megtakarítási kötelezettség alól abban az esetben, ha a túllépést az irányítása alá tartozó más vállalatok által elért megtakarításokból fedezi.

(6) A miniszter a 2. § (2) bekezdése szerinti tartalékkerete, vagy béralapmegtakarításainak terhére engedélyezheti egyes, vállalatok, illetve irányító szervek béralapjának túllépését és vállalhatja annak fedezetét.

7. § (1) A minisztérium jóváhagyott béralapjával a miniszter (tanácsi szakigazgatási szerv vezetője), az igazgatóság jóváhagyott béralapjával az igazgatóság vezetője gazdálkodik és felelős annak felhasználásáért.

(2) A minisztériumok, illetve az igazgatóságok a munkásállományú dolgozók béralapját a 3. § (1) bekezdésében meghatározott módon, a nem munkásállományú dolgozók béralapját az engedélyezett összeg erejéig használhatják fel.

(3) A Bank a minisztériumok, illetve az igazgatóságok béralaptúllépését vagy megtakarítását a 3. és 4. §-okban foglaltak figyelembevételével a vállalati túllépések és megtakarítások összesítése útján állapítja meg.

(4) Ha a minisztérium negyedévi béralapját I százalékot meghaladó mértékben túllépi, arról a miniszter köteles a Minisztertanácsnak igazoló jelentést tenni és egyben közölni a túllépést előidéző okok megszüntetésére telt intézkedéseket.

8. § (1) A béralaptúllépés miatt kártérítésre lehet kötelezni a vállalat igazgatóját, főmérnökét (forgalmi főosztálya, áruforgalmi osztálya vezetőjét), főkönyvelőjét, munkaügyi osztálya vezetőjét és annak az önálló üzemegységnek vezetőjét, ahol a béralaptúllépés felmerült, valamint ezeken kívül is mindazokat, akik a túllépést előidézték.

(2) Az illetékes miniszter határoz a béralaptúllépéssel okozott kár megtérítése és a kártérítés összege felől. A kártérítés összege egy éven belül a kártérítésre kötelezett személy két havi összjövedelméig terjedhet.

(3) A kártérítés összegét a Pénzügyminisztérium által meghatározott költségvetési számlára kell befizetni.

9. § A Pénzügyminisztérium és a Bank a béralapellenőrzés során a béralapok felhasználását az irányító szerveknél és a vállalatoknál a helyszínen is ellenőrizheti.

10. § (1) Jelen rendeletnek a minisztériumokra vonatkozó rendelkezéseit a vállalatok irányításával megbízott egyéb országos hatáskörű szervekre is alkalmazni kell.

(2) A béralapok felhasználásával és ellenőrzésével kapcsolatban a miniszter jogkörét a tanácsok irányítása alá tartozó vállalatok tekintetében a megyei (fővárosi, megyei jogú városi) tanács végrehajtóbizottsága illetékes szakigazgatást szervének vezetője gyakorolja.

(3) Ha a vállalat számláját a Magyar Beruházásí Bank vezeti, a jelen rendeletnek a Magyar Nemzeti Bankra vonatkozó rendelkezéseit a Magyar Beruházási Bankra kell alkalmazni.

11. § (1) A jelen rendelet alkalmazása szempontjából vállalat az állami vállalat, tröszt, az egyesülés, a központ, az iroda.

(2) A termelési értékek és béralapok bejelentése, valamint a béralapok felhasználásának módja tekintetében - ideértve relatív -elhasználás esetén a bérfelhasználási kulcs mértékének megállapítását is - a pénzügyminiszter az illetékes miniszter javaslatára az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben a jelen rendeletben foglaltaktól eltérő eljárást is engedélyezhet.

(3) A pénzügyminiszter a jelen rendelet rendelkezéseit - az érdekelt főfelügyeleti szervvel és az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben -egyéb tervkötelezett szervekre is kiterjesztheti.

12. § (1) A jelen rendelet 1956. évi január hó 1. napján lép hatályba, végrehajtásáról a pénzügyminiszter gondoskodik.

(2) A tanácsok gazdasági megerősítéséről szóló 1.091/1954. (XI. 5.) számú minisztertanácsi határozat IV. részének F) 8. d), továbbá G) pontjaiban foglalt rendelkezések hatályukat vesztik.

(3) A vállalati béralapgazdálkodásról szóló 23/1953. (V. 21.) MT rendelet - a 15. § a) pontja, továbbá a 16-19. §-ok kivételével - hatályát veszti.

Hegedüs András s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Melléklet a 70/1955. (XII. 17.) MT rendelet 1. § (3) bekezdéséhez.

A béralapba tartozó kiadások:

1. a teljesített darabszám után járó bérek (egyenes, vagy progresszív darabbér, pótidő),

2. a teljesített munkaidő után járó bérek (időbér),

3. prémium,

4. a jutalékok (pl. kereskedelmi felvásárlóknál, vendéglátóipari kiszolgáló személyzetnél stb.) tekintet nélkül arra, hogy ezt alapfizetésként, vagy alapfizetésükön felül kapják,

5. a dolgozó önhibáján kívül selejtes munkadarabokért járó bérek,

6. az állásidőre, fagyszünetre járó bérek,

7. a készenléti díjak,

8. a túlórapótlékok és túlóradíjak, átalányok, a munkaszüneti napon végzett munkák díjai,

9. egyéb pótlékok, így:

a) a munka különleges körülményei miatt járó pótlékok (például földalatti, meleg, hideg, veszélyességi, magassági, éjszakai, egészségre ártalmas munka után járó pótlékok, módszerpótlékok stb.),

b) a különleges beosztás, vagy képesítés után járó pótlékok (pl. csoportvezetők pótléka, korpótlék, mankópénz, nyelvtudási pótlék stb.),

c) személyi pótlék,

10. a tanulók és átképzősök oktatásáért, munkamódszer átadásért járó pótlék és prémiumok,

11. az üzemi gyakorlatot folytató technikumi tanulók részére járó bérek,

12. hűségjutalmak,

13. a kiegészítő fizetések, éspedig:

a) az alap- és pótszabadság ideiére járó bér,

b) a munkaszüneti napokra munkateljesítés nélkül járó bér,

c) az étkezési és tisztálkodási szünetre fizetett bér,

d) az állami kötelezettségek teljesítése miatt, vagy más, a törvényben megengedett okból mulasztott munkaidőre járó bér,

e) a tanulmányi munkaidőkedvezmény után fizetett bér,

f) a szoptató anyák munkaidőkedvezménye után fizetett bér

g) a le nem töltött felmondási időre járó bér,

h) a tanfolyamra vagy tanulmányútra küldött dolgozók bére, ha az a vállalatot terheli,

14. a pénzértékben megtervezett természetbeni juttatások és szolgáltatások értéke, amennyiben azt a dolgozók térítés nélkül kapják,

15. a vállalat állományába tartozó, felfüggesztett személyeknek járó bér,

16. a szerzői, fordítói, lektori, szakértői stb. díjak,

17. az állományba tartozó, vagy állományonkívüli személyek részére járó azok az egyéb kiadások, amelyeknek a béralap terhére való folyósítását (pl. előadói, fellépési stb. díjak) MT rendelet, határozat, vagy a pénzügyminiszternek az OT elnökével és az illetékes miniszterrel egyetértésben kiadott utasítása elrendeli.

Nem tartoznak a béralap keretébe:

1. a munkabér után járó és a vállalatot terhelő adók és társadalombiztosítási járulékok,

2. a kiküldetési, külszolgálati és különélési díjak, utazási költségek és átalányok, a dolgozó tulajdonában lévő szerszámért, vagy annak használatáért fizetett díjak, áthelyezési költségek,

3. újítási, ésszerűsítési díjak és jutalmak,

4. a miniszteri vagy igazgatói alapból kifizetett egyszeri jutalmak, beruházási összegből fizetett prémiumok, jubileumi jutalmak, versenyjutalmak és hasonló különleges jutalmak,

5. a vállalat segélyalapjából folyósított segélyek,

6. a társadalombiztosítás keretében nyújtott segélyek, családi pótlékok stb.,

7. az első tényleges katonai szolgálatra behívott dolgozók részére kifizetésre kerülő összeg.

8. a tartalékos katonai szolgálatot teljesítők hozzátartozóinak fizetett családi segélyek,

9. a nyugdíjak és kegydíjak,

10. a munkavédelmi kiadások (védőétel, melegítő ital, védőöltözet),

11. a munkaruha, formaruha, vagy egyenruha szolgáltatásával járó kiadások,

12. a vállalati szociális és kulturális intézmények, (bölcsődék, napközi otthonok, kultúrházak, sporttelepek, üdültetés) fenntartásához való hozzájárulás,

13. a toborzási jutalmak,

14. az újítások kivitelezése érdekében történt bérjellegű juttatások, amennyiben azok az 53/1955. (VIII. 25.) MT rendelet 31. § (1) bekezdésében említett külön fedezet terhére kerülnek kifizetésre.

Tartalomjegyzék