Tippek

Tartalomjegyzék nézet

Bármelyik címsorra duplán kattintva megjelenítheti a dokumentum tartalomjegyzékét.

Visszaváltás: ugyanúgy dupla kattintással.

(KISFILM!)

...Tovább...

Bíró, ügytárgy keresése

KISFILM! Hogyan tud rákeresni egy bíró ítéleteire, és azokat hogyan tudja tovább szűkíteni ügytárgy szerint.

...Tovább...

Közhiteles cégkivonat

Lekérhet egyszerű és közhiteles cégkivonatot is.

...Tovább...

PREC, BH stb. ikonok elrejtése

A kapcsolódó dokumentumok ikonjainak megjelenítését kikapcsolhatja -> így csak a normaszöveg marad a képernyőn.

...Tovább...

Keresés "elvi tartalomban"

A döntvények bíróság által kiemelt "elvi tartalmában" közvetlenül kereshet. (KISFILMMEL)

...Tovább...

Mínuszjel keresésben

A '-' jel szavak elé írásával ezeket a szavakat kizárja a találati listából. Kisfilmmel mutatjuk.

...Tovább...

Link jogszabályhelyre

KISFILM! Hogyan tud linket kinyerni egy jogszabályhelyre, bekezdésre, pontra!

...Tovább...

BH-kban bírónévre, ügytárgyra

keresés: a BH-k címébe ezt az adatot is beleírjuk. ...Tovább...

Egy bíró ítéletei

A KISFILMBEN megmutatjuk, hogyan tudja áttekinteni egy bíró valamennyi ítéletét!

...Tovább...

Jogszabály paragrafusára ugrás

Nézze meg a KISFILMET, amelyben megmutatjuk, hogyan tud a keresőből egy jogszabály valamely §-ára ugrani. Érdemes hangot ráadni.

...Tovább...

Önnek 2 Jogkódexe van!

Két Jogkódex, dupla lehetőség! KISFILMÜNKBŐL fedezze fel a telepített és a webes verzió előnyeit!

...Tovább...

Veszélyhelyzeti jogalkotás

Mi a lényege, és hogyan segít eligazodni benne a Jogkódex? (KISFILM)

...Tovább...

Változásfigyelési funkció

Változásfigyelési funkció a Jogkódexen - KISFILM!

...Tovább...

Módosult §-ok megtekintése

A „változott sorra ugrás” gomb(ok) segítségével megnézheti, hogy adott időállapotban hol vannak a módosult sorok (jogszabályhelyek). ...Tovább...

Iratminták a Pp. szövegéből

Kisfilmünkben bemutatjuk, hogyan nyithat meg iratmintákat a Pp. szövegéből. ...Tovább...

2/1963. (I. 29.) Korm. rendelet

az állami iparvállalatok és iparirányító szervek egyes szervezeti kérdéseiről

A népgazdaság fejlesztése és az iparirányítás színvonalának emelése szükségessé teszi a termelőeszközök központosítását és gazdaságosabb kihasználását. Az ezzel kapcsolatos jogi kérdések rendezésére a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány az alábbi rendeletet hozza:

I. Egyes szervezeti kérdések

1. § (1) Az ipar területén az állami vállalat, mint

a) miniszter (országos hatáskörű szerv vezetője, a továbbiakban együtt: miniszter) vagy tanács irányítása alatt álló iparvállalat,

b) miniszter irányítása alatt álló ipari nagyvállalat.

c) tröszt irányítása alatt álló iparvállalat működhet.

(2) Az iparvállalatokra a Polgári Törvénykönyvnek, valamint egyéb jogszabályoknak az állami vállalatokról szóló rendelkezéseit kell alkalmazni.

(3) Az ipari nagyvállalatra, a trösztre és a tröszt alá tartozó iparvállalatokra a Polgári Törvénykönyvnek, valamint az egyéb jogszabályoknak az állami vállalatokról Szóló rendelkezéseit az e rendelet II. és III részében foglalt kiegészítésekkel kell alkalmazni.

2. § A miniszter irányítása alatt álló állami iparvállalatok, ipari nagyvállalatok és trösztök felügyeletét és ellenőrzését, továbbá ezeknek a minisztérium általános főosztályaival (tervfőosztály, főkönyvelőség stb.) való közvetlen kapcsolatát a miniszter szabályozza.

3. § (1) A miniszter a 2. §-ban említett szabályozás keretében a fokozatosan megszűnő minisztériumi iparigazgatóságok által ellátott feladatokat általában az irányítása alatt álló iparvállalatokra, ipari nagyvállalatokra, illetve trösztökre ruházza át.

(2) Továbbra is biztosítani kell azonban a miniszterhez tartozó iparnak, illetve egyes ágazatainak népgazdasági érdekből szükséges egységes irányítását és ellenőrzését. Ezért nem ruházhatók át azok a feladatok, amelyek a trösztök, illetve a miniszter irányítása alatt álló vállalatok termelési feladatainak meghatározását és azok teljesítésének, valamint eredményeinek ellenőrzését érintik. Így különösen:

a) a termelési kör (profil), valamint a tervfeladatok megállapítása;

b) a miniszter hatáskörébe utalt beruházási programok jóváhagyása;

c) a szocialista nemzetközi munkamegosztással kapcsolatos feladatok irányítása és ellenőrzése;

d) az árhatósági jogkör;

e) a számviteli rend megállapítása;

f) a gazdasági tevékenység folyamatos és évi rendszeres (dokumentális) ellenőrzése;

g) a mérlegbeszámoló jóváhagyása;

h) a vállalati, illetve tröszti anyagi érdekeltség rendszerének megállapítása.

(3) Ha az átruházni kívánt feladatokat a miniszternek más miniszterrel együttesen kell gyakorolnia, átruházásukhoz az érdekelt miniszter hozzájárulása szükséges.

II. Ipari nagyvállalat

4. § Ipari nagyvállalat több iparvállalat, illetve egyéb szerv (pl. kutató intézet, tervező iroda) összevonásából alakult, vagy egyébként népgazdaságilag jelentős iparvállalat, ha a miniszter azt ipari nagyvállalatként kijelölte és e körülményt a vállalati törzskönyvbe bejegyezték.

5. § (1) Az ipari nagyvállalat élén vezérigazgató áll. A vezérigazgató helyettesei: az igazgató-főmérnök (műszaki igazgató) és az igazgató-főkönyvelő (gazdasági igazgató).

(2) A vezérigazgatót, az igazgató-főmérnököt és az igazgató-főkönyvelőt a miniszter nevezi ki.

(3) Az ipari nagyvállalat egyes termelő egységeinek vezetőit - amennyiben a miniszter másként nem rendelkezik - a vezérigazgató nevezi ki.

(4) A miniszter az ipari nagyvállalat más vezető állású dolgozóit is igazgatói címmel ruházhatja fel (pl. kereskedelmi igazgató).

(5) Az ipari nagyvállalatoknak a miniszter által kijelölt egyes jelentősebb termelő egységei -gyárai - élén gyárigazgatók állnak.

6. § (1) A vezérigazgató mint az ipari nagyvállalat egyszemélyi felelős vezetője mellett - amennyiben a miniszter másként nem rendelkezik - tanácsadó testületként igazgató-tanácsot kell szervezni.

(2) Az igazgató-tanács elnöke a vezérigazgató. Állásuknál fogva tagjai: a vezérigazgató helyettesei, a gyárigazgatók, valamint a pártszervezet titkára és a szakszervezet képviselője. Az igazgatótanács többi tagját a miniszter (a vállalat vezető beosztású, illetőleg szakmailag kiemelkedő - kutatók, mérnökök, szocialista brigádvezetők stb. -valamint külső kapcsolódó szervek dolgozói közül) nevezi ki.

(3) A vezérigazgató az igazgató-tanács elé terjeszti megtárgyalás és véleménynyilvánítás céljából azokat a legfontosabb gazdasági és műszaki kérdéseket, amelyek a vállalat tervszerű munkáját és a gyárak közötti együttműködés összhangját biztosítják. Így különösen:

a) a vállalat tervét (tervjavaslatát), a jóváhagyott terv gyárak közötti felbontását, a terv végrehajtásához szükséges átfogó intézkedések tervezetét, beszámolót a vállalat termékeinek értékesítését biztosító tervszerződések (szállítási szerződések, stb.) megkötéséről;

b) a vállalat műszaki fejlesztésével és beruházásaival (felújításával) kapcsolatos jelentősebb kérdéseket;

c) a vállalatnál alkalmazandó bérrendszereket, a prémium feltételek megállapítását és a vállalat bérgazdálkodásának időszakonként történő értékelését;

d) a vállalatot az anyagi érdekeltség különféle jogcímei szerint megillető összegeknek a vállalati egységek közötti felosztás feltételeire vonatkozó javaslatot;

e) a vállalat és a gyárak terveinek teljesítését és a gazdálkodás időszakonként történő értékelését;

f) a vállalatnál vagy egyes egységeinél tartott ellenőrzések fontosabb megállapításait;

g) a vállalat szervezeti szabályzatát és munkarendjét;

h) azokat a kérdéseket, amelyek megtárgyalását a miniszter előírja.

7. § (1) Az ipari nagyvállalat tervfeladatának, valamint a tervben annak végrehajtására biztosított eszközöknek felosztása az egységek között, a vezérigazgató feladata.

(2) A vezérigazgató rendelkezik az ipari nagyvállalaton belül a termelőeszközök, valamint a termelési feladatok, termelési kör (profil) átcsoportosítása felől,

8. § Az ipari nagyvállalaton belül a gyárakat [5. § (5) bek.] önálló elszámoló egységként kell megszervezni. Az önálló elszámolást úgy kell kialakítani, hogy

- lehetővé tegye a gyáregységek számára tervfeladatok meghatározását és azok végrehajtásának ellenőrzését,

- előmozdítsa a dolgozók anyagi érdekeltségét és

- kimutassa a gyáregységek gazdasági teljesítményeit.

9. § (1) A gyárigazgatók az irányításuk alatt álló egység működéséért, különösen annak gazdaságos termeléséért felelősek; ennek érdekében a gyár termelő szervezete tekintetében utasítási jog illeti meg őket.

(2) A gyárigazgató a vezérigazgató utasításai szerint köteles eljárni. Aláírási és képviseleti jogára a Ptk. 30. és 37. §-ai, egyéb hatáskörére és belső felelősségére a szervezeti szabályzat az irányadó. A gyárigazgató munkáltatói jogkörét a gyár dolgozói tekintetében a vállalati munkarend határozza meg.

(3) Az egyéb egységek vezetőinek a hatáskörét és belső felelősségét a vezérigazgató, ha pedig az egység valamely gyárhoz tartozik, a gyárigazgató állapítja meg.

10. § Az építőipar és a közlekedés területén a szakmai sajátosságokból folyó eltéréseket - e rendelet alapelveinek figyelembevételével - a vállalatot irányító miniszter szabályozza.

III. A tröszt

11. § (1) A tröszt hasonló termelési feladatokat ellátó (azonos profilu) vagy egymással együttműködő állami vállalatok, illetve egyéb szervek (kutató intézet, tervező iroda, stb. a továbbiakban együtt: vállalat) irányítását ellátó állami gazdálkodó szerv,

(2) A tröszt és az irányítása alá tartozó vállalatok jogi személyek. A tröszt az irányítása alá tartozó vállalatok nevében szerződéseket köthet, jogokat szerezhet, kötelezettségeket vállalhat és perben állhat.

12. § (1) A tröszt élén vezérigazgató áll, akit a miniszter nevez ki. A vezérigazgató a tröszt, valamint az irányítása alá tartozó vállalatok működéséért felelős.

(2) A vezérigazgató állandó helyettesei: az igazgató-főmérnök (műszaki vezérigazgató helyettes), mint a vezérigazgató első helyettese és az igazgató-főkönyvelő (gazdasági vezérigazgató helyettes), akiket a miniszter nevez ki. Ha a termelés érdekei indokolják, a miniszter a fentieken kívül további helyettes vezérigazgatókat is kinevezhet.

(3) A tröszt irányítása alá tartozó vállalatok igazgatóit és ezek helyetteseit (főmérnökeit és főkönyvelőit) - amennyiben a miniszter másként nem rendelkezik - a tröszt vezérigazgatója nevezi ki.

13. § (1) A tröszt vezérigazgatója mint a tröszt egyszemélyi felelős vezetője mellett - amennyiben a miniszter másként nem rendelkezik - tanácsadó testületként igazgató-tanácsot kell szervezni.

(2) Az igazgató-tanács elnöke a tröszt vezérigazgatója. Állásuknál fogva tagjai: a vezérigazgató helyettesei, a tröszt alá tartozó vállalatok igazgatói, valamint a tröszt pártszervezetének titkára, és a szakszervezet képviselője. Az igazgatótanács többi tagját a miniszter (a tröszt vezető beosztású, illetőleg szakmailag kiemelkedő - kutatók, mérnökök, szocialista brigádvezetők, stb. - valamint külső kapcsolódó szervek dolgozói közül) nevezi ki.

(3) A tröszt vezérigazgatója által a tröszt igazgató-tanácsa elé terjesztendő kérdések tekintetében a 6. § (3) bekezdését kell értelemszerűen alkalmazni.

14. § A tröszt igazgató-főmérnöke a tröszt és az alája tartozó vállalatok műszaki irányításért a vezérigazgatóval együtt felelős.

15. § (1) A tröszt igazgató-főkönyvelője a tröszt és az alája tartozó vállalatok számviteléért, a számvitellel kapcsolatos ügyvitelért, a pénz- és hitelgazdálkodásért, valamint a hatáskörébe tartozó ellenőrző tevékenységéért a vezérigazgatóval együtt felelős.

(2) A tröszt igazgató-főkönyvelője a felügyeletet gyakorló szerv irányában a vállalati főkönyvelő jogait gyakorolja és felelősségét viseli.

16. § (1) A tröszt tervét a miniszter, a tröszt irányítása alá tartozó vállalatok tervét - a tröszt tervének keretei között - a tröszt vezérigazgatója hagyja jóvá; a terv módosítására a miniszter által előírt szabályozás szerint jogosult. A vállalatok tervének teljesítéséért a vállalatok igazgatói, a tröszt és az irányítása alá tartozó összes vállalatok tervének teljesítéséért a tröszt vezérigazgatója felelős.

(2) A tröszt és az alája tartozó vállalatok saját pénzügyi alapokkal (pl. beruházási alap, forgóalap, stb.) rendelkeznek.

(3) A tröszt vezérigazgatója a tervteljesítés érdekében a vállalat álló- és forgóeszközeit, ideértve a felújítási és vállalatfejlesztési alap eszközeit is, az erre vonatkozó külön szabályok szerint átcsoportosíthatja. A beruházási előirányzatokat a tröszt vezérigazgatója bontja le beruházókra és beruházásokra, az erre vonatkozó külön rendelkezések szerint.

(4) A tröszt vezérigazgatója rendelkezik a tröszt felügyelete alá tartozó vállalatok összevontan kezelt műszaki fejlesztési alapja felett és irányítja annak felhasználását.

17. § (1) A tröszt vezérigazgatója az alája tartozó vállalatok működéséhez szükséges anyagok és egyéb eszközök közös beszerzését, a termékek közös értékesítését, a beruházási és felújítási tevékenység központi lebonyolítását, a kutatás, valamint egyéb gazdasági tevékenységek központi intézését rendelheti el.

(2) Ha a trösztöt az irányítása alá tartozó egy, vagy több vállalat nevében kötött szerződés alapján vagy az (1) bekezdésben említett tevékenysége alapján kötelezettség terheli, azt arra a vállalatra háríthatja át, amelynek magatartásával összefüggésben merült fel e kötelezettség, ez azonban nem érinti a trösztnek harmadik személlyel szemben fennálló kötelezettségeit.

18. § (1) A tröszt irányítása alatt álló vállalatoknak önálló számvitelük van és külön mérlegbeszámolót készítenek. A vállalatok mérlegét a tröszt hagyja jóvá.

(2) A trösztnek olyan nyilvántartást kell vezetnie, amely saját gazdasági eredményeit és a vállalatok gazdasági eredményeit elkülönítve és együttesen is kimutatja.

(3) A tröszt a vállalatok és a saját mérlegbeszámolója alapján összesített mérlegbeszámolót készít, amelyet a miniszter hagy jóvá.

19. § A tröszt működésével felmerülő költségek a trösztöt és az alája tartozó vállalatokat terhelik. A költségeket a vállalatok között a tröszt vezérigazgatója osztja fel.

20. § (1) Trösztöt a megyei (fővárosi, megyei jogú városi) tanács is alapíthat. Ebben az esetben a tröszt a tanács végrehajtó bizottsága szakigazgatási szervének felügyelete és irányítása alatt áll.

(2) A tanács által alapított tröszt élén igazgató áll, helyettesei a főmérnök és a főkönyvelő

(3) A kinevezési jogot az 1051/1955. (V. 10.) számú minisztertanácsi határozat szerint a szakigazgatási szerv vezetője gyakorolja azzal, hogy a tröszt igazgatójának kinevezéséhez a végrehajtó bizottság és az illetékes miniszter hozzájárulása szükséges.

(4) A tanács által alapított trösztnél igazgatótanács nem működik.

(5) A tervjóváhagyás tekintetében a tanácsi tervezésre vonatkozó külön jogszabályok az irányadók.

IV. Zárórendelkezések

21. § Ha a tröszt vagy valamelyik vállalata külkereskedelmi tevékenység ellátására jogosult, cégbejegyzése tekintetében a 3/1961. (X. 21.) KkM rendelet irányadó.

22. § (1) Ez a rendelet kihirdetése napján lép hatályba.

(2) E rendelet rendelkezéseit alkalmazni kell azokra a trösztökre is, amelyeket e rendelet hatálybalépése előtt alapítottak.

(3) A szénbányászati trösztökre külön jogszabály irányadó.

(4) A nem ipari vállalatokat irányító trösztökre vonatkozó eltérő szabályokat - e rendelet rendelkezéseinek figyelembevételével - az illetékes miniszter állapítja meg.

(5) E rendelet hatálybalépésével az egyesülésekről szóló 102/1950. (IV. 10.) MT és a trösztökről szóló 122/1951. (VI. 17.) MT rendelet hatályát veszti; a trösztök irányítása alá tartozó vállalatok tekintetében az 1003/1960. (I. 17.) Korm. számú határozatnak a vállalatfejlesztési alapra vonatkozó rendelkezései e rendelet 16. §-a (3) bekezdésének megfelelően módosulnak.

Kádár János s. k.,

a Magyar Forradalmi Munkás-Paraszt Kormány elnöke

Tartalomjegyzék