Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

23/1953. (V. 21.) MT rendelet

a vállalati béralapgazdálkodásról

A Magyar Népköztársaság Minisztertanácsa a béralapokkal való gazdálkodás tervszerűségének fokozása, továbbá az állami és bérfegyelem érvényesítése céljából a következőket rendeli:

I. A vállalati béralap

1. §

(1) A béralap az az összeg, amelyet a népgazdasági tervben, valamint a részlettervekben munkabérek kifizetésére irányoznak elő.

(2) Munkabért vagy más munkabérjellegű kiadást (2. §) csak a béralap terhére szabad folyósítani.

2. §

A béralap terhére kell előirányozni és kifizetni

1. a teljesített darabszám után járó béreket (egyenes vagy progresszív darabbér, pótidő),

2. a teljesített munkaidő után járó béreket (időbér).

3. a prémiumot,

4. a jutalékokat (pl. kereskedelmi felvásárlóknál, vendéglátóipari kiszolgáló személyzetnél stb.) tekintet nélkül arra, hogy ezt alapfizetésként vagy alapfizetésükön felül kapják,

5. a dolgozó önhibáján kívül selejtes munkadarabokért járó béreket,

6. az állásidőre járó béreket,

7. a készenléti díjakat,

8. a túlórapótlékokat és túlóradíjakat, a munkaszüneti napon végzett munkák pótlékait és díjait,

9. egyéb pótlékokat, így

a) a munka különleges körülményei miatt járó pótlékokat (pl. földalatti, meleg, hideg, veszélyességi, magassági, éjszakai, egészségre ártalmas munka után járó pótlékok, módszerpótlékok stb.),

b) a különleges beosztás vagy képesítés után járó pótlékokat (pl. csoportvezetők pótléka, korpótlék, mankópénz, nyelvtudási pótlék stb.),

c) a személyi pótlékot,

10. a tanulók és átképzősök oktatásáért, munkamódszerátadásáért járó pótlékokat és prémiumokat,

11. az üzemi gyakorlatot folytató technikumi tanulók részére járó béreket,

12. a hűségjutalmakat,

13. a kiegészítő fizetéseket, éspedig

a) az alap- és pótszabadság idejére járó bért.

b) a munkaszüneti napokra munkateljesítés nélkül járó bért,

c) az étkezési és tisztálkodási szünetre fizetett bért,

d) az állami kötelezettségek teljesítése miatt, vagy más, a törvényben megengedett okból mulasztott munkaidőre járó bért,

e) a tanulmányi munkaidőkedvezmény után fizetett bért,

f) a szoptató anyák munkaidő kedvezménye után fizetett bért,

g) a le nem töltött felmondási időre járó bért,

h) a tanfolyamra vagy tanulmányútra küldött dolgozók bérét, ha az a vállalatot terheli,

14. a pénzértékben előre megtervezhető természetbeni juttatások és szolgáltatások értékét, amennyiben az a dolgozók térítés nélkül kapják,

15. a vállalat állományába tartozó, felfüggesztett személyeknek járó bért,

16. a fordítói, lektori, szakértői stb. díjakat, kivéve ha ezekre vonatkozólag külön jogszabály máskép rendelkezik,

17. az állományba tartozó vagy állományonkívüli személyek részére járó azokat az egyéb kiadásokat, amelyeknek a béralap terhére folyósítását külön jogszabály rendeli (pl. előadói, fellépési stb. díjak).

3. §

Nem tartoznak a béralap keretébe

1. a munkabér után járó és a vállalatot terhelő adók és társadalombiztosítási járulékok,

2. a kiküldetési, külszolgálati és különélési díjak, útiköltségek és átalányok, a dolgozó tulajdonában lévő szerszámért vagy annak használatáért fizetett díjak, áthelyezési költségek,

3. újítási, észszerűsitési díjak és jutalmak,

4. a miniszteri vagy igazgatói alapból fizetett egyszeri jutalmak, beruházási összegből fizetett prémiumok, jubileumi jutalmak, versenyjutalmak és hasonló különleges jutalmak,

5. a vállalat segélyalapjából folyósított segélyek,

6. a társadalombiztosítás keretében nyújtott segélyek, családi pótlékok stb.,

7. az első tényleges katonai szolgálatra behívott dolgozók részére kifizetésre kerülő összeg,

8. a tartalékos katonai szolgálatot teljesítők hozzátartozóinak fizetett családi segélyek,

9. a nyugdíjak és a kegydíjak,

10. a munkavédelmi kiadások (védőétel, melegítő ital, védőöltözet),

11. a munkaruha, formaruha, vagy egyenruha szolgáltatásával járó kiadások,

12. a vállalati szociális és kulturális intézmények (bölcsődék, napközi otthonok, kultúrházak, sporttelepek, üdültetés) fenntartásához való hozzájárulás,

13. a toborzási jutalmak.

4. §

A béralapból nem szabad leszámítani azokat az összegeket, amelyeket a dolgozók munkaibéréből törvény, vagy törvényes rendelkezés alapján vonnak le (pl. hatósági letiltás, kártérítés, előleg, részletfizetés).

5. §

(1) A Minisztertanács által jóváhagyott termelési érték- és béralap terveket az Országos Tervhivatal elnöke a jóváhagyástól számított 15 napon belül közli a Magyar Nemzeti Bankkal.

(2) A miniszterek minden negyedév első hónapjának 16. napjáig havi részletezésben, de állománycsoportokra való felbontás nélkül kötelesek közölni a Magyar Nemzeti Bankkal, hogy a jóváhagyott termelési értéket és béralapot az igazgatóságok, illetőleg a vállalatok között hogyan osztották fel. A miniszterek a Magyar Nemzeti Bankhoz bejelentett terveket a minisztérium tervének keretein belül az egyes hónapokra nézve az illető hónap 10. napjáig tett újabb bejelentéssel módosíthatják.

(3) A Magyar Nemzeti Bank köteles ellenőrizni, hogy az egyes igazgatóságok, illetőleg vállalatok részére meghatározott béralap összege ne haladja meg a Minisztertanács által a minisztérium részére jóváhagyott béralapot.

II. A béralapgazdálkodás

6. §

(1) A miniszter a minisztérium jóváhagyott béralapjával a törvényes rendelkezések korlátai között önállóan gazdálkodik. Ez a jog az egyes igazgatóságoknak a miniszter által megállapított béralapjára nézve az igazgatóság vezetőjét is megilleti. Az önálló gazdálkodás körében a vállalati béralaptúllépések fedezetére fel lehet használni az ugyanabban a hónapban más vállalatoknál elért béralapmegtakarítások összegét. A pénzügyminiszter által kijelölt idényiparágakban a megtakarításokat egy-egy negyedéven belül lehet a túllépések fedezetére felhasználni.

(2) A béralapok megtartásáért, a túllépések okainak megvizsgálásáért és a túllépést eredményező okok megszüntetéséért a minisztérium béralapja tekintetében a miniszter, az igazgatóság béralapja tekintetében pedig a miniszterrel együtt az igazgatóság vezetője is felelős.

(3) Ha a minisztérium havi béralapját túllépi, a miniszter köteles ezt a pénzügyminiszter tudomására hozni s erről egyúttal a Minisztertanácsnak jelentést tenni.

7. §

A vállalat béralapjának megtartásáért, - ideértve az állománycsoportonként meghatározott béralap megtartását is - a vállalat igazgatója, főmérnöke és főkönyvelője felelős. Az igazgató, a főmérnök és a főkönyvelő felelősek azért is, hogy a dolgozók munkabérüket a szabályszerű bérfizetési időpontban akkor is megkapják, ha a vállalat az engedélyezett béralapot túllépte.

8. §

(1) Ha a vállalat teljes béralapját, hat hónapon belül - akár egymást követő hónapokban, akár megszakításokkal - háromízben túllépte, a béralap túllépéséért felelősökkel szemben kártérítési kötelezettségei lehet megállapítani. A terv teljesítésétől nem függő béralapellenőrzés (10. §) esetén ez a rendelkezés a prémium kifizetéséből eredő harmadszori túllépésekre nem vonatkozik.

(2) Béralaptúllépés címén kártérítésre lehet kötelezni a vállalat igazgatóját, főmérnökét, főkönyvelőjét és a munkaügyi osztály vezetőjét, továbbá ha a túllépésben vétkesek, az önálló üzemegységek vezetőit, főmérnökeit, főkönyvelőit és munkaügyi osztályaik vezetőit, továbbá nagyvállalatoknál az illetékes főosztályvezetőket, egyéb vállalatoknál az illetékes osztályvezetőket. A kártérítést - az arra kötelezhetők körén belül - adott esetben a vállalat felelős vezetőire, ha pedig a béralaptúllépés valamelyik önálló üzemegységénél fordul elő, az illető üzemegység felelős vezetőire, továbbá az olyan egyéb üzemegységek vezetőire is ki kell szabni, amelyeknek rendszeres béralaptúllépése okozta a vállalat ismételt béralaptúllépését.

(3) Kártérítésként legfeljebb a felelős személyek égy havi munkabérének 50%-át szabad kiszabni. A megállapított összeget a munkabérből a havi munkabér legalább 10%-át, legfeljebb 33%-át kitevő részlétekben kell levonni.

(4) A béralap túllépéssel okozott kár megtérítése felől az illetékes miniszter határoz. A miniszter kivételes esetben az (1) bekezdésben meghatározott feltételektől eltérően már az első béralaptúllépéskor is kötelezheti a felelős személyeket a túllépéssel okozott kár megtérítésére.

(5) Az illetékes miniszter a kártérítést elengedheti, ha a vállalat a túllépést 3 hónapon belül megtakarítással ellensúlyozza.

9. §

(1) Ha a vállalat jogosulatlan bérfizetés vagy más szabálytalanság miatt lépte túl béralapját és kétségtelenül megállapítható, hogy valamelyik üzemegységének dolgozói illetéktelenül magasabb keresethez jutottak, a miniszter az illetékes szakszervezet elnökségének meghallgatása után megtilthatja az illető üzemegységre eső munkabér kifizetését a béralaptúllépés, illetőleg a jogtalan bértöbblet, vagy annak egy része erejéig.

(2) A csalárd módon jogosulatlanul felvett összeget a rendelkezéseket megszegő vagy egyéb szabálytalanságot elkövető munkavállalókkal vissza kell fizettetni, illetve bérükből le kell vonni.

III. A béralap felhasználásának bankszerű ellenőrzése

10. §

A béralap felhasználásának bankszerű ellenőrzéséről a pénzügyminiszter a Magyar Nemzeti Bank útján gondoskodik. A Magyar Nemzeti Bank a béralap megtartását havonként az egész vállalatra vonatkozólag egy összegben, összevontan ellenőrzi, a státusba tartozó munkakörökben dolgozók alapbérének alakulását azonban ezen belül külön is vizsgálja.

11. §

(1) A vállalat tervében jóváhagyott teljes béralapot a Magyar Nemzeti Bank a tervteljesítés arányában felemelt, vagy csökkentett mértékben folyósítja (teljesítéshez viszonyított - relatív - ellenőrzés)

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott ellenőrzési rendszert kell alkalmazni

a) valamennyi ipari vállalatnál,

b) azoknál az egyéb vállalatoknál, amelyeknél a Magyar Nemzeti Bank a munkások állománycsoportjában a jelen rendelet hatályba lépésekor ilyen ellenőrzést gyakorol,

c) azoknál a vállalatoknál, amelyeknél az ellenőrzésnek ezt a módját az illetékes miniszter javaslatára, a pénzügyminiszter az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben elrendeli.

(3) A (2) bekezdésben nem említett esetekben a Magyar Nemzeti Bank a dolgozók munkabérének kifizetéséhez szükséges összeget a jóváhagyott béralap erejéig folyósítja (a terv teljesítésétől nem függő - abszolút - ellenőrzés).

(4) A pénzügyminiszter az illetékes miniszterrel és az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben a béralapellenőrzés más módját is engedélyezheti.

12. §

Azokban az iparágakban, amelyekben a béralap folyósítása a tervteljesítéssel nem egyenlő arányban történik, a béralapfolyósításnak a tervteljesítéshez viszonyított arányát a pénzügyminiszter az illetékes miniszterrel és az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben állapítja meg.

13. §

(1) Ha a vállalat a jóváhagyott teljes béralapot túllépi, a Magyar Nemzeti Bank a teljes béralapot meghaladó összeg kifizetését megtagadja, kivéve, ha a túllépés kifizetését az arra jogosult szerv engedélyezte. A teljes béralap 1%-át meg nem haladó, de legfeljebb 3.000 Ft-ig terjedő béralaptól lépést a Bank engedély nélkül is kifizethet.

(2) A béralaptúllépés kifizetésének engedélyezése a következő szabályok szerint történik:

a) ha a túllépés a tröszt (egyesülés, illetőleg az igazgatóság) béralapjának túllépését nem eredményezi, a túllépés kifizetését a tröszt (egyesülés, illetőleg az igazgatóság) vezetője engedélyezheti;

b) Ha az igazgatóság béralapját az irányítása alá tartozó vállalatok béralaptúllépése következtében túllépi, az igazgatóság alá tartozó valamennyi vállalat béralaptúllépésének kifizetését - annak összegére tekintet nélkül - csak a miniszter vagy helyettese engedélyezheti;

c) Ha a vállalat a béralapot 6 hónapon belül akár egymást követő hónapokban, akár megszakításokkal három ízben túllépte, a Magyar Nemzeti Bank a harmadszori és a hat hónapon belül esetleg előforduló további béralaptúllépéseket, azok összegére tekintet nélkül, csak a miniszternek vagy helyettesének engedélye alapján fizetheti ki;

d) Amennyiben a vállalat béralapját 10%-ot meghaladó mértékben lépi túl, a túllépés kifizetését kizárólag a miniszter, vagy helyettese engedélyezheti akkor is, ha a túllépés az igazgatóság béralapján belül, más vállalatoknál elért megtakarításokkal ellensúlyozható.

14. §

A Magyar Nemzeti Bank, a minisztériumok, igazgatóságok és a vállalatok béralapfelhasználásáról a pénzügyminisztert, az Országos Tervhivatal elnökét és a Központi Statisztikai Hivatalt, illetve - külön kérésre - az illetékes minisztereket havonként tájékoztatja.

IV. Büntető rendelkezések

15. §

Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, bűntett miatt két évig terjedhető börtönnel büntetendő az aki

a) olyan kiadást, amelyet a béralap terhére kell fedezni, nem az erre a célra folyósított összegből fizettet ki:

b) béralaptúllépést az arra illetékes szerv engedélye nélkül fizettet ki.

16. §

A tervgazdálkodás büntetőjogi védelméről szóló 1950. évi 4. törvényerejű rendelet 7. §-a értelmében bűntett miatt két évig terjedhető börtönnel kell büntetni azt, aki a béralapellenőrzés során elrendelt adatszolgáltatás körében tudva valótlan adatokat szolgáltat.

17. §

(1) Amennyiben a cselekmény súlyosabb büntető rendelkezés alá nem esik, kihágást követ el és ötezer forintig terjedhető pénzbüntetéssel büntetendő az aki

a) munkabért a megállapított időponttól eltérő időpontban fizettet ki;

b) a Magyar Nemzeti Bank béralapellenőrzési tevékenységét akadályozza.

(2) A kihágás miatt az eljárás a járásbíróság hatáskörébe tartozik.

18. §

A 15. és 17. §-ban meghatározott bűncselekmények miatt a büntető eljárást csak az Állami Ellenőrző Központ, a pénzügyminiszter vagy az illetékes miniszter feljelentésére lehet megindítani. Ha a feljelentést nem az illetékes miniszter tette, őt a feljelentésről értesíteni kell.

19. §

A béralapellenőrzésre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén a Magyar Nemzeti Bank a büntető feljelentéstől, illetőleg a felügyeleti hatóság egyéb intézkedésétől függetlenül a 2.095/30/1952. minisztertanácsi határozat III. 2. pontjában meghatározott pénzügyi rendszabályokat alkalmazhatja.

V. Vegyes rendelkezések

20. §

(1) Jelen rendelet hatálya az állami vállalatokra és az állami költségvetés keretén kívül gazdálkodó egyéb állami szervekre (tröszt, központ, egyesülés, iroda stb.) terjed ki; a jelen rendeletnek a vállalatokra vonatkozó rendelkezéseit az állami költségvetés keretén kívül gazdálkodó összes állami szervekre alkalmazni kell.

(2) A pénzügyminiszter az érdekelt miniszterekkel és az Országos Tervhivatal elnökével egyetértésben a jelen rendelet rendelkezéseit az egyéb tervkötelezett vállalatokra, valamint ezeknek irányító szerveire is kiterjesztheti s egyidejűleg meghatározhatja, hogy a jelen rendeletet ezekre a szervekre milyen eltérésekkel kell alkalmazni.

21. §

(1) Ennek a rendeletnek a minisztériumokra vonatkozó rendelkezéseit a vállalatok irányításával megbízott egyéb központi szervekre is alkalmazni kell.

(2) Ha a vállalat számláját nem a Magyar Nemzeti Bank, hanem más pénzintézet vezeti, a jelen rendeletnek a Magyar Nemzeti Bankra vonatkozó rendelkezéseit a számlavezető pénzintézetre kell alkalmazni.

22. §

A jelen rendeletnek a tanácsok irányítása alá tartozó trösztökre és vállalatokra való alkalmazását a pénzügyminiszter az illetékes miniszterekkel egyetértésben külön szabályozza.

23. §

A jelen rendelet hatálybalépésével a béralapgazdálkodás egyes kérdéseiről szóló 215/1951. (XII. 23.) MT rendelet, a 27/2/1951. NT és a 383/21/1951. NT határozatok, továbbá a 2.062/19/1952. és a 2.087/28/1952. minisztertanácsi határozatok hatályukat vesztik.

Rákosi Mátyás s. k.,

a Minisztertanács elnöke

Tartalomjegyzék