11/1956. (XII. 19.) Korm. rendelet
a gépjárművezetők és kísérők munkabérének és munkafeltételeinek megállapításáról
1. §
A gépjárművezetők munkaideje havi 210 óra. Azokon a munkahelyeken (taxi, autóbusz stb.), ahol a napközbeni váltás megvalósítható, a munkaidőt napi keretben is meg lehet határozni.
2. §
A gépjárművezetők alapbérének megállapításánál figyelembe kell venni a gépjárműfajták vezetéséhez szükséges szakmai tudást, a gépkocsin eltöltött szakmai gyakorlatot, felelősséget és a végrehajtási utasításban megállapítandó szakvizsgák letételét. A bérrendezés életbeléptetésével egyidejűleg meg kell szüntetni a különböző területeken - kivéve a fegyveres alakulatoknál - bevezetett, legtöbbször belső rendelkezéseken alapuló különböző bérezéseket.
3. §
A gépjárművek jobb kihasználása és gazdaságos üzemeltetése érdekében., ahol ez indokolt, olyan prémiumrendszert kell bevezetni, amely a népgazdaság különböző területein a célnak megfelelő prémiumfeladatok kitűzésével a gépjárművezetők bérének elszámolását áttekinthetővé, egyszerűbbé teszi és a népgazdaság számára is megtakarítást eredményez. Ilyen feladatok pl.:
a) az 1 km-re, vagy árutonna km-re eső önköltség csökkentése;
b) üzemanyagmegtakarítás;
c) a gépjármű jobb kihasználását jelentő mutatók megjavítása (gépkocsi kihasználási százalék, fordulók számának, teljesített gépkocsi napoknak emelése, utaskilométer, férőhely kilométer viszonyának megjavítása);
d) az egyes iparágak különleges viszonyainak megfelelő feltételek.
4. §
A gépjárművezetők túlóradíjazását úgy kell megállapítani, illetve szabályozni, hogy a havi 210 órakereten túl teljesített első 50 órára 25%-os túlórapótlék, a második 50 órára 50%-os túlórapótlék, míg a további túlóráknál 100%-os túlórapótlék számolandó el. Ez alól kivételt képeznek azok a munkahelyek, ahol napi munkaidőkeret megállapítható, ahol a túlórák díjazására vonatkozó általános rendelkezések a mérvadók (taxi, autóbusz stb.), vagy ahol a vállalati munkástanács átalányt állapít meg.
5. §
A gépjárművezetőknek az Mt. V. 77. §-a szerint havonta egy vasárnapra eső pihenőnapot kell biztosítani. Amennyiben ez részükre nem biztosítható, úgy az Mt. V. 122. §-a alapján az aznapon teljesített munkáját, illetve idejét 100%-os pótlékkal kell elszámolni.
6. §
A gépjárművezetők vidéki útjaik alkalmával általában nem meghatározott körzetben járnak és így a 6.075/1951. OMB határozat gépjárművezetők külszolgálatára vonatkozó pontja hatályát veszti. Részükre a 33/1951. (I. 31.) MT rendelet szerint kiküldetési, élelmezési pótlékkal kell elszámolni.
7. §
A gépjárművezetők bérezésének és munkaidejének szabályozása 1956. évi december hó 1-től hatályos. A rendelet végrehajtásáról a közlekedés- és postaügyi miniszter intézkedik.
Kossa István s. k.,
a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány tagja